یکی از قابلیت‌های جدید File Explorer ویندوز ۱۰، ذخیره کردن جستجوها است. گاهی اوقات با سرچ کردن بخشی از نام فایل یا فولدر و سپس فیلتر کردن نتایج جستجو، یک یا چند فایل و فولدر را پیدا کرده‌اید و در آینده هم به این موارد نیاز دارید. در این صورت می‌توانید جستجوی فعلی را ذخیره کنید و در آینده از آن استفاده کنید.

در این مقاله روش ذخیره کردن سرچ‌های انجام شده در فایل اکسپلورر ویندوز ۱۰ را بررسی می‌کنیم.

آموزش ذخیره کردن جستجوها در ویندوز ۱۰

قابلیت ذخیره کردن جستجوها یکی از ویژگی‌های مفید و جدید File Explorer ویندوز ۱۰ است. شاید در گذشته برای تجربه کردن چنین قابلیتی، از نرم‌افزارهای مدیریت فایل دیگری استفاده کرده باشید اما از این پس نیازی به استفاده از این نرم‌افزارها نیست.

زمانی که روی نوار جستجو کلیک می‌کنید، تب جدیدی در نوار ابزار بالای صفحه نمایان می‌شود که نام آن Search Tools است. در این تب گزینه‌های مختلف و کاربردی برای جستجو کردن و فیلتر کردن نتایج سرچ موجود است. یکی از گزینه‌های این تب، Save Search است.

برای ذخیره کردن جستجوی انجام شده، پس از کلیک روی گزینه‌ی Save Search نام مناسبی انتخاب کنید و سپس محل ذخیره کردن جستجوی فعلی را انتخاب کنید.

آموزش ذخیره کردن جستجوهای انجام شده در File Explorer ویندوز ۱۰

فایلی که ذخیره می‌کنید، فایلی با پسوند search-ms است. با دبل‌کلیک کردن روی این فایل در ویندوز ۱۰، جستجوی انجام شده مجدداً انجام می‌شود و نتایج را مشاهده خواهید کرد.

آموزش ذخیره کردن جستجوهای انجام شده در File Explorer ویندوز ۱۰

در واقع این قابلیت ویندوز ۱۰ برای کاربران macOS و البته نرم‌افزارهای مدیریت فایل پیشرفته، آشنا به نظر می‌رسد. به عنوان مثال در مک‌او‌اس Smart Folder یا فولدر هوشمند چنین قابلیتی دارد و می‌توانید فایل‌ها و فولدرها را با جستجو کردن و اعمال فیلترهای مختلف، در قالب یک فولدر خاص ذخیره کنید.

برای دسترسی سریع به این فایل، می‌توانید روی آن راست‌کلیک کنید و گزینه‌ی Pin to Start را انتخاب کنید. در این صورت شورت‌کات آن در منوی استارت قرار می‌گیرد و طبعاً دسترسی به آن بسیار ساده و سریع خواهد شد.

قابلیت ذخیره کردن جستجو در فایل اکسپلورر ویندوز ۱۰ ساده‌تر از چیزی است که اپل در مک‌او‌اس پیاده‌سازی کرده است اما به هر حال جستجوهای تکراری را ساده می‌کند و ویژگی بسیار مفیدی برای برخی کاربران است. به علاوه ممکن است در آینده امکانات جستجو بیشتر و پیشرفته‌تر شود چرا که معمولاً مایکروسافت و اپل به سرعت قابلیت‌های ویندوز و مک‌او‌اس را از یکدیگر کپی می‌کنند و البته در کپی کردن ویژگی‌های جالب توزیعات مختلف لینوکس، جدیت زیادی دارند.