الگوریتم Pirate یا همان الگوریتم دزدان دریایی گوگل در سال ۲۰۱۲ برای نتایج جستجوی گوگل اجرا شد. در اصل وظیفه الگوریتم دزدان دریایی گوگل تشخیص و شناسایی وبسایت اصلی از وبسایت های کپی کننده می‌باشد. یا به زبان ساده تر : وظیفه اصلی الگوریتم دزد دریایی گوگل، تشخیص مالکیت یک محتوای منتشر شده در فضای اینترنت است. سپس با نقض‌کننده کپی‌رایت برخورد می‌کند. البته برای این الگوریتم به‌روزرسانی‌هایی انجام شده است. اما هنوز هم ضعف‌هایی در آن دیده می‌شود.

همانطور که گفته شد وظیفه اصلی این الگوریتم، شناسایی محتوای دزدی یا محتوای کپی شده می‌باشد. این الگوریتم برای مبارزه با نقض قانون کپی‌رایت ارائه شده است. از این رو با هر نوع محتوای کپی شده یا دزدیده شده برخورد می‌کند.

فرض کنید که مدت زمان زیادی را صرف کدنویسی، طراحی، تولید محتوا و بهینه‌سازی وب‌سایت خود انجام داده‌اید. درنتیجه وب‌سایت به بازدهی خوبی رسیده و تعداد کاربران زیادی را بدست آورده‌اید. حال ممکن است، وبسایت‌های مشابه کسب‌وکار شما اقدام به کپی‌برداری از سایت شما کنند. به این ترتیب، الگوریتم گوگل شروع به شناسایی و برخورد با وب‌سایت خاطی می‌کند.

الگوریتم دزد دریایی دقیقا چه کاری انجام می دهد؟

همان طور که پیش تر اشاره کردیم و البته خود شما به خوبی با این موضوع آشنا هستید با افزایش بی قانونی و کپی منابع سایت های دیگر توسط کاربران، شکایت ها و گزارش ها علیه سایت های کپی کار روز به روز بیشتر میشد.

الگوریتم دزدان دریایی گوگل چیست؟

تعداد این گزارشات دیگر به حدی رسیده بود که گوگل توانایی بررسی و پاسخ گویی به همه آن ها را نداشت. به همین دلیل گوگل این وظیفه را بر عهده الگوریتم دزد دریایی گذاشته است که به گزارشات و شکایت ها بر علیه سایت های کپی کار رسیدگی می کند.

الگوریتم دزد دریایی گوگل در زمان بررسی مطالب سایت ها، به مواردی از جمله زمان انتشار محتوای مورد نظر در سایت ها و... توجه می کند و سایتی که در ابتدا آن محتوا را منتشر کرده است، را به نوعی صاحب اصلی مطالب است(البته در نظر بگیرید که در این بین نقش سرعت ایندکس و همان بودجه خزش سایت تا چه حد میتواند موثر باشد). در حقیقت هدف الگوریتم دزد دریایی این است که سایت های کپی کار را در صفحه نتایج، پایین تر از سایت اصلی قرار دهد. الگوریتم دزد دریایی گوگل پس از آپدیت دوم خود در سال 2014 عملکرد بسیار خوبی پیدا کرد و اکنون خیلی بهتر از قبل، سایت های کپی کار را از سایت های اصلی تشخیص می دهد.

همانطور که در تصویر زیر نیز مشاهده می کنید، تعداد درخواست های ثبت شده برای حذف صفحات دارای محتوای کپی، از سال 2012 تا 2014 روز به روز در حال افزایش است که پس از آپدیت دوم الگوریتم دزد دریایی، برای مدت بسیار کوتاهی به بیشترین مقدار خود رسیده و سپس کاهش یافته است. نمودار زیر درواقع عملکرد الگوریتم دزد دریایی را قبل و پس از آپدیت نشان می دهد.

الگوریتم Pirate چه محتوایی را از نتایج گوگل حذف می‌کند؟

عمده‌ترین دلیل استفاده گوگل از الگوریتم دزد دریایی، مبارزه با دزدی و در نظر نگرفتن قانون کپی‌رایت در فضای اینترنت است. گوگل همیشه توصیه می‌کند، به جای کپی‌برداری، محتوای با کیفیت و یونیک برای مخاطبان تولید کنید. و از تکرار مطالب بپرهیزید تا بتوانید با سئو و بینه سازی، وب‌سایت خود را در صفحات اول نتایج گوگل قرار دهید.از این‌رو گوگل برای مبارزه با کپی‌برداری، الگوریتم Pirate را در نتایج جستجو وب‌سایت‌ها اجرا کرده است.

الگوریتم دزدان دریایی گوگل نسبت به سایر الگوریتم‌ها مانند پنگوئن و... کاملا متفاوت است. الگوریتم پاندا می‌تواند محتوای رایگان(کم ارزش) را شناسایی کند. اما تمرکز الگوریتم دزدان دریای گوگل، علاوه بر محتوای وب‌سایت‌ها بر روی صدا، ویدیو، محصولات و محتوای غیررایگانی‌ست که وب‌سایت‌ها برای تولید آن زمان صرف کرده‌اند.

هدف اصلی به‌روزرسانی الگوریتم دزدان دریایی، حفظ بررسی piracy آنلاین بوده و در درجه اول تلاش گوگل برای جلوگیری خدمات آنلاین غیرقانونی است. این الگوریتم در واقع از “قانون کپی رایت هزاره دیجیتال”(DMCA) حمایت می‌کند.

آیا دزد دریایی گوگل همان پانداست؟

الگوریتم پاندا یکی از محبوب ترین و معروف ترین الگوریتم های گوگل در فضای سئو دنیای امروز محسوب میشود که ممکن است آن را با دزد دریایی اشتباه بگیرید. اما خب این دو با هم تفاوت دارند!

در آن اوایلی که گوگل راه اندازی شده بود؛ سئوکارها و تولید کنندگان محتوا به جای تولید محتوای یونیک و جدید؛ اقدام به کپی کردن محتوای دیگر سایت ها میکردند. مثلا صاحب سایت اول، مقاله من و چند سایت دیگر را به راحتی در یکی از صفحاتش COPY-PASTE میکرد و اتفاقا با همین تکنیک کلاه سیاه و اسپم سئو، در نتایج جستجو رتبه میگرفت.

اینجا بود که پاندا به وجود آمد. وظیفه پاندا این است که به طور خودکار محتوای کپی را در سطح وب پیدا کرده؛ در درجه اول از رتبه گرفتن آن جلوگیری کند و در درجه دوم در صورت کپی کردن دائم یک سایت از دیگر سایت ها؛ صفحات آن و شاید حتی کل سایت را مورد جریمه قرار بدهد.

اما کار دزد دریایی کمی متفاوت است. در واقع دزد دریایی به جای محتوای متنی؛ روی همه انواع محتوا تمرکز دارد. علاوه بر این؛ دزد دریایی بیشتر از آنکه به هوش خودش برای پیدا کردن دزدی محتوا تکیه کند؛ به گزارش کاربران و نیروهای خود گوگل تکیه دارد. این یعنی اینطور نیست که به طور خودکار متوجه شود سایت p30download نرم افزارهایی مثل فتوشاپ، کمتاسیا و… را به رایگان و بدون توجه به حقوق ناشر در سایت خودش قرار داده و آن را جریمه کند.

در واقع اگر کاربران زیادی از جمله خود صاحب محتوای این نرم افزارها به کمک بخش DMCA در گوگل گزارش رفتار خلاف فلان سایت را بدهند؛ الگوریتم دزد دریایی به کمک نیروهای گوگل، اقدام به بررسی موضوع کرده و در نهایت تصمیم میگیرد که سایت مورد نظر را جریمه کند. البته این الگوریتم هم ممکن است برای کپی کردن محتوای متنی سایت شما را جریمه کند اما خب مثل پاندا خودش و به طور خودکار محتوای دزدی شده را پیدا نمیکند و منتظر گزارش ها میماند.