در روزهای بارانی گرفتن عکس باکیفیت مشکل می‌شود اما همیشه نمی‌توان صبر کرد که بارش باران قطع شود. گاهی حتی سوژه‌های جالب و زیبایی برای عکاسی زیر باران می‌بینم و باید لحظات را شکار کرد.

برای عکاسی در محیط بارانی، نزدیک آبشار یا ساحل مواج، باید نکاتی را در نظر گرفت تا دوربین صدمه نبیند و عکس‌ها جالب شود. برخی نکات عمومی است و فرقی نمی‌کند که با گوشی عکس می‌گیرید یا با تبلت و یا با دوربین‌های حرفه‌ای. در این مقاله به چند نکته و ترفند جالب می‌پردازیم. با سیاره‌ی آی‌تی همراه شوید.

عکاسی از زیبایی محیط بارانی!

اینکه مثل خیلی‌های دیگر برویم و از محیطی به سبک دیگران عکس بگیریم، کار پیچیده‌ای نیست. اما به جای این کار تکراری می‌توانیم سوژه‌ها و مناظر را از زاویه‌ی متفاوتی و با تنظیمات خاصی در قاب تصویر جای دهیم. ترکیب‌بندی جالب، یکی از مهم‌ترین دلایل جذابیت عکس‌ها است.

محیط بارانی تفاوت‌هایی با محیط عادی دارد که باید به آن توجه کرد. به عنوان مثال سطوح خیس که اگر از زاویه‌های خاصی به آن نگاه کنیم، عناصر محیط را تا حدی بازتاب می‌کنند. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، به دلیل خیس بودن سطح زمین، بازتاب ساختمان‌ها و اجسام در تصویر دیده می‌شود که زیبایی خاصی دارد.

اصول عکاسی حرفه‌ای در محیط بارانی

مراقب خودتان و دوربین باشید!

در روز بارانی خطر خیس شدن دوربین و لنز وجود دارد. اگر بی‌دقتی کنید حتی ممکن است دوربین خراب شود! لذا باید به دقت مراقب تجهیزات عکاسی باشید. البته نفوذ آب در دوربین‌های دیجیتال کوچک یا گوشی‌ها و تبلت‌هایی که گواهی IP خوبی دارند، دشوار و گاهی غیرممکن است. اما اگر دوربین شما از نوع DSLR و بدون گواهی IP است یا گوشی مقاوم به نفوذ آب و گرد و غبار ندارید، باید همواره مراقب باشید.

اصول عکاسی حرفه‌ای در محیط بارانی

اما چند نکته مفید در رابطه با حفظ سلامت تجهیزات عکاسی در روزهای بارانی:

  • دوربین و تجهیزات حساس را در کیف ضدآب قرار دهید. بهتر است کیفی تهیه کنید که تا حدی جلوی ضربات احتمالی را بگیرد چرا که ممکن است حین پیاده‌روی، سر بخورید و ضربه‌ای به کیف وارد شود.
  • برخی دوربین‌های کوچک و دوربین‌های حرفه‌ای، نسبت به نفوذ آب و گرد و غبار تا حد زیادی مقاوم هستند اما برای این نوع دوربین‌ها هم بهتر است کیف ضدآب یا لااقل کیفی که از خیس شدن کامل جلوگیری می‌کند، تهیه کنید. به هر حال نباید تجهیزات مقاوم به نفوذ آب را مدت زیادی زیر آب غوطه‌ور کرد چرا که صرفاً مقاوم هستند و نه کاملاً ضد‌آب.
  • برای لحظاتی که عکاسی می‌کنید، پوشش، چتر یا چیزی شبیه به آن تهیه کنید تا قطرات باران روی لنز نیافتد و مشکل ایجاد نکند. البته اگر وزش باران شدید باشد، نگه داشتن چتر دشوار می‌شود.
  • اگر در محیط پیرامون، فضای مسقف نظیر سایه‌بان، چتر، آلاچیق و بالکن وجود دارد، زیر آن بأیستید و عکاسی کنید. عکاسی در چنین شرایطی راحت‌تر است و می‌توانید با حوصله تنظیمات مثلث عکاسی را انتخاب کرده و بهینه کنید.
  • سعی کنید لنز دوربین را تمیز نگه دارید. برای پاک کردن لنز از پارچه‌های میکروفیبر که بسیار نرم است استفاده کنید. اگر خیس شدن لنز جدی‌تر است، می‌بایست اسپری تمیزکننده‌ی لنز نیز همراه داشته باشید.
  • بهتر است عادت کنید که همیشه از درپوش لنز استفاده کنید و فقط زمانی که قرار است تصویر نهایی را ثبت کنید، درپوش را جدا کنید.
  • بیشتر اوقات وجود چند قطره‌ی آب روی لنز دوربین، موجب بد و زشت شدن تصویر می‌شود اما گاهی اثر معکوس دارد. می‌توانید قطرات را به صورت مصنوعی و با فتوشاپ روی لنز اضافه کنید. بنابراین بهتر است عمداً لنز را خیس نکنید!

اصول عکاسی حرفه‌ای در محیط بارانی

  • در محیط بارانی شرایط معمولاً به گونه‌ای نیست که با صبر و حوصله کار کنید! باید تنظیمات عکاسی بهینه را از قبل پیش‌بینی کرده باشید و ترکیب‌بندی را پیشاپیش انتخاب کرده و سریع عکس بگیرید.
  • اگر دوربین کمی مرطوب و خیس شده، آن را خشک کنید و سپس در کیف بگذارید. مرطوب ماندن طولانی‌مدت احتمال نفوذ رطوبت به داخل دوربین گران‌قیمت شما را افزایش می‌دهد که خطرناک است!

چگونه در محیط بارانی عکس‌های خوبی بگیریم؟

با در نظر گرفتن اصول مراقبتی، می‌توانید عکاسی را شروع کنید. اما چه کنیم که عکس‌های بهتری بگیریم؟

بهترین کار این است که به چشم‌های خودتان اعتماد کنید. با حوصله در محیط گردش کنید و سوژه‌ها و مناظر را از زوایای مختلف ببینید. همان‌طور که در اولین تصویر این مقاله دیدیم، بازتاب‌ها از برخی زوایا دیده می‌شود و ممکن است جذابیت زیادی داشته باشد اما از برخی زوایا هیچ بازتابی دیده نمی‌شود و درست مثل این است که در روزی با هوای صاف عکس می‌گیرید!

البته بازتاب‌ها تنها زیبایی محیط بارانی نیست. در محیط بارانی با توجه به اینکه روشنایی خورشید ضعیف‌تر است، نور محیط تقریباً یکنواخت و کمتر از روزهای عادی است. می‌توانید از این شرایط به شکل بهینه‌ای استفاده کنید.

اصول عکاسی حرفه‌ای در محیط بارانی

در خصوص تنظیمات عکاسی، معمولاً باید کمی عدد ISO را افزایش دهید تا عکس روشن‌تر شود. به خصوص اگر آسمان پر از ابرهای ضخیم باشد!

نکته‌ی دیگر این است که در روزهای بارانی می‌توانید از زیبایی ابرها هم استفاده کنید. اگر ابرها نسبتاً تیره باشند، می‌توانید بخش زیادی از آسمان را در تصویر جای دهید و نگران نورانی شدن تصویر نباشید.

بهتر است دیده شدن قطرات باران را هم در نظر بگیرید که البته کار ساده‌ای نیست. معمولاً باید از نور پس‌زمینه، نور فلاش دوربین، عناصر شیشه‌ای یا نزدیک شدن به سوژه استفاده کنید تا قطرات در قاب عکس دیده شود. اگر باران شدید باشد، برخورد قطرات روی سطوح به خوبی دیده می‌شود و کار ساده‌تر است.

سرعت شاتر نقش مهمی در نمایان کردن قطرات باران دارد. با توجه به اینکه قطرات باران با سرعت زیادی به زمین می‌افتد، می‌بایست سرعت شاتر یا به عبارت دیگر مدت زمان باز ماندن دریچه‌ی ورود نور را کاهش دهید. اگر زمان شاتر زیاد باشد، طبعاً قطرات باران تار می‌شود که معمولاً جالب نیست. کمبود روشنایی را با افزایش حساسیت یا همان عدد ISO جبران کنید.

اصول عکاسی حرفه‌ای در محیط بارانی

در روزهای بارانی رنگ‌ها ضعیف می‌شود و فرصت خوبی برای تست کردن عکاسی سیاه و سفید است!

اصول عکاسی حرفه‌ای در محیط بارانی

زمانی که باران متوقف شد دست از کار نکشید! وجود مه، رنگین‌کمان و بهبود دید، مناظر و سوژه‌های جالبی برای عکاسی فراهم می‌کند.