یکی از انواع سوئیچ‌های قطع و وصل کننده مدارهای الکتریکی، میکرو سوئیچ است که در زمینه‌های مختلفی اعم از تابلوهای کنترلی کاربرد دارد. این قطعه با وجود برخورداری از ساختمانی کاملاً ساده در سیستم‌های کنترلی و مدارهای فرمان، نقشی بسیار مؤثر خواهد داشت. میکروسوئیچ صنعتی در واقع نوعی کلید است که کوچک‌ترین فشاری نیز سبب تحریک آن خواهد شد. از طرفی به واسطه برخورداری از دوامی بالا و نیز قیمتی بسیار مناسب یکی از قطعات پرکاربرد در صنایع مختلف است. یکی از تفاوت‌های عمده این میکرو سوئیچ با دیگر کلید زنی‌ها، حساسیت بالای آن نسبت به کوچک‌ترین ضربه است و این که به غیر از سرعت متحرک باعث ایجاد سرعت بالایی خواهد شد. از طرفی برای طراحی اکثر میکرو سوئیچ ها از پدیده پسماند استفاده می‌شود.

میکروسوئیچ صنعتی چیست و چه کاربردی دارد + فیلم آموزش کار با میکروسوئیچ صنعتی

در این مطلب به طور کامل در خصوص میکرو سوئیچ صنعتی، انواع میکرو سوئیچ و... صحبت خواهیم نمود. پس اگر شما نیز به دنبال خرید میکرو سوئیچ هستید یا به واسطه کار خود قصد داشته اطلاعات بیشتری در خصوص این قطعه کسب کنید با ما همراه باشید. قبل از اینکه به سراغ ادامه مقاله برویم مایلم مجموعه آموزش مهندسی الکترونیک فرادرس را به شما معرفی کنم؛ برای دریافت این آموزش روی لینک زیر کلیک کنید.

میکروسوئیچ صنعتی چیست؟

میکرو سوئیچ (Micro Switch) در واقع یکی از قطعاتی بسیار کاربردی در صنعت است و به همین دلیل به آن میکروسوئیچ صنعتیگفته می‌شود. این قطعه را می‌توان کلیدی دانست که بر اثر فشار، حرکت یا ضربه فیزیکی دچار تحریک شده و کنترل پروسه قطع و وصل جریان الکتریکی بر عهده آن است. میکرو سوئیچ به نوعی یک سوئیچ محدودکننده در سایز کوچک است که از آن در مدارهای الکتریکی استفاده شده و از آن با نام، کلید محدودکننده مکانیکی یا کلید مینیاتوری ضربه‌ای سریع نیز یاد می‌شود. به طور معمول، مکانیسمی فنری، باعث افزایش سرعت عملکرد میکرو سوئیچ شده و بر اثر کوچک‌ترین ضربه یا تحریک شاسی، عمل مکانیکی موردنیاز جهت تغییر وضعیت کنتاکت­ ها صورت می‌گیرد. میکرو سوئیچ ها دارای انواع مختلفی هستند و بسته به کاربردی که داشته دارای ولتاژ و جریان کار و طراحی بازوی متفاوتی می‌باشند.

کاربرد میکروسوئیچ صنعتی

میکروسوئیچ­ ها در صنعت برق، یکی از پرکاربردترین و مهم‌ترین قطعه‌ها محسوب می‌شود. امروزه میکروسوئیچ­ ها در زمینه‌های مختلفی از جمله صنعت آسانسور، بالابر، ایمنی، تشخیص در بردهای مختلف، دزدگیر، رباتیک، اتومبیل‌سازی و... کاربرد دارند. در واقع مواردی چون تنوع بالا، قیمت مناسب باعث شده در صنعت‌های بسیاری از این قطعه بهره گرفته شود. برخی از میکروسوئیچ­ ها قادر به قطع و وصل مستقیم موتورهای کوچک، لامپ‌ها و سیم پیچ‌ها هستند. هر کلید مکانیکی دارای دو بخش رسانا است که با اتصال آن دو مدار وصل و با جدا شدن آن­ها قطع خواهد شد. به این دو قطعه کنتاک گفته می‌شود.

کنتاک در کنار رسانا بودن بایستی مقاومت بسیار بالایی در مقابل خوردگی از خود داشته و همچنین برای مقابله با سایش نیز از سختی مطلوبی برخوردار باشد. برای مقابله با ایجاد قوس الکتریکی در کلید در زمان قطع و وصل کردن یکی از روش‌های مناسب افزایش سرعت این عمل است. جهت افزایش سرعت در قطع و وصل کردن بسیاری از کلیدها، فنر به کار برده می‌شود. از این رو زمان پایین بودن فاصله کنتاک­ها و وجود قابلیت ایجاد قوس الکتریکی کاهش پیدا خواهد نمود. علاوه بر آن برای جلوگیری از قوس الکتریکی امکان استفاده از عایق‌های سرامیکی وجود دارد. لذا میکروسوئیچ­ ها در صنعت دارای کاربرد بسیاری هستند. برخی از موارد استفاده از میکروسوئیچ­ ها به شرح زیر است:

  • روشن سازی دستگاه ­ها در دوربین­ های مداربسته
  • استفاده در برنامه­ های کاربردی HVAC
  • امکان ایجاد دسترسی به کنترل پنل ­ها
  • استفاده در آسانسور و بالابرهای صنعتی و ساختمانی
  • استفاده در نوار نقاله
  • کاربرد در کنترل ­های تایمر
  • در یخچال­ ها و دستگاه پخش یخ و آب
  • کاربرد در واحدهای تهویه مطبوع
  • استفاده در قفل و دکمه درب
  • و...

میکروسوئیچ صنعتی چیست و چه کاربردی دارد + فیلم آموزش کار با میکروسوئیچ صنعتی

دلایل اهمیت استفاده از میکروسوئیچ صنعتی

میکروسوئیچ­ ها از یک محرک برخوردار هستند که از طریق فشردن آن، قادر به بلند کردن اهرمی هستند که سبب انتقال کنتاک­ها به موقعیت موردنیاز خواهند بود. این قطعات با فشرده شدن از طریق تولید صدایی کلیک مانند، به کاربر این موضوع را اطلاع خواهند داد. به طور معمول میکروسوئیچ­ ها سوراخ‌های ثابتی دارند و به این شکل امکان نصب دقیق و محکم آن­ها وجود خواهد داشت. این سوئیچ‌ها کاملاً ساده هستند و به همین دلیل مدام نیاز نیست که دغدغه تعمیر و نگهداری آن­ها را داشته باشید. از طرفی این قطعات به واسطه دوام بسیار بالایی که داشته کمتر نیاز به تعویض پیدا می‌کنند. برای همین خرید آن­ها بسیار به صرفه است.

یکی از مواردی که باعث شده استفاده از این قطعه بسیار اهمیت پیدا کند این است که به راحتی فعال شده و دوام بسیار بالایی از خود نشان خواهد داد و به همین دلیل استفاده از آن در دستگاه‌های مصرف کننده، کاربردهای صنعتی و... کاملاً هوشمندانه می‌باشد. همچنین میکروسوئیچ­ ها، را می‌توان قطعه‌ای همه کاره دانست. بعضی از این قطعات به دلیل برخورداری از رتبه حفاظتی IP67 مقاومت بسیار مطلوبی در مقابل گرد و غبار و رطوبت از خود نشان خواهند داد. برای همین در صورت قرارگیری در معرض چنین شرایطی باز هم کیفیت و عملکرد بسیار مناسبی خواهند داشت. میکروسوئیچ­ ها به عنوان یک ابزار کنترلی جهت عملیات استاندارد و نیز به عنوان دستگاه‌های اضطراری برای پیشگیری از خرابی ماشین آلات نیز بسیار مهم و ضروری هستند.

میکروسوئیچ صنعتی چیست و چه کاربردی دارد + فیلم آموزش کار با میکروسوئیچ صنعتی

آشنایی با انواع میکروسوئیچ صنعتی

به طور کلی می‌توان براساس نوع شکل، میکروسوئیچ­ های صنعتی را به دسته‌های مختلف تقسیم نمود. در واقع ساختار داخلی میکروسوئیچ­ ها از یک کنتاک و یک محرک بهره‌مند است. میکروسوئیچ­ ها متشکل از یک کنتاکت باز و یک کنتاکت بسته هستند. با توجه به نوع پلاتین مورداستفاده، ظرفیت عبور جریان بین 10 تا 15 آمپر است. در کل میکروسوئیچ­ ها به دسته‌های مختلفی تقسیم خواهند شد که هر یک از انواع مختلفی برخوردار هستند:

میکروسوئیچ اهرمی

میکروسوئیچ­ های نوع اهرمی در واقع خود به دو دسته تقسیم خواهند شد. در این دسته‌بندی، میکرو سوئیچ اهرمی ساده و اهرمی غلطک دار قرار دارند.

میکروسوئیچ فشاری

این دسته از میکروسوئیچ­ ها نیز خود به دو دسته فشاری ساده و فشاری قرقره دار تبدیل خواهند شد.

میکروسوئیچ غلطکی

مدل‌های غلطکی ساده و غلطکی قرقره دار نیز از انواع مختلف دسته میکروسوئیچ­ های غلطکی هستند.

میکروسوئیچ آنتنی

میکروسوئیچ میله ­ای

میکروسوئیچ صنعتی چیست و چه کاربردی دارد + فیلم آموزش کار با میکروسوئیچ صنعتی

انواع میکروسوئیچ براساس نوع واکنش به تحریک

میکروسوئیچ­ ها در کنار دسته‌بندی که براساس شکل خود داشته براساس نوع واکنشی که به تحریک از خود نشان داده نیز قابل دسته‌بندی هستند. به طور کلی از نظر واکنش نشان داده شده به تحریک یا نیروی اعمالی، میکروسوئیچ­ ها به دسته‌های زیر تقسیم خواهند شد:

میکروسوئیچ صنعتی معمولی

در این دسته از میکروسوئیچ­ ها در حالت عادی هنگامی که نیرویی به میکرو سوئیچ وارد نشود و اهرم و کنتاکت­ها به حالت طبیعی خود باز می‌گردند.

میکروسوئیچ صنعتی قفل و تنظیم مجدد

این دسته از میکروسوئیچ­ ها در عملکردهای مختلف، کاربردهای متفاوتی از خود نشان خواهند داد. بعد از آن که این سوئیچ‌ها فعال شدند دیگر به حالت عادی درنخواهند گشت و این کار بایستی توسط اپراتور انجام شود.

میکروسوئیچ صنعتی لچ

معمولاً این نوع از میکروسوئیچ­ ها با یک کلید همراه هستند. زمانی که این کلید از سوراخ برداشته شود سوئیچ به حالت فعال درآمده و زمانی که کلید به سوراخ کنتاکت­ها برگردد، سوئیچ غیرفعال خواهد شد.

اجزای تشکیل دهنده میکروسوئیچ صنعتی

به طور کلی اجزای اصلی تشکیل دهنده میکروسوئیچ ­ها به شرح زیر است:

  1. کنتاک ­ها: اجزای کنترل شونده توسط عملگر
  2. شاسی یا اهرم: اجزایی برای برخورد اشیاء و عملکرد میکروسوئیچ
  3. عملگر: متصل به اهرم و انتقال دهنده کنتاک­ها به حالت قطع و وصل از طریق ضربه به اهرم و حرکت آن به روش­ های مختلف
  4. پایانه­ ها: اجزای متصل به کنتاکت­ ها و پل ارتباطی میان سیم ­های متصل به پایانه ­ها به سوئیچ

میکروسوئیچ صنعتی چیست و چه کاربردی دارد + فیلم آموزش کار با میکروسوئیچ صنعتی

مزایای میکروسوئیچ صنعتی

استفاده از این قطعه دارای مزایای مختلفی است که از بین آن­ها می­توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • از استفاده بسیار آسانی برخوردار است؛
  • به راحتی قابل مشاهده می­باشد؛
  • این قطعه دارای دوام و کیفت بسیار مطلوبی است؛
  • از پوششی مناسب برخوردار است؛
  • از دقت و تکرارپذیری بالایی برخوردار است؛
  • در مقابل صدای الکتریکی بسیار بادوام است؛
  • فاقد جریان نشتی است؛
  • از افت ولتاژ بسیار پایینی برخوردار است؛
  • اغلب دارای طراحی مدار ساده و سرراستی می­باشد؛
  • در محیط­ های صنعتی عملکرد مطلوبی را از خود نشان خواهد داد؛
  • دارای مصرف برق کمتری است و می­توان آن را یک قطعه کم مصرف دانست؛
  • به سادگی قابل نصب است؛
  • از نظر فیزیکی مقاومت بسیار مناسبی از خود نشان داده و می­توان برای محیط­ های پرخطر روی آن حساب باز کرد؛
  • به دلیل برخورداری از کنتاکت­ های الکتریکی قوی، برای تغییر مستقیم جریان بالاتر بدون نیاز به استفاده از رله کنترل ثانویه قابل استفاده است؛
  • و...

میکروسوئیچ صنعتی چیست و چه کاربردی دارد + فیلم آموزش کار با میکروسوئیچ صنعتی

نکات مهم برای خرید میکروسوئیچ صنعتی

قطعاً در زمینه خرید هر محصولی، نیاز است که با رعایت فاکتورهایی بهترین گزینه را انتخاب نمود چرا که همیشه جنس خوب و بد وجود دارد و البته ممکن است یک جنس با وجود برخورداری از کیفیتی مناسب، به کار شما نیاید. برای همین باید تمامی جوانب را در نظر داشت. در ادامه نکاتی آورده شده­اند که رعایت آن­ها در زمان خرید، باعث شده موفق به خرید یک میکروسوئیچ صنعتی کاربردی و باکیفیت شوید:

تعیین نوع میکروسوئیچ مورد نیاز

پیش از این با انواع میکروسوئیچ صنعتی آشنا شدیم. هر یک از این میکروسوئیچ­ها دارای کاربرد و مزایای خاص خود هستند. شما می­توانید با بررسی شرایط هر یک، تعیین کنید که به چه نوع میکروسوئیچی نیاز دارید. این کار به شما کمک کرده تا میکروسوئیچ انتخابی، کاملاً متناسب با نیاز شما باشد و بیشترین بهره­وری را برای شما داشته باشد.

قیمت میکروسوئیچ صنعتی

بعد از تعیین نوع سوئیچ موردنیاز قطعاً قیمت یکی از فاکتورهای تعیین کننده است. بی شک تمامی افراد مایلند بهترین محصول را با قیمتی بسیار مناسب و نیز با کمترین هزینه تهیه کنند. اما در این رابطه باید در نظر داشت که خیلی از فروشندگان به بهانه قیمت پایین‌تر، مشتریان را به خرید محصولات خود که کیفیت چندانی نداشته ترغیب خواهند نمود. برای همین شما باید حتماً کیفیت را بر قیمت یک میکرو سوئیچ، ارجح‌تر بدانید. در واقع احتمال این که میکروسوئیچ­ های ارزان، خیلی زود خراب شوند بسیار بالاست. برای همین خرید چنین میکروسوئیچ­ هایی به نوعی یک ریسک بزرگ بر سر سرمایه‌ای است که برای تهیه مواد اولیه در نظر گرفته‌اید.

برند میکروسوئیچ صنعتی

ٰاز دیگر فاکتورهای مهم برای خرید یک میکرو سوئیچ مناسب، توجه به برند سازنده آن است. معمولاً برندهای معروف، شناخته شده هستند و به همین دلیل بر روی کیفیت محصولات خود نظارت بیشتری خواهند داشت. برای همین می‌توان گفت که خرید از این برندها برای شما ریسک کمتری به همراه دارد. البته در این رابطه بودجه شما نیز تعیین کننده خواهد بود. در واقع محصولاتی که از برندهای باکیفیت هستند دارای قیمت گران‌تری هستند و به طبع باید بودجه بیشتری را برای خرید در نظر بگیرید. این در حالی است که در صورت محدود بودن بودجه، شما می‌توانید به سراغ برندهای مشابه و ارزان‌تر بروید. البته حتماً باید در مورد کیفیت محصولات برند موردنظر خوب تحقیق کنید و مطمئن شوید که خرید آن­ها برای شما مناسب خواهد بود.

خرید عمده یا تکی میکروسوئیچ صنعتی

اگر برای شما بسیار مهم است که میکروسوئیچ­ های صنعتی خود را با قیمتی بسیار مناسب تهیه کنید یکی از راه‌های پیش روی شما خرید عمده است. شما میتوانید به جای خرید تکی و جزئی از همان ابتدا این محصول را به صورت عمده و با قیمتی بسیار مناسب تهیه کنید. قطعاً فروشندگان برای خریدهای عمده، تخفیف خیلی خوبی در نظر خواهند گرفت. البته این موضوع کاملاً به میزان بزرگی و کوچکی پروژه شما بستگی خواهد داشت. قطعاً برای پروژه‌های کوچک و آزمایشی خرید عمده و در حجم زیاد به نوعی هدر دادن سرمایه اولیه است.

معایب میکروسوئیچ صنعتی

هر محصولی در کنار مزایایی که داشته ممکن است معایبی را نیز با خود به همراه داشته باشد. میکروسوئیچ­ های صنعتی نیز به همین شکل هستند و این معایب باعث شده برای هر کاربردی قابل استفاده نباشند. در واقع برای برخی از مصارف، محدودیت‌هایی داشته و اطلاع از آن­ها باعث شده آگاهانه‌تر دست به خرید یک میکروسوئیچ صنعتیمناسب بزنید.

در کل می­توان برای میکروسوئیچ­ ها سه عیب عمده عنوان نمود:

  1. متکی بودن میکروسوئیچ ­ها به عملکرد مکانیکی باعث شده که در تجهیزاتی با سرعت نسبتاً پایین، عملکرد بهتری از خود نشان دهند.
  2. میکروسوئیچ ­ها در واقع حسگرهای تماسی هستند و برای فعال شدن باید حتما با هدف تماس فیزیکی داشته باشند.
  3. طراحی مکانیکی میکروسوئیچ­ ها دارای ماهیتی است که باعث شده دستگاه ­ها با گذشت زمان درگیر ساییدگی و فرسودگی مکانیکی شوند و در نهایت به تعویض نیاز پیدا کنند.

کلام آخر در مورد میکروسوئیچ صنعتی

در این مقاله تلاش کردیم تا اطلاعات کامل و مفیدی در مورد میکروسوئیچ صنعتی، کاربرد میکرو سوئیچ صنعتی، مزایا و معایب میکرو سوئیچ صنعتی و... در اختیار شما قرار دهیم؛ امیدواریم از این مقاله نهایت استفاده را برده باشید. در پایان مایلم آموزش مبانی مهندسی برق فرادرس را به شما معرفی کنم؛ برای دریافت این آموزش روی لینک زیر کلیک کنید: