این روزها کاربرد کدهای شطرنجی که QR Code گفته می‌شود، متداول شده است. خیلی‌ها برای ارایه کردن اطلاعاتی مثل شماره تلفن، آدرس ایمیل، آدرس اینترنتی سایت و صفحه شخصی یا کاری یا شرکت، مختصات جغرافیایی فروشگاه و شرکت و غیره، لینک صفحه وب حاوی یک عکس یا ویدیو یا هر اطلاعات مهم دیگری، رمز عبور اتصال به شبکه‌ی وای-فای، لینک دانلود اپلیکیشن پرداخت الکترونیکی و موارد دیگر، از QR Code استفاده می‌کنند. برای اسکن کردن و شناسایی محتوای QR Code توسط دوربین گوشی و تبلت نیز اپ‌های زیادی طراحی شده است که امکانات متنوعی دارند.

در این مقاله به معرفی بهترین اپ‌های اسکنر QR Code و بارکد محصولات در اندروید می‌پردازیم و چند اپ برتر با ویژگی‌ها و امکانات خاص و کاربردی را معرفی می‌کنیم. با سیاره‌ی آی‌تی همراه شوید.

مزیت استفاده از QR Code نسبت به روش‌های قدیمی

استفاده از QR Code در همه‌ی کشورها روند صعودی داشته چرا که کاربری ساده‌ای دارد. چهار سال پیش و در سال ۲۰۱۶، در کشور چین حدود ۱۶۵۰ میلیارد دلار تراکنش بانکی با اسکن کردن QR Code انجام شده است! در سال ۲۰۱۷ حدود ۱.۷ میلیارد کوپن از این طریق به مشتریان اعطا شده و تخمین زده می‌شود که این عدد در سال ۲۰۲۲ به ۵.۳ میلیارد افزایش پیدا کند.

تنوع کاربردهای QR Code بسیار زیاد و ساده‌تر از روش‌های قدیمی است و در واقع امکان انتقال اشتباه اطلاعات، به مراتب کمتر است.

به عنوان مثال اگر بخواهید آدرس صفحه دانلود یک اپ یا دانلود یک ویدیوی آموزشی را به کاربران و مشتریان بدهید، می‌توانید آدرس را روی کاغذ یا کارت ویزیت چاپ کنید و توزیع کنید، اما نکته اینجاست که کاربر حین تایپ کردن آدرس، ممکن است یک یا دو حرف را اشتباه تایپ کند و یا جا بیاندازد! همین مشکل در خصوص شماره تلفن و اطلاعات تماس مثل آدرس ایمیل وجود دارد. البته مصرف کاغذ و قطع درختان برای تهیه کردن کاغذ نیز معضل مهم‌تری از نگاه دوستداران محیط زیست است!

در مقابل اگر از QR Code استفاده کنید، با توجه به فراگیر شدن این روش، بسیاری از افراد اپی برای اسکن کردن آن دارند و سریع و بدون اشتباه، اطلاعات را در گوشی خویش دریافت می‌کنند.

حال بهتر است به اپ‌های پیشنهادی برای اسکن کردن کدهای QR در اندروید بپردازیم.

QR scanner محصولی از Joe North

نام این اپ مثل برخی اپ‌های مشابه، QR scanner است اما دقت کنید که محصولی از Joe North است. این اپ رایگان، رابط کاربری ساده و خلوتی دارد که استفاده کردن از آن را بسیار ساده می‌کند. کافی است اپ را اجرا کنید، دوربین را به سمت QR Code بگیرید و صبر کنید تا اسکن انجام شود و اطلاعات موجود در QR Code نمایش داده شود.

اپلیکیشن QR scanner از انواع QR Code پشتیبانی می‌کند. محتوایی مثل متن ساده، لینک صفحه وب، رمز عبور شبکه وای-فای، مختصات جغرافیایی، آدرس، اطلاعات تماس و غیره که به شکل QR Code ارایه شده، به سرعت اسکن می‌شود و می‌توانید از آن استفاده کنید.

معرفی بهترین اپ‌های اسکنر QR Code و بارکد محصول برای اندروید

اپلیکیشن QR scanner تمام کدهای اسکن‌شده قبلی را نیز ذخیره و نگهداری می‌کند تا در فرصتی دیگر بتوانید از این اطلاعات استفاده کنید.

معرفی بهترین اپ‌های اسکنر QR Code و بارکد محصول برای اندروید

اپلیکیشن QR scanner یکی از اپ‌های کاملاً رایگان است و طبعاً پرداخت و خرید نسخه‌ی پولی در آن وجود ندارد اما در مقابل تبلیغاتی در آن نمایش داده می‌شود.

 Kaspersky QR Code Reader and Scanner

کمپانی نام‌آشنای کسپرسکی که طراح یکی از آنتی‌ویروس‌های برتر است هم یک اپلیکیشن جالب برای اسکن کردن QR Code و نگهداری History یا کدهای اسکن‌شده‌ی قبلی طراحی کرده که نام کامل آن Kaspersky QR Code Reader and Scanner است. ویژگی و تفاوت این اپلیکیشن با دیگر اپ‌ها در این است که پس از اسکن و شناسایی محتویات QR Code، امنیت نیز بررسی می‌شود. به هر حال ممکن است در QR Code، اطلاعاتی برای کلاه‌برداری و خرابکاری نرم‌افزاری گنجانده شده باشد!

به عنوان مثال ممکن است در QR Code اسکن‌شده، آدرس یک صفحه اینترنتی موجود باشد و با مراجعه به آن صفحه، گوشی شما ویروسی شود. حالت بدتر این است که در صفحه نوعی جعل هویت و اطلاعات جعلی برای فریب دادن و کلاه‌برداری وجود داشته باشد! در این صورت این اپلیکیشن رایگان پیام هشدار نمایش می‌دهد و کاربر می‌تواند با پذیرش ریسک و بررسی بیشتر موضوع، از صفحه‌ای بازدید کند، اپی را دانلود کند و به هر صورت از اطلاعات ارایه شده در قالب QR Code استفاده کند.

معرفی بهترین اپ‌های اسکنر QR Code و بارکد محصول برای اندروید

این اپ هم سوابق اسکن را نگهداری می‌کند تا بتوانید در آینده از آنچه اسکن کرده‌اید استفاده کنید.

Avira Insight

نام آنتی‌ویروس Avira نیز برای برخی کاربران کاملاً آشنا است! این شرکت نیز یک اپلیکیشن برای اسکن کردن QR Code طراحی کرده که نام آن Avira Insight است و نظیر محصول کسپرسکی، ویژگی‌ها و امکانات امنیتی دارد. به عبارت دیگر اگر فرضاً URL اسکن‌شده، صفحه‌ای حاوی کدهای آلوده باشد، این اپلیکیشن هشدار می‌دهد و جلوی ویروسی شدن، کلاه‌برداری و خرابکاری را تا حدی می‌گیرد. البته در نهایت خود شمایید که می‌بایست احتیاط کنید و هشدارها را بررسی کنید.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، پس از اسکن کردن یک آدرس سالم و بی‌خطر، پیام URL is Safe نمایش داده می‌شود و می‌توانید با تپ روی Open، به صفحه‌ی موردنظر مراجعه کنید.

معرفی بهترین اپ‌های اسکنر QR Code و بارکد محصول برای اندروید

این اپ یک ویژگی جالب دیگر نیز دارد: اگر محیط کم‌نور باشد، حین اسکن کردن QR Code فلاش دوربین نیز روشن می‌شود. ویژگی دیگر این است که می‌توانید عکس‌هایی که قبلاً گرفته‌اید و در آنها QR Code وجود دارد را نیز اسکن کنید. برای این منظور کافی است از گزینه‌ی Scan a picture استفاده کنید و سپس عکس موردنظر را که در گالری اندروید ذخیره کرده‌اید، انتخاب کنید. در نهایت روی Scan this Picture تپ کنید تا اطلاعات استخراج و نمایش داده شود.

معرفی بهترین اپ‌های اسکنر QR Code و بارکد محصول برای اندروید

این اپلیکیشن با اندروید ۴.۴ به بعد سازگار است و به صورت رایگان در گوگل پلی منتشر شده است:

 

4. QR CODE READER محصول Green Apple Studi

اپلیکیشن بعدی لیست ما، اپ QR Code Reader است و دقت کنید که با توجه به تشابه اسمی اپ‌ها، نام توسعه‌دهنده‌ی این اپلیکیشن، Green Apple Studio است. این اپ هم از انواع QR Code پشتیبانی می‌کند و رابط کاربری ساده‌ای دارد. پس از اسکن، به تناسب محتوای QR Code گزینه‌هایی برای باز کردن لینک و پیدا کردن اطلاعات محصول و غیره نمایش داده می‌شود. قابلیت اسکن کردن بارکد نیز در این اپ پیاده‌سازی شده است.

معرفی بهترین اپ‌های اسکنر QR Code و بارکد محصول برای اندروید

ویژگی دیگری که این اپ را متمایز کرده، امکان ساخت QR Code است! به عنوان مثال می‌توانید اطلاعات تماس نظیر شماره تلفن، لینک و غیره را به QR Code تبدیل کنید و آن را به اشتراک بگذارید.

با توجه به اینکه این اپلیکیشن بیش از ۱۰ میلیون بار نصب شده و امتیاز آن ۴.۷ از ۵ است، می‌‌توان آن را به عنوان یکی از بهترین اپ‌های اسکنر QR Code معرفی کرد.

QR Code Scanner محصول Apps Wings

اپلیکیشن QR Code Scanner محصول Apps Wings امکان اسکن کردن QR Code و بارکد محصولات و همین‌طور ساخت QR Code سفارشی را فراهم می‌کند. حتی می‌توانید کارت ویزیت بسازید و بعداً آن را چاپ کنید.

آنچه اسکن می‌کنید در بخش تاریخچه یا History ذخیره می‌شود و می‌توانید بعداً از آن استفاده کنید. نحوه استفاده از این اپلیکیشن نیز بسیار ساده و سریع است: کافی است پس از اجرا، روی آیکون اسکن تپ کنید، دوربین را به سمت QR Code بگیرید و کمی صبر کنید تا اطلاعات نهان شده در QR Code نمایش داده شود. امکان اشتراک‌گذاری محتویات، باز کردن لینک، سرچ در مورد بارکد محصول و غیره پس از اسکن کردن وجود دارد.

معرفی بهترین اپ‌های اسکنر QR Code و بارکد محصول برای اندروید

این اپ مثل برخی اپ‌های دیگر، اطلاعات را در مرورگر داخلی سرچ می‌کند که طبعاً راهکار سریع‌تری نسبت به استفاده از مرورگر اینترنت جداگانه است.

معرفی بهترین اپ‌های اسکنر QR Code و بارکد محصول برای اندروید

یکی از ویژگی‌های مفید این اپلیکیشن، قابلیت ساخت QR Code برای ارایه کردن پسورد شبکه‌ی Wi-Fi به دیگران است. ویژگی کاربردی دیگر، امکان اسکن کردن QR Code و Barcode از عکس‌های ذخیره شده در گالری اندروید است.