استفاده از دوربین خوب آیفون در نقش وبکم امکان‌پذیر است. اپلیکیشن‌های مختلفی برای این کار طراحی شده که تصویر را برای سیستم ویندوزی، مک‌ها و یا وسایل همراه ارسال می‌کنند. حتی قابلیت هشدار دادن در صورت شناسایی حرکت در محیط و همین‌طور فیلم‌برداری و ارسال به برخی سایت‌ها برای استفاده از دوربین در نقش دوربین مدار بسته برای امور نظارتی امکان‌پذیر است.

در این مقاله به معرفی چند اپلیکیشن و روش استفاده از دوربین iPhone در نقش وبکم می‌پردازیم.

دوربین آیفون‌های امروزی از نظر کیفیت در سطح بسیار خوبی قرار دارد و اگر بخواهید چت ویدیویی داشته باشید، استفاده از دوربین آیفون ایده‌ی خوبی است. اما به جز چت ویدیویی برای مواردی مثل نظارت بر فعالیت کودک و نوزاد هم می‌توان از دوربین آیفون استفاده کرد. حتی برخی کاربران از دوربین آیفون به صورت موقتی در نقش دوربین مدار بسته نیز استفاده می‌کنند. اما در ادامه با چند اپلیکیشن جالب برای استفاده از دوربین آیفون در نقش وبکم آشنا می‌شویم که هر یک کاربرد و ویژگی‌های خاصی دارد.

EpocCam و تبدیل آیفون به وبکم

اپلیکیشن EpocCam محبوب‌ترین اپلیکیشن برای تبدیل کردن دوربین iPhone به وبکم است. در واقع این اپلیکیشن با اپ‌های مختلف چت ویدیویی که به نوعی از وبکم استفاده می‌کنند نظیر Skype مایکروسافت و Google Hangout، سازگار است و از دوربین سلفی و دوربین اصلی آیفون پشتیبانی می‌کند. به علاوه ویدیوها به صورت رمزگذاری ارسال می‌شود. محدودیت فاصله برای ارسال بی‌سیم ویدیو، ۲۰ فوت است که تقریباً ۶ متر می‌شود.

برای استفاده از این اپلیکیشن، می‌بایست آن را روی آیفون نصب کنید و همین‌طور درایور لازم را از وب‌سایت سازنده دانلود کرده و نصب کنید. برقرار کانکشن کاملاً خودکار و ساده است.

در نسخه‌ی پرو اپلیکیشن EpocCam قابلیت استفاده از میکروفون برای ضبط صدا، قابلیت تنظیم کردن فوکوس به صورت دستی و افزایش رزولوشن ویدیوها از ۶۴۰ در ۴۸۰ پیکسل به ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل وجود دارد. به علاوه واترمارک یا لوگوی اپلیکیشن از گوشه‌ی ویدیوها حذف می‌شود.

iCamSource Pro Mobile و آیفون در نقش دوربین مدار بسته

اپلیکیشن iCamSource Pro Mobile یکی از اپ‌های پولی برای استفاده از آیفون در نقش وبکم است و برای استفاده از آن باید ۵ دلار هزینه کنید. در واقع نسخه‌ی رایگان این اپ با امکانات محدودتر منتشر نشده است! برای ارسال ویدیو می‌بایست اپلیکیشن دیگری به اسم iCam Pro Webcam Streaming را نیز نصب کنید که البته نسخه‌ی رایگان آن موجود است. زمانی که هر دو اپ را نصب کردید، می‌توانید ویدیو و صدا را از وسایل مجهز به iOS‌ یعنی آیفون و آیپد به دیگر وسایل ارسال کنید.

معرفی ۵ اپ برای تبدیل دوربین آیفون به وبکم و دوربین مدار بسته

اپلیکیشن iCamSource Pro Mobile قابلیت ارسال هشدار در صورت شناسایی حرکت را دارد و در واقع می‌توانید آیفون را به عنوان دوربین مدار بسته استفاده کنید. همه‌ی حرکات به صورت خودکار در فضای ابری ذخیره می‌شود و پس از فیلم‌برداری قابل بررسی است.

AtHome Camera و ارتباط دوطرفه وسایل دوربین‌دار

اپلیکیشن AtHome Camera یک اپ متفاوت است چرا که از طریق کامپیوتر می‌توانید از دوربین آیفون استفاده کنید و همین‌طور در آیفون می‌توانید از وبکم کامپیوتر استفاده کنید! این اپلیکیشن دو بخش دارد: بخش استریم یا Streamer و بخش مشاهده یا Viewer. استفاده از این دو بخش در محیط ویندوز و مک‌او‌اس و گوشی‌ها و تبلت‌ها امکان‌پذیر است.

علاوه بر انعطاف‌پذیری AtHome Camera، ویژگی‌های جالب دیگری در آن وجود دارد:

  • مکالمه‌ی دوطرفه: می‌توانید با هر وسیله‌ای که متصل شده، مکالمه داشته باشید و صدا را از آن وسیله دریافت کنید.
  • شناسایی حرکت یا Motion Detection: به محض تشخیص حرکت در محیط روبروی دوربین، نوتیفیکیشنی دریافت می‌کنید و در واقع دوربین آیفون کاربرد امنیتی خواهد داشت.
  • ضبط زمان‌بندی شده ویدیو: اگر بخواهید ویدیوی دوربین را در ساعات خاصی از روز مثل ساعت‌های حضور در محیط کار، به صورت خودکار ضبط کنید، این قابلیت در اپلیکیشن AtHome Camera پیش‌بینی شده است.

در این اپلیکیشن رایگان تبلیغات نمایش داده می‌شود اما با ارتقا به نسخه‌ی پریمیوم، تبلیغات حذف می‌شود.

Presence و چک کردن دوربین آیفون از طریق اینترنت

اپلیکیشن Presence شبیه سه اپ قبلی عمل می‌کند اما ۵۰ مگابایت فضای ذخیره‌سازی ابری به صورت رایگان نیز ارایه شده است. البته این مقدار فضای ابری بسیار کم به نظر می‌رسد اما برای ذخیره کردن چند دقیقه ویدیو از سارقی که وارد منزل شما شده، کافی است. اگر با خرید درون‌اپلیکیشنی نسخه‌ی pro را تهیه کنید، فضای ابری ۵ گیگابایتی در اختیار شما قرار می‌گیرد.

سازنده‌ی Presence یک اپلیکیشن تحت وب نیز ارایه کرده تا در صورت نیاز از طریق انواع کامپیوتر و مرورگرهای اینترنت، بتوانید ویدیویی دریافتی از آیفون را تماشا کنید.

FaceTime اپل

یکی از اپ‌های اصلی سیستم عامل iOS و macOS، اپلیکیشن FaceTime اپل است. با استفاده از این اپ هم می‌توانید دوربین آیفون را در نقش وبکم استفاده کنید هر چند برای این مقصود خاص طراحی نشده است. با توجه به اینکه فیس‌تایم توسط اپل توسعه داده شده، هماهنگی بهتری با سیستم عامل و محصولات اپل دارد و قابل‌اعتمادتر است.

دقت کنید که برای استفاده از فیس‌تایم و تبدیل آیفون به وبکم، می‌بایست با دو حساب کاربری متفاوت در مک‌بوک و آیفون ورود انجام بدهید و سپس تماس ویدیویی بین آیفون و مک‌بوک برقرار کنید. البته پاسخ دادن به تماس ویدیویی به صورت دستی انجام می‌شود و این روش مثل استفاده از اپ‌های معرفی شده، کامل و جامع نیست.