اکستنشن‌های متعددی برای افراد علاقه‌مند به مطالعه مقالات در فضای وب وجود دارد. اگر از مرورگر Google Chrome استفاده می‌کنید، احتمالاً یک یا چند افزونه روی آن نصب کرده‌اید. افزونه‌هایی برای تغییر دادن رنگ‌بندی و تیره کردن صفحات وب وجود دارد که موجب کاهش خستگی چشم به خصوص در ساعات تاریکی می‌شود.

در این مقاله به معرفی دو افزونه برای تیره کردن صفحه و نمایش مطالب پیشنهادی که کم و بیش تشابه موضوعی دارد، می‌پردازیم. با ما باشید.

قبل از معرفی دو افزونه‌ی کاربردی برای گوگل کروم توجه کنید که قابلیت نصب کردن افزونه‌های گوگل کروم روی مرورگرهایی که هسته‌ی مشابه دارند و در واقع مبتنی بر پروژه‌ی متن باز کرومیوم طراحی شده‌اند هم امکان‌پذیر است. لذا می‌توانید روی مرورگر Edge جدید مایکروسافت و یا Opera و چندین مرورگر جالب دیگر از هزاران اکستنشن کروم استفاده کنید.

افزایش کنتراست برای راحت‌تر خواندن متن با High Contrast

افزونه‌ی High Contrast یکی از چندین افزونه‌ای است که با سیاه کردن صفحات و در عین حال سفید کردن متن، کنتراست را بیشتر می‌کند. کنتراست یا تضاد بالاتر به این معنی است که تشخیص دادن متن ساده‌تر می‌شود و چشم کمتر خسته می‌شود. برای دانلود این اکستنشن به کروم استور گوگل رجوع کنید:

در صفحه‌ی افزونه روی دکمه‌ی Add to Chrome کلیک کنید.

معرفی دو افزونه برای یافتن مقالات مشابه در کروم و بهینه کردن کنتراست صفحه

پس از نصب کرده افزونه، تغییر تضاد به صورت خودکار انجام می‌شود و نیازی به طی کردن مرحله‌ی اضافی نیست. اما برای دسترسی به تنظیمات بیشتر می‌توانید روی آیکون آن در نوار آدرس کلیک کنید. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، به جز حالت پیش‌فرض رنگ‌بندی که معکوس کردن رنگ‌ها یا Inverted Color است، چند گزینه‌ی دیگر نیز وجود دارد.

  • گزینه‌ی Normal رنگ‌بندی را دست‌نخورده باقی می‌گذارد.
  • Increased Contrast رنگ‌بندی را برای افزایش کنتراست کمی تغییر می‌دهد و به عبارت دیگر رنگ متن و پس‌زمینه به سیاه و سفید نزدیک‌تر می‌شود.
  • Grayscale موجب سیاه و سفید شدن تمام رنگ‌ها می‌شود.
  • Inverted Grayscale درست مثل حالت قبلی است با این تفاوت که رنگ‌ها معکوس هم می‌شود.
  • Yellow on Black رنگ‌های عناصر صفحه را سیاه و زرد می‌کند. متن زرد روی زمینه‌ی سیاه گزینه‌ی خوبی برای برخی از کاربران است.

معرفی دو افزونه برای یافتن مقالات مشابه در کروم و بهینه کردن کنتراست صفحه

برای غیرفعال کردن حالت تغییریافته می‌توانید روی Disable کلیک کنید یا صرفاً از شورت‌کات Shift + F11 استفاده کنید.

دقت کنید که فشار دادن کلید F11 موجب تمام‌صفحه شدن گوگل کروم می‌شود که برای مطالعه کردن مقالات اینترنتی ایده‌ی خوبی است.

نکته‌ی جالب این است که می‌توانید تنظیمات مربوط به هر سایت را به صورت جداگانه تغییر بدهید و سفارشی کنید. ممکن است سایتی به صورت پیش‌فرض زمینه‌ی تیره داشته باشد، در این صورت با انتخاب کردن حالت رنگ‌های معکوس، رنگ‌بندی سایت روشن می‌شود که تغییر خوبی نیست. می‌توانید تنظیمات این سایت خاص را به صورت مجزا انجام بدهید.

معرفی دو افزونه برای یافتن مقالات مشابه در کروم و بهینه کردن کنتراست صفحه

افزونه مقالات مشابه پیشنهادی برای کروم

افزونه‌ی کاربردی بعدی، افزونه‌ای است که مقالات پیشنهادی ارایه می‌کند. Google Similar Pages محصولی از گوگل است که به صورت هوشمندانه مقالاتی مشابه مقاله‌ی فعلی را با کلیک روی آیکون افزونه نمایش می‌دهد. در واقع این افزونه موضوع مقاله‌ی فعلی را به عنوان یک کوئری در گوگل سرچ می‌کند و با توجه به نتایج جستجو، مطالبی ارایه می‌کند.

پس از مراجعه به صفحه‌ی افزونه، روی دکمه‌ی Add to Chrome کلیک کنید. البته اگر این افزونه قبلاً نصب شده باشد، دکمه‌ی Remove from Chrome نمایش داده می‌شود.

معرفی دو افزونه برای یافتن مقالات مشابه در کروم و بهینه کردن کنتراست صفحه

اکنون صفحه‌ای از سایت موردعلاقه را باز کنید و سپس روی آیکون افزونه در کنار نوار آدرس مرورگر کلیک کنید. چند مطلب مشابه با روش جستجو در گوگل پیدا شده و پیشنهاد می‌شود.

معرفی دو افزونه برای یافتن مقالات مشابه در کروم و بهینه کردن کنتراست صفحه