بعضی از کاربران ویندوز ۱۰، مرتباً آپدیت‌های جدید را دانلود کرده و نصب می‌کنند. گاهی اوقات پس از نصب کردن آپدیت‌ها، فولدری به اسم Windows10Upgrade در درایو نصب ویندوز اضافه می‌شود و این سوال در ذهن کاربران به وجود می‌آید که آیا می‌توانیم این فولدر را حذف کنیم؟ ممکن است حجمی که این فولدر اشغال کرده، چند گیگابایت باشد. لذا در صورت امکان، حذف کردن آن ضروری است.

در ادامه با این فولدر بیشتر آشنا می‌شویم و روش حذف کردن اصولی آن بدون ایجاد مشکل بعدی را بررسی می‌کنیم.

فولدر Windows10Upgrade چیست؟

فولدر Windows10Upgrade پس از نصب کردن ویندوز ایجاد نمی‌شود بلکه در صورت استفاده از ابزار Windows 10 Update Assistant برای ارتقا دادن نسخه‌ای از ویندوز ۱۰ به نسخه‌ی جدیدتر، ایجاد می‌شود. در واقع فایل‌های ESD موردنیاز برای ارتقای ویندوز، دانلود شده و در این فولدر قرار می‌گیرد. با توجه به اینکه آپدیت‌های بزرگ و اساسی ویندوز ۱۰، حجیم و در حد چند گیگابایت است، ممکن است حجم این فولدر در فرآیند ارتقای ویندوز به ۵ گیگابایت هم برسد!

محل پیش‌فرض این فولدر، پارتیشنی است که ویندوز در آن نصب شده است. اما احتمال ایجاد شدن آن در درایو دیگری نظیر درایو D و غیره وجود دارد. لذا برای پیدا کردن آن، روت یا صفحه‌ی اصلی همه‌ی درایوها را چک کنید.

فولدر Windows10Upgrade چیست و چطور آن را حذف کنیم؟

معمولاً پس از ارتقای ویندوز ۱۰، فایل‌های ESD به صورت خودکار توسط Windows 10 Update Assistant حذف می‌شود اما فولدر Windows10Upgrade حذف نمی‌شود. ممکن است تعدادی فایل نیز در آن باقی بماند اما حجم مجموع فایل‌ها کمتر از ۱۰۰ مگابایت باشد. در این صورت مشکلی از جهت حجم فایل‌ها و اشغال شدن بیهوده‌ی حافظه‌ی هارددیسک یا SSD کامپیوتر شما وجود ندارد.

فولدر Windows10Upgrade چیست و چطور آن را حذف کنیم؟

اما گاهی اوقات به دلایل مختلف ممکن است پاکسازی فولدر Windows10Upgrade به درستی انجام نشود و در نتیجه چند گیگابایت از حافظه، بیهوده اشغال شود.

اگر فولدر موردبحث را به صورت دستی حذف کنید، ابزار Windows 10 Update Assistant به درستی اجرا نمی‌شود و شاید نتوانید آن را Uninstall کنید. لذا بهتر است این ابزار را آن‌اینستال کنید تا فولدر مربوط به آن نیز حذف شود.

اگر پیشاپیش این ابزار را حذف کرده‌اید یا با چک کردن لیست نرم‌افزارهای نصب شده، این نرم‌افزار را پیدا نمی‌کنید و به نظر می‌رسد که در سیستم شما وجود ندارد، می‌توانید فولدر Windows10Upgrade را به صورت دستی حذف کنید. به عبارت دیگر فایل اکسپلورر را اجرا کنید و درایو C‌ را باز کنید و با راست‌کلیک و انتخاب Delete، این فولدر را حذف کنید.

روش صحیح حذف فولدر Windows10Upgrade

برای حذف کردن اپلیکیشن‌های نصب شده در ویندوز ۱۰ می‌توانید از اپ تنظیمات یا کنترل پنل استفاده کنید. البته ممکن است Control Panel در نسخه‌های آتی ویندوز ۱۰ به صورت کامل کنار گذاشته و حذف شود. لذا روش حذف از طریق اپ ستینگس را مرور می‌کنیم.

ابتدا اپلیکیشن Settings ویندوز ۱۰ را با کلیک روی آیکون چرخدنده‌ای آن در منوی استارت یا با فشار دادن کلید میانبر Win + I اجرا کنید. در صفحه‌ی اصلی این اپ روی Apps کلیک کنید و در صفحه‌ی بعدی روی گزینه‌ی Apps & features در ستون کناری کلیک کنید.

در لیست اپلیکیشن‌ها اسکرول کنید تا به Windows 10 Update Assistant‌ برسید. روی آن کلیک کنید و سپس روی دکمه‌ی Uninstall کلیک کنید. در پنجره‌ای که باز می‌شود نیز روی Uninstall کلیک کنید.

فولدر Windows10Upgrade چیست و چطور آن را حذف کنیم؟

با حذف کردن این نرم‌افزار، فولدر فایل‌های موقتی ارتقای ویندوز هم حذف می‌شود.