تمیز نگه داشتن لنز دوربین و همین‌طور خود دوربین، نیازمند دقت و رعایت اصول کلی است. حین عکاسی باید مراقب بود که رطوبت، ذرات آب و مایعات دیگر و همین‌طور گرد و غبار روی لنز جمع نشود و به خصوص در دوربین‌های حرفه‌ای، وارد بدنه نشود. علاوه بر مراقبت حین عکاسی، می‌توان از درپوش لنز استفاده کرد و مرتباً دوربین و لنز را با دقت و حوصله تمیز کرد.

در ادامه به اصول و نکات مهم در تمیز نگه داشتن دوربین و لنز دوربین می‌پردازیم. با سیاره‌ی آی‌تی همراه شوید.

استفاده از درپوش لنز دوربین

اغلب دوربین‌ها و به خصوص دوربین‌های حرفه‌ای، درپوشی برای لنز دارند. درپوش به راحتی جدا می‌شود و اتصال آن نیز ساده است لذا بهتر است هر زمان که با دوربین عکاسی نمی‌کنید، درپوش را روی لنز قرار دهید. در مورد لنزهای جداشدنی توجه کنید که هر دو درپوش لنز را روی جایگاه مخصوصشان قرار بدهید.

با قرار گرفتن درپوش روی لنز، نفوذ گرد و خاک به داخل آن مشکل‌تر می‌شود و همین‌طور هوای مرطوب اثر کمتری روی لنز خواهد داشت. به علاوه انگشتان دست یا اجسام کثیف و مرطوب دیگر با لنز برخورد نمی‌کند.

اصول تمیزکاری لنز و دوربین و جلوگیری از کثیف شدن لنز دوربین

توجه کنید که حساسیت لنزها به گردوغبار یا رطوبت، بسیار شدید نیست و لذا زمانی که قرار است در محیط طبیعت یا شهر گردش کنید و عکس‌های متعدد بگیرید، نیازی به قرار دادن درپوش روی لنز نیست. به عبارت دیگر اگر فاصله‌ی بین توقف کردن و عکس گرفتن بیش از یه ربع ساعت نیست، می‌توانید از قرار دادن درپوش روی لنز صرف نظر کنید و با خیال راحت عکاسی کنید. کاربرد اصلی درپوش لنز برای حالتی است که دوربین را در کیف خویش قرار داده‌اید و قرار نیست سریعاً عکس بگیرید.

توجه به محیط و پیشگیری از کثیفی لنز و دوربین

گردوغبار و لکه‌ها دو منبع دارند: منبع اول محیط پیرامون است و منبع دوم خود شما هستید! در واقع اگر حین عکاسی عادت‌های بد خود را ترک نکنید و مرتباً انگشتان شما با لنز برخورد داشته باشد، طبعاً لنز مرتباً کثیف می‌شود. در مورد گردوغبار هم همین‌طور است، اگر حین عکس گرفتن به موقعیت دوربین توجه نکنید و آن را در معرض گردوغبار قرار بدهید، سریعاً لنز کثیف می‌شود.

به عنوان مثال کسانی که از ساحل دریا عکاسی می‌کنند، معمولاً در تجربیات اولیه، مراقب پاشیدن شدن قطرات آب روی لنز نیستند و به سرعت لنز را مرطوب و کثیف می‌کنند. با توجه به شور بودن آب دریا، پس از تبخیر آب، ذرات نمک نیز روی لنز باقی می‌ماند که پاک‌ کردن آن سخت‌تر است.

اصول تمیزکاری لنز و دوربین و جلوگیری از کثیف شدن لنز دوربین

اگر در محیطی پر از گردوخاک، رطوبت و سایر ذرات عکاسی می‌کنید، کاملاً مراقب لنز دوربین باشید و بی‌مهابا دوربین را به هر سمتی نشانه نروید!

نکته‌ی مهم‌تر این است که لنزهای تعویض‌شدنی را با دقت و در شرایطی که محیط نسبتاً پاک است، تعویض کنید و دقت کنید که المان‌های داخل دوربین را لمس نکنید.

استفاده از پارچه‌ی میکروفیبر

پارچه‌ی مایکروفایبِر که نام آن به اشتباه میکروفیبر نیز تلفظ می‌شود، برای پاک کردن عینک و لنز و موارد مشابه مثل صفحه نمایش گوشی بسیار عالی است. این نوع پارچه بسیار نرم و البته ارزان است. لذا هر عکاسی می‌بایست تعدادی پارچه‌ی مایکروفایبر همیشه همراه داشته باشد.

اصول تمیزکاری لنز و دوربین و جلوگیری از کثیف شدن لنز دوربین

بهتر است برای کاهش هزینه، این پارچه‌ها را در تعداد بالا خریداری کنید. در صورت کثیف شدن نیز می‌توانید با ماشین لباس‌شویی پارچه‌ها را شستشو دهید و برای استفاده‌های بعدی کنار بگذارید.

هر از گاهی دوربین و لنز و تجهیزات عکاسی را تمیز کنید

هر عکاسی می‌بایست هر از گاهی وسایل عکاسی و به خصوص دوربین و لنز را به صورت کامل با حوصله و دقت تمیز کند. حتی اگر همیشه در شرایط پاک و عادی عکاسی می‌کنید هم تمیزکاری لازم است چرا که لنز و دوربین همواره با دست شما که مرطوب و کمی چرب است، در تماس است و لذا کثیف می‌شود.

تمیز کاری با استفاده از دمنده‌ی باد و پارچه‌ی مایکروفایبر و قلموی نرم انجام می‌شود.

اصول تمیزکاری لنز و دوربین و جلوگیری از کثیف شدن لنز دوربین

مراحل کار به صورت زیر است:

با دمنده‌ی هوا یا بلوئر گردوخاکی که چسبنده نیست را از دوربین و لنز بزدایید.

اصول تمیزکاری لنز و دوربین و جلوگیری از کثیف شدن لنز دوربین

با استفاده از قلموی نرم و پارچه‌ی نرم، سطوح و شیارها را به دقت تمیز کنید و در صورت نیاز از چند قطعه پارچه و قلموی تمیز استفاده کنید.

سطح لنز را با استفاده از قلم تمیزکاری لنز یا پارچه‌ی نرم از مرکز به سمت کناره‌ها تمیز کنید تا هر نوع لکه و اثرانگشت از سطح آن پاک شود.

اصول تمیزکاری لنز و دوربین و جلوگیری از کثیف شدن لنز دوربین

در نهایت با استفاده از دمنده و قلموی نرم، داخل درپوش لنز و شیارها را با دقت تمیز کنید. در واقع درپوش لنز یکی از منابع اصلی کثیف شدن لنز است مگر آنکه آن را به دقت تمیز کنید.