پخش خودکار ویدیو در فضای وب و داخل اپلیکیشن‌ها، یک روش نوین تبلیغات است. اپل با توجه به درخواست کاربران آیفون، قابلیت توقف پخش خودکار پیش‌نمایش ویدیوها یا به عبارت دیگر Video Preview را فراهم کرده است. در واقع در تنظیمات iOS 13 گزینه‌ای برای این مهم در نظر گرفته شده که به اپلیکیشن‌های اصلی آیفون مربوط می‌شود.

در ادامه به روش متوقف کردن پخش خودکار پیش‌نمایش ویدیوها در iOS 13 می‌پردازیم.

توجه کنید که گزینه‌ای که اپل در تنظیمات iOS 13 برای غیرفعال کردن پخش خودکار پیش‌نمایش ویدیوها اضافه کرده، صرفاً در اپلیکیشن‌های اپل و در واقع اپ‌های اصلی آیفون موثر است. در مورد سایر اپ‌ها ممکن است این قابلیت وجود نداشته باشد! بهتر است تنظیمات سایر اپلیکیشن‌ها را با حوصله بررسی کنید.

آشنایی با پیش‌نمایش ویدیو یا Video Preview

منظور از پیش‌نمایش ویدیوها، پیش‌نمایش کوتاه در حد ۳ ثانیه از محتوای ویدیو است. با مشاهده کردن این ۳ ثانیه متوجه می‌شوید که ویدیو به چه موضوعی مربوط می‌شود.

در بسیاری از وب‌سایت‌های استریم ویدیو هم هم پیش‌نمایش ویدیوها به صورت فایل ویدیویی و یا فایل GIF ارایه می‌شود که بسیار مفید و کاربردی است. البته پیش‌نمایش ویدیو در آیفون، یک فایل عکس متحرک یا ویدیوی جداگانه نیست.

نمونه‌ای از کاربرد پیش‌نمایش ویدیو در اپلیکیشن iMessage اپل است. در این اپ اگر ویدیویی برای شما ارسال شده باشد، پیش‌نمایش آن به صورت خودکار پخش می‌شود. بنابراین تشخیص محتوای ویدیو ساده می‌شود.

آیا غیرفعال کردن پیش‌نمایش ویدیو مفید است؟

قبل از توضیح روش غیرفعال کردن پیش‌نمایش ویدیوها بهتر است معایب آن را بررسی کنیم. اولین عیب این است که برخی کاربران پخش خودکار ویدیو یا پیش‌نمایش ویدیو را مزاحم می‌دانند یا معتقدند که موجب حواس‌پرتی می‌شود. در واقع اغلب انواع تبلیغات تحت وب و درون نرم‌افزارها کم و بیش مزاحم کاربر است.

موضوع بعدی افزایش مصرف اینترنت است. در واقع برای پخش خودکار پیش‌نمایش ویدیو، ترافیک اینترنت مصرف می‌شود و این به خصوص برای کسانی که اینترنت گران‌قیمتی در اختیارشان است، مطلوب نیست.

غیرفعال کردن پخش خودکار پیش‌نمایش ویدیوها در آیفون

برخی افراد بیماری‌های مرتبط با بینایی دارند و نمی‌توانند به راحتی اجسام و سوژه‌های متحرک را دنبال کنند. پلی شدن خودکار پیش‌نمایش ویدیو ممکن است این افراد را به شدت آزار دهد. جالب است بدانید که در سال ۲۰۱۳ با معرفی iOS 7، اپل افکت Parallax که حرکت لایه‌هایی از صفحه‌ی خانه حین کج شدن گوشی است را معرفی کرد اما این ویژگی به سرعت موردانتقاد قرار گرفت چرا که کاربران زیادی احساس سردرد و سرگیجه داشتند.

روش غیرفعال کردن پیش‌نمایش ویدیوها در iOS 13

برای شروع کار اپلیکیشن Settings یا تنظیمات را اجرا کنید و در صفحه‌ی اصلی روی Accessibility و در صفحه‌ی بعدی روی Motion تپ کنید.

غیرفعال کردن پخش خودکار پیش‌نمایش ویدیوها در آیفون

غیرفعال کردن پخش خودکار پیش‌نمایش ویدیوها در آیفون

دو گزینه در این بخش وجود دارد. گزینه‌ی اول Auto-Play Video Previews است که پیش‌نمایش ویدیوها در تمام اپ‌های اصلی آیفون را غیرفعال می‌کند. گزینه‌ی دوم Auto-Play Message Effects است که به GIF‌ و ویدیو و انیمیشن‌های دیگر در اپلیکیشن iMessage اپل مربوط می‌شود. با غیرفعال کردن این گزینه، افکت‌های تمام‌صفحه نظیر پخش شدن تعدادی قلب و شکلات در صفحه، غیرفعال خواهد شد.

غیرفعال کردن پخش خودکار پیش‌نمایش ویدیوها در آیفون