مرورگر اصلی در مک‌های اپل، Safari است اما می‌توانید برای وب‌گردی از مرورگرهای جانبی نظیر Google Chrome استفاده کنید که هر یک نقاط ضعف و قوتی دارد. بیشتر کاربران ویندوز و اندروید از مرورگر کروم استفاده می‌کنند و این سوال برای مشتریان اپل مطرح می‌شود که در سیستم عامل مک‌او‌اس، سافاری بهتر است یا کروم؟ سافاری امکاناتی دارد که با سیستم عامل مک‌او‌اس یکپارچه شده و گوگل کروم هم مزایای خاص خود را دارد.

در این مقاله به مقایسه‌ی کروم و سافاری در سیستم عامل macOS می‌پردازیم. با سیاره‌ی آی‌تی همراه شوید.

اپل با معرفی نسخه‌ی جدید سیستم عامل مک‌او‌اس، همان‌طور که ظاهر سیستم عامل را کم و بیش متحول کرده، ظاهر مرورگر سافاری را هم تغییر داده است و از طرفی عملکرد آن بهبود پیدا کرده است. در مقابل گوگل هم بی‌کار نبوده و مرتباً عملکرد کروم را ارتقا داده است. اما آنچه برای کاربر مهم است، صرفاً ظاهر و عملکرد نیست بلکه قابلیت‌ها و امکانات و همین‌طور امنیت وب‌گردی از مسائل بسیار مهم است که در ادامه بررسی خواهیم کرد.

سازگاری با سیستم عامل‌های دیگر

متأسفانه اپل مرورگر Safari را تنها برای سیستم عامل آیفون و آیپد و مک‌ها توسعه می‌دهد. به عبارت دیگر این مرورگر مخصوص iOS و iPadOS و macOS است. البته سال‌ها پیش نسخه‌ای از سافاری برای ویندوز منتشر می‌شد ولیکن مدت‌هاست که توسعه‌ی آن متوقف شده است.

در مقابل مرورگر گوگل کروم برای تمام سیستم عامل‌ها منتشر می‌شود. لذا اگر از امکانات خاصی نظیر همگام‌سازی کردن پسوردها یا بوک‌مارک‌ها استفاده می‌کنید، مرورگر کروم شما را ناامید نمی‌کند. به عبارت دیگر می‌توانید پسورد ورود به یک سایت را در کروم تحت مک‌بوک ذخیره کنید و زمانی که در لینوکس یا سیستم ویندوزی به آن سایت مراجعه می‌کنید، پسورد در دسترس است. البته برای این منظور باید در همه‌ی دیوایس‌ها با یک اکانت جیمیل مشترک ورود انجام داده باشید و قابلیت Sync فعال باشد.

رابط کاربری Safari بهتر است یا Chrome؟

همان‌طور که اشاره کردیم با معرفی macOS Big Sur یا ۱۱ سیستم عامل مک‌او‌اس، مرورگر سافاری از نظر ظاهری متحول شده است. می‌توانید تصویر پس‌زمینه صفحه‌ی خانه را در این مرورگر تغییر بدهید. امکان قرار دادن مواردی مثل سایت‌های مورعلاقه، گزارشات حریم خصوصی، پیشنهادات سیری، لیست مطالعه و غیره در صفحه‌ی خانه وجود دارد و در واقع اپل سفارشی‌سازی صفحه‌ی خانه را کاملاً جدی گرفته تا کاربران نیازی به استفاده کردن از سایر مرورگرها حس نکنند.

در سافاری جدید زمانی که موس را روی تبی قرار می‌دهید، تصویری کوچک از محتویات آن تب نمایش داده می‌شود. قابلیتی که در برخی مرورگرهای دیگر از مدت‌ها پیش وجود داشته و موردتوجه کاربران وب بوده است.

مقایسه Safari و Chrome در مک‌او‌اس، کدام مرورگر برای مک‌های اپل بهتر است؟

برای سرعت بیشتر می‌توانید شورت‌کات‌های کیبورد را به خاطر بسپارید و استفاده کنید. سافاری از زمان انتشار macOS Mojave، از تم مشکی پشتیبانی می‌کند.

اما رابط کاربری گوگل کروم: گوگل در طراحی کروم به اصول متریال دیزاین خویش پایبند است و تغییرات جزئی در طراحی نسخه‌های جدید و جدیدتر این مرورگر اعمال می‌شود. صفحه‌ی تب جدید قابلیت سفارشی‌سازی دارد اما ساده‌تر از صفحه‌ی خانه‌ی سافاری است.

مقایسه Safari و Chrome در مک‌او‌اس، کدام مرورگر برای مک‌های اپل بهتر است؟

تم پیش‌فرض کروم، روشن است اما می‌توانید به کروم استور مراجعه کنید و یکی از تم‌های تیره، رنگارنگ و متنوع را انتخاب کنید.

مقایسه امکانات سافاری با کروم

یکی از قابلیت‌های سافاری و برخی مرورگرهای دیگر که در Chrome وجود ندارد، حالت مطالعه یا Reading Mode است. با فعال کردن این حالت، صفحه‌ی وب ساده می‌شود و جز متن مقاله و عکس‌های مطلب، معمولاً چیز دیگری باقی نمی‌ماند. بخش‌هایی نظیر نظرات، اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی، مطالب پیشنهادی و تبلیغات همگی ناپدید می‌شود. در حالت مطالعه‌ی مرورگر سافاری، قابلیت سفارشی‌سازی فونت و اندازه‌ی متن و رنگ پس‌زمینه وجود دارد.

مقایسه Safari و Chrome در مک‌او‌اس، کدام مرورگر برای مک‌های اپل بهتر است؟

قابلیت جالب دیگری که در این مرورگر لحاظ شده، یکپارچگی با سایر دیوایس‌های متصل به یک Apple ID است. به عنوان مثال زمانی که روی آیکون سوییچ کردن بین تب‌ها کلیک می‌کنید، تب‌هایی از مرورگر سافاری که در آیفون و آیپد باز کرده‌اید هم لیست می‌شود. حین کار با سافاری در آیفون نیز می‌توانید از قابلیت handoff استفاده کنید و صفحه‌ی باز شده را به مک‌او‌اس بفرستید و مطالعه کردن آن را ادامه دهید.

ویژگی مفید بعدی مرورگر Safari این است که برای باز کردن صفحات اینترنت، نیازی به اجرا کردن مرورگر نیست بلکه می‌توانید کلید میانبر Command + Space را فشار دهید تا کادر جستجو یا Spotlight ظاهر شود و سپس آدرس وب‌سایت را تایپ کنید. جستجو در سوابق وب‌گردی یا History مرورگر سافاری انجام می‌شود و پیشنهاداتی ارایه می‌شود. با کلیک روی نتایج می‌توانید صفحه‌ی موردنظر را باز کنید. این قابلیت در مورد گوگل کروم و سایر مرورگرها وجود ندارد و باید ابتدا مرورگر را اجرا کنید.

اما مرورگر کروم: این مرورگر هم قابلیت همگام‌سازی دارد و هر پسورد، سایت و صفحه‌ای که در وسایل دیگر باز کرده باشید، در سایر وسایل متصل به همان حساب جیمیل در دسترس خواهد بود. بوک‌مارک‌ها یا صفحات نشان‌شده هم یکسان‌سازی می‌شود. اگر بخواهید تبی را باز کنید که قبلاً در اندروید یا ویندوز یا سیستم دیگری باز شده، می‌توانید از منو و گزینه‌ی History استفاده کنید.

همان‌طور که اشاره کردیم سافاری پیش‌نمایشی از محتویات تب‌ها نمایش می‌دهد، درست شبیه مرورگرهایی نظیر Opera. در کروم هم این قابلیت پیاده‌سازی شده است:

یکی از قابلیت‌های مفید کروم، گروه‌بندی کردن تب‌ها است که فعلاً در مرحله‌ی آزمایشی قرار دارد و باید آن را از طریق صفحه‌ی فلگ‌ها فعال کنید. البته به زودی این ویژگی در کروم به صورت پیش‌فرض فعال می‌شود.

مقایسه Safari و Chrome در مک‌او‌اس، کدام مرورگر برای مک‌های اپل بهتر است؟

قابلیت باز و جمع کردن گروه‌ها و همین‌طور آفلود کردن تب‌ها نیز وجود دارد که استفاده از منابع سخت‌افزاری را کاهش می‌دهد.

مرورگر کروم قابلیت Reading Mode دارد اما در مرحله‌ی آزمایشی است و با مراجعه به صفحه‌ی فلگ‌ها و فعال کردن فلگی به اسم Enable Reader Mode می‌توانید آن را فعال کنید. به آدرس زیر مراجعه کنید:

chrome://flags/#enable-reader-mod

برای اطلاعات بیشتر به مطلب زیر توجه فرمایید:

افزونه‌های کروم و سافاری

در عرصه‌ی اکستنشن، مرورگر موزیلا فایرفاکس در گذشته پیشتاز مرورگرها بوده اما اکنون Chrome با وجود هزاران افزونه‌ی مفید در کروم استور، برتری نسبی دارد. اما مرورگر سافاری هم تعدادی افزونه‌ی مفید و اساسی دارد که می‌توانید استفاده کنید. برای جستجو و نصب افزونه‌های سافاری، از منوی Safari و گزینه‌ی Safari Extensions استفاده کنید.

مقایسه Safari و Chrome در مک‌او‌اس، کدام مرورگر برای مک‌های اپل بهتر است؟

برای مدیریت کردن افزونه‌های نصب شده نیز از مسیر Preferences و Extensions اقدام کنید.

افزونه‌های کروم بسیار متنوع است و خوشبختانه به صورت دسته‌بندی شده در Chrome Store قرار گرفته است. تقریباً برای هر کار عجیب و خاصی، با کمی سرچ و حوصله، افزونه پیدا می‌کنید!

مقایسه Safari و Chrome در مک‌او‌اس، کدام مرورگر برای مک‌های اپل بهتر است؟

سازگاری مرورگر با وب‌سایت‌های مختلف

مرورگر گوگل کروم که بر اساس موتور متن باز کرومیوم توسعه داده می‌شود، مرورگری است که به نوعی استانداردهای طراحی و توسعه‌ی وب را مشخص می‌کند. مرورگرهای زیادی بر اساس کرومیوم توسعه داده شده که بعضاً محبوبیت فراوانی دارند.  به عنوان مثال Opera یا Brave که نسخه‌ی مخصوص سایر سیستم عامل‌ها نیز دارند. حتی مایکروسافت هم سرانجام تصمیم گرفت که مرورگر Edge ویندوز ۱۰ را با استفاده از کرومیوم، باز طراحی کند.

اپل در طراحی Safari از موتور Webkit برای بارگذاری و رندرینگ صفحات وب استفاده می‌کند که در اغلب سایت‌ها هیچ مشکلی ندارد. اما ممکن است با سایت‌های خاصی مواجه شوید که بر اساس تکنولوژی‌های خاصی طراحی شده‌اند و لازم باشد که از مرورگرهایی با هسته‌ی کرومیوم استفاده کنید.

مدیریت پسورد در سافاری و کروم

در مرورگر سافاری پسوردهایی که برای ورود به حساب کاربری در سایت‌های مختلف استفاده می‌کنید، از طریق سرویس ابری iCloud و بخش Keychain با سایر وسایل متصل به همان اپل‌ آی‌دی همگام‌سازی می‌شود. برای چک کردن پسوردها می‌توانید به آی‌کلود و همین‌طور تنظیمات سیستم عامل مراجعه کنید.

در مقابل مرورگر کروم پسوردها را مستقل از سیستم عامل macOS و روی سرورهای گوگل ذخیره می‌کند که ویژگی خوبی است اما مثل ابزار Keychain مک‌او‌اس و iOS و iPadOS، جامع و یکپارچه نیست.

مقایسه امنیت و حریم خصوصی Chrome و Safari

سافاری گزارشی با جزئیات کامل در خصوص کدهای رهگیری کاربر در فضای وب دارد و کدهای رهگیری را مسدود می‌کند. شاید فکر کنید که سایت‌های کمی این کار را انجام می‌دهند اما اگر گزارش سافاری را بررسی کنید متوجه می‌شوید که بسیاری از سایت‌ها با نوعی کد رهگیری، رفتار شما را مانیتور و بررسی می‌کنند.

مقایسه Safari و Chrome در مک‌او‌اس، کدام مرورگر برای مک‌های اپل بهتر است؟

مرورگر گوگل کروم چنین گزارشی ندارد اما به هر حال ابزارها و کدهای رهگیری کاربر را مسدود می‌کند.

تنظیمات حریم خصوصی در هر دو مرورگر بسیار جامع است. به عنوان مثال می‌توانید در مراجعه به هر وب‌سایتی، دسترسی به میکروفون، دسترسی نمایش نوتیفیکیشن، دسترسی به موقعیت جغرافیایی و موارد دیگر را مسدود کنید تا سوء استفاده‌ای صورت نگیرد.

امنیت وب‌گردی نیز در هر دو مرورگر در سطح بالایی قرار دارد اما در مجموع مرورگر کروم یکی از بهترین مرورگرها از منظر امنیت محسوب می‌شود. گوگل مرتباً قابلیت‌های امنیتی را توسعه می‌دهد و راه نفوذ هکرها را مسدود می‌کند.

برای مقایسه کردن کروم و سافاری در آیفون، به مقاله‌ای که قبلاً منتشر کردیم توجه فرمایید: