مرورگر اینترنت Safari در محصولات اپل، مرورگر اصلی اینترنت است. تا قبل از انتشار iOS 14 و iPadOS 14 حتی امکان تغییر دادن مرورگر پیش‌فرض وجود نداشت. لذا هر زمان روی لینک صفحات وب در اپ‌های مختلف تپ می‌کردید، سافاری آن صفحه را باز می‌کرد. برخی از کاربران وب همیشه از مرورگرهایی نظیر Google Chrome یا Mozilla Firefox استفاده می‌کنند اما به راستی کدام مرورگر برای کاربران آیفون بهتر است؟ سافاری یا کروم؟

در این مقاله مرورگرهای سافاری و کروم را از جنبه‌های مختلف بررسی می‌کنیم و به این سوال پاسخ می‌دهیم که برای کاربران آیفون و آیپد کدام مرورگر بهتر است.

قبلاً روش تغییر دادن مرورگر پیش‌فرض در نسخه‌ی جدید سیستم عامل آیفون و آیپد را شرح دادیم:

در هر پلتفرم نظیر ویندوز، لینوکس، اندروید، مک‌او‌اس و غیره، مرورگر اینترنت یکی از پرکاربردترین اپلیکیشن‌ها است. به همین جهت انتخاب مرورگری که در آن سیستم عامل خاص، عملکرد و امکانات بهتری داشته باشد، موضوع مهمی است. شاید مرورگر کروم برای سیستم عامل ویندوز ۱۰، بهترین گزینه باشد اما برای کاربران مک‌او‌اس، این مرورگر جالب نباشد. در این مقاله به مقایسه کردن Safari و Chrome در آیفون می‌پردازیم.

توجه کنید که کروم نسخه‌ی ۸۳ و سافاری iOS 14 در این مقاله مقایسه می‌شود. به هر حال ممکن است نسخه‌های بعدی این دو مرورگر، امکانات و طراحی جدیدی داشته باشند و کفه‌ی ترازو به نفع رقیب سنگینی کند.

سازگاری با دیگر سیستم عامل‌ها

کسانی که فقط از آیفون یا فقط از اندروید استفاده می‌کنند، به سازگاری مرورگر با دیگر سیستم عامل‌ها توجه نمی‌کنند اما اغلب کاربران وب، علاوه بر گوشی، از وسیله‌ی دیگری نیز استفاده می‌کنند. به همین جهت مهم است که مرورگر انتخاب شده، نسخه‌ی مخصوص دیگر سیستم عامل‌ها داشته باشد. در این صورت با فعال کردن قابلیت همگام‌سازی، پسوردهایی که کاربر ذخیره می‌کند، صفحاتی که بوک‌مارک می‌کند و سوابق وب‌گردی در تمام وسایل متصل به یک اکانت، در دسترسی خواهد بود و این یعنی وب‌گردی ساده‌تر و حرفه‌ای‌تر.

مرورگر Chrome از جهت پشتیبانی از پلتفرم‌های مختلف نرم‌افزاری، گزینه‌ی برتر است، مگر آنکه فقط از محصولات اپل استفاده کنید. Safari تنها در محصولات اپل کاربرد دارد در حالی که کروم نسخه‌ی مخصوص ویندوز، مک‌او‌اس، لینوکس، کروم او‌اس، اندروید و iOS و iPadOS دارد.

رابط کاربری و مدیریت تب‌ها

مرورگرهای بسیار قدیمی، تنها یک صفحه و تب داشتند اما مرورگرهای امروزی همگی قابلیت باز کردن چند صفحه در تب‌های مختلف را دارند. اما مدیریت کردن ساده و بهینه‌ی تب‌های باز شده، موضوع تأمل‌برانگیزی است. به خصوص زمانی که تب‌ها زیاد می‌شود و پیدا کردن تب موردنظر دشوار می‌شود.

در نسخه‌ی اخیر هر دو مرورگر، دکمه‌های پرکاربرد در پایین صفحه جای گرفته که دسترسی را ساده می‌کند. به خصوص که گوشی‌های امروزی صفحه نمایش درازتری دارند! البته نسخه‌ی اندرویدی کروم هنوز به این شکل طراحی نشده و صرفاً این شیوه‌ی طراحی در مرحله‌ی آزمایشی است.

سافاری طراحی ساده‌ای دارد، نوار جستجو در بالا و دکمه‌ی سوییچ بین تب‌ها و هیستوری و بوک‌مارک‌ها و صفحات ذخیره شده در پایین قرار گرفته است.

در مرورگر Safari زمانی که روی دکمه‌ی مدیریت تب‌ها تپ می‌کنید، نمایشی از تب‌ها به صورت تصویر بندانگشتی ارایه می‌شود که پیدا کردن تب موردنظر را ساده می‌کند.

مقایسه گوگل کروم با سافاری در آیفون، کدام مرورگر بهتر است؟

مقایسه گوگل کروم با سافاری در آیفون، کدام مرورگر بهتر است؟

در مرورگر گوگل کروم برای آیفون، صفحه‌ی خانه ساده و شبیه به مرورگر سافاری است. برای سوییچ کردن بین تب‌ها می‌توانید از نوار پایین صفحه استفاده کنید. تعداد تب‌های باز شده روی آیکون سوییچ بین تب‌ها ذکر می‌شود که نکته‌ی مثبتی است. صفحات پربازدید اخیر زیر نوار جستجو در وسط صفحه دیده می‌شود. به علاوه گزینه‌ی بوک‌مارک‌ها، لیست مطالعه، تب‌های اخیر و سابقه‌ی وب‌گردی در وسط صفحه قرار دارد. با تپ روی آیکون سوییچ بین تب‌ها، تصویر بندانگشتی از تب‌ها نمایش داده می‌شود که مفید و کاربردی است.

برخی از کاربران نمایش تب‌ها در مرورگر سافاری را بیشتر می‌پسندند و برخی دیگر از طراحی ساده و تصاویر کوچک‌تر کروم خوششان می‌آید.

مقایسه گوگل کروم با سافاری در آیفون، کدام مرورگر بهتر است؟

مقایسه گوگل کروم با سافاری در آیفون، کدام مرورگر بهتر است؟

در مجموع تفاوت زیادی بین دو مرورگر از نظر رابط کاربری و سادگی امور وجود ندارد ولیکن بیشتر افراد طراحی کروم را می‌پسندند.

سرعت و قابلیت‌های Chrome در مقایسه با Safari

سرعت باز کردن صفحات وب در هر دو مرورگر بسیار خوب است و معمولاً تفاوت زیادی وجود ندارد. هر دو مرورگر از WebKit برای بارگذاری صفحه استفاده می‌کنند. البته اپل به توسعه‌دهندگان اجازه نمی‌دهد که از موتور رندرینگ دلخواه خودشان در طراحی مرورگر مخصوص آیفون و آیپد استفاده کنند! لذا عملکرد سافاری و کروم و بسیاری از مرورگرهای دیگر، مشابه است.

اما قابلیت‌ها که موضوع بحث‌برانگیز و مهمی است:

در مرورگر کروم برای آیفون، امکان بوک‌مارک کردن مثل اغلب مرورگرهای دیگر وجود دارد. به علاوه می‌توانید صفحه‌ای را در لیست مطالعه یا Reading List ذخیره کنید. استفاده از سرویس‌های گوگل در این مرورگر کم و بیش امکان‌پذیر است. به عنوان مثال می‌توانید با استفاده از Google Voice، جستجوها را به صورت صوتی انجام دهید که ساده‌تر از تایپ کردن است. موتور تبدیل گفتار به متن گوگل یکی از بهترین‌ها است و از زبان‌های زیادی از جمله زبان فارسی پشتیبانی می‌کند.

در کروم می‌توانید از قابلیت Google Translate به منظور ترجمه کردن محتوای صفحه به زبان دلخواه استفاده کنید.

مقایسه گوگل کروم با سافاری در آیفون، کدام مرورگر بهتر است؟

مقایسه گوگل کروم با سافاری در آیفون، کدام مرورگر بهتر است؟

قابلیت خاص دیگری که در کروم وجود دارد، Recent Tabs یا تب‌های اخیر است. می‌توانید تب‌هایی که اخیراً در مرورگر کروم آیفون یا دیگر وسایل خویش باز کرده‌اید را چک کنید و مجدداً باز کنید. ساعت و تاریخ باز بودن هر تب ذکر می‌شود.

مقایسه گوگل کروم با سافاری در آیفون، کدام مرورگر بهتر است؟

مرورگرهای فایرفاکس و کروم و همین‌طور سافاری، قابلیتی به اسم Reader Mode دارند که صفحه‌ی وب را خلوت و ساده و مناسب برای مطالعه می‌کند.

اما نگاهی به امکانات Safari داشته باشیم:

قابلیت بوک‌مارک کردن صفحات مثل کروم وجود دارد. سافاری آیفون با سافاری مک‌او‌اس یکپارچگی خوبی دارد و می‌توانید صفحه‌ای که در آیفون نیمه‌کاره مطالعه کرده‌اید را در مک باز کنید و مطالعه را ادامه دهید. حالت مخصوص مطالعه یا Reading Mode مرورگر سافاری نیز در ساده کردن محتوای صفحات وب عملکرد خوبی دارد. کافی است روی آیکون مربوطه در گوشه‌ی چپ و بالای صفحه تپ کنید. در سافاری امکان تغییر دادن پس‌زمینه و فونت و اندازه‌ی متن وجود دارد که مطالعه را ساده‌تر می‌کند.

قابلیت مهم بعدی در Safari، مسدود کردن تبلیغات و همین‌طور کدهای رهگیری کاربر در فضای وب است. این ویژگی در iOS 14‌ ارتقا پیدا کرده و می‌توانید گزارشی از موارد مسدود شده مشاهده کنید.

مقایسه گوگل کروم با سافاری در آیفون، کدام مرورگر بهتر است؟

در مرورگر سافاری امکان نصب کردن افزونه یا به زبان دیگر اکستنشن وجود دارد و می‌بایست افزونه‌ها را از اپ استور دانلود و نصب کنید. به عنوان مثال می‌توانید افزونه‌ی Ad Blocker را برای مسدود کردن تبلیغات سایت‌ها نصب کنید که تنظیمات جالب و کاملی دارد. البته نسخه‌ی دستاپی مرورگر گوگل کروم نیز امکان نصب کردن افزونه دارد اما در نسخه‌ی موبایل آن برای اندروید و iOS، این ویژگی مفید وجود ندارد!

مقایسه گوگل کروم با سافاری در آیفون، کدام مرورگر بهتر است؟

به لحاظ امکانات روشن است که مرورگر Safari گزینه‌ی بهتری برای کاربران آیفون است. برخی امکانات کروم نظیر ترجمه را می‌توان با نصب کردن افزونه اضافه کرد.

مدیریت پسوردها

مرورگر سافاری برای ذخیره کردن پسوردها، مستقیماً با سیستم عامل iOS یکپارچه شده در حالی که گوگل کروم از اکانت گوگل برای این منظور استفاده می‌کند. اگر در دیگر وسایل از مرورگر سافاری استفاده می‌کنید و به عبارت دیگر از یکی از مک‌ها یا آیپد استفاده می‌کنید، مرورگر سافاری گزینه‌ی بهتری است. اما اگر از ویندوز و غیره استفاده می‌کنید، کروم گزینه‌ی مناسب‌تری است.

مقایسه گوگل کروم با سافاری در آیفون، کدام مرورگر بهتر است؟

پشتیبانی از ویجت

اپل ویجت مرورگر سافاری را در سیستم عامل iOS 13 در نظر گرفته که شاید برای برخی کاربران بسیار مهم و کاربردی باشد.

مقایسه گوگل کروم با سافاری در آیفون، کدام مرورگر بهتر است؟

مرورگر کروم نیز دو ویجت برای iOS دارد. ویجتی که در صفحه‌ی Today View قرار می‌گیرد که دسترسی به نوار جستجو، وب‌گردی ناشناس و جستجوی صوتی را ساده می‌کند. ویجت بعدی برای نمایش سایت‌های پیشنهادی یا Suggested Sites کاربرد دارد که با توجه به عادت‌های کاربر و سلیقه‌ی وی، مقالاتی از سراسر وب پیشنهاد می‌کند.

جمع‌بندی و سخن آخر

با بررسی عملکرد و امکانات و طراحی دو مرورگر کروم و سافاری برای آیفون، به این نتیجه می‌رسیم که هر دو مرورگر بسیار عالی هستند و واقعاً انتخاب کردن یکی از این دو، به نوع کاربری بستگی دارد. به عنوان مثال اگر از کاربران مک‌بوک یا آی‌مک باشید، قطعاً سافاری گزینه‌ی بهتری است. در مقابل اگر لپ‌تاپ ویندوزی یا تبلت اندرویدی و در کنار آن آیفون داشته باشید، می‌توانید همگام‌سازی از طریق سرورهای گوگل را فعال کرده و پسوردها، بوک‌مارک‌ها، صفحات بازدید شده و تب‌های اخیر را در هر دو دیوایس داشته باشید.

در مجموع امکانات و قابلیت‌های Safari نسبت به Chrome برتری دارد و لذا به کسانی که بیشتر اوقات فقط از آیفون یا آیپد استفاده می‌کنند توصیه می‌کنیم که سافاری را به عنوان مرورگر اصلی تنظیم کنند.