کنترل پنل بخشی از ویندوز است که اغلب تنظیمات مهم در آن جای داشته ولیکن در ویندوز ۱۰ اپ دیگری به اسم Settings برای مدیریت تنظیمات جایگزین آن شده است. طراحی اپلیکیشن Settings مدرن‌تر از Control Panel است، به خصوص که برای نمایشگر لمسی تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌های ویندوزی طراحی شده است. اما همه‌ی امکانات کنترل پنل در اپ تنظیمات موجود نیست.

در بروزرسانی اخیر ویندوز ۱۰ که در ماه اکتوبر منتشر شد، یکی از صفحات کنترل پنل که صفحه‌ی System است، حذف شده و از این پس اطلاعات مربوط به سخت‌افزار سیستم و نسخه‌ی سیستم عامل را باید در اپ Settings مشاهده کرد. در ادامه به جزئیات این خبر می‌پردازیم.

حذف صفحه‌ی System از کنترل پنل ویندوز ۱۰

اگر در گذشته برای چک کردن مدل پردازنده یا مقدار رم سیستم یا بررسی اینکه سیستم عاملی که نصب کرده‌اید، نسخه‌ی ۶۴ بیتی است یا ۳۲ بیتی، به کنترل پنل مراجعه می‌کردید و روی System and Security و سپس System کلیک می‌کردید، از این پس نمی‌توانید از این روش استفاده کنید! البته این در صورتی است که بروزرسانی ماه اکتوبر ۲۰۲۰ را نصب کرده باشید.

موضوع صرفاً نمایش اطلاعات سخت‌افزاری و نسخه‌ی ویندوز نیست. در صفحه‌ی System گزینه‌هایی برای باز کردن Device Manager و Remote settings و System protection و Advanced system settings در ستون کناری موجود بوده و اکنون برای دسترسی به این بخش‌ها، باید از روش دیگری استفاده کرد.

حذف صفحه‌ی System از کنترل پنل ویندوز ۱۰ آپدیت اکتوبر ۲۰۲۰ و صفحه‌ی جایگزین

اینکه چرا مایکروسافت بخشی از کنترل پنل را در بروزرسانی جدید حذف کرده، احتمالاً به این دلیل است که صفحه‌ی System امکانات و اطلاعاتی نمایش می‌دهد که از طریق اپلیکیشن مدرن Settings و بخش‌هایی دیگر در دسترس است. لذا کاربر به این صفحه نیاز ندارد. از طرفی قرار است در نهایت کنترل پنل به کلی حذف شود. لذا مایکروسافت تصمیم گرفته که بخش‌ها و صفحاتی که ضروری نیست را یکی‌یکی حذف کند.

به جای صفحه‌ی System کنترل پنل از چه بخش‌هایی استفاده کنیم؟

برای دریافت اطلاعات سخت‌افزار و سیستم عامل، می‌توانید اپ تنظیمات را با کلید میانبر Win + I یا کلیک روی آیکون چرخدنده در منوی استارت اجرا کنید. سپس روی System کلیک کنید و در صفحه‌ی باز شده روی تب About که در ستون کناری دیده می‌شود، کلیک کنید.

روش سریع‌تر این است که در منوی استارت، عبارت About را جستجو کنید و در لیست نتایج روی About Your PC کلیک کنید.

اگر به کلیدهای میانبر علاقه دارید، می‌توانید از کلید میانبر Win + Pause/Break استفاده کنید تا این بخش از تنظیمات باز شود. در گذشته این کلید میانبر، صفحه‌ی System از کنترل پنل را باز می‌کرد.

اگر در پنجره‌ی Run دستور زیر را اجرا کنید هم احتمالاً صفحه‌ای از اپ تنظیمات باز می‌شود و نه کنترل پنل و بخش System:

control /name Microsoft.System

همان‌طور که در اسکرین‌شات زیر مشاهده می‌کنید، مشخصات نرم‌افزار و سخت‌افزار در بخش Device specifications لیست شده است.

حذف صفحه‌ی System از کنترل پنل ویندوز ۱۰ آپدیت اکتوبر ۲۰۲۰ و صفحه‌ی جایگزین

کپی کردن اطلاعات این صفحه امکان‌پذیر است. کافی است با موس بخش موردنظر را انتخاب کرده و سپس راست‌کلیک کنید و Copy را انتخاب کنید.

در کنار صفحه یا با کمی اسکرول کردن و مراجعه به پایین صفحه، گزینه‌های مربوط به دیوایس منیجر و ریموت دستاپ و غیره را مشاهده خواهید کرد که قبلاً در صفحه‌ی System کنترل پنل قرار داشت.

حذف صفحه‌ی System از کنترل پنل ویندوز ۱۰ آپدیت اکتوبر ۲۰۲۰ و صفحه‌ی جایگزین

بنابراین هیچ گزینه‌ای حذف نشده است و می‌توانید همه‌ی گزینه‌های صفحه‌ی System کنترل پنل را در این صفحه از اپ تنظیمات مشاهده کنید.