در گذشته، کلیدهای فلزی تنها راه برای کنترل تردد در مکان‌های مختلف بود. اما امروزه، درب بازکن‌های کارتی جایگزین جدید و کارآمدی برای کلیدهای فلزی هستند. در واقع علم همیشه راه ساده‌تری برای رفع چالش‌ها می‌یابد. چالش‌هایی مثل:

  • گم شدن کلید
  • شکستن یا زنگ زدن کلید در اثر رطوبت
  • امکان کپی کردن از روی کلید فلزی و اجبار به تعویض قفل به مرور زمان
  • مشکلات استفاده افراد سالخورده از کلید 
  • فراموشی و عدم تحویل کلید ساکنین پس از تخلیه واحد مسکونی و …

و در نتیجه تهدید امنیت محل زندگی یا محل کار شما، همه و همه بخشی از مشکلاتی هستند که برای سال‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم. اما درب بازکن‌های RFID تا حدود زیادی این مشکلات را برطرف کرده‌اند.

درب بازکن کارتی چیست؟

درب بازکن کارتی یک دستگاه الکترونیکی است که با استفاده از تکنولوژی RFID کار می‌کند، که از طریق امواج رادیویی با استفاده از کارت و تگ هایی با شماره سریال منحصر به فرد و امنیت بالا، می توان از فاصله چند سانتی متری انواع درب های نفر رو، ضد سرقت، کرکره برقی، جک های پارکینگی، سیستم احضار آسانسور و دسترسی افراد سازمان ها ( مراکز خرید،کارخانجات و…) را به یک مکان و اتاق خاص و … را کنترل کرد، که علاوه بر امنیت بسیار بالا، کاربری بسیار راحتی دارد و مشکلاتی که کاربر در استفاده از کلید های فلزی داشت را برطرف می کند.  

مزیت‌های درب بازکن کارتی نسبت به کلیدهای فلزی

درب بازکن‌های کارتی مزایای زیادی نسبت به کلیدهای فلزی دارند. آن‌ها ایمن‌تر، راحت‌تر و کارآمدتر هستند.

  • امنیت

 درب بازکن‌های کارتی، ایمن‌تر از کلیدهای فلزی هستند، زیرا هر تگ یا کارتی که به یک کاربر اختصاص داده می شود، دارای یک شماره سریال منحصر به فرد بوده و بعد از گم شدن یا سرقت می توان اطلاعات این تگ را از حافظه دستگاه پاک کرد و تگ گم شده خام می شود و از نظر امنیتی خطری برای ساختمان ندارد. در صورتی که با گم کردن کلید فلزی، برای حفظ امنیت ساختمان باید قفل تعویض گردد و هزینه زیادی را ساکنین باید متحمل شوند.

  • راحتی

 تگ‌های RFID راحت‌تر از کلیدهای فلزی هستند چرا که نیازی به حمل کلید فیزیکی ندارند. صاحب کارت می‌تواند کارت را در کیف پول یا کیف خود نگه دارد. همچنین، می‌تواند تگ خود را در قالب یک تگ RFID مانند جاسوئیچی چرمی، پلاستیکی، کیف پول یا جاکارتی همراه خود داشته باشد.

درب بازکن کارتی RFID و خداحافظی با چالش کلیدهای فلزی

  • کارایی

 درب بازکن‌های کارتی کارآمدی بسیار بالاتری دارند و با استفاده از درب بازکن کارتی می توان، تردد افراد و دسترسی آن ها را به راحتی کنترل کرد. این امر می‌تواند به صرفه‌جویی در زمان و هزینه، به خصوص برای مجتمع‌های مسکونی و سازمان‌ها کمک کند.

  • قیمتی

هزینه اجرای این سیستم به مراتب خیلی کمتر از سیستم های قدیمی است چرا که هزینه هر تگ نصف هزینه یک کلید فلزی است. 

نحوه کار درب بازکن RFID

درب بازکن‌های RFID با استفاده از فناوری شناسایی فرکانس رادیویی کار می‌کنند. این فناوری از امواج رادیویی برای شناسایی و ردیابی اشیاء یا افراد استفاده می‌کند.

هنگامی که یک شخص یک کارت RFID را در نزدیکی دستگاه درب بازکن قرار می‌دهد، دستگاه امواج رادیویی را ساطع می‌کند. کارت RFID این امواج رادیویی را دریافت می‌کند و اطلاعات شناسایی صاحب کارت را به دستگاه درب بازکن ارسال می‌کند.

اگر اطلاعات شناسایی صاحب کارت با اطلاعات ذخیره شده در دستگاه درب بازکن RFID مطابقت داشته باشد، دستگاه دربازکن، درب را باز می‌کند.

درب بازکن کارتی برای چه کسانی مناسب است؟

درب بازکن‌های کارتی برای طیف گسترده‌ای از مکان‌ها مناسب هستند. از جمله این مکان‌ها می‌توان به ساختمان‌های اداری، ساختمان‌های مسکونی، فروشگاه‌ها، کارخانه‌ها و مراکز تجاری اشاره کرد.

درب بازکن‌های کارتی به ویژه برای مکان‌هایی که نیاز به امنیت بالا دارند، مانند ساختمان‌های اداری و ساختمان‌های مسکونی، مناسب هستند.

اگر شما مدیر یک مجتمع مسکونی هستید یا در هر جایگاهی، دغدغه امنیت محل کسب یا زندگی خود را دارید، این نوع از محصولات کنترل تردد و حفاظتی می‌تواند امنیت را تا حد زیادی ارتقا دهد و از نگرانی‌های شما بکاهد.

۵ نکته طلایی برای خرید درب بازکن کارتی 

هنگام خرید درب بازکن کارتی باید به نکاتی مانند تعداد کاربران، برد دستگاه، کیفیت ساخت و قابلیت‌های اضافی توجه کنید.

1) تعداد کاربران

 تعداد کاربرانی که قرار است از درب بازکن کارتی استفاده کنند را باید در نظر بگیریم. درب بازکن‌های کارتی در ظرفیت‌های مختلفی موجود هستند.

2) برد دستگاه

 برد دستگاه درب بازکن باید به اندازه کافی باشد تا بتواند کارت‌های RFID را از فاصله مناسب شناسایی کند.

3) کیفیت ساخت

 کیفیت ساخت دستگاه درب بازکن کارتی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. درب بازکن‌های کارتی باید از مواد باکیفیت ساخته شده باشند تا در برابر استفاده طولانی‌مدت دوام بیاورند. همچنین، داشتن گارانتی مناسب نیز بسیار حائز اهمیت است.

5) قابلیت‌های اضافی

درب بازکن‌های کارتی دارای قابلیت‌های اضافی مانند ریموت و نرم افزار کنترل تردد افراد هستند. این قابلیت‌ها می‌توانند امنیت و راحتی استفاده از درب بازکن کارتی را افزایش دهند.

درب بازکن کارتی RFID و خداحافظی با چالش کلیدهای فلزی

آیا امکان تجهیز آیفون های صوتی و تصویری به درب بازکن کارتی وجود دارد؟

بله، با استفاده از این قابلیت، می‌توان از آیفون منزل خود برای کنترل تردد افراد از طریق تگ RFID استفاده کرد.  به این صورت که ماژول دربازکن کارتی، در پشت آیفون و قوطی پنل آیفون قرار می‌گیرد، که همین امر مانع جلوگیری از سرقت ماژول می شود و کاربر برای باز کردن درب فقط کافی است که تگ یا کارت خود را جلوی کارتخوان بگیرد تا درب بازکن زیر یک ثانیه عمل کند.

آیا برای نصب این تجهیز، لوازم دیگری باید تهیه گردد؟

خیر، این تجهیز بدون هیچ تغییری در ساختار فعلی آیفون، قابل نصب است و از همان تغذیه پنل آیفون برق آن تامین می گردد. همچنین بر روی تمام قفل های زنجیری و برقی (کله گاوی ) قابل نصب است.

تجهیز این سیستم به دربی که آیفون ندارد به چه صورت است؟

برای تجهیز این سیستم برای درب های بدون آیفون، کافی است یک آداپتور 12 ولت دوربینی تهیه گردد، که هزینه زیادی هم ندارد. و برای مکانیزم قفل اگر:

1) درب ضد سرقت و چوبی بود یک قفل برابری (مقابل برقی) نیز در داخل کوم درب نصب گردد.

2) اگر درب نفر رو بود یک قفل برقی یا قفل زنجیری روی درب نصب گردد.

به این صورت می توان تمامی درب ها را با این سیستم کنترل کرد.

جمع بندی

درب بازکن‌های کارتی یک گزینه عالی برای کنترل تردد در مکان‌های مختلف هستند. این محصولات مزایای زیادی نسبت به کلیدهای فلزی دارند و می‌توانند به افزایش امنیت، راحتی و کارایی کمک کنند.

برای خرید درب بازکن کارتی با کیفیت و مناسب، می‌توانید به وبسایت Doorphone.ir مراجعه کنید. این وبسایت انواع مختلفی از درب بازکن‌های کارتی را با قیمت‌های مناسب و گارانتی 36 ماهه ارائه می‌دهد.