یکی از ویژگی‌های اپلیکیشن دوربین آیفون، Live Photos یا تصاویر زنده است. منظور از تصاویر زنده، ویدیوی کوتاهی است که کمی قبل و کمی پس از عکس گرفتن را ثبت می‌کند و کاربردهای متنوعی دارد. از شکار صحنه‌ها و سوژه‌های سریع گرفته تا ساخت فایل‌های گیف جالب. در صورت عدم استفاده از Live Photos می‌توانید آن را موقتاً و یا برای همیشه غیرفعال کنید. البته برای غیرفعال کردن دائمی می‌بایست به اپ Settings آیفون مراجعه کنید.

در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم که چطور می‌تواند تنظیمات عکاسی را برای همیشه نگهداری کرد تا هر بار نیازی به غیرفعال کردن Live Photos و ست کردن Camera Mode و تنظیمات فیلترها و غیره در اپ دوربین نباشد. سیاره‌ی آی‌تی را دنبال کنید.

می‌توانید قابلیت Live Photo را مستقیماً از طریق اپلیکیشن دوربین فعال یا غیرفعال کنید. اما در این صورت اگر اپ دوربین را ببندید و پس از مدتی دوباره بخواهید عکاسی کنید، این قابلیت فعال می‌شود و باید باز هم آن را غیرفعال کنید. اگر به ندرت از Live Photo استفاده می‌کنید، این راهکار جالب نیست و بهتر است با مراجعه به تنظیمات آیفون، کاری کنید که اپ دوربین تنظیمات را حفظ کند و مرتباً‌ ریست نکند. در این صورت اگر یک مرتبه Live Photo را غیرفعال کنید، تا زمانی که مجدداً آن را فعال کنید، غیرفعال باقی می‌ماند. البته برعکس آن هم صادق است.

قبل از هر چیز بهتر است کمی در مورد Live Photos توضیح دهیم و با چیستی آن آشنا شویم.

Live Photos چیست و چه کاربردی دارد؟

منظور از تصاویر زنده یا Live Photos این است که دوربین آیفون به صورت خودکار ویدیویی کوتاه حاوی لحظاتی قبل و بعد از ثبت کردن عکس ذخیره می‌کند. این ویدیوی کوتاه در واقع حاوی تعدادی فریم عکس است و کاربردهای متنوعی دارد. می‌توانید ویدیو را به تصویر ثابت و همین‌طور عکس متحرک یا فایل گیف تبدیل کنید.

به عنوان مثال شاید مشغول شکار صحنه‌ای بوده‌اید و کمی دیر عکس گرفته‌اید! می‌توانید فریم‌های قبل از ثبت عکس را در اپ Photos چک کنید و در صورت نیاز استفاده کنید. قبلاً در مقاله‌ای به ویرایش عکس به کمک اپلیکیشن فوتوز اپل پرداختیم که امکانات زیادی در اختیار شما قرار می‌دهد و به علاوه یکی از اپ‌های اصلی آیفون و آیپد است.

عکاسی از برخی سوژه‌ها که حرکت تند و سریعی دارند، کار مشکلی است اما با وجود Live Photos کار کم و بیش ساده می‌شود چرا که مجبور نیستید دقیقاً در لحظه‌ی خاصی شاتر را لمس کنید تا همان لحظه‌ی خاص ثبت شود.

کاربرد دیگر تصاویر زنده، ایجاد عکس متحرک با فرمت GIF است. برای این کار می‌توانید از اپلیکیشن Photos اپل استفاده کنید. حتی شورت‌کات‌هایی برای انجام سریع این کار وجود دارد.

نحوه‌ی جلوگیری از ریست شدن تنظیمات دوربین در آیفون

برای اینکه قابلیتی مثل Live Photo همواره خاموش بماند، می‌بایست ابتدا به تنظیمات مراجعه کنید و گزینه‌ی حفظ شدن تنظیمات را فعال کنید. روال کار به این صورت است:

اپلیکیشن Settings را با تپ روی آیکون چرخدنده‌ای شکل آن اجرا کنید.

در تنظیمات اسکرول کنید و روی Camera یا دوربین تپ کنید.

در صفحه‌ی بعدی روی گزینه‌ی Prserve Settings یا نگهداری تنظیمات تپ کنید.

یکی از تنظیماتی که قابلیت ثبت و نگهداری دارد، Live Photo است. سوییچ این گزینه را در صفحه‌ی باز شده فعال کنید.

چگونه Live Photos را در اپ دوربین آیفون برای همیشه غیرفعال کنیم؟

اما موضوع بعدی:

چطور باید قابلیت تصاویر زنده را غیرفعال کرد؟

برای این کار در اپ دوربین روی آیکونی به شکل چند دایره در گوشه‌ی بالای صفحه تپ کنید تا روی آن خط بخورد.

چگونه Live Photos را در اپ دوربین آیفون برای همیشه غیرفعال کنیم؟

از این پس Live Photos غیرفعال باقی می‌ماند مگر آنکه خودتان آن را فعال کنید. البته فراموش نکنید که پس از فعال کردن برای مواقع خاص، مجدداً آن را غیرفعال کنید. خوشبختانه دسترسی به دکمه‌ی فعال و غیرفعال کردن Live Photos بسیار ساده است.

نگهداری تنظیمات Camera Mode و Creative Controls

نکته‌ی جالب این است که اگر همیشه از مود خاصی نظیر Wide Angle یا Video یا Portrait و غیره استفاده می‌کنید، می‌توانید در صفحه‌ی Preserve Settings سوییچ گزینه‌ی Camera Mode را فعال کنید تا همیشه آخرین مودی که استفاده کرده‌اید، در اپ دوربین فعال بماند.

به همین ترتیب با فعال کردن سوییچ Creative Controls، تنظیماتی نظیر فیلترها، نسبت تصویر، روشنایی و غیره ثبت می‌شود و هر بار مجبور نمی‌شوید که این موارد را روی حالت خاصی که می‌پسندید، تنظیم کنید. لذا سرعت عکاسی با اپلیکیشن دوربین آیفون بیشتر می‌شود.