تمیز کردن مرتب ساعت هوشمند راهی برای مقابله با ویروس و باکتری و میکروب‌های خطرناک است. اهمیت ضدعفونی کردن وسایل پرکاربردی مثل ساعت و گوشی، مرتب به خصوص در دوران شیوع بیماری کووید-۱۹ دوچندان شده است و بسیاری از کاربران می‌پرسند که چطور ساعت هوشمند را تمیز کنیم تا آسیبی نبیند و ضدعفونی شود؟

در این مقاله به موضوع تمیز کردن اپل واچ یا ساعت هوشمند اپل می‌پردازیم. تمیز کردن ساعت‌های هوشمند اندرویدی نیز اصول و روش مشابهی دارد.

ماندگاری ویروس جدید کرونا که این روزها همه را نگران و گرفتار کرده، روی سطوح صاف شیشه‌ای، فلزی و پلاستیکی طولانی است و این احتمال وجود دارد که حتی پس از ۲ یا ۳ روز، ویروس همچنان فعال باشد! به همین جهت تمیز کردن وسایلی نظیر گوشی و تبلت و ساعت هوشمند که کاربران بیرون از منزل استفاده می‌کنند، موضوع بسیار مهی است.

قبلاً در مقالاتی به نحوه‌ی تمیز و ضدعفونی کردن اصولی و کامل وسایلی نظیر گوشی و تبلت و همین‌طور هدفون و هندزفری پرداختیم:

وسایل لازم برای تمیز و ضدعفونی کردن Apple Watch

کمپانی اپل با توجه به شیوع کروناویروس جدید در سراسر جهان، راهنمای تمیز کردن محصولات خویش را آپدیت کرده و کاربران را به استفاده از الکل ایزوپروپیل تشویق کرده است. استفاده از الکل ایزوپروپیل برای کشتن انواع باکتری، ویروس و میکروب توصیه می‌شود و به علاوه این ماده اثر بدی روی سطوح فلزی و پلاستیکی و شیشه‌ای وسایل هوشمند ندارد. البته چرم مورد استثناء است که در مورد آن می‌بایست احتیاط شود.

برای تمیز و ضدعفونی کردن کامل اپل واچ و همین‌طور بسیاری از وسایل الکترونیکی نظیر گوشی، تبلت، هندزفری و هدفون و غیره، معمولاً وسایل و مواد زیر لازم است:

  • پارچه‌ی نرم و مرطوب
  • محلول الکل ایزوپروپیل دارای حداقل ۷۰ درصد الکل و پارچه‌ی تمیز مرطوب شده با این محلول
  • پنبه
  • ظرف آب حاوی مقداری آب ولرم و صابون
  • مسواک نرم و خرابی که از آن استفاده نمی‌کنید و یا قلموی نقاشی
  • خلال دندان

البته برای تمیز کردن همه‌ی وسایل نیازی به خلال دندان یا مسواک نرم نیست چرا که نقاط گوشه و دور از دسترس ندارند.

جدا کردن بند ساعت و شستشوی آن

اپل واچ دارای بندی است که به سادگی جدا می‌شود. لذا می‌توانید از همان ابتدای تمیزکاری، بند ساعت را جدا کنید و در صورت چرمی نبودن، آن را به راحتی با آب یا با آب و صابون شستشو کنید.

برای جدا کردن بند ساعت ابتدا ساعت را به پشت برگردانید. در بالا و پایین سطح پشت ساعت، دکمه‌هایی وجود دارد. با فشار دادن و نگه داشتن دکمه، بند آزاد می‌شود و می‌توان آن را کشید و خارج کرد. البته اگر مدت‌ها بند را جدا نکرده باشید، شاید جدا کردن آن سخت‌تر باشد اما فراموش نکنید که می‌بایست دکمه را فشار داده و رها نکنید.

آموزش تمیز و ضدعفونی کردن اپل واچ و دیگر ساعت‌های هوشمند

سمت دیگر بند را نیز جدا کنید. در ادامه روش تمیز کردن انواع بند اپل واچ که جنس‌های مختلفی دارد را بررسی می‌کنیم.

نحوه تمیز کردن بند ساعت پارچه‌ای، سیلیکونی و فلزی

اگر بند ساعت هوشمند شما از جنس سیلیکون یا به عبارتی پلاستیک، پارچه یا فلز است، کار بسیار ساده می‌شود چرا که می‌توانید آن را در آب ولرم شناور کنید. استفاده از صابون دستشویی برای شستشوی بهتر و ضدعفونی کردن توصیه می‌شود. دقت کنید که پس از مدتی شناور کردن در آب ولرم، با استفاده از خلال دندان یا مسواک نرم، نقاط داخلی را به خوبی تمیز کنید تا همه‌ی ذرات چسبیده، جدا شود و آب و صابون به تمام سطوح برسد.

آموزش تمیز و ضدعفونی کردن اپل واچ و دیگر ساعت‌های هوشمند

توجه کنید که اپل در مورد استفاده از الکل برای تمیز کردن بند ساعت پارچه‌ای هشدار داده است! آب ولرم نیز به تنهایی همه‌ی ویروس‌ها و از جمله ویروس کرونای جدید را از بین نمی‌برد! لذا استفاده از صابون توصیه می‌شود. راهکار دیگر استفاده از الکل ایزوپروپیل پس از خشک شدن بند ساعت است.

در هر صورت پس از شستشو با آب ولرم و صابون، می‌توانید از اسپری ضدعفونی‌کننده یا محلول الکل ایزوپروپیل برای ضدعفونی کردن کامل بند ساعت استفاده کنید. با توجه به این که الکل ایزوپروپیل سریعاً تبخیر می‌شود، بند ساعت پارچه‌ای را فشار ندهید تا سریع‌تر خشک شود.

روش تمیز کردن بند چرمی

اگر بند ساعت هوشمند شما از جنس چرم یا چرم مصنوعی است، نباید آن را در آب شناور کنید! توصیه‌ی اپل این است که این نوع بند را با استفاده از پارچه‌ی نرم و مرطوب تمیز کنید و سپس صبر کنید تا به صورت کامل خشک شود.

همان‌طور که اشاره کردیم آب به تنهایی چیزی را ضدعفونی نمی‌کند. برخی کاربران این نوع بندها می‌گویند الکل ایزوپروپیل موجب خشک شدن چرم می‌شود! در مقابل برخی دیگر می‌گویند الکل ایزوپروپیل برای ضدعفونی کردن خوب است و مشکلی ایجاد نمی‌کند. اگر از الکل ایزوپروپیل استفاده کرده‌اید و فکر می‌کنید که در درازمدت موجب خرابی بند چرمی می‌شود، تنها چاره این است که بندی از جنس فلز، پارچه یا سیلیکون تهیه کنید.

تمیز و ضدعفونی کردن اپل واچ

پس از تمیز کردن بند، نوبت به خود ساعت می‌رسد. برای تمیز کردن ساعت هوشمند کار را با پارچه‌ی نرم و مرطوب آغاز کنید. پشت و روی ساعت را با دقت و حوصله پاک کنید. ذرات چسبیده روی سطح و به خصوص سطح پشتی ساعت را با حوصله تمیز کنید تا هیچ ذره‌ای باقی نماند.

آموزش تمیز و ضدعفونی کردن اپل واچ و دیگر ساعت‌های هوشمند

اگر نقاط فرورفته روی سطح وجود دارد، از مسواک نرم یا قلموی نرم استفاده کنید و این بخش‌ها را تمیز کنید. در اپل واچ محلی که حسگر ضربان قلب قرار گرفته، اینگونه است و گرد و غبار و کثیفی به راحتی روی آن جمع می‌شود. پیچ دیجیتالی ساعت که سطح صافی ندارد و زیر آن را هم با مسواک نرم یا قلمو تمیز کنید چرا که پارچه‌ی نرم برای تمیز کردن این بخش مناسب نیست.

خوشبختانه بیشتر ساعت‌های هوشمند در برابر نفوذ آب مقاوم هستند. مقاوم بودن به معنی ضدآب بودن نیست اما می‌توانید ساعت هوشمند را پس از جدا کردن ذرات چسبیده روی آن، زیر شیر آب بگیرید و با حوصله بشویید. با یکی دو دقیقه شستشو، بدنه‌ی ساعت کاملاً تمیز می‌شود.

آموزش تمیز و ضدعفونی کردن اپل واچ و دیگر ساعت‌های هوشمند

و مرحله‌ی بعدی ضدعفونی کردن به کمک الکل ایزوپروپیل است. استفاده از اسپری یک روش سریع و ساده است و استفاده از پارچه‌ی نرمی که با الکل ایزوپروپیل مرطوب شده نیز روش خوبی است. فراموش نکنید که برای ضدعفونی کردن نقاط گوشه و بخش‌هایی مثل پیچ دیجیتالی، از مسواک نرم یا قلموی نرم نقاشی و یا خلال دندان و یا پنبه و اندکی الکل استفاده کنید.

نکته‌ی دیگر این است که سطح روی ساعت و سطح کناری، بیش از سطح پشت در معرض جریان هوا است و طبعاً احتمال وجود ویروسی مثل مثل ویروس کرونا روی این سطوح بیشتر است. 

پس از ضدعفونی کردن صبر کنید تا الکل ایزوپروپیل تبخیر شود و ساعت کاملاً خشک شود.

وصل کردن بند ساعت

در نهایت می‌توانید دو یا سه قطعه‌ی ساعت هوشمند را سرهم کنید. دقت کنید که بند ساعت را پشت و رو جا نزنید تا نیازی به جدا کردن و اتصال مجدد آن نباشد.

آموزش تمیز و ضدعفونی کردن اپل واچ و دیگر ساعت‌های هوشمند

زمانی که بند ساعت را در شیار آن به طور کامل جا می‌زنید، صدای تق شنیده می‌شود که به معنی اتصال کامل و صحیح است. اگر این صدا را نشنیده‌اید، بند را کمی تکان بدهید تا به شکل صحیح متصل شود. در نهایت بند را کمی در جهت افقی بکشید و مطمئن شوید که محکم است و خارج نمی‌شود. در واقع بدون فشار دادن دکمه‌ی پشت بدنه، نباید بند جدا شود.