قالب‌های زیادی برای توزیعات مختلف لینوکس منتشر شده است. از تغییر در ظاهر پنجره‌ی اپلیکیشن‌ها گرفته تا تغییرات جزئی در نشان‌گر موس، آیکون اپلیکیشن و آیکون تنظیمات سیستمی، همه‌چیز سفارشی‌سازی شده و قالب‌های متنوعی موجود است. قالب‌های مبتنی بر GTK بسیار زیاد هستند.

در ادامه به معرفی ۵ قالب زیبا و جالب برای لینوکس اوبونتو می‌پردازیم که اغلب مبتنی بر طراحی متریال گوگل و یا طراحی Flat یا تخت و ساده شکل گرفته‌اند. با ما باشید.

قالب Adapta و طراحی متریال گوگل در لینوکس

اگر به دنبال استفاده از تم‌هایی با سبک و سیاق متریال دیزاین در Ubuntu هستید، در حال حاضر تعدادی قالب زیبا و جالب موجود است که می‌توانید به صورت رایگان نصب و استفاده کنید.

با معرفی زبان طراحی متریال گوگل که رابط کاربری اندروید و کروم‌او‌اس را ساده‌تر کرده، استفاده از این طراحی جالب در بسیاری از توزیعات لینوکس به صورت قالب و تم سفارشی رواج پیدا کرده است. در واقع بسیاری از کاربران سیستم عامل اندروید و کروم‌او‌اس و همین‌طور لینوکس، Material Design یا طراحی متریال را می‌پسندند.

یکی از قالب‌های معروف و جالب برای دستاپ لینوکس، Adapta نام دارد. در این قالب از فونت Roboto که فونت پیش‌فرض در اندروید است استفاده شده و طراحی دکمه‌ها و سوییچ‌ها درست شبیه به پیش‌فرض اندروید است.

معرفی ۵ قالب زیبا و مدرن برای لینوکس اوبونتو

قالب Adapta مدت زیادی است که در حال توسعه و بروزرسانی است و در حال حاضر می‌توانید از این قالب در توزیعات محبوب لینوکس مثل Arch Linux و Fedora و openSUSE و Solus استفاده کنید. در مورد لینوکس اوبونتو به یک پکیج اپلیکیشن شخصی یا PPA نیاز دارید و هنوز به صورت رسمی در مخازن نرم‌افزار این لینوکس اضافه نشده است.

برای سفارشی‌سازی قالب Adapta می‌توانید Colorpack یا بسته‌ی رنگ‌بندی‌ها را نصب کنید که رنگ‌بندی کلی دستاپ شما را تغییر می‌دهد.

علاوه بر Adapta می‌توانید از قالب Pop GTK+ theme نیز استفاده کنید که بر اساس پروژه‌ی Adapta طراحی شده است و به صورت پیش‌فرض روی کامپیوترهای System76 نصب شده است.

قالب Arc با طراحی تخت و متفاوت

اپل، گوگل و مایکروسافت هر سه تلاش می‌کنند که طراحی ساده و تخت آیکون‌ها را بهینه‌سازی کنند و کاربران لینوکس نیز به این نوع طراحی علاقه‌مند هستند. لذا در قالب‌هایی مثل Adapta از آیکون‌های فلت به سبک گوگل استفاده شده است. اما در قالب‌های دیگری مثل Arc نیز طراحی تخت پیاده‌سازی شده ولیکن سبک و سیاق شبیه به طراحی متریال گوگل نیست.

معرفی ۵ قالب زیبا و مدرن برای لینوکس اوبونتو

تم Arc برای لینوکس Ubuntu انعطاف‌پذیری بالایی دارد و با اغلب محیط‌های دستاپ لینوکس سازگار می‌شود. تم‌هایی برای GNOME و KDE Plasma و Cinnamon و چند دستاپ محبوب دیگر طراحی شده است که در صورت نیاز می‌توانید استفاده کنید.

قالب Arc چند رنگ‌بندی اصلی دارد که شامل خاکستری روشن، مشکی و حالت ترکیبی از این دو می‌شود. رنگ‌بندی اصلی آبی است اما به هر حال با نصب کردن تم‌های مختلف می‌توانید رنگ‌بندی را متحول کنید.

قالب Numix و آیکون‌های آن

در نسخه‌های جدید اندروید از آیکون‌های دایره‌ای استفاده شده است. قالب Numix از مدت‌ها قبل با ارایه کردن آیکون‌های گرد و هم‌اندازه، توجه کاربران لینوکس را جلب کرده بود. البته در این قالب مخصوص Ubuntu می‌توانید آیکون‌های مربعی را نیز فعال کنید اگر از این سبک خوشتان می‌آید.

معرفی ۵ قالب زیبا و مدرن برای لینوکس اوبونتو

پروژه‌ی Numix شامل تعداد زیادی تم و بسته‌ی آیکون مختلف می‌شود و لذا از محیط‌های دستاپ مختلفی پشتیبانی می‌کند. حتی می‌توانید محیط لینوکس را شبیه به اندروید استفاده کنید و تشابهی بین کامپیوتر و گوشی یا تبلت اندرویدی ایجاد کنید.

حتی عکس‌های پس‌زمینه‌ی شبیه به اندروید و موارد جزئی دیگر مثل نشان‌گر موس نیز قابلیت سفارشی‌سازی دارد و بسته‌های آیکون و عکس برای این موارد موجود است.

قالب‌های ساده و مدرن Arrongin و Telinkrin

در نسخه‌ی ۱۸.۱۰ لینوکس اوبونتو، دستاپ دارای قالب پیش‌فرض جدیدی است. قبل از معرفی این قالب، دو قالب Arrongin و Telinkrin منتشر شده بود که نمایی از دستاپ مدرن اوبونتو را ارایه می‌کرد.

رنگ‌بندی اصلی این دو قالب، خاکستری است و آیکون‌های رنگارنگ و برخی بخش‌ها آن را زیبا می‌کند. در قالب Telinkrin از رنگ آبی استفاده‌ی بیشتری شده در حالی که قالب Arrongin از نارنجی که رنگ پیش‌فرض و اصلی Ubuntu است، بهره می‌گیرد.

معرفی ۵ قالب زیبا و مدرن برای لینوکس اوبونتو

برخی کاربران از یکنواختی و سادگی این دو قالب خوششان نمی‌آید اما برخی دیگر این طراحی ساده را به دلیل جلوگیری از حواس‌پرتی و خستگی چشم می‌پسندند.

هر دو قالب به صورت پکیج کامل منتشر شده و در واقع تم برای Shell گنوم و تصاویر پس‌زمینه‌ی دستاپ نیز در پکیج گنجانده شده است. برخی اپلیکیشن‌ها مثل اپ مدیریت فایل دارای ستون کناری متفاوتی هستند.

آیکون‌های Papirus

بسیاری از کاربران به تغییر دادن آیکون اپلیکیشن‌ها علاقه‌ای ندارند و وضعیت برایشان گیج‌کننده می‌شود. اما برخی پکیج‌های آیکون، بسیار ساده، زیبا و به یادماندنی طراحی شده‌اند به گونه‌ای که کاربر پس از مدتی استفاده کردن، همیشه تلاش می‌کند که در تمام محیط‌های دستاپ لینوکس و قالب‌های متنوع، از همان آیکون‌های قبلی استفاده کند.

مجموعه آیکون Papirus یکی از این پکیج‌های آیکون زیبا و جالب است که می‌توانید در اوبونتو استفاده کنید. در این پکیج که در واقع بهتر است آن را قالب آیکون‌ها بنامیم، حتی تعدادی از آیکون‌های تنظیمات سیستمی و فولدرهای رنگارنگ نیز گنجانده شده و در واقع آیکون بیش از ۳۰۰۰ اپلیکیشن، بازطراحی شده است. البته همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، منظور از بازطراحی این نیست که آیکون پیش‌فرض اپلیکیشن‌های معروف تغییر کرده است.

معرفی ۵ قالب زیبا و مدرن برای لینوکس اوبونتو