استفاده از برچسب یا Tag یک روش مرتب‌سازی فایل یا فولدر است. در iPhone و iPad و همین‌طور MacBook و iMac‌ می‌توان برای فایل‌های برچسب رنگی در نظر گرفت. به این ترتیب انواع فایل ساده‌تر شناسایی می‌شود و در صورت نیاز می‌توان تمام فایل‌هایی که برچسب خاصی دارند را به سرعت لیست کرد.

در ادامه به روش استفاده از برچسب در محصولات اپل می‌پردازیم.

برخی از کاربران با توجه به کم بودن تعداد فایل‌ها، نیازی به استفاده از برچسب نمی‌بینند و صرفاً فایل‌ها مهم را در فولدرهایی دسته‌بندی می‌کنند. اما برخی دیگر، فایل‌های متنوع و زیادی دارند و به این گروه از کاربران، استفاده از Tag یا به زبان دیگر، برچسب توصیه می‌شود. به عنوان مثال می‌توان برای عکس‌هایی مربوط به یک مراسم یا شهر، یک برچسب خاص تعریف کرد و یا برای متمایز کردن انواع فایل‌های یک پروژه، چند برچسب در نظر گرفت.

برچسب زدن روی فایل‌ها در آیفون و آیپد

در سیستم عامل iOS‌ یا به عبارت دیگر در آیفون و آیپد، می‌توانید از اپلیکیشن مدیریت فایلی که اپل با عنوان Files منتشر کرده، برای برچسب زدن استفاده کنید. این اپلیکیشن در حقیقت شبیه به اپلیکیشن Finder در لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای بدون کیس اپل طراحی شده است و استفاده از آن برای کاربران محصولات اپل، ساده است.

پس از دانلود و نصب این اپ، آن را اجرا کنید. حافظه‌ی داخلی و همین‌طور فایل‌های موجود در سرویس‌های ابری مثل iCloud در این اپلیکیشن نمایش داده می‌شود. برای دسترسی به فایل‌های موجود روی حافظه‌ی داخلی، در بخش Locations روی On My iPhone یا به صورت مشابه روی On My iPad تپ کنید.

آموزش برچسب زدن فایل‌ها در مک‌او‌اس، آیفون و آیپد

گام بعدی تپ کردن روی یکی از فایل‌های موردنظر و مکث است. به این ترتیب منویی بالای فایل باز می‌شود. روی فلش سمت راست این منو تپ کنید تا گزینه‌های بیشتر نمایش داده شود.

آموزش برچسب زدن فایل‌ها در مک‌او‌اس، آیفون و آیپد

و حال روی گزینه‌ی Tags تپ کنید.

آموزش برچسب زدن فایل‌ها در مک‌او‌اس، آیفون و آیپد

صفحه‌ی ویرایش تگ‌ها باز می‌شود. لیست تگ‌های از قبل تعریف شده نمایش داده می‌شود و می‌توانید روی تگ موردنظر تپ کنید.

آموزش برچسب زدن فایل‌ها در مک‌او‌اس، آیفون و آیپد

در صورت نیاز به برچسب جدید، روی Add New Tag در ابتدای لیست برچسب‌ها تپ کنید.

افزودن برچسب به فایل‌ها در macOS

در سیستم عامل مک‌او‌اس می‌توانید در اپلیکیشن Finder که اپل برای مدیریت فایل طراحی کرده، برای فایل‌ها برچسب اضافه کنید و روش کار حتی ساده‌تر از آیفون و آیپد است. ابتدا فایندر را اجرا کنید و روی فایلی که می‌خواهید Tag برای آن اضافه کنید، راست‌کلیک کنید. در منوی راست‌کلیک روی برچسب موردنظر کلیک کنید تا به فایل افزوده شود.

اگر تعداد برچسب‌هایی که در فایندر تعریف شده، زیاد باشد، طبعاً در منوی راست‌کلیک جا نمی‌شود. لذا می‌بایست گزینه‌ی Tags در انتهای منوی راست‌کلیک را انتخاب کنید. به این ترتیب پنجره‌ی مدیریت برچسب‌های فایل ظاهر می‌شود. در این پنجره کادری برای جستجو کردن برچسب موجود است و به سرعت می‌توانید برچسب موردنظر را پیدا کنید. از طرف دیگر می‌توانید روی دکمه‌ی Show All کلیک کنید تا تمام برچسب‌ها لیست شود.

آموزش برچسب زدن فایل‌ها در مک‌او‌اس، آیفون و آیپد

فایل‌هایی که روی فضای ابری آی‌کلود آپلود و ذخیره شده، قابلیت برچسب زدن دارند. در این صورت اگر در آیفون یا آیپد، به آی‌کلود متصل شوید و فایل‌ها همگام‌سازی شود، برچسب فایل‌ها نیز همگام‌سازی می‌شود. لذا در صورت افزودن برچسب به فایلی در مک‌بوک و آپلود روی iCloud برای همگام‌سازی، فایل دانلود شده در آیفون نیز دارای همان برچسب خواهد بود. البته دقت کنید که دسترسی به اینترنت و اتصال به یک Apple ID ضروری است.