مایکروسافت در ویندوز ۱۰ به جای Control Panel که حاوی تنظیمات ویندوز و بسیاری از قابلیت‌های آن است، از اپلیکیشن Settings به عنوان روش اصلی مدیریت ویندوز استفاده کرده است. اما هنوز هم برای دسترسی به برخی تنظیمات خاص و کاربردی، می‌بایست صفحه‌ی کنترل پنل را باز کرد.

یکی از بخش‌های مهم کنترل پنل که هنوز هم کاربرد دارد، Personalization است. در این بخش تنظیماتی برای سفارشی کردن ظاهری ویندوز موجود است و خوشبختانه در نسخه‌های جدیدتر ویندوز ۱۰ نیز با ترفندی ساده می‌توان این بخش از کنترل پنل را مشاهده و استفاده کرد. در ادامه به روش کار می‌پردازیم.

دسترسی به تنظیمات Personalization کنترل پنل در ویندوز ۱۰

در نسخه‌ی ۱۸۰۹ ویندوز ۱۰، بخشی به اسم Personalization در کنترل پنل ویندوز حذف شده است! در واقع دسترسی به این بخش نه از طریق صفحه‌ی اصلی Control Panel امکان‌پذیر است و نه با راست‌کلیک کردن روی فضای خالی دستاپ، گزینه‌ی مربوطه را مشاهده می‌کنید. البته تنظیمات موجود در این بخش، در اپلیکیشن Settings نیز وجود دارد اما برای دسترسی به تمام گزینه‌ها، می‌بایست با راهکاری ساده، این بخش را فعال کنید.

برای این منظور ابتدا کلید میانبر Win + R را فشار بدهید تا پنجره‌ی Run باز شود. سپس دستور زیر را وارد کنید:

shell:::{ED834ED6-4B5A-4bfe-8F11-A626DCB6A921} -Microsoft.Personalization\pageWallpaper

 با کلیک روی OK یا فشار دادن کلید Enter، دستور فوق اجرا می‌شود و پنجره‌ای را مشاهده خواهید کرد که در حقیقت بخشی از کنترل پنل و قسمت Personalization است، درست مثل ویندوز ۷ و ویندوز ۸. در این بخش می‌توانید تصویر پس‌زمینه یا رنگ بک‌گراند دستاپ را انتخاب کنید.

دسترسی به تنظیمات Personalization کنترل پنل در ویندوز ۱۰

تمام گزینه‌های تنظیمات در این پنجره موجود نیست، به عنوان مثال نمی‌توانید زمان اسلایدشوی تصاویر را از این طریق مدیریت کنید. در حقیقت مایکروسافت تدریجاً تمام تنظیمات را از کنترل پنل به اپلیکیشن Settings منتقل می‌کند و در حال حاضر همین بخش از تنظیمات شخصی‌سازی ظاهر موجود است.

با وجود اینکه اکنون اپلیکیشن Settings حدود ۳ سال است که در ویندوز ۱۰ به عنوان جایگزین کنترل پنل اضافه شده، هنوز هم برخی تنظیمات ویندوز در کنترل پنل قرار دارد و کاربران همچنان گذشته از کنترل پنل استفاده‌ی زیادی می‌کنند.