دوربین‌های بدون آینه یا Mirroless با وجود مزایایی که نسبت به دوربین‌های DSLR دارند، تدریجاً جای دوربین‌های تنومند و حرفه‌ای چند سال پیش را می‌گیرند. دوربین بدون آینه معمولاً کوچک‌تر است، کیفیت فیلم‌برداری آن بالاتر است و ارزان‌تر است. عملکرد این دوربین‌ها مشابه دوربین‌های DSLR است و ویژگی‌های مهم و موردنیاز عکاسان حرفه‌ای مثل قابلیت نصب کردن لنزهای مختلف را دارند.

در این مقاله می‌خواهیم با ۴ نکته‌ی مهم و کاربردی برای استفاده کردن بهینه از دوربین‌های بدون آینه را بررسی کنیم. با ما باشید.

قبل از هر چیز توجه کنید که دوربین‌های DSLR هنوز هم مزایایی نسبت به دوربین‌های کوچک‌تر و سبک‌تر بدون آینه دارند که موجب شده جایگزین شدن آنها روند تدریجی داشته باشد. اما به هر حال اغلب عکاسان به دوربینی که قابلیت نصب کردن لنز و امکانات و تنظیمات حرفه‌ای برای عکاسی دارد و در عین حال سبک و کوچک است، علاقه‌ی بیشتری دارند. به علاوه موضوع قیمت دوربین هم بسیار مهم است.

اگر اخیراً تصمیم گرفته‌اید که دوربین جدیدی برای عکاسی حرفه‌ای بخرید و انتخاب شما یک دوربین بدون آینه یا Mirroless بوده، به نکات مفیدی که در ادامه مطرح می‌کنیم توجه کنید تا تجربه‌ی کاربری لذت‌بخش‌تری داشته باشید.

چند باتری اضافی بخرید!

دوربین بدون آینه با اولویت طراحی جمع‌وجور و سبک طراحی شده است و این یعنی حذف شدن بخش‌های مربوط به آینه در دوربین‌های DSLR و استفاده از تکنولوژی بدون آینه، با افزایش حجم باتری همراه نیست! بخشی از تجهیزات حذف شده اما به جای آن باتری یا تجهیزات جدیدی اضافه نشده است. بنابراین عمر باتری دوربین‌های بدون آینه نه تنها بهتر از دوربین‌های قدیمی DSLR نیست بلکه برای سبک‌تر و کوچک‌تر شدن، کمتر شده است!

نکته‌ی دیگر این است که در تکنولوژی دوربین بدون آینه به جای منظره‌یاب یا Viewfinder آپتیکال، از نمایشگر یا به بیان دیگر منظره‌یاب الکترونیکی استفاده می‌شود. نمایشگر نیز یکی از عوامل زودتر خالی شدن شارژ باتری است.

تولیدکنندگان متوجه این اشکال بزرگ شده‌اند و در برخی دوربین‌ها مثل Sony a7iii که محصول سال ۲۰۱۸ سونی است، از باتری بزرگ‌تر و پیشرفته‌تری استفاده شده است. اما هنوز هم اوضاع به خوبی گذشته نیست، مثلاً این دوربین با یک مرتبه شارژ چیزی در حدود ۷۱۰ عکس ذخیره می‌کند اما Canon 6D Mark II با یک بار شارژ کردن باتری می‌تواند حدود ۱۲۰۰ عکس ثبت کند!

بد نیست پس از خرید دوربین بدون آینه، اگر قرار است از آن در مسافرت‌ها یا ساعت‌های طولانی طبیعت‌گردی استفاده کنید، یک یا چند باتری یدکی نیز خریداری کنید.

نکات مهم در عکاسی و فیلم‌برداری با دوربین‌های بدون آینه یا Mirrorless

در مورد برخی برندها مثل سونی، می‌توان از باتری‌های پرتابل که با پورت USB کار می‌کنند یا پاوربانک‌ها، برای شارژ کردن باتری دوربین استفاده کرد. بنابراین انتخاب دوم شما این است که باتری پرتابل یا پاوربانک تهیه کنید مگر آنکه دوربین شما با این روش سازگار نباشد.

با کاهش روشنایی نمایشگر، شارژدهی باتری بیشتر می‌شود اما بهتر است حین عکاسی، روشنایی نمایشگر بالا باشد و همه چیز به راحتی رویت شود. لذا بهتر است از این راه حل ساده استفاده نکنید.

اغلب عکاسان، دوربین‌های بدون آینه را برای عکاسی و در عین حال فیلم‌برداری به دوربین‌های DSLR ترجیح می‌دهند چرا که امکانات و قابلیت‌ها بیشتر است. به عنوان مثال دوربین‌های بدون آینه‌ی Sony که حسگری در ابعاد APS-C‌ دارند، قابلیت فیلم‌برداری 4K نیز دارند یا مثال دیگر دوربین GH5 پاناسونیک است که ویدیوهایی با بیت‌ریت ۴۰۰ مگابیت بر ثانیه و عمق رنگ ۱۰ بیت و البته با نمونه‌برداری ۴:۲:۲ ذخیره می‌کند. برای اطلاعات بیشتر در مورد عمق رنگ و بیت‌ریت به مقالاتی که قبلاً منتشر کردیم رجوع کنید:

نکته‌ی مهم این است که توانمندی‌های دوربین بدون آینه‌ی خود را بشناسید و به خوبی از آن استفاده کنید. موضوع صرفاً تنظیم کردن رزولوشن و بیت‌ریت ویدیو نیست، به عنوان مثال دوربین‌های بدون آینه‌ی امروزی اغلب قابلیتی به اسم Focus peaking دارند که بخش‌هایی از منظره که در فوکوس است را هایلایت و مشخص می‌کند تا کاربر ساده‌تر به بررسی وضعیت فوکوس و تنظیم کردن آن مشغول شود. این ویژگی در دوربین‌های سونی، پاناسونیک و فوجی تقریباً استاندارد و متداول شده است و برای فیلم‌برداری بسیار مفید است.

قابلیت دیگر Zebra stripes یا طرح راه‌راه است که در منوی تنظیمات برخی دوربین‌های بدون آینه دیده می‌شود. با فعال کردن این قابلیت، بخش‌های روشن تصویر هایلایت می‌شود، اعداد نزدیک به ۱۰۰ درصد به معنی بیش از حد روشن بودن و در واقع حساسیت یا جذب نور بیش از حد است و اعدادی مثل ۷۰ یا ۸۰ درصد به معنی مناسب بودن پرتوگیری یا Exposure است. این ویژگی نیز تنظیم کردن پرتوگیری در حد بهینه و متعادل را ساده می‌کند.

در دوربین‌های سونی حالت‌های فیلم‌برداری خاصی مثل Slog2 و Slog3 پیش‌بینی شده و در مقابل Panasonic از Cine-V و Cine-D و vLog استفاده کرده که برای فیلم‌برداری حرفه‌ای با رنگ‌های نسبتاً فلت‌تر کاربرد دارند و ویدیوها را به فیلم‌های سینمایی شبیه‌تر می‌کنند.

نکات مهم در عکاسی و فیلم‌برداری با دوربین‌های بدون آینه یا Mirrorless

البته استفاده کردن از تنظیمات و افکت‌های اضافی همیشه مفید نیست اما یک عکاسی و فیلم‌بردار حرفه‌ای با تجربه‌ای که در گذر زمان کسب کرده، به خوبی از این توانمندی‌ها در شرایط خاص استفاده می‌کند.

استفاده از حالت عکاسی بی‌صدا

حالت عکاسی Silent یا بی‌صدا یکی از قابلیت‌هایی است که در اغلب دوربین‌های Mirrorless پیاده‌سازی شده است. در واقع مکانیزم تک‌لنز انعکاسی و آینه‌ی آن در این دوربین‌ها وجود ندارد، لذا کم‌صداتر عکاسی می‌کنند و اغلبشان حالت عکاسی بی‌صدا نیز دارند.

نکات مهم در عکاسی و فیلم‌برداری با دوربین‌های بدون آینه یا Mirrorless

استفاده از حالت عکاسی بی‌صدا در عکاسی کردن در محیط شهر و محیط داخلی منازل مفید است به خصوص اگر صدای سیستم فوکوس خودکار را هم غیرفعال کنید و کاملاً بی‌صدا عکاسی کنید.

خرید لنز اصلی و سازگار با دوربین بدون آینه

لنزهای حرفه‌ای را می‌توان با استفاده کردن از آداپتورهای مختلف برای استفاده کردن روی دوربین‌های مختلف بدون آینه یا DSLR، آماده کرد اما اگر لنزی که خریداری می‌کنید، مخصوص دوربین‌های Mirrorless باشد، قابلیت مهم و مفید Autofocus‌ یا فوکوس خودکار را از دست نمی‌دهید.

به علاوه توجه داشته باشید که در چند سال اخیر سونی و پاناسونیک بارها و بارها مدعی شده‌اند که سریع‌ترین مکانیزم فوکوس را در لنز دوربین‌های بدون آینه پیاده‌سازی کرده‌اند و این اهمیت فعال لودن قابلیت فوکوس خودکار را دوچندان می‌کند.

منظور از لنز اصلی این نیست که لنزی با برند مشابه دوربین تهیه کنید، لنزهایی که کمپانی‌هایی مثل Sigma‌ یا Rokinon برای دوربین‌های بدون آینه تولید کرده‌اند هم از نظر کیفیت و عملکرد عالی است. نکته‌ی اصلی این است که لنز مخصوص دوربین‌های بدون آینه باشد.

نکات مهم در عکاسی و فیلم‌برداری با دوربین‌های بدون آینه یا Mirrorless

در دوربین‌هایی که سونی اخیراً رونمایی کرده، قابلیت‌های کمکی مثل Eye-AF برای بهبود فوکوس روی سوژه اضافه شده است و همین‌طور می‌توان از قابلیت تشخیص چهره استفاده کرد و روی اشخاص فوکوس ساده‌تری انجام داد. فوکوس تشخیص فاز هم از قابلیت‌هایی است که در محصولات اخیر سونی به وفور استفاده شده و دقت و سرعت اتوفوکوس را بیشتر می‌کند. به خصوص که در فیلم‌برداری نیز عملکرد بسیار خوبی دارد.

در نهایت همان‌طور که اشاره کردیم می‌توانید از لنز دوربین‌های DSLR قدیمی هم استفاده کنید، به خصوص لنزهایی که کیفیت بالایی دارند، چرا که در این صورت خریدن یک تبدیل ارزان و حتی گران‌قیمت منطقی‌تر از خریدن لنز مخصوص دوربین بدون آینه با قیمت بالاتر است.