در زمان همه گیری ویروس کرونا، تأثیر مخربی بر مشاغل و سایر سازمان‌هایی که به افرادی که در یک مرکز فیزیکی کار می‌کردند گذاشته شد. برای بسیاری، توانایی بازگشایی و بازگرداندن افراد به ساختمان‌هایشان یک نیاز بسیار مبرم بوده است. از آنجایی رفته رفته دستورات تعطیلی مشاغل در سراسر جهان لغو می‌شوند، این سازمان‌ها در حال بررسی بهترین راه‌ها برای بازگرداندن ایمن افراد به کار هستند.

یکی از عوامل کلیدی که در تلاش برای حفظ ایمنی جمعیت کارکنان در طول همه‌گیری و احتمالاً ادامه آن در آینده ظاهر شده است، نظارت بر سلامت است. در حالی که تعدادی از برنامه های جدید برای تشویق خود گزارش دهی معرفی شده اند، بسیاری از کارفرمایان به این نتیجه رسیده اند که هنوز در تضمین سلامت و ایمنی کارمندان خود کوتاهی می کنند. این سازمان ها شروع به جستجوی ابزارهای فناوری برای غربالگری پرسنل در هنگام ورود به مراکز کرده اند.

در عین حال، کنترل تردد همچنان یک نیاز مهم برای سازمان ها است تا اطمینان حاصل شود که فقط افراد مجاز قادر به عبور از یک نقطه ورودی هستند. با تهدیدهای جدید برای سلامت و ایمنی، راه حل های کنترل تردد بدون لمس به سرعت مورد توجه قرار گرفته اند زیرا به کاهش انتشار میکروب ها و ویروس ها کمک می کنند. در این میان، احراز هویت چهره به دلیل درجه بالایی از دقت، غالب شده است.

راهکاری نواورانه با ترکیب بیومتریک و دوربین های حرارتی!

در این چشم انداز، دوربین های حرارتی به راه حلی محبوب برای ارائه یک راه حل کنترل تردد بیومتریک با استفاده از احراز هویت چهره، با قابلیت اضافه شده برای تشخیص درجه حرارت بالا تبدیل شده اند.

دوربین های حرارتی با تشخیص گرمای تابش شده از سوژه کار می کنند. هنگامی که دستگاه‌های احراز هویت با دوربین‌های حرارتی در یک نقطه ورودی قرار می‌گیرند، می‌توانند به سرعت ورودی‌ها را اسکن کنند تا دسترسی را کنترل کنند و همچنین افرادی را که دمای پوستشان بالا است شناسایی کنند. قابلیت‌های هشدار و اعلان این اطلاعات حیاتی را به منابع انسانی یا سایر مقامات منتقل می‌کند که سپس می‌توانند اقدامات مناسب را برای محافظت از بقیه کارکنان در محل انجام دهند.

اجرای احراز هویت چهره با سیستم تصویربرداری حرارتی

کنترل تردد تشخیص چهره از جمله راهکارهایی است که به سبب نحوه عملکردی که دارد، امروزه به شدت مورد توجه قرار گرفته است. عوامل مختلفی مطرح می‌شوند که لزوم کنترل تردد در یک قسمت ورودی را مورد بحث قرار می‌دهند.

کنترل تردد تشخیص چهره ازنوع بیومتریک بوده که در برخی انواع دقت به مراتب بالایی به نسبت دیگر تکنولوژی‌های سیستم‌ها دارد. اماکن مختلف با توجه به محدودیت‌های ورودی ای که دارند، نیاز به سیستم کنترل تردد پیدا می‌کنند. در چنین شرایطی است که احراز هویت با توجه به امکان ورود افراد مجاز عمل نموده و امکان تعریف محدودیت جهت ورود برخی دیگر را فراهم می‌آورد.

نحوه عملکرد دستگاه تشخیص چهره با سیستم حرارتی

احراز هویت چهره با سیستم تصویربرداری حرارتی، به واسطه تشخیص گرمایی که از سوژه تابیده می‌شود، عمل می‌کند‌. به گونه‌ای که باید گفت این دستگاه با قابلیت افزوده شده جهت تشخیص درجه حرارت بالا طراحی شده است. از این رو در روند کارگذاری این دستگاه، علاوه بر دستگاه‌های احراز هویت، از دوربین‌های حرارتی در یک نقطه ورودی بهره گرفته می‌شود.

در این حالت فرایند شناسایی و دسترسی با فاکتورهای حرارتی صورت خواهد گرفت؛ اما شاید بپرسید دلیل اهمیت احراز هویت چهره با سیستم تصویربرداری حرارتی چیست و چه مزیتی نسبت به دیگر سیستم‌های اکسس کنترل دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که اولین هدفی که جهت استفاده از این سیستم تعریف شد، در راستای اهداف سلامتی بوده تا امکان شناسایی افراد بیمار فراهم آورده شود.

امروزه عوامل مختلفی وجود دارند که سبب تهدید سلامت افراد می‌شوند و می‌توانند عاملی برای بروز بیماری‌های خطرناک باشند. کرونا از جمله این بیماری‌ها بوده که فاکتور تشخیص آن در قالب دمای بدن خود را نمایان می‌کرده. از این رو کنترل تردد با تشخیص چهره و سیستم تصویربرداری حرارتی، می‌تواند افراد با دمای بالای بدن را شناسایی کند و به این واسطه در تفکیک افراد بیمار و جلوگیری از ورود آن‌ها کمک کند. در حقیقت این عامل در قالب پررنگ‌ترین دلیل به کارگیری سیستم حرارتی کنترل ورود، مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

اجرای احراز هویت چهره با سیستم تصویربرداری حرارتی

فناوری‌های به کارگرفته شده در سیستم تصویربرداری حرارتی

در کاربردهای تصویربرداری حرارتی، دو نوع فناوری حسگر به طور رایج وجود دارد که شامل میکروبولومترها و ترموپیل‌ها می‌شود. هر یک از این فناوری‌ها از قابلیت‌های ویژه‌ای برخوردار هستند که به طور جداگانه می‌توان تفاوت‌هایی را برای این انواع حسگر مطرح نمود. در حالت کلی برای این موارد، زمانی که انرژی مادون قرمز جسم به سنسورهای دوربین حرارتی برخورد می‌کند، اندازه‌گیری جسم صورت می‌گیرد.

مسئله مهمی که در رابطه با این سیستم عبور مورد بحث قرار می‌گیرد، مربوط به میزان وضوح تصاویر است. در حقیقت با توجه به اینکه شناسایی در سنسورهای دوربین حرارتی تحت تاثیر اشعه‌های ساطع شده رخ می‌دهد، تعداد پیکسل‌های ارائه شده در تصاویر با طیف رنگی مشابهی بوده که تا حدودی تشخیص را دشوار می‌کند. البته باید گفت که این موضوع مربوط به سنسورهای ترموپیل‌ است و در مقابل دوربین حرارتی با سنسورهای میکروبولومتر، قابلیت ارائه تصاویر با پیکسل‌های بیشتری را دارد و از دقت به مراتب بالایی برخوردار است.

نکات مهم برای بهبود عملکرد دوربین حرارتی

به منظور بهینه‌سازی عملکرد دوربین حرارتی، برخی نکات مطرح می‌شوند که با لحاظ این موارد می‌توان به عملکرد بهتر این دستگاه تشخیص چهره کمک کرد. از جمله این پارامترها می‌توان به نکاتی که در ادامه مطرح شده اشاره کرد:

1- قرار دادن دوربین‌ها در مکانی حفاظت شدده و امن. به گونه‌ای که تا حد امکان باد یا سایر حرکات هوا در قسمت تعیین شده کمتر باشد و نیز نور مستقیم خورشید و هیچ منبع مهم حرارتی دیگری در اطراف وجود نداشته باشد.

2- حفظ فاصله متوسط بین افرادی که از جلوی دوربین عبور می‌کنند. اینکار می‌تواند در روند شناسایی و تشخیص با دقت بیشتر موثر واقع شود. همچنین در نظر داشته باشید که افراد یک‌به‌یک غربال شوند و طی این فرایند تمام چهره خود را در دسترس‌ دوربین قرار دهند.

3- از مناطقی که تصویربردار دوربین می‌تواند انعکاس پنجره‌ها، دستگاه‌های فلزی یا سایر سطوح بازتابنده را بگیرد خودداری کنید.

4- توجه داشته باشید که افراد گاها به سبب فعالیت بدنی مانند ورزش، دمای بدنی بالایی پیدا می‌کنند. از این رو این فاکتور عموما و قطعا نشان‌دهنده بیماری نخواهد بود.

5- هر گونه عرق یا رطوبت را از ناحیه پوستی که اندازه گیری می شود پاک کنید تا از تبخیر ناشی از کاهش دما جلوگیری کنید.

6- هر فردی را ملزم کنید که برای دقت بیشتر، هرگونه انسداد روی پیشانی خود (مانند چتری مو، کلاه) را غربالگری کند.

7- مطمئن شوید که هر فردی با تمام صورت خود در ناحیه تصویر رو به دوربین است.

8- یک غربالگری ثانویه با یک دستگاه پزشکی برای هر کسی که دمای پوست بالا را نشان می دهد ارائه دهید.


جمع بندی

در این مقاله به احراز هویت تشخیص چهره به وسیله‌ی دوربین های حرارتی پرداختیم...!

درصورتی که تمایل دارید اطلاعات بیشتری درمورد تجهیزات کنترل تردد بیومتریک، راهکارهای کنترل تردد افراد و... دریافت نمایید، به شما پیشنهاد میکنیم از وبسایت شرکت طرح و پردازش غدیر به آدرس www. ghadir-security.ir (پیشرو در زمینه‌ی کنترل تردد و دستگاه های بیومتریک) بازدید فرمایید.