برای طراحی گرافیک برداری یا وکتوری که در حقیقت با بزرگ‌نمایی یا زوم کردن، کیفیت آن بدون تغییر باقی می‌ماند، نرم‌افزارهای مختلفی وجود دارد. در میان نرم‌افزارهای تخصصی، نرم‌افزارهای رایگان قدرتمندی مثل Inkscape وجود دارد که ابزارهای متعددی در اختیار کاربر قرار می‌دهد تا پیچیده‌ترین طراحی‌ها را به سرعت انجام دهد. در کنار گزینه‌های رایگان تخصصی، نرم‌افزارهای سبک و ساده و حتی وب‌اپلیکیشن‌های مفیدی در این عرصه وجود دارد.

در این مقاله به معرفی بهترین نرم‌افزارهای رایگان برای طراحی گرافیک Vector می‌پردازیم. با ما باشید.

برای آشنایی با دو نوع کلی گرافیک که شامل گرافیک Raster و Vector یا به زبان دیگر، برداری و شطرنجی می‌شود، به مقاله‌ای از بخش دانش‌نامه مراجعه فرمایید:

معمولاً در طراحی لوگو و بنر و فلوچارت و نمودار و دیاگرام‌های مختلف، از فرمت‌های برداری مثل SVG استفاده می‌شود تا در نتیجه با زوم کردن، افت کیفیتی اتفاق نیافتد و بتوان طرح را به سادگی در هر اندازه‌ای چاپ یا استفاده کرد.

SVG-Edit

نرم‌افزار متن باز و رایگان SVG-Edit که در حقیقت یک اپلیکیشن تحت وب است، یکی از نرم‌افزارهای خوب و ساده برای ساختن تصاویر با گرافیک برداری است. برای استفاده از این ابزار جالب می‌بایست مرورگری با پشتیبانی از JavaScript در اختیار داشته باشید که خوشبختانه اغلب مرورگرها به طور کامل کدهای جاوااسکریپت را به درستی اجرا می‌کنند.

بهترین نرم‌افزارهای رایگان طراحی وکتور برای طراحی لوگو، بنر، آیکون و غیره

بنابراین بدون نصب کردن نرم‌افزار خاصی روی کامپیوتر یا گوشی، می‌توانید از وب‌اپلیکیشن SVG-Edit در مرورگرهایی مثل فایرفاکس و گوگل کروم، سافاری اپل، اپرا و حتی اینترنت اکسپلورر که نسبتاً قدیمی است، برای ساخت فایل‌های SVG استفاده کنید.

نکته‌ی جالب این است که حتی می‌توانید از این وب‌اپلیکیشن به صورت iframe در وب‌سایت و وبلاگ خویش نیز استفاده کنید. کافی است طبق راهنمایی که در گیت‌هاب قرار داده شده، فایل‌های لازم را دانلود کرده و روی سرور خویش آپلود کنید و در نهایت کدی مثل نمونه‌ی زیر را در صفحه قرار دهید:

Inkscape ابزاری قدرتمند و رایگان برای طراحی گرافیک برداری

نرم‌افزار بعدی Inkscape است که در سال‌های اخیر همواره به عنوان یکی از بهترین نرم‌افزارها برای طراحی گرافیک برداری مطرح بوده است. این نرم‌افزار نسخه‌ی مخصوص ویندوز و مک‌او‌اس و لینوکس دارد و کاملاً رایگان است. ابزارهای مختلف و پیشرفته‌ای در Inkscape موجود است و به سرعت می‌توانید عکس‌های معمولی را به گرافیک برداری تبدیل کنید و همین‌طور لوگو، بنر یا آیکون‌ها مورد نظر خویش را از پایه طراحی کنید.

بهترین نرم‌افزارهای رایگان طراحی وکتور برای طراحی لوگو، بنر، آیکون و غیره

بنابراین می‌توان گفت که Inkscape نرم‌افزاری برای طراحی گرافیک برداری و ویرایش گرافیک Raster یا به زبان دیگر فایل‌هایی مثل JPG است.

Vectr

نرم‌افزار رایگان Vectr هم گزینه‌ی خوب و جالبی برای طراحی گرافیک وکتور است. این نرم‌افزار هم به صورت نسخه‌ی نصبی و آفلاین و هم به صورت تحت وب منتشر شده و در نتیجه با یا بدون دسترسی به اینترنت، می‌توانید از آن استفاده کنید. در صورت استفاده از نسخه‌ی آنلاین، حتی می‌توانید به صورت گروهی و تیمی طراحی را پیگیری کنید. کافی است URL یا آدرس صفحه‌ی خاصی که مخصوص طرح شماست را به دیگران بدهید تا آنها نیز وارد عمل شوند.

بهترین نرم‌افزارهای رایگان طراحی وکتور برای طراحی لوگو، بنر، آیکون و غیره

ابزارهای ساده و کاربردی که در Vectr پیش‌بینی شده، برای کاربران مبتدی نیز ساده به نظر می‌رسد. این نرم‌افزار برای ویندوز و macOS و Linux منتشر می‌شود.

RollApp

رول‌اپ در حقیقت نسخه‌ی آنلاین Inkscape معروف است. اگر به استفاده از Inkscape عادت دارید اما نمی‌خواهید روی سیستم خاصی آن را نصب کنید، راهکار جایگزین استفاده از RollApp است. در این اپلیکیشن تحت وب، ابزارهایی مشابه Inkscape موجود است و لذا یکی از بهترین گزینه‌ها برای افراد حرفه‌ای و گرافیست‌ها محسوب می‌شود. البته برای استفاده از این نرم‌افزار، می‌بایست سرعت اینترنت شما نسبتاً بالا باشد.

بهترین نرم‌افزارهای رایگان طراحی وکتور برای طراحی لوگو، بنر، آیکون و غیره

در صورت استفاده از RollApp می‌توانید فایل‌های خویش را روی Google Drive یا Dropbox و همین‌طور OneDrive ذخیره کنید و در ادامه فایل‌ها را به راحتی با دیگران به اشتراک بگذارید.

Fatpaint

برای طراحی گرافیک به صورت آنلاین، گزینه‌ی بعدی که رایگان است، وب‌اپلیکیشن Fatpaint است. در محیط این اپلیکیشن آنلاین می‌توانید لوگوها، پرزنتیشن‌ها، بنرها، کارت ویزیت و سایت و موارد دیگر را به سادگی طراحی کنید. استفاده از تصاویر JPG و همین‌طور PNG که فرمت‌های رستری هستند مثل فرمت‌های وکتوری امکان‌پذیر است.

بهترین نرم‌افزارهای رایگان طراحی وکتور برای طراحی لوگو، بنر، آیکون و غیره

در صورت پیچیده بودن طراحی و نیازهای کاربر، Inkscape توصیه می‌شود اما برای کارهای ساده‌تر، Fatpaint بسیار عالی و ساده است.

LibreOffice Draw

یکی از نرم‌افزارهای مجموعه آفیس قدرتمند و رایگان LibreOffice، نرم‌افزاری به اسم LibreOffice Draw است و همان‌طور که از نامش پیداست، برای طراحی به کار می‌رود. Draw هم یکی از گزینه‌های قدرتمند برای طراحی گرافیک برداری است. از طرح‌های ساده گرفته تا طراحی‌های پیچیده همه‌چیز به خوبی در این نرم‌افزار صورت می‌گیرد.

بهترین نرم‌افزارهای رایگان طراحی وکتور برای طراحی لوگو، بنر، آیکون و غیره

بخش طراحی دیاگرام نرم‌افزار Draw در طراحی بروشورها، کاتالوگ‌ها و فلوچارت‌ها و موارد مشابه، بسیار عالی عمل می‌کند. حتی می‌توانید اشیاء سه‌بعدی را در Draw استفاده کرده و تغییر بدهید.

LibreOffice Draw برای ویندوز و مک‌او‌اس و لینوکس منتشر شده است.

Scribus

نرم‌افزار رایگان و متن بازی به اسم Scribus برای طراحی گرافیک برداری و همین‌طور گرافیک شطرنجی کاربرد دارد و در هر سه سیستم عامل دستاپی ویندوز و لینوکس و مک می‌توان از آن استفاده کرد. این نرم‌افزار نیز برای طراحی مجله‌ها، بروشورها، لوگو و بنر بسیار عالی است.

بهترین نرم‌افزارهای رایگان طراحی وکتور برای طراحی لوگو، بنر، آیکون و غیره