برای جذاب‌تر کردن عکس‌ها از فیلترهای اینستاگرام استفاده کنیم یا استفاده از اپ‌های ویرایش عکس نتیجه‌ی جالب‌تری دارد؟ این سوالی است که برخی کاربران اندروید و iOS می‌پرسند. برای عکس‌های معمولی و ساده شاید استفاده از اینستاگرام برای ویرایش عکس و جذاب‌تر کردن آن کافی باشد اما آیا برای بهترین نتیجه‌گیری، بهتر است ویرایش عکس در اپ‌های تخصصی ویرایش تصویر انجام شود یا خیر؟

در این مقاله به چند مزیت استفاده از اپلیکیشن‌های تخصصی ویرایش عکس در اندروید و iOS نسبت به استفاده از فیلترهای اینستاگرام می‌پردازیم. با ما باشید.

فیلترها و افکت‌های متنوع‌تر در اپ‌های ویرایش عکس

یکی از مزیت‌های اپ‌های ویرایش عکس این است که حتی در برخی اپ‌های رایگان هم تنوع فیلترها یا به عبارت دیگر افکت‌ها بیشتر از اپلیکیشن‌های به اشتراک‌گذاری عکس مثل اینستاگرام است.

آشنایی با ۴ مزیت استفاده از اپ‌های ویرایش عکس نسبت به فیلترهای Instagram

اغلب فیلترهای Instagram صرفاً رنگ و لعاب عکس‌ها را تغییر می‌دهند اما در اپ‌های ویرایش عکس، فیلترهای خاص زیادی وجود دارد. به عنوان مثال در اپلیکیشن Adobe Photoshop Express می‌توان از این فیلترهای متنوع استفاده کرد.

ویرایش بخش‌های انتخابی عکس

مزیت دوم این است که در اپ‌های ویرایش تصویر می‌توانید بخش‌های خاصی از عکس را انتخاب کرده و ویرایش کنید و نه تمام تصویر را. فیلترهای اینستاگرام روی تمام بخش‌های عکس اعمال می‌شوند و ممکن است بخش‌هایی را بی‌کیفیت‌تر کنند. به عنوان مثال اگر عکسی دارای نقاط بسیار تاریک و بسیار روشن باشد، استفاده از فیلتر افزایش روشنایی موجب از بین رفتن جزئیات نقاط روشن می‌شود. نمونه‌ی آن ابرها است که بیش از حد سفید می‌شود. همین مشکل در مورد نقاط تاریک و افکت کاهش روشنایی تصویر مطرح است.

در مورد فیلترهایی که ته‌رنگ را تغییر می‌دهند و یا فیلترهایی که رنگ‌ها را غلیظ‌تر می‌کنند هم ممکن است بخش‌هایی از عکس بیش از حد به رنگ خاصی متمایل شود و در نتیجه غلظت رنگ از حالت اشباع هم فراتر برود.

در مقابل در اپ‌های ویرایش عکس مثل Snapseed گوگل می‌توانید بخش‌های دلخواه را با استفاده از Brush یا قلمو، انتخاب کرده و ویرایش کنید. روش دیگر استفاده از ابزارهای Selective Editing‌ است که بخش‌های خاصی را ویرایش می‌کنند و نه تمام سطح تصویر را. قبلاً‌ به روش تیره کردن پس‌زمینه‌ی عکس‌ها و همین‌طور سیاه و سفید کردن پس‌زمینه توسط اسنپ‌سید اشاره کردیم:

هر دو افکت فوق با ویرایش کردن بخش‌هایی از عکس امکان‌پذیر است که در اینستاگرام انجام نمی‌شود.

آشنایی با ۴ مزیت استفاده از اپ‌های ویرایش عکس نسبت به فیلترهای Instagram

افکت‌های کانونی و لنز در اپ‌های ویرایش عکس

در میان فیلترهای اینستاگرام، فیلتری برای پیاده‌سازی افکت Bokeh موجود نیست. افکت بوکه برای تار کردن پس‌زمینه در عکس‌های سلفی و عکاسی پرتره، مفید است و تمرکز بیننده را روی پیش‌زمینه یا بخشی که در فوکوس است، معطوف می‌کند. این افکت در برخی اپ‌های عکاسی و برخی گوشی‌ها که دوربین دوگانه دارند، به صورت پیش‌فرض موجود است و نیازی به استفاده از اپ‌های ویرایش عکس نیست اما گاهی لازم است که بخش‌های دلخواهی از پس‌زمینه تار شود. در این صورت می‌توان با استفاده از اپلیکیشن‌هایی مثل Snapseed این کار را انجام داد.

برخی اپلیکیشن‌های خاص نیز برای همین افکت طراحی شده، مثل After Focus.

افکت‌های زیبایی چهره در اپ‌های ویرایش عکس

در اپلیکیشن Instagram برخی فیلترهای مخصوص عکاسی سلفی به صورت مشابه اپلیکیشن Snapchat موجود است اما در برخی اپلیکیشن‌های دیگر، افکت‌های جالب‌تری برای زیباتر کرده عکس‌های سلفی و پرتره وجود دارد. کسانی که به وفور عکس سلفی به اشتراک می‌گذارند، بهتر است از این نوع اپ‌ها برای ویرایش عکس استفاده کنند.

آشنایی با ۴ مزیت استفاده از اپ‌های ویرایش عکس نسبت به فیلترهای Instagram

آشنایی با ۴ مزیت استفاده از اپ‌های ویرایش عکس نسبت به فیلترهای Instagram

آشنایی با ۴ مزیت استفاده از اپ‌های ویرایش عکس نسبت به فیلترهای Instagram

اینستاگرام در حذف کردن لکه‌ها یا به عبارت دیگر جوش‌ها و لکه‌های صورت ضعیف عمل می‌کند در حالی که در اپ‌هایی مثل AirBrush می‌توانید این کار را به سادگی انجام دهید، بدون آنکه به نظر برسد عکس بسیار ویرایش شده و غیر واقعی است.