فرمت WEBP که وپی گفته می‌شود، یک فرمت نسبتاً جدید فایل‌های عکس است که گوگل آن را توسعه داده تا حجم فایل‌های JPG و PNG که در سایت‌ها به کار می‌رود، کاهش قابل توجهی پیدا کند. برخی سایت‌ها از این فرمت استفاده می‌کنند و اگر عکس‌ها را با این فرمت ذخیره کنید، در باز کردن یا ویرایش فایل عکس با مشکلاتی روبرو می‌شوید چرا که همه‌ی برنامه‌ها از فایل‌های WEBP‌ پشتیبانی نمی‌کنند.

در این مقاله دو افزونه برای مرورگر Google Chrome معرفی می‌کنیم که برای ذخیره کردن عکس‌های WEBP‌ با فرمت PNG و JPG‌ طراحی شده‌اند.

قبلاً در مقاله‌ای به دو روش ذخیره کردن عکس‌های WEBP که در برخی وب‌سایت‌ها به کار رفته، با فرمت‌های محبوب‌تر نظیر JPG و PNG پرداختیم:

ممکن است به دلایلی روش‌های اشاره شده در مقاله‌ی فوق پاسخگو نبوده باشد. در این صورت می‌توانید از دو افزونه‌ای که در ادامه معرفی می‌کنیم، استفاده نمایید.

افزونه‌ی Save Image As PNG برای Google Chrome

اکستنشن Save Image As PNG یکی از افزونه‌های جالبی است که در صورت نصب کردن روی مرورگر کروم، گزینه‌ای جدید در منوی راست‌کلیک روی تصاویر سایت‌ها اضافه می‌کند. برای دانلود و نصب این افزونه به کروم استور مراجعه فرمایید:

توجه کنید که اگر از مرورگرهای مبتنی بر پروژه‌ی متن باز کرومیوم استفاده می‌کنید هم امکان نصب کردن اکستنشن‌های مخصوص گوگل کروم وجود دارد. به عنوان مثال اگر اکستنشنی را روی مرورگر Opera نصب کنید، قابلیت نصب کردن اکستنشن‌های کروم فراهم می‌شود:

پس از نصب کردن افزونه، سایتی که تصاویر آن با فرمت WEBP بارگذاری می‌شود را باز کنید. روی عکس موردنظر راست‌کلیک کنید و روی Save Image As PNG کلیک کنید. به همین سادگی می‌توانید فایل وپی را با فرمت PNG ذخیره کنید.

معرفی دو افزونه برای ذخیره کردن عکس‌های سایت‌ها با فرمت JPG و PNG به جای WEBP

متأسفانه در حال حاضر این افزونه گزینه‌ای برای ذخیره کردن با فرمت JPG در اختیار شما قرار نمی‌دهد و فرمت دیگری به جز PNG پشتیبانی نشده است.

تغییر User Agent برای بارگذاری عکس‌هایی به جز WEBP

یک روش دیگر برای دانلود کردن عکس‌های سایت‌ها با فرمتی به جز وپی، این است که از مرورگرهایی استفاده کنید که از فرمت WEBP پشتیبانی نمی‌کنند. در این صورت سرور سایت موردنظر به جای ارسال عکس‌های وپی، عکس‌های JPG و PNG برای مرورگر سیستم شما ارسال می‌کند.

شاید استفاده از یک مرورگر ثانوی، مقدور نباشد و بخواهید همه‌ی کارها را در گوگل کروم دنبال کنید. در این صورت می‌توانید یوزر ایجنت را تغییر بدهید! تغییر دادن User Agent موجب می‌شود که سرور سایت موردنظر تصور کند که مرورگر شما گوگل کروم نیست. لذا به جای عکس‌های وپی، عکس‌هایی با فرمت‌های متداول‌تر برای مرورگر شما ارسال کند.

برای آشنایی بیشتر با مفهوم و کاربرد User Agent توصیه می‌کنیم که مقاله‌ی زیر را مطالعه فرمایید:

اما چطور یوزر ایجنت را به سرعت تغییر دهیم؟ برای این کار می‌توانید از افزونه‌ای به اسم User-Agent Switcher for Chrome استفاده کنید. برای دانلود و نصب این اکستنشن به کروم استور مراجعه کنید:

اما روش کار با این افزونه: روی آیکون افزونه در کنار نوار آدرس مرورگر Chrome کلیک کنید. در منو نام مرورگر و سیستم عامل‌های مختلف دیده می‌شود. برای بارگذاری کردن عکس‌هایی به جز وپی، می‌توانید مرورگر قدیمی internet explorer مایکروسافت را انتخاب کنید. البته مرورگر سافاری اپل نیز در حال حاضر از فرمت وپی پشتیبانی نمی‌کند.

معرفی دو افزونه برای ذخیره کردن عکس‌های سایت‌ها با فرمت JPG و PNG به جای WEBP

پس از انتخاب کردن User Agent، صفحه را ریفرش یا نوسازی کنید. این بار عکس‌ها با فرمت‌هایی به جز WEBP بارگذاری می‌شود و می‌توانید با راست‌کلیک و انتخاب گزینه‌ی Save Image As، عکس را ذخیره کنید.