یکی از سوالات کاربران محتاط در رابطه با VPN این است که آیا امنیت آن تضمین‌شده است یا احتمال هک شدن سرورهای وی‌پی‌ان و به دنبال آن فاش شدن اطلاعات وب‌گردی کاربران وی‌پی‌ان وجود دارد؟ با وجود امنیت بالا، هکرها با روش‌های مختلف می‌توانند سرورهای VPN را هک کنند!

در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که چگونه هکرها سرویس‌های VPN را هک می‌کنند و نتیجه‌ی هک شدن برای کاربری که از وی‌پی‌ان استفاده می‌کند چیست؟ با ما باشید.

VPN ظاهراً امن و غیرقابل هک کردن است!

اگر به نحوه‌ی عملکرد سرویس‌های VPN نگاهی ساده بیاندازید، به نظر می‌رسد که امنیت بسیار بالاست و احتمال هک شدن وجود ندارد. زمانی که از سرویس وی‌پی‌ان استفاده می‌کنید، دیوایس شما به سروری واسطه متصل می‌شود و آن سرور واسطه با سرور سایت موردنظر ارتباط برقرار می‌کند و فایل‌های دریافتی را برای شما ارسال می‌کند. به این ترتیب IP Address تغییر می‌کند و می‌توانید تحریم‌ها و محدودیت‌های مکانی را دور بزنید.

آیا VPN قابل هک شدن است؟ چگونه امنیت وب‌گردی را بالا ببریم؟

تصویر فوق همین ارتباط را به شکل عامی و ساده نشان می‌دهد. ارتباط بین کامپیوتر شما و سرور واسطه‌ی VPN، رمزگذاری شده است به این معنی که اگر کسی به اطلاعاتی که مبادله می‌شود، دسترسی پیدا کند، قابلیت خواندن اطلاعات وجود ندارد. حتی ارایه‌کننده‌ی سرویس اینترنت یا به اختصار ISP هم نمی‌تواند از اطلاعات استفاده کند.

برخی ارایه‌کنندگان سرویس VPN مدعی هستند که هیچ نوع ثبت اطلاعاتی ندارند و در واقع صرفاً واسطه‌ی بین دیوایس شما و سرور سایت‌ها محسوب می‌شوند.

تمام نکات مطرح شده این تصور را ایجاد می‌کند که VPN موجب افزایش امنیت می‌شود و کسی نمی‌تواند از اطلاعات رد و بدل شده استفاده کند.

سرویس VPN چگونه هک می‌شود؟

بهترین نقطه‌ی نفوذ برای هکرها، نزدیک به مقصد است. ارایه‌کنندگان VPN ترجیح می‌دهند به جای خریداری سرور و تجهیزات در تمام کشورها، صرفاً از دیتاسنترهایی که در کشورهای مقصد قرار دارند، استفاده کنند. اما این احتمال وجود دارد که مشکل امنیتی در دیتاسنتر وجود داشته باشد و به دلیل فاصله‌ی مکانی، پنهان بماند. گزارشاتی از هک شدن این نوع سرویس‌ها وجود دارد.

البته در صورت هک شدن، اگر کلید رمزگذاری وجود نداشته باشد، ممکن است هکر ناکام بماند!

حملات مرد میانی یا man-in-the-middle

یکی از انواع حملات متداول هکرها، مرد میانی یا به اختصار MITM نام دارد. هکر با روش‌های مختلف به داده‌هایی که در حال رد و بدل شدن است دسترسی پیدا می‌کند. البته دسترسی به داده‌ها به معنی بروز مشکل نیست چرا که ممکن است اطلاعات رمزگذاری شده باشد.

به عنوان مثال اگر ارتباط دیوایس کاربر با سایت، مبتنی بر پروتکل HTTPS صورت بگیرد، اطلاعات رمزگذاری شده است و هکر بدون یافتن کلید رمزگذاری نمی‌تواند از آن استفاده کند. لذا گام بعدی این است که هکر برای کشف کلید رمزگذاری تلاش کند.

اما دقت کنید که در این نوع حملات، هر فایل و داده‌ای که رمزگذاری نشده باشد، برای هکر قابل استفاده است. به عنوان مثال اگر یک فایل متنی ساده را بدون کانکشن رمزگذاری شده ارسال کنید، هکر محتویات آن را به راحتی رویت می‌کند!

اهمیت امنیت و حریم خصوصی حین استفاده از VPN

حین استفاده از سرویس وی‌پی‌ان، اگر هکر به داده‌های در حال انتقال دسترسی پیدا کند، عملاً چیزی را می‌بیند که ارایه‌کننده‌ی سرویس اینترنت رویت می‌کند. لذا وضعیت برای بسیاری از کاربران اینترنت نگران‌کننده نیست.

نکته‌ی دیگر این است که اغلب کاربران دائماً از VPN استفاده نمی‌کنند و صرفاً زمانی که می‌خواهند از سایت یا اپلیکیشن خاصی استفاده کنند، برای دور زدن محدودیت‌ها و تحریم‌ها، وی‌پی‌ان را راه‌اندازی می‌کنند.

اما در نهایت اگر مقوله‌ی حریم خصوصی و امنیت برایتان بسیار مهم است و فاش شدن هر نوع داده‌ای که مرتبط با وب‌گردی شماست، موضوعی جدی و خطرناک است، بهتر است حین استفاده از VPN مراقب باشید.

ملاحظات امنیتی حین استفاده از VPN

اولین مسأله این است که نفوذ به سرورها و هک شدن سرویس‌های VPN متداول نیست و تعداد موارد گزارش شده بسیار کم است. لذا نیازی به نگرانی شدید نیست!

اما صرف‌نظر از درجه‌ی امنیت سرویس‌های VPN، بهتر است لایه‌های حفاظتی اضافی را برای مواقع هک شدن احتمالی فعال کنید. به عبارت دیگر کاملاً به امنیت VPN تکیه نکنید.

یک روش ساده برای افزایش امنیت، استفاده از مرورگر Tor است. این مرورگر سیستم شما را به شبکه‌ی Tor متصل می‌کند که برای تبادل دیتا، از سه رمزگذاری مختلف بهره می‌برد. رمزگذاری قبل از ارسال داده از کامپیوتر شما به دنیای اینترنت صورت می‌گیرد، درست مثل سرویس‌های VPN. اگر هکر با حملات مرد میانی برای سرقت اطلاعات تلاش کند، با رمزگذاری پیچیده روبرو می‌شود و احتمالاً ناموفق می‌ماند.

موضوع مهم بعدی این است که از سایت‌هایی که مبتنی بر پروتکل قدیمی HTTP سرویس ارایه می‌کنند، کمتر استفاده کنید یا به کلی استفاده نکنید!