نسخه‌ی ۱۹۰۳ ویندوز ۱۰ با تغییرات مختلفی در ویندوز و اپلیکیشن‌های اصلی مایکروسافت برای ویندوز، منتشر شد. در این نسخه، نرم‌افزار معروف Notepad که برای ویرایش متن ساده و فایل‌های متنی به کار می‌رود هم اندکی تغییر کرده و قابلیت‌های آن بیشتر شده است. به عنوان مثال از این پس اینکدینگ پیش‌فرض UTF-8 است که برای نوشتن متن به زبان‌هایی مثل فارسی مفید است.

در ادامه به تغییرات نوت‌پد در نسخه‌ی ۱۹۰۳ ویندوز ۱۰ می‌پردازیم.

نوت‌پد اپلیکیشن ساده و کم‌حجمی است که در ویندوز برای باز کردن انواع فایل متنی به کار می‌رود. البته فایل‌های متنی صرفاً فایل‌هایی با پسوند TXT نیستند بلکه فایل‌هایی مثل زیرنویس با فرمت SRT یا فایل استایل در طراحی وب با پسوند CSS و همین‌طور فایل‌های HTML و XML، همگی ساختاری شبیه متن ساده دارند. همه‌ی این فرمت‌ها را می‌توان در نوت‌پد باز کرد و ویرایش کرد.

اما فقدان برخی قابلیت‌ها در Notepad موجب شده که در میان کاربران حرفه‌ای محبوب نباشد و سراغ نرم‌افزارهای جایگزین آن بروند که نمونه‌ی معروف آن، Notepad++ است. اما ببینیم در نسخه‌ی اخیر ویندوز ۱۰ چه قابلیت‌هایی به Notepad اضافه شده و چه نواقصی رفع شده است.

بهبود عملکرد و سرعت نوت‌پد

مایکروسافت اپلیکیشن Notepad را برای باز کردن سریع‌تر فایل‌ها بهینه کرده است و در نسخه‌ی جدید می‌توان فایل‌های حجیم را با سرعت بیشتر باز کرد. معمولاً اگر فایل حجیمی را در نوت‌پد باز کنید، احتمال هنگ کردن و توقف آن وجود دارد اما این اتفاق در نسخه‌ی جدید نوت‌پد کمتر رخ می‌دهد.

انتخاب Encoding در نوت‌پد

در نسخه‌ی جدید اپلیکیشن نوت‌پد، اینکدینگ پیش‌فرض UTF-8 است در حالی که در نسخه‌های قبلی از ANSI استفاده می‌شود. به علاوه در نسخه‌ی جدید از UTF-8 بدون Byte Order Marking پشتیبانی می‌شود. طبعاً اگر از نوت‌پد برای نوشتن متن به زبان فارسی و فرستادن فایل برای دیگران استفاده کنید، این ویژگی بسیار مفید و کاربردی خواهد بود. البته حین ذخیره کردن فایل‌ها می‌توانید اینکدینگ را انتخاب کنید و مثل قبل از ANSI استفاده کنید.

آشنایی با قابلیت‌های جدید نوت‌پد در ویندوز ۱۰

نکته‌ی دیگر این است که اینکدینگ فایل‌ها همواره در نوار وضعیت نمایش داده می‌شود و لذا از اشتباهات سهوی جلوگیری می‌شود.

ارسال بازخورد درباره‌ی نوت‌پد

در نسخه‌ی جدید برای ساده‌تر شدن دریافت بازخورد کاربران، قابلیت ارسال فیدبک مستقیماً از طریق Notepad اضافه شده است. کافی است از منوی Help و گزینه‌ی Send Feedback استفاده کنید و نظر خویش در رابطه با نوت‌پد و اشکالات آن را برای مهندسین مایکروسافت ارسال کنید.

محدودیت طول مسیر فایل‌ها یا MAX_PATH 

در نسخه‌ی جدید نوت‌پد می‌توانید فایل‌هایی که آدرسی طولانی‌تر دارند را هم باز کرده و ویرایش کنید. در واقع اگر فایلی در فولدرهای تودرتو با نام‌های طولانی قرار داشته باشد، باز کردن آن ممکن نیست. این محدودیت در ویندوز و بیشتر نرم‌افزارها، 260 کاراکتر است اما در نسخه‌ی جدید محدودیت مسیر یا MAX_PATH افزایش یافته است. 

شورت‌کات‌های جدید کیبورد برای کار با Notepad

مایکروسافت برای بهبود کاربری نوت‌پد، تعدادی شورت‌کات کیبورد برای امور مختلف اضافه کرده است. به موارد زیر توجه کنید:

برای ذخیره کردن با نام دلخواه یا Save As از شورت‌کات Ctrl + Shift + S استفاده کنید.

برای باز کردن پنجره‌ی جدید نوت‌پد از شورت‌کات Ctrl + Shift + N استفاده کنید.

برای بستن پنجره‌ی فعلی از Ctrl + W استفاده کنید.