شرکت دیجی فلوک در راستای خدمات دهی به مشتریان عزیز در زمینه تست فلوک کابل شبکه بخصوص کابل فیبر نوری فعالیت های مربوط به انواع تستر های کابل شبکه موجود در بازار را برای مشتریان عزیز در سرتاسر کشور عزیزمان انجام می دهد. ابتدا توضیح کوتاهی درباره تست فلوک کابل شبکه ارائه می دهیم.

معنی و مفهوم تست فلوک کابل شبکه

تست فلوک کابل شبکه چیست ؟ در هنگام نصب کابل های جدید و عیب یابی کابل های موجود نقش مهمی را ایفا می کند. تسترهای فلوک  کابل  شبکه، ابزارهای تشخیصی ضروری هستند که قابلیت اطمینان و عملکرد سیستم را با شناسایی و تجزیه و تحلیل خطاها و اشکالات شبکه کابلی بررسی می کنند. با تست  فلوک کابل شبکه، می توانید دریافت را در پارامترهای مختلف پیش بینی کنید که باعث کاهش دقت و کارایی شبکه می شود. انواع پارامترهای تست فلوک شناسایی شده ثبت و با مقادیر و مشخصات استاندارد مقایسه می شوند.

نتایج تست فلوک کابل شبکه نشان‌دهنده انطباق کابل‌ها و دستگاه‌ها با استانداردها و مقررات در حال تغییر است و این اطمینان را فراهم می‌کند که پیوندهای کابل‌کشی می‌توانند داده‌ها را به طور موثر برای ارتباط داده‌ای صاف و با کیفیت بالا در برنامه‌های Datacom انتقال دهند. برخی از آزمایش‌های معمول کابل برای کابل‌کشی تست فلوک کابل شبکه عبارتند از: طول، نقشه سیم، تضعیف، NEXT، مقاومت حلقه DC و تست‌های تلفات برگشتی و…

تست دوره‌ای کابل‌ها در درازمدت بسیار سودمند است تا از خرابی‌های غیرضروری طولانی، هزینه‌های تعمیر بیش از حد و جریمه‌های قانونی جلوگیری شود. تجهیزات مختلف تست و اندازه گیری عملکرد تمام دستگاه های الکتریکی یا الکترونیکی را تأیید می کند. تست کابل همچنین تضمین می کند که زیرساخت شبکه شما “مقاوم در آینده” باقی می ماند.

تست فلوک کابل فیبر نوری چیست؟ + انواع تست فلوک فیبر نوری

تست فلوک فیبرنوری چیست؟

تست فلوک فیبر نوری CertiFiber یکی از دستگاه‌های تستر فیبر نوری است که برای کارآیی و سرعت بالا در پروژه‌های فیبر نوری، عملیات تست و آنالیز کابل فیبر نوری را انجام می‌دهد و تمرکز آن بر روی سربندی و ترمینیشن هاست. البته علاوه بر آن آنالیز کیفیت فیبر‌های نوری آنالیز و تست لینک را نیز با این تست قابل انجام است. همچنین Fluke Networks با طول موج‌های گوناگون و برای فیبر‌های سینگل مود کاربرد بسیار دارند. این سری از تستر‌های فلوک را میتوان با اضافه کردن ماژول به یک دستگاهOTDR نیز تبدیل و از آن یک راهکار چندکاره با قیمتی مناسب و کارایی بالا استفاده کرد.

انواع کابل فیبر نوری از نظر ساختار

تست فلوک کابل فیبر نوری به دو دسته تقسیم می‌شود:

  • تست فلوک فیبر نوری سینگل مود
  • تست فلوک فیبرنوری مالتی مود

معمولا کابل‌های فیبر نوری از نظر نوع و تکنولوژی ساخت به دو صورت سینگل مود و مالتی مود تقسیم می‌شوند.

کابل‌های سینگل مود دارای یک هسته فوق العاده باریک هستند که تنها می‌توانند یک پرتو از نور را ارسال کنند. پس قطعا این پرتو کمترین گستردگی را خواهد داشت و برای فواصل بسیار طولانی و داده‌های ارسالی بیش از ۱۰ گیگابایت مناسب هستند. فیبر سینگل مود تنها به یک حالت انتقال اجازه می‌دهد.  این می‌تواند پهنای باند بالاتری را نسبت به فیبر چند حالته منتقل کند اما به منبع نور با محدوده طیفی محدود نیاز دارد.  اصطلاحات فیبر نوری سینگل مود، فیبر سینگل مود و فیبر سینگل مود همگی نام‌های دیگر فیبر سینگل مود هستند.

تست فلوک کابل فیبر نوری چیست؟ + انواع تست فلوک فیبر نوری

انواع تست کابل‌های مالتی مود و سینگل مود:

تست فلوک کابل فیبر نوری مالتی مود

از نظر نوع تست و استاندارد‌های تعریف شده برای کابل‌های فیبر نوری سینگل مود OS1 -OS2 و برای تست فلوک فیبر نوری مالتی مود OM1-OM2-OM3-OM4-OM5 انجام می‌گیرد.

برای انجام تست کابل‌های فیبر نوری از تستر‌های فلوک از قبیل تستر DSX-8000 استفاده می‌گردد. این تستر با با استفاده از ماژول‌ها  DSX-QUAD امکان اندازه گیری و آنالیز فیبر‌های مالتی مد و سینگل مد را انجام می‌دهد و گزارش تست نیز براساس LOSS فیبر در نرم افزار گزارشگیری فلوک LINKWARE اندازه گیری و به صورت PDF استخراج می‌گردد.

موارد استفاده از ارتباطات نوری

ارتباطات نوری برای برقراری ارتباط در مراکز داده، سازمان‌ها و همچنین ارتباطات بین کشورها که حجم داده‌ها بالا بوده و مستلزم بستر ارتباط با پهنای باند بیشتر بوده مورد استفاده قرار می‌گیرد.  همچنین برای شبکه‌های محلی  (LAN)  که انتقال نوری ممکن است یک طرفه یا دو طرفه باشد مورد استفاده قرار می‌گیرد.  انتقال یک طرفه می‌تواند مانند مراکز ارائه سرویس به کاربران فیبر باشد (FTTH)، فیبر به ساختمان (FTTB)، فیبر به حاشیه (FTTC) یا فیبر به دفتر تجاری (FTTB) باشد.  در این روش انتقال داده اطلاعات به صورت یکطرفه نقطه‌ای به نقطه و بدون سیگنال برگشتی صورت می‌گیرد.  انتقال دو طرفه از سیگنال بازگشت برای انتقال اطلاعات به صورت معکوس استفاده می‌کند. به عنوان مثال، فیبر به ساختمان (FTTB) برای ارسال ترافیک از یک شبکه به یک ساختمان منفرد استفاده می‌شود، در حالی که فیبر به حاشیه (FTTC) برای ارسال ترافیک از یک ساختمان به یک شبکه استفاده می‌شود.

استاندارهای صدور گواهینامه فیبر چیست؟

در حالی که گواهی مس از تعداد کمی از محدودیت‌های عملکرد پیوند استفاده می‌کند، سه راه مختلف برای تعیین محدودیت در کابل کشی فیبر نصب شده وجود دارد. این استاندارد‌ها ممکن است توسط اجرا کنندگان رعایت نشوند و برخی از مشتریان از نحوه اجرا و پیاده سازی شبکه، گزارشی و اطلاعاتی درخواست می‌کنند تا مطمئن شوند راه اندازی شبکه طبق استاندارد‌ها و اصول اولیه  اجرا گردیده است.  به همین دلیل برای ارتقاء و اطمینان از رعایت استاندارد ها، مستلزم آزمایش مجدد پروژه‌های اجرا شده است.

مزایای تست فلوک کابل فیبر نوری و صدور گواهینامه برای اجرا کنندگان کابل کشی

معمولا بیشتر ایرادات شبکه مربوط به کابل کشی است. در صورت بروز این مشکلات، مشتری تماس گرفته و خواستار حل مشکل پیش آمده می‌شود. با انجام تست و گزارش تست انجام شده، اغلب  مشکلات را میتوان تشخیص و در رفع این ایرادات اقدام نمود که این امر باعث کمک چشم گیری به پیمانکاران می‌شود.

سه ​​دلیل مهم برای صدور گواهی کابل کشی وجود دارد:

۱- اثبات اینکه کار به درستی انجام شده است؛ اگر مشتری شروع به استفاده از سیستم جدید کند و مشکلات شبکه را تجربه کند، مشکلات کابل کشی می‌تواند بلافاصله ظاهر شود. مشکلات ممکن است ماه‌ها یا حتی سال‌ها بعد نیز رخ دهد. سوئیچ‌های شبکه، روترها و سرورها بارها به مرور زمان تعویض و به روز می‌شوند. گزارش‌های گواهی می‌توانند صحت کار شما را تایید یا رد نماید.

۲- پیدا کردن مشکلات کابل‌کشی: در صورت کابل‌کشی غیر اصولی نیاز به صدور گواهی‌نامه الزامی است برخی از مشتریان دوست دارند با مشخص کردن مواد مشکوک در هزینه خود صرفه جویی کنند. قبل از تایید کابل‌کشی موارد مورد نیاز برای پروژه مشخص و تعیین می‌گردد که چه تجهیزاتی با چه استانداردی مورد استفاده است.

سری دستگاه‌های تستر کابل مانند Analyzer  Fluke Networks DSX Cable مشکل را در کانکتورها یا خود کابل تشخیص می‌دهند. در صورت وجود اختلاف نظر بین خریدار و تامین کننده میتوان به گزارش تست از تجهیزات موجود رجوع کرده و موارد مورد اختلاف بررسی و برطرف شود.

۳- کنترل کیفیت: تولیدکنندگان کابل باید یک گواهینامه و ضمانت رسمی و معتبر از محصولات تولیدی خود داشته باشند که نشان دهنده رعایت اصول استاندارد‌ها باشد که میتوان به گزارش ارائه شده توسط دستگاه استناد کرد.

تست فلوک کابل فیبر نوری چیست؟ + انواع تست فلوک فیبر نوری

اطلاعاتی که از دستگاه تست فلوک فیبر نوری میتوان استخراج و مورد بررسی قرار داد به شرح زیر است:

  • این دستگاه تستر برای آزمایش و استاندارد سازی فیبر نوری در طول موج‌های گوناگون ساخته شده است.
  • امکان تست و آنالیز کابل‌های فیبر نوری مالتی مد و سینگل مد را می‌توان در یک دستگاه با افزودن ماژول‌های مربوطه استفاده نمود.
  • این دستگاه می‌تواند تصویر کانکتور جهت بررسی تمیزی آن را نمایش دهد.
  • این دستگاه می‌تواند آنالیز فیبر نوری تا مسافت ۸۳۱ کیلومتر را آزمایش کند.
  • این دستگاه می‌تواند کابل فیبر نوری را در سه ثانیه را آزمایش نماید.
  • این دستگاه دارنده صفحه نمایش لمسی و گرافیک بسیار بالایی است که باعث بالا رفتن سرعت آن و دقت و سادگی در کار برای اپراتور این دستگاه میشود.
  • این دستگاه می‌تواند ماژول‌های فیبر نوری در طول موج‌های ۸۵۰ – ۱۳۰۰ – ۱۳۱۰ – ۱۵۵۰ را افزوده کند.
  • این دستگاه می‌تواند دو روش آزمایش TIER1 و TIER2 را با اضافه کردن ماژول OTDR تلفیق نماید.

تفاوت ساختار فیبر نوری

تکنولوژی کابل فیبر نوری اینگونه است که یک رشته باریک و بلند از یک جسم شفاف مانند شیشه یا پلاستیک تشکیل شده که نور از یک طرف وارد و با عبور از این رشته، از طرف دیگر خارج می‌شود. طبقه بندی و تفاوت کابل و تجهیزات فیبرهای نوری از نظر ساختار به دو دسته سینگل مود (Single Mode) و مالتی مود (Multimode) تقسیم می‌شوند.

اندازه هسته مورد استفاده در فیبرهای نوری سینگل مود ۵ میکرومتر در حالی که هسته مورد استفاده در فیبرهای نوری مالتی مود ۵۰ میکرومتر یا حتی بیشتر است. به صورت کلی  پهنای باند کابل فیبر نوری نسبت به کابل‌های معمولی بسیار بالاتر بوده با استفاده که این قطر بزرگ در مقایسه با طول موج پرتو نوری که حمل می‌کند، این امکان را فراهم ساخته است تا قابلیت «جمع آوری نور» بیش‌تری داشته باشد و همین امر موجب می‌شود تا از کابل فیبر نوری بتوان به راحتی داده‌ها را با پهنای باند بالاتر از ۱۰ Gbps انتقال داد.

تضعیف و پهنای باند (فیبر نوری و کابل)

عملکرد فیبر نوری یکی دیگر از پارامترهای سیستم است که می‌توان آن را جدا از مابقی سیستم مشخص نمود، و اینجاست که اصطلاحات تضعیف و پهنای باند راه خود را به بحث ما و در مورد عملکرد سیستم پیدا می‌نمایند. تضعیف مقدار افت توان نوری (dB) است که در واحد فاصله (km) در فیبر نوری رخ می‌دهد.

تضعیف سیگنال از جمله مشخصات پر اهمیتی است که در برگه گزارش اطلاعات و یا مشخصات فنی سازنده فیبر گنجانده می‌شود و توسط سازنده فیبر نوری با ابزارهای پیشرفته تست فلوک فیبر نوری مالتی مود اندازه‌گیری می‌شود، اما می‌توان آن را در محل پروژه به صورت میدانی مورد آنالیز و تست و صحت این اطلاعات را تایید نمود. با این حال، تضعیف سیگنال در فیبر نوری به تنهایی یک الزام جهت ارزیابی عملکرد کلی کابل فیبر نوری نیست، چرا که به طور ضمنی در هر اندازه‌گیری به شکل «انتها به انتها» افت قرارگیری که در سراسر لینک فیبر نوری ایجاد می‌شود، مورد تست و ارزیابی قرار می‌گیرد.

علاوه بر افت عملکرد کلی در هنگام ارسال سیگنال، ممکن است در مسیر برگشت نیز افت رخ بدهد. تضعیف سیگنال و یا افت برگشتی میزان توانی است که از تمام رویداد‌های بازتابی در لینک فیبر نوری نسبت به مقدار توانی که به لینک راه اندازی شده است، که واحد اندازه گیری آن دسی بل (dB) است.

با توجه به اینکه تارهای فیبرهای نوری Multimode از قطر بیشتری برخوردار هستند، می‌توانند پالس‌ها یا سیگنال‌های بیشتری را با پهنای باند بیشتر و سرعت بالا منتقل کنند. بنابراین چنانچه سرعت انتقال داده‌ها معیار و ملاک کاربران باشد بهتر است از کابل و تجهیزات فیبرهای نوری Multimode به جایSingle Mode استفاده می‌شود. زیرا در روشSingle Mode  برای بدست آوردن این پهنای باند باید از چند لینک فیبرSingle Mode  استفاده شود؛ در صورتیکه با بالا رفتن ضخامت فیبر نوری در فواصل طولانی باعث می‌شود پالس‌های نوری تضعیف شده و فاصله کمتری را طی کنند. به همین علت پیشنهاد می‌شود در زیرساخت‌های مخابراتی که متراژ کابل‌های مورد استفاده طولانی است باید از کابل فیبر نوری Single Mode استفاده شود تا تضعیف پالس کمتری را شاهد باشیم. هر چند استفاده از فیبرهای نوری Single Mode باعث افت پهنای باند در مسیرهای طولانی می‌شود اما بهتر از این است که شما در هر فاصله معینی یک دستگاه Repeater برای تقویت سیگنال‌ها نصب کنید که این امر موجب بالا رفتن هزینه‌های زیرساختی در راه اندازی پروژه شود.

پهنای باند و ظرفیت انتقال اطلاعات در فیبر نوری چند حالته است و عموما توسط سازنده فیبر نوری تعیین و مشخص می‌شود. با این حال، تست فلوک فیبر نوری مالتی مود، آزمایش پهنای باند در صنعت نوری انجام نمی‌شود. پراکندگی تک حالته نیز مشخصه میدانی نیست، بلکه توسط سازنده مشخص شده است. ممکن است سوال برای شما پیش بیاید که فیبر نوری سینگل مد چگونه مورد ارزیابی پهنای باند قرار می‌گیرد، پاسخ مشخص است؛ فیبر نوری تک حالته پهنای باند نامحدودی دارد و پارامتر پهنای باند در فیبر نوری سینگل مد با توجه به فناوری مورد استفاده افزایش می‌یابد و هر چه به سمت آینده پیش می‌رویم پهنای باند‌های گسترده‌تری در شبکه فیبر نوری سینگل مد تهیه و در دسترس مشتریان قرار می‌گردد.

نتیجه گیری:

همانطور که میدانید دستگاه تستر فلوک براساس نیاز پروژه‌های شبکه اجرا شده برای اندازه گیری و آنالیزکیفیت تجهیزات استفاده شده و طول کابل‌ها و…، مورد ارزیابی متناسب با محل کاربری و شرایط پیرامونی انتخاب می‌شود. تستر فلوک کابل فیبر نوری فرایند عیب یابی پیشرفته‌ای است که با ارائه گزارش تست مشتریان می‌توانند با خیال راحت نسبت به تهیه و اجرای تجهیزات فیبر اقدام کنند و همچنین با گذراندان دوره‌های آموزشی در شرکت دیجی فلوک  جهت مشاوره برای خرید دستگاه و انجام تست‌های مربوطه با دستگاه در ارتباط باشند.

شرکت دیجی فلوک با در اختیار داشتن بروزترین تجهیزات تست فلوک کابل فیبر نوری و همچنین پرسنل مجرب، آماده خدمت رسانی به ارگان‌های دولتی، شرکت‌های خصوصی، سازمان‌ها و مشتریان عزیر در سراسر کشور است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد قیمت تست فلوک کابل شبکه و سایر اطلاعات با کارشناسان ما در شرکت دیجی فلوک به روش‌های زیر تماس بگیرید.

شماره تماس: ۸۸۸۵۶۱۳۲

موبایل: ۰۹۳۹۸۸۶۶۷۹۷

وب سایت:  digifluke. com