وسایل متصل به شبکه می‌توانند با هم تعامل داشته باشند مگر آنکه کاربر یا مدیر شبکه، محدودیتی در تنظیمات مودم یا سیستم عامل در نظر بگیرد. اگر کاربر مک‌او‌اس هستید، می‌توانید تنظیمات را به گونه‌ای تغییر بدهید که مک‌بوک، آی‌مک یا مک شما در شبکه مخفی شود. البته غیرفعال کردن دسترسی با مخفی کردن متفاوت است اما به هر حال اگر مک شما مخفی شود، تهدید امنیتی کمتری متوجه آن خواهد بود.

در این مقاله به شیوه‌ی مخفی کردن Mac در شبکه می‌پردازیم.

مخفی کردن کامپیوترهای ویندوزی متصل به شبکه امکان‌پذیر است. به همین ترتیب می‌توانید سیستمی با سیستم عامل مک‌او‌اس را در شبکه مخفی کنید. البته این کار برای حفظ بهتر امنیت انجام می‌شود و به این معنی نیست که امنیت تضمین شده است و سیستم مخفی شده‌ی شما در معرض خطر هک شدن یا ویروسی شدن نیست.

نحوه مخفی کردن مک در شبکه

با تغییر دادن تنظیمات سیستمی مک‌او‌اس، مک شما در همه‌ی شبکه‌هایی که استفاده می‌کنید، مخفی می‌شود. فرقی نمی‌کند که شبکه سیمی یا به صورت وایرلس و از طریق وای-فای به آن متصل شده‌اید. مراحل کار به صورت زیر است:

ابتدا در منوی بالای صفحه روی لوگوی اپل یا همان سیب معروف کلیک کنید.

روی گزینه‌ی System Preferences کلیک کنید.

در پنجره‌ی باز شده، روی گزینه‌ی Sharing کلیک کنید.

چگونه مک‌ها را در شبکه مخفی کنیم؟

در صفحه‌ی بعدی تنظیمات مرتبط با شبکه در ستون کناری دیده می‌شود. برای غیرفعال کردن امکانات مربوط به شبکه، تیک همه‌ی موارد را حذف کنید.

زمانی که پیامی در مورد مدت زمان فعال بودن بودن قابلیت شیرینگ ظاهر شد، عدد ۰ را وارد کنید به این معنی که اشتراک‌گذاری از طریق شبکه از همین حالا آغاز می‌شود.

با غیرفعال کردن قابلیت‌های اشتراک‌گذاری از شبکه، طبعاً مک شما مخفی خواهد شد.

چگونه مک‌ها را در شبکه مخفی کنیم؟

دقت کنید که در صورت نیاز به برخی قابلیت‌ها نظیر File Sharing برای اشتراک‌گذاری فایل و فولدر یا Internet Sharing برای اشتراک‌گذاری اینترنت، می‌بایست مواردی را فعال کنید و پس از پایان استفاده، مجدداً غیرفعال کنید.

مخفی کردن مک و مشکلات آن

زمانی که مک را با غیرفعال کردن امکانات اشتراک‌گذاری از طریق شبکه، مخفی می‌کنید، متأسفانه امکان اشتراک‌گذاری فایل نیز غیرفعال می‌شود. به عبارت دیگر نمی‌توانید سیستم‌های شبکه را ببینید و از طریق دیگر سیستم‌ها نیز مک شما قابل‌رویت نخواهد بود یا رویت امکان‌پذیر است اما دسترسی به فایل‌ها غیرممکن.

دسترسی به وسایل متصل به شبکه که به صورت درایو مشاهده می‌کردید، غیرممکن می‌شود. البته آدرس وسایل شبکه مشخص است اما دسترسی مسدود می‌شود.

حتی اگر بخواهید از سیستم دیگری با وارد کردن نام کاربری و پسورد، به فایل‌های موجود روی مک خویش دسترسی پیدا کنید هم این کار غیرممکن خواهد بود. تنها راه این است که قابلیت File Sharing در تنظیمات سیستمی مک‌اواس فعال شود.

نکته‌ی دیگر این است که مدیر شبکه با مراجعه به صفحه‌ی تنظیمات مودم یا روتر، می‌تواند شناسه‌ی IP مک شما و همین‌طور MAC Address آن را ببینید، درست مثل هر وسیله‌ی دیگری که به شبکه متصل است. در واقع مخفی کردن دیوایس از دید مودم یا روتر امکان‌پذیر نیست.