کنسول بازی بخرم یا گوشی گیمینگ ؟! لپ تاپ مخصوص بازی بخرم یا کیس GAMING ؟! اینا سوالات مهمی هستند که جوابشون رو اینجا میفهمیم. اگر به فکر خرید یک وسیله بازی هستید یا میخواین چیزی مثل کامپیوتر، لپ تاپ، گوشی موبایل یا کنسول بازی خودتون رو ارتقاء بدید لطفا با من همراه باش تا بتونی بهترین انتخاب رو داشته باشی. اکنون از مهام دیجی به عنوان واردکننده مستقیم و فروشنده حرفه ای کالاهای دیجیتال در سیاره آی تی مهمون شما شدیم تا درباره دستگاه های بازی اطلاعات خوبی را منتقل کنیم. اینجا قراره چی بخونی ؟!

1. ابتدا درباره ویژگی های یک دستگاه مخصوص بازی ( کامپیوتر – لپ تاپ – کنسول – گوشی موبایل ) صحبت می کنیم.

2. سپس بهترین سخت افزارها و نحوه مقایسه کردن ( بنچمارک ) را توضیح خواهیم داد.

3. کمی درباره روحیه گیمرها و بهترین انتخاب صحبت خواهیم کرد.

4. بهترین فروشگاه برای خرید اینترنتی گیمینگ را معرفی می کنم.

5.  تجهیزات گیمینگ نو و دست دوم را مقایسه خواهیم کرد.

6.  اگر تا آخر من رو دنبال کنید یک نکته شگفت انگیز هم مطالعه خواهید کرد.

چرا خواندن این مقاله اهمیت داره ؟!

شما بین انواع کنسول بازی و گوشی گیمینگ ، لپ تاپ یا کیس مخصوص بازی کدوم را ترجیح میدین !؟ اگر ما یه پولی کنار گذاشته باشیم بهتره گوشی بخریم ، کامپیوتر یا لپ تاپ گیمینگ بخریم ، یا کنسول بازی ؟! آیا دستگاه قدیمی رو ارتقاء بدیم یا یه چیز جدید بخریم ؟!  دقیقا این همه سوال هست که با توجه به قیمت بالای خرید یک دستگاه مخصوص بازی بهتره بهشون توجه کنی.

 

بهترین مقایسه کنسول بازی با گوشی گیمینگ ، رایانه یا لپ تاپ مخصوص بازی 2023 اینجاست!

برای تجربه بازی های دیجیتال چه انتخاب هایی داریم ؟!

بازی های دیجیتال در دنیاهای خاص خودشون تجربه میشن. برخی از اونها یک دنیای کاملا فانتزی تخیلی و عجیب دارن. دنیای برخی از بازی ها نیز هر روز به دنیای واقعی و زندگی ما آدم ها بیشتر شبیه شده. در کل ما در بازیها با یک دنیای شبیه سازی شده سه بعدی سروکار داریم.

از نظر فنی: کل داستان اینه که همون مراحل: ورودی – پردازش و خروجی که برای رایانه ها در نظر گرفته شده بود برای دنیای بازیهای دیجیتالی سفارشی سازی شده .

اگه بخوام خلاصه کنم: وقتی پای یک دستگاه دیجیتالی در میان باشه یک سری اطلاعات پردازش میشن تا شما بازی رو تجربه کنید. در دنیای گیم یک تفاوت مهم هست و کارکردن سیستم های بازی واقعا سخت و پیچیده به نظر میاد؛ چون پردازش ها بیشتره و با سرعت بالا انجام میشه. از طرفی حساسیت دستگاه به تغییرات یا و اکنش ها و رابط های بین شما و سیستم ، بالامیره تا تجربه شما بدون وقفه و نزدیک به واقعیت باشه.

مثلا وقتی شما دارین فوتبال بازی می کنین: باید سرعت و حساسیت همه چیز بالا باشه. دستگاه بازی؛ قوی و پرسرعت باشه. دسته بازی سریع عمل کنه و مانیتور هم تصاویر رو به سرعت نشون بده تا همه چیز عادلانه اجرا بشه.

بهترین مقایسه کنسول بازی با گوشی گیمینگ ، رایانه یا لپ تاپ مخصوص بازی 2023 اینجاست!

فرض کنین میخواهید گل بزنین و در لحظه حساس ، دستگاه ناگهان هنگ کنه ، دسته بازی دیر عمل کنه یا نمایشگر تصاویر رو کمی با تاخیر نشون بده ! هر کدوم از اینها در لحظه رقابت به فاجعه تبدیل میشه. فرقی نداره که شما با شخصیت های دیجیتالی در حال رقابت باشین یا با دوستتون که کنارتون نشسته رقابت کنین. به هرحال اگه هر مشکلی به جز عدم مهارت شما وجود داشته باشه ؛ در لحظه حساس رقابت، بازنده خواهید بود.

تقریبا با هر دستگاه دیجیتالی میشه بازی کرد؛ اما ؟!

به مواردی که در بالا اشاره کردم دقت کردید. تا اینجا به طور خلاصه گفتیم که بازی های دیجیتالی و دستگاه های بازی دنیای خاص خودشون رو دارن. جدای از اینکه انواع کنسول بازی منحصرا برای بازی کردن طراحی و ساخته شده اما با این وجود، تقریبا با هر دستگاه دیجیتالی میشه یک بازی رو تجربه کرد.

 

بهترین مقایسه کنسول بازی با گوشی گیمینگ ، رایانه یا لپ تاپ مخصوص بازی 2023 اینجاست!

گوشی های موبایل ، لپ تاپ ها و نوت بوک ها ، کیس های رومیزی و حتی برخی از تلویزیون ها نیز دارای امکان اجرای بازی و سرگرمی های دیجیتالی هستند. البته گفتیم که برای اجرای بازیها به پردازش های سنگین نیازه پس دستگاه بازی ما هم باید سخت افزار قدرتمندی داشته باشه .

ممکنه بتونیم از یک گوشی پرچم دار قوی یا یک رایانه رومیزی قدرتمند به عنوان دستگاه اجرا کننده بازی های دیجیتالی استفاده کنیم؛ اما امروزه به خاطر حساسیت های مربوط به دنیای بازی، یک لاین اختصاصی بنام گیمینگ ایجاد شده که یک سری قاعد و قانون ( سخت افزاری و کاربری ) داره که به رسم و رسوم تبدیل شده.

بهترین مقایسه کنسول بازی با گوشی گیمینگ ، رایانه یا لپ تاپ مخصوص بازی 2023 اینجاست!

حالا چرا گیمینگ ؟!

تجهیزات سری گیمینگ نه تنها از نظر قدرت سخت افزاری و جنبه فنی بهینه سازی شده بلکه به نکات کاربری اونها هم دقت شده. به طور مثال : گوشی های گیمینگ دارای دکمه های اختصاصی برای بازی هستند. یا حتی موس و کیبورد گیمینگ که به عنوان یک وسیله جانبی کامپیوتر شناخته میشه دارای طراحی و کلید های اختصاصی برای تجربه بهتر بازی ها هستند.

یک نکته خیلی مهم برای دستگاه های بازی

یک نکته مهم وجود داره که مهمترین وجه تمایز بین دستگاه های بازی با سایر تجهیزات دیجیتالی به حساب میاد. بازی های رایانه ای و دیجیتالی سخت افزار ها را در سطح بالا به کار میگیرند و این روند باعث تولید گرما و حرارت بالا و داغ شدن قطعات میشه. برای همینه که خنک سازی قطعات و سیستم تهویه به عنوان مهم ترین مزیت سیستم های بازی نسبت به سایر تجهیزات دیجیتالی شناخته میشه.

به طور مثال: شرکت ایسوس برای کلیه تجهیزاتی که به اونها لقب جمهوری گیمرها ( ROG ) رو داده، طراحی خاص، امکانات و حتی تجهیزات خنک سازی اختصاصی رو در نظر گرفته. یا بطور مثال وقتی به یک پلی استیشن 5 باز شده نگاه کنیم متوجه فن بزرگ و جریان همرفت بی نظیری میشیم که سونی برای خنک نگه داشتن این کنسول بازی در نظر گرفته . حتی کنسول Xbox جدید هم مثل یک برج خنک کننده طراحی شده تا هوا رو به خوبی به جریان بندازه و دستگاه داغ نکنه!

بهترین مقایسه کنسول بازی با گوشی گیمینگ ، رایانه یا لپ تاپ مخصوص بازی 2023 اینجاست!

هر وسیله که لقب مخصوص بازی رو یدک میشه طبیعتا تجربه بازی بهتری رو به ارمغان میاره.

اولویت های خودتون رو در نظر بگیرید

قبل از اینکه داستان مقایسه دستگاه های بازی رو شروع کنم باید یک نکته رو مدنظر داشته باشی. دنیای بازی های دیجیتال قبل از اینکه یک سرگرمی برای من و تو باشه یک صنعت بزرگه . پس برای خرید هر چیزی که انتخاب می کنی ؛ پول حرف اول رو میزنه. حالا یک طرف بحث پول هست یک طرف هم بحث نیازها و اولویت های توعه. به این مثال ها توجه کن:

  • اگر شما یک نوجوان علاقه مند به بازی هستید که در لیگ های حرفه ای شرکت می کنه و ساعت های زیادی رو صرف بازی می کنه بهتره به فکر خرید کنسول بازی باشید. برای بازی کردن در ساعت های طولانی ؛ خرید کنسول بازی و تجهیزات مرتبط و داشتن یک تلویزیون با کیفیت از همه چیز مهم تره. بهتره از لپ تاپ یا گوشی موبایل برای بازی در ساعت های خیلی طولانی استفاده نکنید.
  • به عنوان یک گیمر حرفه ای میتونید یک گوشی گیمینگ هم داشته باشید. البته این را در نظر داشته باشید که گوشی های مخصوص  بازی به باتری و اندازه نمایشگر محدود هستند.
  • اگر اولویت های مهم تری مانند خرید لپ تاپ دانشجویی در سر دارید و در عین حال به اجرای بازی های دیجیتالی علاقه مند هستید؛ بهتره به فکر یه رایانه سطح متوسط و روبه بالا یا حداقل دارای سخت افزار قوی باشید. به طور مثال اگر شما یک محصل یا دانشجوی رشته هایی مانند معماری ، نقشه کشی  یا انیمیشن سازی هستید و درس شما واقعا براتون اهمیت داره توصیه می کنیم یک سیستم با سخت افزار ( High End Gaming PC ) ببندید.
  • اگر معمولا شرایط و محل بازی شما ثابت هست میتونید کیس گیمینگ یا کنسول بازی رومیزی بخرید در غیر اینصورت با توجه به گفته های بالا به سراغ چیزهایی مثل کنسول نینتندو ، لپ تاپ گیمینگ یا گوشی های مخصوص بازی بروید که معمولا همه جا در دسترس هستند.

بهترین مقایسه کنسول بازی با گوشی گیمینگ ، رایانه یا لپ تاپ مخصوص بازی 2023 اینجاست!

بهترین تجربه بازی های دیجیتال به چه چیزی نیاز داره ؟!

امیدوارم به نکات بالا خوب فکر کرده باشی. تا اینجای مطلب از جنبه عمومی دستگاه های بازی وارد فاز جدیدی شدیم. حالا میریم مرحله بعدی و چون قراره این یک مقاله خیلی کامل و جامع باشه؛ همه نکات فنی رو از پایه شروع می کنیم و جزئیات مشخصات و ویژگی های دستگاه های مخصوص بازی رو شرح میدیم. در ادامه  میخوام درباره چیزهای مورد نیاز برای اوج هیجان در بازی ها اشاره کنم. لطفا ادامه این مطلب رو با دقت بخون:

وقتی به دنیای بازیهای دیجیتالی فکر می کنی؛ مرکز توجهت رو باید روی مسئله سخت افزار متمرکز کنی. نقطه مشترک بین گوشی های موبایل ، لپ تاپ ها ، کنسول های بازی و هرچیزی که در مورد بازی کاربرد داره همین قدرت و بازدهی سخت افزاری اونهاست.

2-      سخت افزار قوی

بخش های مختلف و بسیاری فعالیت می کنند تا در نهایت شما بتونین یک خروجی صدا و تصویر عالی داشته باشید مهم ترین قطعات سخت افزاری ( داخلی ) مرتبط و درگیر با دستگاه های بازی شامل قطعات زیر است

1. پردازنده مرکزی ( CPU )  که وظیفه پردازش اطلاعات را دارد.

2. پردازنده گرافیکی ( GPU ) وظیفه پردازش گرافیکی را دارد.

3. حافظه ذخیره سازی موقت ( RAM )  دستیار پردازنده است.

4. حافظه برای ذخیره اطلاعات ( امروزه SSD ) مسئولیت ذخیره اطلاعات و دیتای بازی را دارد.

5. پورت ها و درگاه ها و فناوری اتصال که روی تجربه کلی کاربر اثر گذار است.

حالا یکم از داخل جعبه دستگاه بازی میایم بیرون و کلی نگاه می کنیم. چیزهایی که باید مثل یه مدیر از بالا به اونها نگاه کنی شامل این مواردی هست که در ادامه لیست کردم. اینها رو مد نظر قرار بده تا بعدا دچار مشکل نشی.

  • اگه میخوای گوشی ، لپ تاپ یا هرچیزی بخری باید از نظر فنی و ظاهری به مسئله بازی توجه شده باشه.
  • اگه قراره یه لپ تاپ گیمینگ بخری یا سیستم مخصوص بازی ببندی باید به قطعات اون توجه کنی.
  • بازهم می گم که با توجه به بودجه و هدفت یکی از انواع کالاهای دیجیتال مخصوص بازی رو بخر.
  • لازمه کمی آینده نگر باشی و از دستگاه های قدیمی فاصله بگیری ؛ اما آینده نگری طولانی مدت لازم نیست.

تجهیزات گیمینگ را در نظر بگیرید

یادتونه بالای این راهنمای خرید درباره ویژگی گیمینگ صحبت کردیم ؟! گفتیم دستگاه هایی که با لقب گیمینگ همراه هستند طبیعتا برای تجربه بهتر بازی ها بهینه سازی شده و از نظر فنی و کاربردی تجربه بهتری رو ارائه میدن. ولی حالا  دنیای بازی ها رو کمی بیشتر مرور می کنیم. یکم که از کنسول یا دستگاه بازی فاصله بگیرید؛ دسته های بازی ، هدست ، عینک واقعیت مجازی و حتی موس  و کیبورد گیمینگ رو در اطراف خودتون می بینید. حتی صفحه نمایشگری که جلوی چشم شماست باید بتونه از وسیله بازی به خوبی پشتیبانی کنه.  مهم ترین نکاتی که برای انتخاب و خرید تجهیزات گیمینگ اهمیت داره شامل این نکات میشه :

  •  حساسیت و نرخ پاسخگویی باید بالا ، سریع و در مجموع، قابل قبول باشه .
  • هر کدوم از تجهیزات باید بتونن با سرعت و به خوبی با دستگاه ارتباط بگیرن.
  • اورجینال بودن ، کیفیت ساخت بالا و ماندگاری طولانی مدت را در نظر بگیرید.
  • حتی قطعات مکانیکی هر کدوم از اکسسوری های بازی  باید با کیفیت باشه و برای طولانی مدت دوام بیاره.

بهترین کنسول های بازی

خب تا اینجا باید تصمیم خودتون رو گرفته باشید و به عنوان یک خریدار کنسول بازی این بخش رو بخونین. کنسول های بازی موجود در بازار تنوع بسیاری دارند. اما معروفترین سازندگان اونها شامل : مایکروسافت با ایکس باکس ، سونی با پلی استیشن و حتی کنسول های دستی و قابل حمل نینتندو هستند که تو ایران کمتر شناخته شده.

سابقه کنسول های بازی تا اونجایی که من شخصا یادم میاد به سی سال قبل برمیگرده. داستان کنسول های بازی برای من از آتاری شروع شد. من حتی قبل از اینکه بازی با کامپیوتر رو تجربه کنم با آتاری آشنا شدم. سپس کنسول های بازی دیگه مثل میکرو و سگا بازار ایران رو قبضه کردند. وقتی تنور بازی های دیجیتال گرم تر شد ما دیدیم که کامپیوترها و گوشیهای گیمینگ به بازار سرازیر شدند ولی کنسول های بازی هنوز هم جای خودشون رو دارند.

پلی استیشن سونی

بعد از اتاری ، سگا و میکرو این سونی بود که داستان بازی های دیجیتالی رو عوض کرد. شاید باورتون نشه ولی کنسول دیسکخور سونی که اصلاحا اونو با همون نام سونی صدا میزدن واقعا سطح بازی های کامپیوتری رو ارتقا داد. سال 1373 اولین سونی پلی استیشن به بازار اومد و تا امروز همچنان شاهد نسخه های ارتقا یافته اون هستیم.

در حال حاضر هنوز پلی استیشن 4 با چیزهایی مثل پلی استیشن 4 اسلیم ، پرو و غیره تو بازار ایران موجوده ولی الان که در مرداد ماه سال 1402 دارم این راهنمای خرید و مقایسه رو مینویسم آخرین نسخه رسمی پلی استیشن شامل سونی پلی استیشن 5 هست. اگه سونی میخواست مثل آیفون پیش بره احتمالا الان پلی استیشن 15 و 16 که هیچ پلی استیشن 30 رو هم ارائه کرده بود اما خب PS5 در حال حاضر سلطان کنسول های بازی سونی شناخته میشه.

دو نوع دیجیتال و دیسک خور PS5

کنسول بازی سونی PS5 که به کنسول قدرتمند از نظر گرافیک مشهوره  در دو نسخه نرمال ( دیسک خور – دارای درایو نوری) و نسخه PS5 دیجیتال ( فاقد درایو نوری )  در بازار موجوده. مهم ترین تفاوت اونها هم به همین دیسک خور بودن یا نبودن دستگاه مربوطه و البته نسخه دیجیتال کمی باریک و جمع و جور تر است. نصب بازی در نسخه دیجیتال از طریق دیجیتالی مانند دریافت از فروشگاه رسمی سونی انجام میشه ولی نسخه دیسک خور قابلیت استفاده دیسک های بازی را امکان پذیر میکنه.

بهترین مقایسه کنسول بازی با گوشی گیمینگ ، رایانه یا لپ تاپ مخصوص بازی 2023 اینجاست!

مزیت: مهم ترین مزایای کنسول بازی سونی نسبت به رقیب خودش یعنی Xbox  مایکروسافت به قدرت بالای گرافیک PS5 مربوط میشه. البته دسته های بازی پلی استیشن 5 که به دوال سنس مشهوره تجربه واقعیت مجازی رو به بازی شما اضافه می کنه و سنسورها و تجهیزات پیشرفته ای توی خودش داره.  افرادی که به دنبال تجربه گرافیک بالا هستند معمولا کنسول بازی سونی رو به مایکروسافت ترجیح میدن.

در حال حاضر انواع کنسول بازی سونی پلی استیشن 5 ریجن اروپا ، ریجن آسیا وغیره در بازار موجوده و سری 12 تقریبا جزو بهترین کنسول بازی پلی استیشن 5 به حساب میاد.

لوازم جانبی: کنسول سونی PS5  به طور پیش فرض به همراه یک دسته بازی ارائه میشه. اما یک یا چند دسته اضافی ، ایستگاه شارژ برای دسته ها ، هدست صوتی ، عینک واقعیت مجازی و چند مورد دیگه هم به عنوان اکسسوری برای این  کنسول ارائه شده و در فروشگاه های ایرانی هم قابل خریده.

مایکروسافت انواع کنسول ایکس باکس رو ارائه کرده

ما دهه شصتی ها شرکت مایکروسافت رو با ویندوز و آفیس میشناسیم ولی چندین ساله که کنسول های بازی Xbox مایکروسافت هم وارد رقابت دستگاه های بازی شده و حتی توی ایران هم موفق بوده. این کنسول هم تمام استانداردهای مرتبط با یک کنسول بازی رو داره و به خاطر حجم بالای بازی های رایگانی که ارائه کرده و بخاطر بروز رسانی های خوبی که داده واقعا مشهور و مخاطب پسنده.  بازی های رایگان Xbox واقعا درخور توجه و هزینه های بعد از خرید کنسول بازی رو واقعا پائین میاره.

بهترین مقایسه کنسول بازی با گوشی گیمینگ ، رایانه یا لپ تاپ مخصوص بازی 2023 اینجاست!

برخی کارشناس ها معتقدن که دسته Xbox نسبت به دسته  دوال سنس سونی ماندگاری بیشتری داره. مایکروسافت کنسول های متنوعی رو ارائه میده که بعضا از نظر قدرت گرافیکی و خروجی تصویر هم متفاوت هستند و تجربه های مختلفی از ارائه بازی و قیمت خرید کنسول Xbox  را ارائه میدن.  مایکروسافت گاها کنسول های میانرده هم معرفی می کنه که نسخه ارتقاء یافته نسل های قبلیه ولی به عنوان ایکس باکس جدید هم شناخته نمیشه.

درباره نینتندو سوئیچ چی میدونی ؟!

نینتندو هم یک نسل از کنسول های مخصوص بازیه. نینتندو سوئیچ به عنوان یک کنسول بازی قابل حمل شناخته میشه و البته به خاطر ساختار جالبی که داره به عنوان یک کنسول دو نفره هم قابل استفاده هست. البته این کنسول قابلیت اتصال به تلویزیون هم داره.

بهترین گوشی های مخصوص بازی

خب حالا از داستان کنسول های بازی گذر کردیم. اگه به عنوان یک طرفدار بازی عاشق بازی کردن هستید و مثلا ساعت هایی از روز بیرون خونه بیکارید و میخواین بازی کنین و از طرفی نمیخواین هزینه جداگانه برای خری کنسولی مثل نینتندو پرداخت کنید بهتره به سراغ گوشی موبایل جدید و قدرت مند برید. به طور کل میتونین از پرچمدارهای سامسونگ ، شیائومی و حتی قاتلین پرچمدار از برند پوکو و ردمی برای بازی استفاده کنید. ایسوس یا همین برندهایی که گفتم گوشی های مخصوص بازی دارند گه تموم اون امکانات کاربری و فنی رو داره.

برای انتخاب یک گوشی مخصوص بازی لازمه پردازنده قوی و خنک، باتری قابل قبول و صفحه نمایش بزرگ با کیفیت و با نرخ تازه سازی بالا رو مد نظر داشته باشید.

کامپیوتر و لپ تاپ  مخصوص بازی

اگرچه رایانه ها قبل از هرچیز به عنوان یک کامپیوتر شناخته میشن ولی اصلا از دنیای بازیها دور نیستن. بلکه به عنوان پایه و اساس بازی ها نیز شناخته میشن. خرید کامپیوتر گیمینگ نسبت به کنسول بازی هزینه بالاتری داره ولی امکان ارتقای قطعات هم در کامپیوتر وجود داره که ما توی کنسول بازی همچین چیزی رو نداریم.

بهترین مقایسه کنسول بازی با گوشی گیمینگ ، رایانه یا لپ تاپ مخصوص بازی 2023 اینجاست!

اگه برای تجربه بازی ها به دنبال لپ تاپ هستید باید بگم تجربه بدی نیست. لپ تاپ گیمینگ یک رایانه قابل حمل که با یک نمایشگر خوب و با کیفیت ارائه شده. قابل حمل بودن یک مزیت نسبت به کنسول ها و رایانه های رومیزی محسوب میشه و داشتن نمایشگر هم نسبت به تمام دستگاه های دیجیتالی دیگه یک مزیت مهمه.

بهترین مقایسه کنسول بازی با گوشی گیمینگ ، رایانه یا لپ تاپ مخصوص بازی 2023 اینجاست!

اینجا سعی کردم نکات مهم رو براتون به طور کلی بیان کنم برای مطالب بیشتر با مهام دیجی مشاوره کنید و مشاوره تخصصی با مهام دیجی کاملا رایگانه. موفق باشید و سربلند.