اضافه کردن نشانه‌گذاری ساختاری در صفحات سایت‌ها یا به زبان دیگر، Structured Data، به لحاظ SEO مفید است اما در صورت پیاده‌سازی نادرست، نه تنها سئو بهینه نمیشود بلکه ممکن است جریمه‌ی دستی از سوی گوگل در نظر گرفته شود! به این ترتیب رتبه‌ی مطالب در صفحات گوگل به شدت سقوط می‌کند و ترافیک ارگانیک یا به عبارت دیگر ترافیک بازدیدکنندگانی که از موتورهای جستجو استفاده می‌کنند به شدت کمتر می‌شود.

در حقیقت نوع خاصی از اسپم، اسپم نشانه‌گذاری ساختاری یا Structured Data Spam است که گوگل با آن مقابله می‌کند. در ادامه به ۵ اشتباه بزرگ و متداول در عرصه‌ی نشانه‌گذاری یا مارک‌آپ آشنا در طراحی وب آشنا می‌شویم.

پیش از هر چیز اگر با مقوله‌ی علامت‌گذاری اطلاعات موجود در صفحات وب به کمک نشانه‌گذاری Schema.org آشنایی ندارید، مقاله‌ی زیر را مطالعه بفرمایید:

گوگل در این صفحه از پرسش و پاسخ‌های وبمسترها، به مقوله‌ی اسپم در مارک‌آپ پرداخته است و موضوع در نظر گرفتن جریمه‌ی دستی یا به زبان دیگر، Manual Action را طرح کرده است. بنابراین باید توجه کنید که در طراحی و بهینه‌سازی سئوی سایت‌ها، برای بخش‌های مختلف مارک‌آپ اشتباه در نظر نگیرید و از همه مهم‌تر، نوع مارک‌آپی که برای توصیف کردن یک صفحه استفاده می‌کنید، مناسب با محتوای صفحه باشد. در واقع بیشتر اوقات طراحان وب به دلیل نداشتن درک صحیح و کامل از نشانه‌گذاری‌ها، نوع اشتباه را برای یک صفحه یا بخشی از یک صفحه انتخاب می‌کنند. این اشتباه غیرعمد هم نوعی اسپم محسوب می‌شود و مشمول جریمه خواهد شد.

و اما لیست زیر، متداول‌ترین اشتباهاتی است که در عرصه‌ی ساختاردهی به اطلاعات یا به زبان دیگر، Structured Data در سراسر وب دیده می‌شود:

  • استفاده از نشانه‌گذاری نامربوط به محتوای صفحه
  • عدم تطبیق نشانه‌گذاری ساختاری با محتوای صفحه
  • رعایت نکردن دستورالعمل‌های گوگل در مورد برخی انواع خاص داده
  • رعایت نکردن دستور‌العمل‌های عمومی گوگل در مورد استفاده از مارک‌آپ
  • دستکاری‌ها و راه‌های میانبر برای بهبود مصنوعی نشانه‌گذاری

در ادامه موارد فوق را یک‌به‌یک موردبررسی قرار می‌دهیم.

استفاده از نشانه‌گذاری نامناسب و نامربوط در صفحات

نشانه‌گذاری ساختاری انواع مختلفی دارد و برای هر نوع صفحه، می‌بایست نوع صحیح و مناسب را انتخاب کرد. به عنوان مثال نشانه‌گذاری یک مقاله معمولی با نشانه‌گذاری اطلاعت یک محصول در یک فروشگاه اینترنتی متفاوت است.

در مثال زیر نیز نمونه‌ای از جریمه‌ی دستی را مشاهده می‌کنید که علت آن، استفاده از مارک‌آپ محصولات یا Product برای توصیف املاک یا Accommodation عنوان شده است!

اشتباهات متداول در نشانه‌گذاری ساختاری که جریمه دستی گوگل را به دنبال دارد!

این اسکرین‌شات را یکی از وب‌مسترها در فروم راهنمای وبمسترهای گوگل ارایه کرده و یک مثال کاملاً واقعی است. لذا مراقب باشید که در صورت استفاده از قالب‌های آماده و افزونه‌های ساده، تنظیمات را به درستی انتخاب کنید. در مورد برنامه‌نویسی وب نیز با کسانی مشورت کنید که در خصوص نشانه‌گذاری اطلاعات کافی داشته باشند.

نشانه‌گذاری Schema.org می‌بایست با محتوای صفحه تطبیق داشته باشد

نشانه‌گذاری ساختاری برای روشن‌تر کردن مفهوم اطلاعات موجود در صفحه به کار می‌رود و لذا باید با آنچه در صفحه ذکر شده تطبیق داشته باشد. به عبارت دیگر اگر قیمت یک محصول در نشانه‌گذاری مشخص شده، بازدیدکنندگان نیز دقیقاً همان عدد را به عنوان قیمت ببینند.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، در نشانه‌گذاری این صفحه که مربوط به مشخصات یک شغل پیشنهادی است، حقوق ذکر شده معادل حداکثر حقوقی است که در صفحه ذکر شده و بازدیدکننده رویت می‌کند. این عدم تطبیق کوچک هم می‌تواند به جریمه شدن سایت بیانجامد!

اشتباهات متداول در نشانه‌گذاری ساختاری که جریمه دستی گوگل را به دنبال دارد!

بی‌توجهی و درک نادرست از دستور‌العمل‌های گوگل در مورد انواع داده

گوگل برای انواع مختلف محتوا در صفحات وب، نشانه‌گذاری‌های مختلفی را توصیه کرده است. می‌بایست نشانه‌گذاری به دقت و با توجه به راهنمای گوگل انجام شود تا مشکلاتی از نظر سئو و جریمه‌ی دستی به وجود نیاید. بهتر است به وب‌سایت توسعه‌دهندگان گوگل مراجعه کنید و دستورالعمل را به دقت مطالعه کنید.

در حال حاضر اطلاعات مربوط به نشانه‌گذاری ۲۰ نوع موضوع شامل مقاله، کتاب، دوره‌ها، رویدادها، مشاغل، پادکست، نقد و بررسی، مجموعه داده، دستور طبخ و موارد دیگر در وب‌سایت راهنمای گوگل موجود است:

بی‌توجهی به دستورالعمل عمومی گوگل در مورد نشانه‌گذاری داده

علاوه بر زمینه‌های خاصی که اشاره شد، راهنمای کلی برای تمام انواع محتوا و نشانه‌گذاری آن موجود است. می‌بایست از اصول کلی نیز به دقت پیروی کنید تا مشمول جریمه نشوید.

نکته‌ی جالب این است که برخی وب‌مسترها در طراحی سایت، از ابزار Structured Data Testing Tool گوگل استفاده کرده و لینکی را آنالیز می‌کنند و خطایی دریافت نمی‌کنند. اما توجه کنید که این ابزار صرفاً وجود خطاها را بررسی می‌کند و صحت نشانه‌گذاری موضوع دیگری است.

به عنوان مثال اگر در صفحه‌ی یک مقاله، از مارک‌آپ مخصوص محصولات فروشگاهی استفاده کنید، ابزار تست نشانه‌گذاری ساختاری خطایی نمایش نمی‌دهد اما مارک‌آپ استفاده شده نادرست است.

اشتباهات متداول در نشانه‌گذاری ساختاری که جریمه دستی گوگل را به دنبال دارد!

دستکاری و دور زدن قواعد برای بهبود سئو از طریق نشانه‌گذاری

در اسکرین‌شات زیر نمونه‌ای از سایتی را مشاهده می‌کنید که مشمول جریمه‌ی دستی شده و علت این عنوان شده که در صفحات این سایت، شغلی پیشنهاد نشده اما در عین حال از نشانه‌گذاری مربوط به Job Posting یا مشاغل پیشنهادی استفاده شده است! این شیوه‌ی دستکاری و استفاده‌ی ناصحیح از نشانه‌گذاری ممکن است عمدی و توسط کارشناسان سئو و طراحان وب صورت گرفته باشد و در عین حال ممکن است غیرعمدی باشد.

اشتباهات متداول در نشانه‌گذاری ساختاری که جریمه دستی گوگل را به دنبال دارد!

یکی از متداول‌ترین انواع سوء استفاده، این است که میانگین امتیاز کاربران و بازدیدکنندگان سایت به محصول یا خدمات، از نظر پنهان است و به صورت مصنوعی ساخته شده و به عنوان نشانه‌گذاری در صفحه‌ی سایت قرار می‌گیرد. البته ممکن است طراح وب به اشتباه این امتیاز متوسط که معمولاً به صورت ستاره یا لایک است را از نظر پنهان کرده باشد اما در هر دو حالت، کار اشتباهی صورت گرفته است.

دقت کنید که در گذشته طراحان وب برای نمایش ستاره در کنار مطالب سایت در صفحات گوگل و جلب توجه کاربران موتور جستجوی گوگل، از این روش و روش‌های مشابه استفاده می‌کردند اما در حال حاضر نباید این روش برای بهبود سئو و جلب توجه عموم کاربران استفاده شود چرا که احتمال اعمال Manual Action توسط گوگل وجود دارد.

گاهی اوقات نمایش نظرات و امتیازات بازدیدکنندگان سایت برای افزایش سرعت بارگذاری صفحه غیرفعال است و این مورد هم مشکلاتی به دنبال دارد. بهتر است از روش Lazy Load یا بارگذاری تنبل که در حقیقت بارگذاری محتوای صفحه هم‌زمان با اسکرول کردن است، استفاده کنید و توجه داشته باشید که ربات‌های گوگل، در حال حاضر می‌توانند در صفحات سایت‌ها اسکرول کرده و مواردی که پس از اسکرول لود می‌شود را بررسی کنند.