پایتون یکی از زبان­هایی است که به واسطه هوش مصنوعی و بلاکچین حسابی بر سر زبان­ها افتاد. در این مقاله قصد داریم این زبان محبوب و پرکاربرد را بررسی کنیم.  هدف ما این است که متوجه شویم این زبان دقیقا در چه حوزه­هایی کاربرد دارد و چرا تا این حد محبوب است. پس برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

پایتون را بیشتر بشناسید

خیدو فان روسوم برای اولین بار این زبان را به جهان معرفی کرد. پایتون یک زبان همه­ منظوره است. یعنی برای آن، ساختار مشخصی تعیین نشده تا در نرم­افزار خاصی به­کار رود.

به­همین دلیل می­توان از این زبان برای توسعه حوزه­های مختلفی استفاده کرد. این زبان سطح بالا، تفسیری و شئ‌گراست.

این زبان از همان ابتدا بر اصل سادگی عرضه شد و قصد داشت که کدنویسی را ساده­تر کند و در آن موفق هم بود. امکانات بالا و سادگی دلایل اصلی استفاده توسعه­دهندگان از این زبان است.

زبان python طرفداران زیادی در سراسر جهان دارد و به­همین دلیل برای یادگیری آن منابع زیادی موجود است.

پایتون چه کاربرد­هایی دارد؟

همانطور که اشاره شد python یک زبان همه­منظوره است و می­تواند در حوزه­های مختلفی مورد استفاده قرار بگیرد. در ادامه مقاله به این کاربرد­ها اشاره می­کنیم و هر کدام را توضیح خواهیم داد.

ماشین لرنینگ و هوش مصنوعی

با ترندشدن بحث هوش مصنوعی توجه برنامه­نویسان سراسر دنیا بیش از پیش به زبان پایتون جلب شد. این زبان یکی از بهترین گزینه­ها برای استفاده از حوزه هوش مصنوعی است.

به­دلیل سادگی و تمیزی کد­ها بسیاری از متخصصان AI ترجیح می­دهند که در پروژه­های خود از آنها استفاده کنند. ماشین لرنینگ نیز یکی از زیرشاخه­های مبحث هوش مصنوعی به­شمار می­رود.

این زبان بسیار انعطاف­پذیر است و شاید همین مورد یکی از دلایل محبوبیت آن در بین متخصصین ای­آی باشد.

تجزیه و تحلیل داده­ها

دنیای امروز دنیای داده­ها است. هر شرکتی که داده بیشتری در اختیار داشته باشد، قدرت بیشتری هم دارد. اما این داده­ها به­تنهایی قابل استفاده نیستند.

برای استفاده بهینه باید آنها را تجزیه کرد و مورد تحلیل و بررسی قرار داد. برای این تحلیل و بررسی از ساختار­های خاصی استفاده می­شود. این ساختارها به یک زبان برنامه­نویسی امن و ساده نیاز دارند تا کار ساماندهی و مدیریت دیتا را برعهده داشته باشند. پایتون یکی از گزینه­ها محبوب در این زمینه است.

توسعه اپلیکیشن­های مختلف

برنامه­نویسی و کدنویسی در ذهن مردم عادی بیشتر حول محور مباحث توسعه اپلیکیشن است. البته که توسعه اپلیکیشن هم یکی از موضوعات مهم و اساسی در برنامه­نویسی به­شمار می­رود.

زبان­های مختلفی نیز برای این کار وجود دارد. در نظر داشته باشید که یک برنامه­نویس نیاز دارد تا در کمترین زمان ممکن و با ساده­ترین روش به نتیجه مطلوب دست پیدا کند. پایتون چنین چیزی را در اختیار آنها خواهد گذاشت. سادگی فوق­العاده زبان و حذف کد­های غیرضروری باعث شده فرایند کد­نویسی با python به­شدت سریع شود و توسعه­دهنگان با اطمینان خاطر بیشتری کد­نویسی را پیش ببرند.

ایجاد بلاکچین

بلاکچین و ایجاد آن به یک زبان برنامه­نویسی امن و قابل اتکا نیاز دارد. پایتون امنیت را در این حوزه می­تواند برقرار کند. اما سادگی چطور؟ آیا به کمک این زبان می­توان بلاکچینی را بسیار ساده طراحی کرد؟

خوشبختانه پاسخ مثبت است. توسعه­دهندگان این حوزه می­توانند با کمتر از 50 خط کدنویسی زنجیره بلوکی اختصاصی خود را تولید کنند و به توسعه آن بپردازند.

با استفاده از این زبان می­توان ارتباط بین بلوک­ها را ساده­تر برقرار کرد. در این زبان دیگر نیازی به دستورات پیچیده و طولانی نیست. بسیاری از همین دستورات پیچیده با استفاده از python در یک دستور کاربردی خلاصه خواهند شد.

بهینه­سازی و سئو

یکی از حوزه­های مورد علاقه دیجیتال مارکتر­ها حوزه سئو و بهینه­سازی برای موتور­های جست­وجو است. موتور­های جست­وجو همانند گوگل برای اینکه یک وبسایت را در لیست نتایج خود نشان دهند معیارهای خاصی دارند.

از طرفی هر چقدر که سایت شما در رتبه بالا­تری قرار داشته باشد، احتمال کلیک بر روی آن بیشتر است.

به­همین خاطر متخصصانی وجود دارند که می­توانند وبسایت­ها را بر اساس معیار­های گوگل استاندارد کنند که به آن بهینه­سازی یا سئو گفته می­شود. در بخش پردازش زبان طبیعی (NLP) می­توان از پایتون استفاده کرد تا به بهینه­سازی وبسایت­ها کمک شود.

برنامه نویسی پایتون برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

طراحی

شاید باورش کمی سخت باشد اما امروز به کمک کد­نویسی می­توان طراحی 2بعدی و 3بعدی انجام داد. نرم­افزار­های میزان زیادی هستند که این زبان را برای طراحی پشتیبانی می­کنند.

با استفاده از دستورات خاصی می­توان انواع اشکال هندسی، خطوط، منحنی­ها و نقاط را در بستر نرم­افزار میزبان به­کمک پایتون پدید آورد. با استفاده از قابلیت سطح، طراحی و منطق آن تا حد زیادی پیشرفت می­کند و حتی به­نوعی ساده­تر خواهد شد. تنها کافی­است که گرافیست با زبان برنامه­نویسی python آشنا باشد.

توسعه وب

توسعه به­طور کلی یعنی ایجاد و نگه­داری از یک وبسایت بر بستر اینترنت. راه­های مختلفی برای این­کار وجود دارد و زبان مختلفی نیز در دسترس هستند.

اما چرا باید پایتون را برای انجام چنین کاری انتخاب کنیم؟ دلیل اینکه بسیاری از توسعه­دهندگان پایتون را برای توسعه وب برمی­گزینند این است که این زبان قابلیت­های زیادی دارد و از طرفی برای برنامه­نویس محدودیت ایجاد نمی­کند.

ساده است و از شما کد­های اضافه نخواهد خواست. با استفاده از آن سرعت توسعه در پروژه افزایش پیدا می­کند و کار سریع­تر به نتیجه خواهد رسید.

جمع­بندی

پایتون در بلاکچین، توسعه اپلیکیشن و وب، ساخت بازی کامپیوتری، طراحی گرافیکی محیطی، هوش مصنوعی و بسیاری حوزه دیگر کاربرد دارد.

دلیل آن هم این است که برای این زبان محدودیتی تعریف نشده و توسعه­دهندگان می­توان از آن به سلیقه خود در برابر موضوعات مختلف کمک بگیرند. Python امنیت بسیار بالایی دارد و ارتباط بین بلوک­های یک زنجیره بلوکی را ساده­تر برقرار می­کند.

به­همین سبب توجه بسیاری از متخصصان حوزه بلاکچین به آن جلب شده و انتظار می­رود در آینده پروژه­های بیشتری را شاهد باشیم که از این زبان برای توسعه خود استفاده کرده­اند. ممنونیم که تا انتهای مقاله همراه ما بودید.