انتخاب برند و مدل گوشی موبایل، مسئله‌ای چالش برانگیز است؛ چرا که روز به روز بر تنوع تلفن‌های همراه هوشمند افزوده شده و همواره شاهد عرضه محصولات جدید به بازار هستیم؛ به‌عنوان‌مثال از دو گوشی گلکسی A34 سامسونگ و Poco X5 pro شیائومی نام می‌بریم که هر دو از جدیدترین موبایل‌های بازار بوده و این روزها نامشان بر سر زبان‌ها افتاده است. داشتن امکانات خوب در کنار قیمت نسبتاً مناسب، ویژگی بارز هر دو گوشی به شمار می‌رود؛ همین مسئله باعث شده است که برخی افراد در انتخاب بین آنها سردرگم شوند. این نوشتار به مقایسه پوکو X5 pro شیائومی با گلکسی A34 سامسونگ اختصاص دارد.

به منظور مقایسه بهتر گوشی‌های نام برده، در ابتدا هر کدام را به اختصار معرفی و در بخش بعد مهم‌ترین تفاوت‌های آنها را بیان می‌کنیم. در نهایت این شما هستید که تشخیص می‌دهید، کدام یک برایتان بهتر بوده و ارزش خرید بالاتری دارد.

گوشی گلکسی A34

به طور کلی گوشی‌های سری A، میان‌رده‌های جذاب سامسونگ به شمار رفته و طرفداران زیادی به‌خصوص در بازار ایران دارند. گوشی گلکسی A34 نمونه‌ای از بهترین گوشی‌های این سری است که در مارس 2023 معرفی و عرضه شد. گفته می‌شود که این گوشی، شباهت زیادی به گوشی S23 پرچمدار سامسونگ دارد.

مجهز بودن به نمایشگر Super AMOLED و تراشه 6 نانومتری MediaTek MT6877V Dimensity 1080 از جمله مشخصات گوشی گلکسی A34 محسوب می‌شوند. این گوشی، همه نیازهای کاربر خود را برآورده کرده و حتی می‌توان بازی‌های حرفه‌ای را با آن انجام داد؛ از نظر دوربین نیز گلکسی A34، دارای سه دوربین پشتی با کیفیت عالی و یک دوربین سلفی است.

گوشی شیائومی Poco X5 pro

مقایسه پوکو X5 pro با گلکسی A34

گوشی Poco X5 pro از محصولات جدید برند شیائومی است که در فوریه 2023 و تقریباً یک ماه پیش از گلکسی A34 سامسونگ به بازار آمد. این گوشی، طراحی زیبایی دارد و بسیار خوش دست است. داشتن تراشه پردازنده Qualcomm SM7325 Snapdragon 778G 5G و نمایشگر AMOLED از جمله مشخصات اصلی گوشی مذکور هستند.

به طور کلی شیائومی، همواره تلاش می‌کند که گوشی‌هایی با امکانات امروزی، کیفیت خوب و قیمت مناسب روانه بازار کند. Poco X5 pro از جمله مدل‌هایی است که کلیه قابلیت‌های یک گوشی امروزی را در خود گرد آورده و می‌توان از آن برای اجرای برنامه‌های نیمه سنگین تا سنگین، انجام بازی، فیلم‌برداری و عکس‌برداری با کیفیت بالا استفاده کرد.

بررسی تفاوت های پوکو X5 pro و گلکسی A34

قبل از هر چیز باید گفت که هر دو گوشی پوکو X5 pro و گلکسی A34 از حافظه داخلی 128 و 256 گیگابایت و رم 6 و 8 گیگابایت بهره می‌برند. از نظر قیمت، پوکو X5 pro شیائومی، تقریباً بین 1 تا 2 میلیون تومان (بسته به ظرفیت حافظه و روش خرید) ارزان‌تر از گلکسی A34 سامسونگ است. حال نوبت به مقایسه پوکو X5 pro با گلکسی A34 و بررسی تفاوت‌های بین آنها از جنبه‌های مختلف می‌رسد.

کیفیت ساخت

جنس قسمت پشت و فریم هر دو گوشی از پلاستیک است؛ بخش جلویی آنها از شیشه گوریلاگلس 5 تشکیل شده و از نظر کیفیت ساخت نیز تقریباً یکسان هستند؛ اما گوشی سامسونگ گلکسی A34 به علت داشتن استاندارد IP67 مقاومت بهتری در برابر رطوبت و گردوخاک دارد؛ البته پوکو X5 پرو شیائومی نیز دارای گواهی IP53 است و تا حدودی در برابر آب مقاومت می‌کند.

مشخصات ظاهری

ابعاد گوشی گلکسی A34 سامسونگ، 161.3 در 78.1 در 8.2 میلی‌متر و وزن آن 199 گرم است؛ پوکوX5 pro، دارای ابعاد 162.9 در 76 در 7.2 میلی‌متر و وزن 181 گرم است. همان گونه که مشخص است، گوشی شیائومی Poco X5 pro، سبک‌تر بوده و از نظر سایز نیز اندکی باریک‌تر، کم‌عرض‌تر و کوتاه‌تر است. این ویژگی سبب می‌شود که کاربران از کار طولانی مدت با آن لذت ببرند.

ناگفته نماند که گلکسی A34 سامسونگ در 4 رنگ نقره‌ای، خاکستری تیره، لیمویی و بنفش موجود است؛ در حالی که Poco X5 pro شیائومی، 3 رنگ مشکی، آبی و زرد را در برمی‌گیرد.

نمایشگر

نمایشگر گوشی سامسونگ گلکسی A34‌ از نوع Super AMOLED با سایز 6.6 اینچ، رزولوشن 1080 در 2340 و تراکم پیکسلی 390 است. Poco X5 pro شیائومی از نمایشگر 6.67 اینچیAMOLED  با رزولوشن 1080 در 2400 و تراکم پیکسلی 395 در اینچ بهره می‌برد. نرخ نوسازی هر دو صفحه‌نمایش نیز 120 هرتز است. واضح است که هر دو گوشی از نظر کیفیت نمایشگر، تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند؛ صفحه‌نمایش گوشی شیائومی مذکور، سایز بزرگتر و تراکم پیکسلی بالاتری دارد؛ اما در کل نمایشگر سوپر امولد، بهتر است.

سرعت و عملکرد

مقایسه پوکو X5 pro با گلکسی A34

از نظر عملکرد و مشخصات فنی، هر دو گوشی در وضعیت نسبتاً خوبی قرار دارند. پیشتر درباره نوع تراشه گلکسی A34‌ و پوکو X5‌ پرو صحبت شد؛ به نظر می‌رسد که در اینجا وضعیت گوشی سامسونگ بهتر باشد. تجربه ثابت کرده است که سرعت بالا آمدن سیستم‌عامل، همچنین سرعت عملکرد گلکسی A34، بالاتر است؛ علاوه بر این گرافیک و سرعت خوبی برای انجام بازی دارد.

دوربین

موبایل سامسونگ A34 گلکسی، دارای سه دوربین واید (اصلی)، اولتراواید و ماکرو، به ترتیب با کیفیت‌های 48، 8 و 5 مگاپیکسل و یک دوربین سلفی 13 مگاپیکسلی است. کیفیت دوربین‌های ذکر شده در گوشی شیائومی Poco X5 pro به ترتیب 108، 8، 2 و 16 مگاپیکسل است.

به نظر می‌رسد که پوکو X5 پرو شیائومی از نظر دوربین بهتر از گلکسی A34‌ سامسونگ باشد؛ اما دوربین‌های گوشی سامسونگ، دارای لرزشگیر اپتیکال بوده و به علت داشتن دیافراگم بازتر، قدرت جذب نور آنها بیشتر است؛ در نتیجه تجربه عکاسی فیلم‌برداری بسیار خوبی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند.

کیفیت صدا

هر دو گوشی معرفی شده در این مقاله از بلندگوهای استریو بهره می‌برند؛ اما بر اساس نظرات کاربران، اگر به دنبال گوشی با کیفیت صدای بالاتر هستید، خرید گوشی شیائومی Poco X5 pro را در دستور کار خود قرار دهید.

قابلیت‌های نرم‌افزاری

گوشی سامسونگ گلکسی A34 از سیستم‌عامل اندروید 13 با رابط کاربری One UI 5.1 و امکان بروزرسانی به مدت 4 سال بهره می‌برد؛ در حالی که اندروید پوکو X5 شیائومی، 12 با رابط کاربری  MIUI 1، اما مبتنی بر اندروید 13 است و به مدت 3 سال متوالی نسخه آپدیت شده سیستم‌عامل را دریافت می‌کند. بدیهی است که سامسونگ از نظر بروزرسانی اندروید، بهتر از شیائومی است.

باتری

ظرفیت باتری لیتیوم هر دو گوشی، 5000 میلی‌آمپر ساعت بوده؛ اما توان گلکسی A34‌ سامسونگ 25 وات و توان پوکو X5 پرو، 67 وات است. در کل گوشی گلکسی سامسونگ، شارژدهی بهتری دارد؛ در حالی که سرعت شارژ شیائومی بالاتر است.