علیرغم اینکه حسابداری ساختمانی، مانند تمام حسابداری در سایر صنایع، باید بر اساس اصول استاندارد حسابداری ساخته شود، روش منحصر به فرد فعالیت شرکت ساختمانی با چالش های مختلفی مواجه شده و حسابداری ساختمانی را پیچیده تر و دشوارتر می کند.

حسابداری ساختمانی ترکیبی خاص از حسابداری و مدیریت مالی در نظر گرفته می شود. حسابداری ساخت و ساز به طور ویژه برای کمک به پیمانکاران طراحی شده است تا از هزینه ها و سودآوری پروژه های بزرگ و فردی مراقبت کنند. حسابداری موثر و دقیق کلید تعیین کننده موفقیت در صنعت ساختمان است و برای رسیدن به هدف به بهترین شیوه های حسابداری نیاز دارید . اگر در حسابداری ساختمان مشکل دارید کافیست با خرید سپیدار سیستم به راحتی و بدون نیاز به دانش قبلی حسابداری کامل خود را انجام دهید.

حسابداری ساختمانی چگونه متفاوت است؟

علیرغم اینکه حسابداری ساختمانی، مانند تمام حسابداری در سایر صنایع، باید بر اساس اصول استاندارد حسابداری ساخته شود، روش منحصر به فرد فعالیت شرکت ساختمانی با چالش های مختلفی مواجه شده و حسابداری ساختمانی را پیچیده تر و دشوارتر می کند.

علاوه بر فرآیند و رویه‌های استاندارد مانند حساب‌های پرداختنی ، حساب‌های دریافتنی و حقوق و دستمزد، شرکت‌های ساختمانی با هزینه‌یابی شغل ، صورت‌حساب‌های پیشرفت ، سفارش‌های تغییر، مدیریت نگهداری ، سپرده‌گذاری مشتری و سایر ناهنجاری‌ها سروکار دارند. ردیابی دقیق هزینه‌ها و سود، مشکل بزرگی را بر دوش پیمانکاران قرار می‌دهد، زیرا آنها مجبورند انواع مختلفی از هزینه‌ها، از جمله هزینه‌های نیروی کار، تجهیزات، مواد، بازاریابی و فروش را مدیریت کنند. شما از طریق تماس با مشاوران شرکت آریا تراز میتوانید سپیدار سیستم اصفهان را تهیه نمایید.

حسابداری قرارداد تکمیل شده برای مالیات را در نظر بگیرید

روش قرارداد تکمیل شده (CCM) شامل گزارش تمام درآمدها، هزینه ها و سود پروژه تنها زمانی است که یک قرارداد به طور کامل تکمیل شود، اگرچه ممکن است در طول مدت پروژه پرداخت ها دریافت شود. در حالی که این رویکرد اغلب ترجیح داده شده ترین روش در صنعت ساخت و ساز است، بهترین روش برای قراردادهای کوتاه مدت زیر دو سال است.

اگر محاسبه درصد تکمیل برای یک پروژه غیرممکن باشد یا اگر بخواهند درآمد را به دوره آینده موکول کنند، اغلب از این روش استفاده می‌کنند اما این روش محدودیت‌های خاصی را نیزدارد.

برای واجد شرایط بودن، پیمانکاران نمی توانند از میانگین درآمد سالانه معینی تجاوز کنند و قراردادهای آنها باید در یک بازه زمانی مشخص تکمیل شود. همچنین توجه به این نکته مهم است که از آنجایی که درآمد به درستی با هزینه ها مطابقت ندارد، حسابداری قرارداد تکمیل شده با اصول پذیرفته شده حسابداری مطابقت ندارد .

سفارشات تغییر را مدیریت کنید

پروژه های ساختمانی اغلب می توانند نسبت به طرح اولیه که برای آن قیمت، تخمین یا پیشنهادی به مشتری ارائه شده است، دچار تغییراتی شوند. اگر پیشنهاد اولیه برای هزینه اضافی تعدیل نشده باشد، این تنظیمات می تواند سود پروژه را کاهش دهد یا از بین ببرد.

استفاده از Change Orders برای مستندسازی تغییرات در پیشنهاد اولیه می‌تواند از اختلاف با مشتریان جلوگیری کند و قرارداد یا پیشنهاد اصلی باید دقیقاً نحوه رسیدگی به سفارش‌های تغییر را مشخص کند. پیمانکاران همچنین باید یک فرآیند سفارش تغییر استاندارد با مستندات کامل کار و هزینه مورد نیاز برای هر تغییر درخواستی ایجاد کنند.

طبقه بندی صحیح کارگران به عنوان کارمند یا پیمانکار مستقل

قوانینی وجود دارد که باید در طبقه بندی یک پیمانکار مستقل در مقابل کارمند رعایت کنید. تمرکز عوامل بر تعیین میزان کنترل شرکت بر کارگر است هر چه شرکت کنترل بیشتری بر کارگر داشته باشد، احتمال کارمند بودن آنها بیشتر است. 

همچنین، تفاوت زیادی بین نحوه برخورد با پیمانکاران و کارکنان مستقل برای اهداف مالیاتی وجود دارد . شرکت ساخت و ساز شما باید مالیات تامین اجتماعی، غرامت کارگران، مالیات بیکاری فدرال و شاید سایر مالیات های محلی بر دستمزد کارمندان بپردازد. با این حال، هنگامی که به پیمانکاران مستقل پرداخت میکنید ، لازم نیست نگران این هزینه ها باشید.

ارائه دهنده حقوق و دستمزد مناسب را انتخاب کنید

با الزامات دقیق گزارشگری در صنعت ساخت و ساز، شرکت ها ممکن است متوجه شوند که پرداخت حقوق و دستمزد می تواند یک فرآیند پیچیده باشد. این می تواند در مواردی مانند الزامات دستمزد غالب، گزارش حقوق و دستمزد تأیید شده، نرخ های چندگانه پرداخت، چندین ایالت و چندین محل اعمال شود.

هزینه های تجاری را پیگیری کنید

ردیابی هزینه های کسب و کار می تواند مشکل باشد، زیرا شامل ردیابی مواد و نیروی کار نیز می شود. اگر این هزینه ها را با کارت اعتباری پرداخت می کنید، ضروری است که از کارتی استفاده کنید که فقط برای تجارت است. شما باید حقوق و دستمزد، هزینه های پیمانکار فرعی، تجهیزات و خرید مواد را پیگیری کنید و اطمینان حاصل کنید که تاریخ، توضیحات و پرداخت انجام شده برای هر تراکنش مشخص شده است.

بهبود ردیابی موجودی

نگه داشتن موجودی دقیق مواد باعث می شود که ببینید منابع شما در کجا استفاده می شود تا بتوانید متناسب با آن بودجه بندی کنید. برای یک کار غیرعادی نیست که نیاز به نیروی کار یا مواد بیشتری نسبت به پیش بینی اولیه داشته باشد، و اگر دائماً مواد را از موجودی انبار می‌گیرید، می‌توانید به سرعت از بودجه یک پروژه عبور کنید و در مورد دیگران کمبود پیدا کنید.

حسابداری پیمانکاران

درصد تکمیل در مقابل شناسایی درآمد قرارداد تکمیل شده

درصد تکمیل در مقابل تماس تکمیل شده اغلب توسط شرکت‌های ساختمانی استفاده می‌شود، زیرا آنها معمولاً روی پروژه‌های بزرگ بلندمدت کار می‌کنند که در آن درآمد و هزینه‌ها اغلب به تعویق می‌افتد. بر این اساس، هر دو روش درصد تکمیل و تکمیل قرارداد، امکان چنین تعویق مالیاتی را فراهم می کند.

روش درصد تکمیل (PCM) که برای شناسایی درآمدها، هزینه ها و مالیات در طول عمر قرارداد ساخت و ساز بر اساس درصد تکمیل آن استفاده می شود. به عنوان مثال، اگر قرارداد 50٪ کامل شده باشد، پیمانکار نیمی از درآمد، هزینه ها و درآمد را شناسایی می کند.

روش قرارداد تکمیل شده (CCM) امکان شناسایی درآمدها، هزینه ها و مالیات ها را پس از تکمیل پروژه فراهم می کند. از آنجا که درآمد پس از وقوع هزینه ها و درآمد شناسایی می شود، این روش شناسایی درآمد مورد تایید GAAP نیست.

نرم افزار حسابداری ساخت و ساز برای پیمانکاران

جریان پول در شرکت های ساختمانی بسیار سریع است و هزینه های زیادی را شامل می شود، ناگفته نماند که پروژه ها صدها نوع هزینه را شامل می شوند. خوشبختانه نرم افزار حسابداری می تواند به کسب و کار شما کمک کند تا خطاهای انسانی را از بین ببرد، مدیریت مالی را بهبود بخشد و در ساعات بی شماری در شما صرفه جویی کند.

نرم افزار حسابداری ساخت و ساز می تواند عملکردهای پیچیده ای را انجام دهد که به شما در رعایت مالیات، پیگیری درآمدها و هزینه ها در هر سایت شغلی کمک می کند. رسیدهای تفصیلی به صورت خودکار، انجام وظایف حقوق و دستمزد و موارد دیگر. از بهترین نرم افزار حسابداری برای پیمانکاران میتوان به نرم افزار حسابداری هلو ، نرم افزار حسابداری سپیدار و نرم افزار حسابداری پارسیان اشاره نمود.

گزارش های رایج در حسابداری ساخت و ساز

به عنوان صاحب یک کسب و کار ساختمانی، گزارش ها یکی از راه های اصلی برای به دست آوردن دید در سلامت مالی و عملکرد خود هستند. گزارش‌ها حجم زیادی از داده‌ها را به خلاصه تبدیل می‌کنند تا به شما در تصمیم‌گیری روزانه کمک کنند و در عین حال چشم‌تان را به تصویر بزرگ نگاه دارید.

ترازنامه ها همه دارایی ها، بدهی ها و حقوق صاحبان کسب و کار شما را خلاصه می کند. این به شما یک نمای کلی از سلامت مالی شرکت ساخت و ساز شما می دهد و راهی ساده برای اینکه ببینید چه زمانی باید هزینه ها را کاهش دهید. همچنین، اغلب برای تعیین وضعیت مالی شرکت شما برای اهداف وام و اعتبار استفاده می شود.

صورتهای درآمد ، که به عنوان صورت سود و زیان نیز شناخته می شود، درآمد و هزینه های انباشته شده و سود یا زیان خالص را در طول یک دوره خلاصه می کند.

صورت‌های جریان نقدی به پیش‌بینی کمک می‌کند و تضمین می‌کند که پولی برای پوشش هزینه‌های خود دارید. صورت‌های جریان نقدی میزان نقدینگی وارد شده به کسب‌وکار و میزان خرج‌کردن شما در یک دوره معین را مشخص می‌کند.

پشتیبان گیری دیجیتال از سوابق

همه فاکتورها، رسیدها و سایر اسناد باید سازماندهی و بایگانی شوند تا بعداً به راحتی پیدا شوند. چه برای ذخیره نسخه‌های سخت در کابینت‌های بایگانی یا نگهداری فایل‌های دیجیتال روی هارد دیسک، در صورت گم شدن یا آسیب‌دیدگی اسناد اصلی، یک نسخه پشتیبان لازم است. تهیه سه کپی دیجیتال از هر سند مهم است، از جمله:

  • یک کپی را روی یک هارد دیسک ایمن ذخیره کنید.
  • یک کپی دیگر را در یک دستگاه ذخیره سازی خارجی ذخیره کنید.
  • نسخه سوم را در یک پلتفرم مبتنی بر ابر ذخیره کنید.

از داده های خود به طور مرتب نسخه پشتیبان تهیه کنید تا آنها را به روز نگه دارید.