تقریباً پس از انتشار همه‌ی بازی‌های کامپیوتری برتر و محبوب، یک یا چند DLC منتشر می‌شود که مواردی مثل مراحل جدید و امکانات جدید در بازی اضافه می‌کند. به عبارت دیگر DLC یا بسته‌های الحاقی، انواع مختلفی دارد.

در این مقاله به مفهوم DLC در بازی‌های کامپیوتری می‌پردازیم و انواع آن را بررسی می‌کنیم. اگر گیمر هستید و به دنیای بازی‌های کامپیوتری علاقه دارید، آی‌تی پلنت را در ادامه‌ی مطلب همراهی کنید.

DLC چیست؟

شاید تاکنون بارها به سایت‌های دانلود بازی مراجعه کرده باشید و با واژه‌ی DLC روبرو شده باشید. DLC مخفف Downloadable Content یا محتوای قابل‌دانلود یا به بیان دیگر، بسته‌های الحاقی است. در واقع اگر بازی را نصب نکرده باشید یا فایل‌های آن را نداشته باشید، نمی‌توانید از DLC به صورت مستقل استفاده کنید. DLC یک بازی جداگانه نیست بلکه به بازی اصلی اضافه می‌شود.

برای دانلود کردن DLC علاوه بر مراجعه به سایت‌های دانلود بازی، می‌توانید به پلتفرم‌های آنلاین بازی‌ها نظیر Steam یا Playstation Store مراجعه کنید. برخی DLCها به صورت کاملاً رایگان منتشر می‌شوند و برخی دیگر پولی بوده و می‌بایست آن را مثل نسخه‌ی اصلی بازی، خریداری کرد. برخی نیز به شکل بسته‌های ویژه همراه با نسخه‌ی اصلی بازی منتشر می‌شود.

اما سوال اصلی این است که چه محتوایی به شکل DLC ارایه می‌شود؟

DLC انواع زیادی دارد. به عنوان مثال ممکن است در یک DLC کم‌حجم و ساده، لباس‌ها یا رنگ‌آمیزی ظاهری کاراکترها و اسلحه‌های جدید بازی موجود باشد. برخی DLCها حاوی دوبله به زبانی دیگر، توضیحات صوتی اضافی، ویدیوهای جالب مربوط به پشت‌صحنه و مراحل ساخت بازی هستند. با نصب کردن برخی DLCها، کاراکترها، اسلحه‌ها و آیتم‌های جدید در بازی اضافه می‌شود. بعضی از DLCها مراحل جدیدی یا مودهای جدید به بازی اضافه می‌کنند.

ممکن است DLC حاوی تمام موارد اشاره شده باشد و حتی ادامه‌ی داستان بازی به شکل DLC منتشر شود! در واقع اگر برخی DLCها را روی بازی اصلی نصب کنید، همه چیز شامل منوها متحول می‌شود! این نوع DLCها موجب حفظ طرفداران بازی‌های محبوب می‌شود و شاید تا مدت‌ها سرگرم همان بازی شوند.

DLC بازی‌ها چیست و چه چیزی به بازی اضافه می‌کند؟

واژه‌ی دیگری که در گذشته بیشتر با آن روبرو می‌شدیم، Expansion Pack یا بسته‌ی گسترش بازی است. در گذشته توسعه‌دهندگان بازی‌های کامپیوتری به جای اینکه ادامه‌ی داستان بازی را به صورت کامل همراه با نسخه‌ی اصلی منتشر کنند، اکسپنشن پک منتشر می‌کردند. در Expansion Pack معمولاً کاراکترها، آیتم‌ها، مهارت‌ها و جادوها و فن‌ها و همین‌طور مراحل جدید بازی موجود بوده است. اکنون به جای انتشار اکسپنشن پک، DLC منتشر می‌شود که  بسته‌های کم‌حجم‌تر و ساده‌تری است.

DLC و درآمدزایی بیشتر

همان‌طور که اشاره کردیم برخی DLCها پولی هستند و در واقع سازندگان بازی از DLC برای کسب درآمد بیشتر و حفظ کردن طرفداران برخی بازی‌ها استفاده می‌کنند. قیمت برخی DLCها حتی بیشتر از نسخه‌ی اصلی و اولیه‌ی بازی است!

ممکن است توسعه‌دهنده‌ی یک بازی، DLCهای کوچک را به صورت مجزا منتشر کند و البته هر یک از بسته‌ها هزینه‌ی جداگانه داشته باشد. در این بسته‌های کوچک احتمالاً آیتم‌ها، لباس‌ها و مودهای جدید بازی موجود است.

گاهی اوقات سازنده‌ی بازی چند DLC را به شکل یک بسته با تخفیف ویژه به گیمرها می‌فروشد. گاهی اوقات این بسته‌های چندتایی، پیش‌فروش می‌شود و پس از یک فصل یا چند ماه، DLCها به دست گیمرها می‌رسد. طبعاً گیمرهای علاقه‌مند به آن بازی، می‌خواهند هر چه سریع‌تر DLCهای آتی را استفاده کنند و از این بسته‌های ترکیبی استقبال می‌کنند. در عین حال افراد زیادی از این روش انتشار DLCهای بعدی انتقاد کرده و می‌گویند مشخص نیست که آیا DLCهایی که در ماه‌های بعدی منتشر خواهد شد، واقعاً جالب است و ارزش خرید دارد یا خیر و انتقاد بعدی گران‌قیمت بودن این بسته‌ها است.

DLC بازی‌ها چیست و چه چیزی به بازی اضافه می‌کند؟

بسته‌های الحاقی ساخته شده توسط کاربران

بسته‌های الحاقی بازی‌ها صرفاً توسط سازنده‌ی اصلی بازی تولید نمی‌شود بلکه ممکن است گیمرها و برنامه‌نویسان علاقه‌مند به یک بازی، خودشان دست به کار شده و مواردی را به بازی اضافه کنند و به شکل DLC در اختیار دیگر کاربران قرار دهند. البته به این نوع محتوای قابل‌دانلود، معمولاً DLC گفته نمی‌شود بلکه از واژه‌ی اختصاری Mod که مخفف Modification است برای اشاره به این بسته‌های الحاقی استفاده می‌شود. تلفظ صحیح این لغت، مادیفیکیشن است اما کاربران ایرانی معمولاً از واژه‌ی مود استفاده می‌کنند.

اگر به مادهای بازی‌های کامپیوتری علاقه‌مند باشید، احتمالاً سایت‌ها و فروم یا انجمن‌های بزرگی که در رابطه با معرفی، دانلود و بررسی Modها موجود است را در فضای وب دیده‌اید. یکی از بازی‌هایی که تعداد زیادی Mod برای آن منتشر شده، The Elder Scrolls V: Skyrim یا به خلاصه‌تر، بازی Skyrim است. این بازی اکنون ۹ ساله شده و تاکنون مودهای زیادی برای آن منتشر شده است و در عین حال مودهای جدیدی برای آن طراحی می‌شود. علت این است که سازنده‌ی Skyrim که کمپانی Bethesda است، این بازی را به گونه‌ای طراحی کرده که ایجاد تغییرات در آن ساده است.

DLC بازی‌ها چیست و چه چیزی به بازی اضافه می‌کند؟

بازی معروف دیگر بازی Warcraft III محصول معروف کمپانی Blizzard (تلفظ صحیح بلیزِد) است. هنوز هم گیمرهای زیادی از این بازی لذت می‌برند و مودهای جدیدی برای آن منتشر می‌شود. برخی مودهای آن طی سال‌های اخیر مرتباً آپدیت شده است.

بسته‌های الحاقی سرگرم‌کننده و جذابیت بیشتر

برخی بسته‌های الحاقی بازی‌ها، پولی بوده و مدتی پس از انتشار، طیف وسیعی از انتقادها پیرامون آن شکل می‌گیرد اما در مقابل برخی توسعه‌دهندگان با انتشار بسته‌های الحاقی، بازی‌ها را جذاب‌تر می‌کنند.

به عنوان مثال بازی No Man's Sky در زمان انتشار و مدتی پس از آن، از این جهت مورد انتقاد قرار گرفت که امکانات و محتوای بازی متنوع نبوده است اما پس از مدعی با انتشار چندین آپدیت رایگان و البته بزرگ، گیم‌پلی بازی متحول و گسترده شد. قابلیت بازی چندنفره یا مولتی‌پلیر اضافه شد و گیمرهای زیادی از این بازی استقبال کردند.

DLC بازی‌ها چیست و چه چیزی به بازی اضافه می‌کند؟

در کشور ما دانلود کردن DLC بازی‌های کامپیوتری نسبت به بازی‌های کنسولی نظیر PS4 و Xbox One متداول‌تر است و در واقع با سرچ کوتاه در گوگل، سایت‌های زیادی برای دانلود کردن بازی‌های کرک شده به صورت بسته‌ی فشرده یا ریپک حاوی آخرین DLCها و آپدیت‌های منتشر شده، پیدا می‌کنید. اگر به بازی خاصی علاقه‌مند هستید و از آن لذت برده‌اید، بهتر است دست به کار شوید و در مورد DLCهای آن جستجو کنید.