معمولاً علت داغ شدن گوشی شیائومی یا سامسونگ و غیره، استفاده از بازی یا برنامه‌های سنگین است که از پردازنده و پردازنده گرافیکی و وای-فای، بیش از سایر برنامه‌ها و بازی‌های سبک استفاده می‌کنند. اگر علت داغ شدن گوشی یا تبلت همین موضوع ساده باشد، چاره‌ی کار ساده است: می‌توانید کمی صبر کنید تا بدنه گوشی خنک شود و در محیط خنک‌تر و به دور از تابش مستقیم نور خورشید، از گوشی استفاده کنید. کاهش روشنایی صفحه نیز موثر است.

اما گاهی وضعیت پیچیده‌تر می‌شود و علت داغ شدن گوشی نو یک اشکال نرم‌افزاری یا حتی آلوده شدن به ویروس و بدافزار است. در ادامه این مقاله آموزشی به داغ شدن گوشی و دلایل آن می‌پردازیم و روش‌هایی برای حل مشکل داغ شدن گوشی سامسونگ و شیائومی و هوآوی و غیره مطرح می‌کنیم.

ایا داغ شدن گوشی ضرر دارد؟

خلاصه بگوییم: داغ شدن گوشی یا تبلت به باتری آسیب می‌رساند و موجب سوختگی پیکسل صفحه نمایش می‌شود. در درازمدت احتمال لحیم‌سردی و جدا شدن اتصال قطعات از بورد الکتریکی وجود دارد. ممکن است باد کردن باتری به بدنه فشار بیاورد و شکاف و فاصله بین صفحه نمایش و بدنه به وجود بیاید.

شاید تصور کنید که داغ شدن گوشی و تبلت عادی است و محصولات به شکلی طراحی و تولید شده‌اند که در صورت داغ شدن، مشکل خاصی پیش نیاید اما این طور نیست. معمولاً قطعاتی که پردازش سنگین انجام می‌دهند، حرارت زیادی تولید می‌کنند و این حرارت موجب داغ شدن قطعات حساس‌تر نظیر باتری و صفحه نمایش می‌شود. سوختگی پیکسل که علامت بارز آن، زرد یا قهوه‌ای شدن بخش‌هایی از صفحه نمایش است، معمولاً به علت داغ شدن گوشی یا تبلت اتفاق می‌افتد.

داغ شدن باتری عمر مفید آن را کاهش می‌دهد و حتی ممکن است در کوتاه مدت، باتری باد کرده و به بدنه فشار وارد کند. شاید در مورد باز شدن شکاف بین بدنه و صفحه نمایش بعضی از گوشی‌ها شنیده باشید، اگر برای حل مشکل داغ شدن گوشی سونی و سامسونگ و غیره اقدام نکنید، شاید با این نوع مشکلات عجیب و خاص روبرو شوید.

یکی دیگر از اشکالاتی نتیجه‌ی داغ شدن تبلت و گوشی است، لحیم‌سردی است، به این معنی که اتصال بین آی‌سی و قطعات الکترونیکی ظریف با بورد، در درازمدت به علت داغ و سرد شدن پیاپی، ترک برداشته و از بین می‌رود. البته این مشکل کمتر گزارش شده ولیکن احتمال بروز این مشکل نیز وجود دارد.

علت داغ شدن گوشی نو چیست؟

خلاصه بگوییم: استفاده از گوشی در محیط گرم و زیر نور خورشید، استفاده از گوشی حین شارژ شدن باتری، استفاده از بازی یا برنامه سنگین، استفاده از اینترنت سیم‌کارت در محلی که آنتن ضعیف است و ویروس و بدافزار و باگ‌های نرم‌افزاری، دلایل اصلی داغ شدن گوشی و تبلت اندروید است.

به طور کلی علت داغ شدن گوشی یکی از موارد زیر است:

  • معمولاً علت داغ شدن گوشی و تبلت اندروید کار با برنامه‌های سنگین یا اجرا کردن بازی گرافیکی است چرا که تراشه‌ی مرکزی و تراشه ارتباطات بی‌سیم کار سنگین‌تری انجام می‌دهد.
  • علت داغ شدن گوشی آیفون هنگام استفاده از اینترنت یا استفاده از برنامه و بازی گرافیکی و‌ آنلاین نیز پردازش‌های سنگین توسط CPU و پردازنده گرافیکی و ماژول وای-فای یا مودم مخابراتی است.
  • کار با گوشی یا تبلت در زمانی که به شارژر متصل است، دما را افزایش می‌دهد چرا که قطعات مدار شارژ نیز در حال استفاده شدن است و حرارت بیشتری تولید می‌شود.
  • بالا بودن دمای محیط اطراف و گردش هوای ضعیف، موجب داغ‌تر شدن دمای قطعات داخل گوشی می‌شود.
  • استفاده از گوشی یا تبلت در حالتی که روشنایی صفحه نمایش حداکثر است، موجب داغ‌تر شدن آن می‌شود.
  • تابش نور خورشید روی صفحه گوشی و تبلت حتی در صورتی که نور صفحه کم باشد، موجب داغ شدن بدنه می‌شود.
  • فعال کردن اینترنت سیم‌کارت یا به عبارت دیگر Mobile Data در مکان‌هایی که آنتن‌های شبکه مخابراتی وجود ندارد یا آنتن ضعیف است، گوشی را داغ می‌کند چرا که جستجو برای پیدا کردن دکل‌های نزدیک همواره در حال انجام است.
  • اجرا کردن هم‌زمان چندین برنامه و بازی که ممکن است پردازش‌هایی در پس‌زمینه اجرا کنند، موجب استفاده بیشتر از پردازنده و وای-فای یا اینترنت سیم‌کارت می‌شود و احتمال داغ شدن گوشی یا تبلت وجود دارد.
  • ویروس و بدافزار با اجرا شدن در پس‌زمینه و انجام پردازش اضافی، موجب داغ شدن گوشی و تبلت می‌شود.
  • باگ‌های نرم‌افزاری در سیستم عامل گوشی یا در برنامه‌های نصب شده، استفاده از پردازنده و گرافیک و اینترنت را افزایش می‌دهد و ممکن است علت داغ شدن گوشی نو یا گوشی قدیمی که آپدیت نشده، همین موضوع باشد.

راه های جلوگیری از داغ شدن گوشی یا تبلت اندروید و آیفون و آیپد

خلاصه بگوییم: قرار دادن گوشی و تبلت در محیط خنک و در سایه، کاهش روشنایی صفحه، خاموش کردن وای-فای و دیتا، حذف برنامه و بازی مشکل‌دار و حذف ویروس‌ها، استفاده نکردن از گوشی حین شارژ و آپدیت کردن برنامه‌ها و سیستم عامل، از روش‌های خنک کردن گوشی یا تبلت است.

گوشی و تبلت را کنار وسایل داغ و زیر نور آفتاب قرار ندهید

ساده‌ترین روش خنک کردن گوشی و تبلت این است که در محیط داغ و به خصوص زیر نور خورشید از آن استفاده نکنید. فرقی نمی‌کند که آیفون و آیپد دارید یا گوشی و تبلت اندروید و یا لپ‌تاپ و کامپیوتر، همه‌ی وسایل هوشمند در محیط گرم و زیر نور خورشید بیشتر از حالت عادی داغ می‌شوند.

حتی در یک اتاق کوچک هم ممکن است برخی نقاط کاملاً داغ باشند، به عنوان مثال شاید گوشی را نزدیک ونت خروجی باد گرم که معمولاً سمت چپ یا پشت لپ‌تاپ است قرار داده باشید یا فرضاً ممکن است گوشی را نزدیک کیس کامپیوتر یا کنسول‌های بازی پلی استیشن و ایکس باکس و جایی که باد گرم از کیس خارج می‌شود، قرار داده باشید. بدیهی است که قرار گرفتن گوشی و تبلت نزدیک بخاری و آبگرمکن و اجاق گاز و چای‌ساز و غیره خطرناک است اما ممکن است به علت حواس‌پرتی، گوشی را در چنین نقاطی رها کنید!

علت داغ شدن گوشی چیست + راه‌ های جلوگیری از داغ شدن

معمولاً کاربری که با وجود تابش مستقیم نور خورشید از گوشی یا تبلت استفاده می‌کند، روشنایی صفحه را بالا می‌برد تا تصویر بهتر دیده شود و همین موضوع موجب بالا رفتن دوچندان دمای بدنه می‌شود و مشکل سوختگی پیکسل‌های صفحه نمایش حتی در کوتاه‌مدت نیز محتمل است.

حل مشکل داغ شدن گوشی شیائومی و سامسونگ و غیره با آپدیت یا حذف برنامه و بازی مشکل‌دار

شاید ورژن خاصی از بعضی از بازی‌ها یا برنامه‌هایی که نصب کرده‌اید، اشکالات جزئی نرم‌افزاری یا به اصطلاح برنامه‌نویسان، باگ دارد و هر از گاهی اثر باگ با استفاده سنگین از پردازنده یا پردازنده گرافیکی و یا اینترنت، ظاهر می‌شود و گوشی داغ می‌کند. در این شرایط آپدیت کردن بازی و برنامه ممکن است مشکل را حل کند.

شاید حل مشکل داغ شدن گوشی هوآوی و سامسونگ و غیره با بروزرسانی نرم‌افزارها ممکن نباشد، در این صورت سیستم عامل را بروزرسانی کنید. اگر بروزرسانی سیستم عامل نیز مشکل را رفع نکرده است، چاره‌ای جز حذف کردن بازی یا برنامه‌ای که معمولاً گوشی یا تبلت پس از اجرا کردن آن داغ می‌شود، باقی نمی‌ماند.

ویروس کشی و دانلود برنامه از منابع مطمئن

بعضی از کاربران آیفون و آیپد که دیوایس را جیلبریک کرده‌اند، بازی و اپ از سایت‌های مختلف دانلود و نصب می‌کنند. در مورد اندروید نیز امکان دریافت فایل APK برنامه‌ها و بازی‌ها از سایت‌های مختلف، فروشگاه‌های اپلیکیشن و حتی از طریق بلوتوث و وای-فای یا اتصال به کامپیوتر و هارد اکسترنال وجود دارد. نکته‌ی مهم این است که فایل برنامه و بازی را فقط از منابع مطمئن دریافت و نصب کنید. حتی اگر آنتی ویروس روی گوشی یا تبلت دارید هم با خیال راحت فایل‌هایی که از منابع ناشناخته دریافت کرده‌اید را نصب نکنید.

بعضی از وب‌سایت‌ها در کنار برنامه‌ها و بازی‌های سالم و بدون مشکل، بازی یا برنامه ویروسی برای دانلود قرار می‌دهند. ممکن است بعضی از برنامه‌ها به صورت پنهانی ویروس و بدافزار دانلود کرده و نصب کند. نصب کردن این نوع برنامه‌ها مشکلات زیادی به دنبال دارد.

مجوز دسترسی برنامه و بازی را محدود کنید

برای جلوگیری از خرابکاری برخی برنامه‌ها که ویروس و بدافزار از اینترنت دانلود کرده و نصب می‌کنند و همین‌طور برای حفظ امنیت و حریم خصوصی، در تأیید کردن مجوز دسترسی برنامه‌ها دقیق باشید و هر نوع دسترسی که سوال می‌شود را مجاز نکنید. این کار ممکن است موجب کاهش استفاده از سخت‌افزار گوشی شده و مشکل داغ شدن را حل کند!

به عنوان مثال ممکن است یک برنامه ویروسی از نوع جاسوس‌افزار، به صورت پنهانی دوربین را روشن کرده و فیلم‌برداری انجام دهد و از طریق اینترنت برای هکر ارسال کند. با غیرمجاز کردن دسترسی این برنامه به دوربین و اینترنت، شاید مشکل داغ شدن گوشی حل شود.

بازی‌ها و برنامه‌های زیادی برای اندروید و آیفون و آیپد طراحی شده که برخی اطلاعات نه چندان ضروری را دانلود می‌کنند. با محدود کردن دسترسی این برنامه‌ها به اینترنت وای-فای و اینترنت سیم‌کارت، علاوه بر کاهش مصرف اینترنت، شاید مشکل داغ شدن نیز کاهش پیدا کند.

آیا استفاده از گوشی در حالت شارژ ضرر دارد؟

زمانی که گوشی یا تبلتی به شارژر متصل باشد، قطعات مدار شارژ مشغول به کار می‌شود و حرارت بیشتری تولید می‌کند. به خصوص گوشی‌های امروزی که از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی می‌کنند. حتی اگر گوشی یا تبلتی دارید که از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی نمی‌کند هم بهتر است حین شارژ شدن باتری، از آن استفاده نکنید. می‌توانید شب‌ها که صفحه گوشی خاموش است و مشکل تابش نور خورشید مطرح نیست، گوشی یا تبلت را به کمک شارژر معمولی که از شارژ سریع پشتیبانی نمی‌کند، به آرامی شارژ کنید.

علت داغ شدن گوشی چیست + راه‌ های جلوگیری از داغ شدن

دقت کنید که استفاده از شارژرهای غیراستاندارد که ولتاژ بالاتر یا ولتاژی با نوسان زیاد دارند، توصیه نمی‌شود. حتی ممکن است علت داغ شدن گوشی هنگام شارژ کردن، غیراستاندارد بودن شارژر باشد.

علت داغ شدن گوشی هنگام استفاده از اینترنت در مکانی که آنتن ضعیف است

در مسافرت‌ها و مکان‌های دورافتاده که شاید دکل‌های شبکه تلفن همراه کمتر است، آنتن‌دهی گوشی ضعیف می‌شود. اگر در این شرایط بخواهید از اینترنت سیم‌کارت استفاده کنید، گوشی مرتباً برای پیدا کردن دکل‌های نزدیک‌تر مشغول جستجو کردن آنتن است و همین موضوع موجب کارکرد بیشتر می‌شود و گوشی داغ می‌کند.

در محیطی که آنتن‌دهی ضعیف است، از اینترنت وای-فای استفاده کنید و اگر وای-فای نیز در دسترس نیست، بهتر است حالت هواپیما را فعال کنید تا وای-فای و اینترنت سیم‌کارت و همین‌طور بلوتوث غیرفعال شود.

در پایان یادآوری می‌کنیم که در صورت خرید گوشی یا تبلتی که از نظر CPU و گرافیک، بسیار عالی و رده اول است، احتمال بروز مشکل داغ شدن بیشتر می‌شود. در واقع تراشه‌ای که توان مصرفی بالایی دارد و در نتیجه قدرت پردازشی آن بیشتر است، حرارت بیشتری نیز تولید می‌کند و احتمال داغ شدن آن حین کارهای سنگین نظیر استفاده از بازی آنلاین نیز بیشتر می‌شود.