ChatGPT، ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی است که اخیرا سر و صدای زیادی در حوزه تکنولوژی به پا کرده است. تنها چند ماه از معرفی ChatGPT می‌گذرد، با این حال این تکنولوژی سریع‌ترین رشد را در تاریخ داشته است. رسیدن به ۱۰۰ میلیون کاربر فعال در ماه، چیزی نیست که به راحتی بتوان به آن رسید. شبکه اجتماعی TikTok که یکی از پرطرفدارترین رسانه‌های اجتماعی در دنیاست، پس از ۹ ماه توانست به ۱۰۰ میلیون کاربر فعال برسد. جالب است بدانید که همین آمار برای شبکه اجتماعی اینستاگرام نزدیک به ۳ سال زمان برد.

اما ChatGPT تنها در ۲ ماه توانست بیش از صد میلیون کاربر فعال را به خود جذب کند.

چرا خالق ChatGPT از مخلوقش می‌ترسد؟

بسیاری معتقدند این تازه شروع ورود هوش مصنوعی به زندگی ما انسان‌ها به طور جدی است و باید در آینده منتظر ابزارهای شگفت‌انگیزتر و حیرت‌آورتر بیشتری باشیم.

سام آلتمن مدیر عامل کمپانی سازنده ChatGPT یعنی Open-AI معتقد است ChatGPT بزرگترین تکنولوژی ساخته شده به دست انسان تا به امروز است. با این حال باید کمی از آن ترسید!

Sam Altman مصاحبه‌های بسیاری را درباره‌ی  ChatGPT انجام داده است. اما آخرین مصاحبه او با abcnews واکنش‌های زیادی را در پی داشته است. با ما همراه باشید تا ببینید مدیر عامل و خالق ChatGPT چه نظری درباره محصول خود دارد؟ و چرا گفته "باید از آن ترسید"؟

نظر Sam Altman در خصوص هوش مصنوعی چیست؟

مدیر عامل شرکت سازنده ChatGPT بر این باور است که هوش مصنوعی جامعه‌ای را که امروز می‌شناسیم، به کلی تغییر خواهد داد. او معتقد است هوش مصنوعی خطرات زیادی را برای انسان‌ها به دنبال خواهد داشت اما همچنان بزرگترین تکنولوژی ساخته شده به دست او تا به امروز است.

او در مصاحبه‌اش تاکید کرد که OpenAI هم به قانون‌گذاران و هم به افراد جامعه نیاز دارد  تا در حد امکان در گسترش ChatGPT مشارکت داشته باشند و با نظرات خود در پیشرفت این تکنولوژی در راستای کمک به بشریت شرکت کنند.

GPT-4 آخرین ورژن ChatGPT توانسته در آزمون‌های متفاوت نمرات بالایی را کسب کند. این مدل هوش مصنوعی، اکنون می‌تواند به اکثر زبان‌های برنامه‌نویسی کدزنی کند.

با این حال آلتمن معتقد است ChatGPT هنوز راه زیادی دارد و کامل نیست. تیم آلتمن بر این باورند آینده‌ی این سیستم به سمتی خواهد رفت که هوش مصنوعی به معنای واقعی باهوش‌تر از انسان شود.

چرا خالق ChatGPT از مخلوقش می‌ترسد؟

نگرانی‌های آلتمن در خصوص ChatGPT

هوش مصنوعی در کنترل انسان یا انسان در بند هوش مصنوعی؟

یکی از نگرانی‌های آلتمن در رابطه با چت جی پی تی این است که ممکن است از آن برای انتشار نادرست اطلاعات در مقیاس بسیار بزرگ استفاده شود. مثلا برنامه‌ای که منجر به حملات سایبری در مقیاس گسترده شود.

برای جلوگیری از سوء استفاده برخی افراد، محدودیت‌های امنیتی برای آن اعمال شده است. با اینکه هوش مصنوعی ChatGPT تنها یک مدل است که انسان آن را ساخته؛ آلتمن اعتقاد دارد ممکن است روزی برسد که هوش مصنوعی انسان را برای رسیدن به اهداف شوم در اختیار بگیرد. و این موضوع واقعا ترسناک است.

امکان پاسخ اشتباه

نگرانی دیگر آلتمن در خصوص ChatGPT این است که امکان پاسخ اشتباه وجود دارد. هوش مصنوعی ChatGPT هرچقدر هم که خارق‌العاده باشد، باز یک مدل است که بر اساس دستورات انسان آموزش داده شده تا به او پاسخ دهد. از آن‌جایی‌که برای آموزش، انتهایی وجود ندارد، باید همیشه احتمال پاسخ اشتباه هوش مصنوعی را داد.گزارش‌های بسیاری از کاربران مبنی بر پاسخ اشتباه هوش مصنوعی به برخی از سوالات آن‌ها منتشر شده است. این گزارش‌ها نشان می‌دهد که چت جی پی تی هنوز باید یاد بگیرد.

با این وجود، با گذشت زمان، نسخه‌های جدیدتر ChatGPT از قدرت استدلال بالاتری در مقایسه با نسخه‌های قبلی خود برخوردار خواهد شد و احتمال پاسخ اشتباه تا حدی کاهش خواهد یافت.  GPT-4 هم در مقایسه با مدل قبلی خود اطلاعات را با ۴۰ درصد دقت بالاتر تولید می‌کند.

آلتمن معتقد است به جای اینکه مدل هوش مصنوعی را با پایگاه داده‌ای عظیم آموزش دهیم، باید روش استدلال را به آن بیاموزیم.

سوء استفاده برخی افراد

نگرانی دیگر آلتمن در خصوص هوش مصنوعی، سوء استفاده برخی افراد از آن است. این نگرانی نه فقط برای ChatGPT بلکه برای تمامی مدل‌های زبانی مبتنی بر هوش مصنوعی وجود دارد.

آلتمن گفت: "چیزی که نگرانش هستم این است که ما تنها سازنده‌ی این فناوری نخواهیم بود.دیگرانی نیز هستند که ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی می‌سازند اما محدودیت‌های ایمنی را بر  آن اعمال نمی‌کنند."

یکی از راه‌حل‌هایی که تیم آلتمن برای مقابله با این نگرانی اتخاذ کردند، این بود که ChatGPT را در شرایط کم خطر با وجود تمام ایرادات و نقص‌های فنی، در دسترس جامعه قرار دادند تا افراد بتوانند کار با آن را یاد بگیرند و این ابزار به نوعی جای خود را میان افراد جامعه باز کند. با این ترتیب هم بازخورد افراد از تجربه کارشان با ChatGPT را می‌گیرند و هم نقاط دیگری را که نیاز به حفظ امنیت دارد، شناسایی می‌کنند.

آلتمن معتقد است اگر هوش مصنوعی بدون اینکه در دسترس افراد قرار بگیرد به طور مخفی توسعه داده شود، به مراتب خطرناک‌تر خواهد بود. او گفت: "مردم به زمان نیاز دارند تا به روز شوند، واکنش نشان دهند، با این تکنولوژی آشنا شوند و درک کنند که نقاط ضعف آن کجاست."

همان طور که گفته شد، Open-AI برای جلوگیری از انتشار محتوای غیر قانونی و غیر اخلاقی، یک تیم سیاست‌گذاری دارد که تصمیم می‌گیرند چه نوع اطلاعاتی مجاز برای  به اشتراک گذاری با کاربران است.

امکان تقلب

یکی دیگر از بحث‌هایی که با ورود ChatGPT مطرح شده این است که بسیاری از آن به عنوان ابزاری برای تقلب استفاده می‌کنند. گزارش‌ها نشان داده که دانش‌آموزان و دانشجویان تکالیفشان را با استفاده از ChatGPT حل کرده‌اند. در این مورد نظرات متفاوتی وجود دارد. عده‌ای معتقدند که استفاده از ChatGPT در انجام تکالیف و حل سوالات درسی، کمک خوبی برای دانش‌آموزان و دانشجویان است . در مقابل عده‌ای دیگر بر این باورند که عادت به استفاده از هوش مصنوعی در انجام تکالیف، از انگیزه یادگیری دانش‌آموزان و دانشجویان می‌کاهد. پس باید از این موضوع جلوگیری شود.

با این حال آلتمن جزو دسته اول است. او معتقد است این اولین بار نیست که تکنولوژی باعث تحول سیستم آموزش و پرورش می‌شود و این اتفاق بسیار خوبی است که دانش‌آموزان معلمی را همیشه همراه خود دارند تا به رشد درسی و فردی آن‌ها کمک کند.

از بین رفتن برخی از مشاغل

نگرانی بعدی آلتمن، از بین رفتن برخی از مشاغل و جایگزین شدن آن با هوش مصنوعی است. این نگرانی چیزی است که بین عموم مردم هم وجود دارد و بسیاری از این نیمه تاریک هوش مصنوعی وحشت دارند. آن چیزی که بر این وحشت می‌افزاید، سرعت این جایگزینی است. آلتمن معتقد است که این تغییر در کمتر از ۱۰ سال آینده اتفاق خواهد افتاد. با این حال تیم آلتمن تلاش می‌کنند تا چت جی پی تی را به عنوان یک دستیار و ابزار کمک‌کننده به انسان معرفی کنند، نه جایگزینی برای مشاغلی خاص. آلتمن گفته است: "قدرت خلاقیت در انسان نامحدود است و قطعا در آینده مشاغل جدید، جای مشاغل از بین رفته را پر خواهد کرد."

موضع آلتمن در برابر هوش مصنوعی

همان طور که گفته شد هدف آلتمن و تیمش این است که این باور را به کاربران القا کنند که ChatGPT یک دستیار شخصی است و می‌تواند در هر زمینه‌ای چه نوشتن کدهای پیچیده و چه حل مسائل مختلف به آن‌ها کمک کند. آلتمن با وجود تمامی این نگرانی‌ها در انتهای مصاحبه خود اعلام کرده است که به طور کلی ریسک‌ها و خطرات هوش مصنوعی، به مراتب کمتر از فواید آن است. اگر بخواهیم نیمه پر لیوان را ببینیم، هوش مصنوعی، به ویژه ChatGPT مانند یک دستیار شخصی جیبی است که همیشه همراه ماست و می‌تواند در بسیاری از مسائل روزمره و کاری به ما کمک کند.

هوش مصنوعی خوب است یا نه؟ انتخاب با شماست!

سوالی که برای مردم ایجاد شده این است که با وجود تمامی این نگرانی‌ها، چه می‌توان کرد؟

با تمام این تفاسیر هوش مصنوعی آمده است تا همه چیز را متحول کند. مهم نیست در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کنید، در چه رشته‌ای تحصیل کرده‌اید، جنسیتتان چیست یا کجا زندگی می‌کنید؛ مهم این است که در آینده‌ای که اصلا دور نیست، این هوش مصنوعی است که همه جا حضور پررنگ خواهد داشت. ورود به دنیای هوش مصنوعی و یادگیری مهارت‌های مرتبط با آن گزینه‌ای هوشمندانه برای کسانی است که نگران جایگزین شدن مشاغل مختلف با هوش مصنوعی هستند. شکی نیست که آینده مشاغلی که به توسعه مدل‌های هوش مصنوعی مرتبط هستند، بسیار روشن و پردرآمد است .

 پیش‌نیاز ورود به دنیای برنامه‌نویسی برای هوش مصنوعی شرکت در بهترین دوره پایتون موجود است. دوره‌ای که در موسسه‌ای حرفه‌ای و با حضور  استادی باتجربه برگزار شود. پس از شرکت در دوره آموزش پایتون و یادگیری آن، نوبت به آموزش ماشین لرنینگ، دیپ لرنینگ و هوش مصنوعی می‌رسد. به عبارت دیگر با یادگیری این موارد این شما هستید که افسار هوش مصنوعی را در دست می‌گیرید و آینده خود را تضمین می‌کنید.