یکی از امکانات جالب آیفون، فعال کردن اسکرین شات با ضربه یا فعال کردن چراغ قوه با ضربه زدن بر پشت گوشی است. می‌توانید کارهای دیگری نیز با ضربه زدن بر پشت گوشی انجام بدهید. کافی است تنظیمات را تغییر بدهید و شورتکاتی که در اپلیکیشن Shortcuts ساخته‌اید را با ضربه زدن اجرا کنید.

در این مقاله آموزشی به نحوه فعال کردن ضربه زدن پشت ایفون برای کارهایی مثل اسکرین شات گرفتن می‌پردازیم. با سیاره‌ی آی‌تی همراه شوید.

اگر گوشی شما آیفون 8 یا نسخه‌های جدیدتر است و روی آن سیستم عامل iOS 14 را نصب کرده‌اید، می‌توانید با فعال کردن ضربه زدن پشت ایفون، کارهای مختلفی انجام بدهید. با دو بار ضربه زدن یا سه بار ضربه زدن، امکان اجرا کردن فرآیندی که در اپلیکیشن Shortcuts تعریف شده، وجود دارد و به این ویژگی Back Tap گفته می‌شود.

بک تپ آیفون چطور کار می‌کند؟

ضربه زدن پشت ایفون از طریق حسگر شتاب‌سنج حس می‌شود! این قابلیت در آیفون 8 و نسخه‌های بعدی وجود دارد که با ضربه زدن و دریافت سیگنال از حسگر شتاب‌سنج، کارهای مختلف انجام شود. لذا به فکر اسکرین شات ایفون 7 با ضربه به پشت گوشی نباشید چرا که در آیفون‌های قدیمی‌تر از آیفون 8 محدودیت‌هایی در خصوص تنظیمات Back Tap وجود دارد.

تنظیمات مربوط به Back Tap مثل سایر تنظیمات در اپلیکیشن Settings موجود است و کافی است کار موردنظر را انتخاب کنید.

تنظیمات فعال کردن ضربه زدن پشت ایفون

برای کارهایی نظیر اسکرین شات آیفون 13 با ضربه به پشت گوشی ابتدا اپ تنظیمات را اجرا کنید. کافی است روی آیکون اپ Settings یا تنظیمات تپ کنید.

فعال کردن ضربه زدن پشت ایفون برای کارهای مختلف

به بخش دسترسی‌پذیری‌ها یا Accessibility بروید و در این صفحه روی Touch تپ کنید.

فعال کردن ضربه زدن پشت ایفون برای کارهای مختلف

در صفحه تنظیمات تاچ یا Touch Settings روی Back Tap تپ کنید.

فعال کردن ضربه زدن پشت ایفون برای کارهای مختلف

دو نوع ضربه پشت آیفون تعریف شده است، دو ضربه و سه ضربه پشت سر هم. در واقع می‌توانید با دو بار ضربه زدن یک کار خاص نظیر اسکرین شات آیفون را انجام بدهید و با سه بار ضربه زدن، کار دیگری انجام دهید. روی یکی از این موارد تپ کنید.

فعال کردن ضربه زدن پشت ایفون برای کارهای مختلف

اکنون یکی از کارها را انتخاب کنید. بخش جالب این صفحه، بخشی با عنوان Shortcuts است که شورت‌کات‌های تعریف شده در اپلیکیشن شورت‌کات در آن لیست شده است. به عنوان مثال برای بی صدا کردن ایفون با ضربه زدن پشت گوشی، می‌توانید شورت‌کات Mute Toggle را انتخاب کنید که کار آن بی صدا و فعال کردن صدا است.

فعال کردن ضربه زدن پشت ایفون برای کارهای مختلف

روشن کردن چراغ قوه با ضربه زدن پشت آیفون

قبلاً به برخی از کاربردهای ضربه پشت آیفون یا بک تپ اشاره کردیم. نمونه‌ی معروف آن روشن کردن چراغ قوه یا همان فلاش LED است که تنها با ضربه زدن پشت آیفون انجام می‌شود:

از دیگر کاربردها می‌توان به اسکرین شات آیفون 13 با ضربه به پشت گوشی و صدا دار و بی صدا کردن آیفون با ضربه زدن پشت گوشی و همین‌طور فعال و غیرفعال کردن تم مشکی با ضربه زدن پشت ایفون اشاره کرد.

شورت‌کات‌های اپلیکیشن شورتکاتس قابلیت تغییر دادن و اضافه کردن موارد جدید و جالب دارد. کارهای پیچیده و عجیب به کمک شورتکات‌ها انجام می‌شود.

اگر حوصله کنید می‌توانید با ضربه زدن پشت آیفون کارهای جالب نظیر کنترل وسایل هوشمند منزل را نیز عملیاتی کنید!