نرم‌افزارها و موتورهای تبدیل متن به گفتار که به اختصار TTS گفته می‌شود، متعدد است اما تعداد نرم‌افزارهای تبدیل صدا یا گفتار به متن چندان زیاد نیست. برای تبدیل کردن فایل‌های صوتی به متن نیز نرم‌افزارهایی ساخته شده است. اگر ویس ضبط کرده باشید یا به عنوان مثال بخواهید صدای ویدیویی را به متن تبدیل کنید، می‌توانید از این نرم‌افزارها استفاده کنید.

در این مقاله با ۵ مورد از نرم‌افزارهای تبدیل فایل صوتی به متن تایپ‌شده آشنا می‌شویم. با سیاره‌ی آی‌تی همراه شوید.

توجه کنید که برای تبدیل کردن متن تایپ شده به صدا، می‌توان از نرم‌افزارهایی که از موتور TTS یا Text-To-Speech بهره می‌گیرند، استفاده کرد. حتی برای زبان فارسی هم موتور تبدیل متن به صدا موجود است هر چند کیفیت صدا به خوبی زبان‌هایی مثل انگلیسی نیست. تبدیل متن به صدا حتی در سیستم عامل اندروید و iOS نیز به صورت پیش‌فرض امکان‌پذیر است.

و اما در ادامه به معرفی نرم‌افزارهای تبدیل فایل صوتی به متن تایپ شده می‌پردازیم. اگر فایل شما ویدیویی است و می‌خواهید از نرم‌افزاری استفاده کنید که فقط فایل‌های صوتی را پشتیبانی می‌کند، می‌توانید استریم صدا را از فایل ویدیویی جدا کنید و به صورت یک فایل مجزا ذخیره کنید. یک نرم‌افزار ساده برای این مهم، MKVToolNix است که برای ویندوز و توزیعات مختلف لینوکس منتشر شده است.

Bear File Convertor

این نرم‌افزار کانورتور از موتور تشخیص گفتار Baidu استفاده می‌کند و عملکرد آن جالب توجه است و البته استفاده از آن به صورت آنلاین و رایگان امکان‌پذیر است.

معرفی نرم‌افزارهایی برای تبدیل فایل صوتی به متن

متأسفانه در نسخه‌ی آنلاین نمی‌توانید فایل‌هایی با مدت زمان بیش از ۳ دقیقه را به متن تبدیل کنید و به علاوه این نرم‌افزار در تبدیل موسیقی و صدا و در واقع آهنگ‌هایی با فرمت MP3 و مانند آن، عملکرد خوبی ندارد. بهتر است صرفاً Voice را با آن تبدیل کنید. در مورد فایل‌های ویدیویی نیز می‌بایست ابتدا استریم صدا را استخراج کنید.

مراجعه به سایت Bear File Converter

360Converter

نرم‌افزار بعدی هم یک اپلیکیشن تحت وب است که 360Converter نام دارد. این نرم‌افزار عملکرد بعدی دارد و به علاوه می‌توانید فایل ویدیویی را نیز آپلود کرده و به متن تبدیل کنید. فایل خروجی نیز می‌تواند به صورت Word یا PDF دانلود.

معرفی نرم‌افزارهایی برای تبدیل فایل صوتی به متن

در این اپلیکیشن رایگان تعداد زبان‌های موجود بسیار کم است و کیفیت تبدیل گفتار به متن، بسیار بالا نیست.

مراجعه به سایت 360Converter

Sobolsoft و نرم‌افزار تبدیل MP3‌ به Text

برای کیفیت بهتر تبدیل فایل صوتی به متن یا در واقع MP3-to-txt می‌توانید از نرم‌افزار MP3 Speech To Text Converter محصول Sobolsoft استفاده کنید. در این نرم‌افزار محدودیت زمانی برای فایل صوتی وجود ندارد و تنظیمات ساده است. حتی می‌توانید فایل انتخاب شده را با کلیک روی Split Option و مراحل بعدی، برش بزنید و بخشی از آن را تبدیل کنید.

معرفی نرم‌افزارهایی برای تبدیل فایل صوتی به متن

کیفیت تبدیل فایل صوتی به متن نیز بهتر است اما به هر حال این نرم‌افزار رایگان نیست و برای استفاده‌ی دائمی می‌بایست آن را خریداری کنید.

InqScribe نرم‌افزاری حرفه‌ای برای زیرنویس کردن فیلم و کلیپ ویدیویی

نرم‌افزار InqScribe نیز یکی از بهترین نرم‌افزارهای تبدیل فایل‌های صوتی به متن است. در این نرم‌افزار می‌توانید ویدیوهای طولانی را نیز به عنوان ورودی انتخاب کنید. انتخاب فونت، شمارش تعداد کلمات، مشخص کردن عرض زیرنویس و کار با فریم‌ریت‌های مختلف بر اساس ورودی‌های صدا، همگی در این نرم‌افزار حرفه‌ای پیش‌بینی شده است. در واقع برای ایجاد زیرنویس فیلم‌ها می‌توانید روی InqScribe حساب ویژه‌ای باز کنید.

معرفی نرم‌افزارهایی برای تبدیل فایل صوتی به متن

نرم‌افزار InqScribe رایگان نیست اما دوره‌ی آزمایشی ۱۴ روزه دارد. لذا با خیال راحت آن را تست و بررسی کنید.

استفاده از گوشی‌ها برای تبدیل ویس به متن

همان‌طور که اشاره کردیم در سیستم عامل اندروید، iOS و همین‌طور ویندوز و مک‌او‌اس، قابلیت استفاده از موتور تشخیص گفتار وجود دارد. در میان کمپانی‌های معروف عرصه‌ی فناوری، گوگل سرویس‌های بهتری با پشتیبانی از زبان‌های متنوع‌تر ارایه کرده است و لذا استفاده از گوگل توصیه می‌شود اما برای این کار به اپلیکیشنی نیاز دارید که فایل صوتی را مستقیماً دریافت کند و به متن تبدیل کند.

اگر مقصود شما تایپ کردن صوتی یا سرچ صوتی باشد، می‌توانید از اپلیکیشن‌های اصلی گوگل استفاده کنید:

اما در مورد فایل صوتی، اپ‌هایی مثل Speechnotes منتشر شده که با توجه به امتیاز کاربران، عملکرد خوبی دارد و به علاوه کاملاً‌ رایگان است.

معرفی نرم‌افزارهایی برای تبدیل فایل صوتی به متن

این اپلیکیشن صرفاً خروجی متنی را تحویل می‌دهد و لذا اپ حرفه‌ای برای زیرنویس کردن ویدیو و کلیپ ویدیویی محسوب نمی‌شود.