شاید قبلاً از ویجت ویندوز 10 یا ویجت‌های معروف و کاربردی که برای ویندوز 7 طراحی شده بود، استفاده کرده‌اید. مایکروسافت برای بهبود امکانات و قابلیت‌های منوی استارت ویندوز ۱۱، بخش جدیدی برای ویجت‌ها در نظر گرفته است. به عنوان مثال می‌توانید با دانلود ویجت ساعت برای ویندوز 11 یا دانلود ویجت وضعیت آب و هوا، اطلاعات موردنظر را در ستون کناری منوی استارت مشاهده کنید. با نهایی شدن این قابلیت، طبعاً تنوع ویجت‌ها نیز بیشتر می‌شود.

در ادامه به نحوه دانلود ویجت برای منوی استارت ویندوز ۱۱ می‌پردازیم. با ما باشید.

آشنایی با ویجت های منوی استارت ویندوز ۱۱

خلاصه بگوییم: ویجت‌های منوی استارت نظیر ویجت ساعت و تقویم و غیره در ستون کناری منوی استارت ویندوز ۱۱ نمایش داده می‌شود و اطلاعات مفیدی که از فایل JSON دریافت شده را نمایش می‌دهد.

مایکروسافت نام ویجت‌هایی که در منوی استارت اضافه می‌شود را Start Menu Companions یا همراهان منوی استارت گذاشته تا با ویجت ویندوز 10 و 11 یا همین‌طور گجت ویندوز 7 متفاوت باشد، اما اساس کار و کاربردهای ویجتی که در منوی استارت اضافه می‌شود، شبیه به ویجت‌هایی است که در اندروید و آیفون و آیپد و نسخه‌های قبلی ویندوز استفاده کرده‌اید.

توجه کنید که این ویژگی در نسخه‌ی آزمایشی ویندوز ۱۱ با شماره ساخت 26212 اضافه شده است و کمی طول می‌کشد تا در نسخه‌های نهایی ویندوز 11 برای عموم کاربران، اضافه شود.

نکته‌ی جالب این است که مایکروسافت به جای استفاده از فریم‌ورک‌های متعددی که قبلاً استفاده کرده نظیر WinUI 3 یا UWP، این بار منبع داده‌هایی که در ویجت نمایش داده می‌شود را فایل JSON در نظر گرفته است. بنابراین روش ساخت ویجت ساده‌تر شده و توسعه‌دهندگان نرم‌افزار می‌توانند ویجت‌های مفید و کاربردی را سریع‌تر طراحی کنند.

متأسفانه رندر شدن ویجت‌هایی که در منوی استارت ویندوز ۱۱ اضافه می‌شود، توسط پوسته ویندوز و در واقع Adaptive Cards صورت می‌گیرد که هنوز ورژن آن 1.1 و متعلق به دوران ویندوز 10 است! بنابراین ممکن است سرعت بروز شدن اطلاعات ویجت‌ها جالب نباشد. امیدواریم که در آینده مایکروسافت برای بهبود سرعت رندر شدن ویجت‌ها راهکار جدید و بهینه‌تری در نظر بگیرد.

نحوه فعال کردن ستون ویجت در منوی استارت ویندوز ۱۱

خلاصه بگوییم: برنامه Settings ویندوز ۱۱ و بخش Personalization را باز کنید و روی Start کلیک کنید. گزینه Start Menu Companion را فعال کنید.

قبل از دانلود ویجت یا به قول کاربران ویندوز 7، دانلود گجت برای ویندوز 11، لازم است که ستون ویجت را در کنار منوی استارت فعال کنید. می‌توانید سمت چپ یا سمت راست را به ویجت‌ها اختصاص دهید.

و اما مراحل فعال کردن ستون ویجت کنار منوی استارت ویندوز ۱۱:

برنامه تنظیمات یا Settings ویندوز ۱۱ را اجرا کنید.

روی Personalization کلیک کنید.

در سمت راست روی Start کلیک کنید.

سوییچ روبروی گزینه Start Menu Companion را فعال کنید.

البته فعلاً این ویژگی آزمایشی است و ممکن است نام گزینه موردبحث در آینده تغییر کند.

آشنایی با ستون ویجت در کنار منوی استارت ویندوز ۱۱

در نسخه آزمایشی فعلی ویندوز ۱۱، امکان فعال کردن چندین ویجت وجود دارد اما همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، فقط ۱ ویجت در سمت چپ و ۱ ویجت در سمت راست منوی استارت نمایش داده می‌شود و ترتیب نیز بر حسب حروف الفبا است. شاید در آینده این محدودیت نیز کاهش پیدا کند و بتوان بیش از ۲ ویجت در ستون چپ و راست منوی استارت مشاهده کرد.

آشنایی با ستون ویجت در کنار منوی استارت ویندوز ۱۱

ساخت ویجت برای منوی استارت ویندوز ۱۱

برای ساخت ویجت‌های منوی استارت یا به قول مایکروسافت، Start Menu Companion می‌توانید از نمونه‌ای که روی گیت‌هاب اشتراک‌گذاری شده، استفاده کنید. البته دقت کنید که نسخه آزمایشی ویندوز ۱۱ که نصب کرده‌اید را بروزرسانی کنید.

برای فعال کردن قابلیت آزمایشی جدید، از ابزار ViveTool استفاده کنید و با اجرا کردن فرمان زیر، قابلیتی با شناسه 48697323 را فعال کنید:

vivetool /enable /id:48697323

گام بعدی فعال کردن حالت توسعه‌دهنده در تنظیمات ویندوز است، کافی است در برنامه تنظیمات و تب System، صفحه For developers را باز کنید و سوییچ روبروی Developer Mode را فعال کنید.

آشنایی با ستون ویجت در کنار منوی استارت ویندوز ۱۱

اکنون نمونه‌ای که روی گیت‌هاب قرار داده شده را دانلود کنید و به کمک Visual Studio سال ۲۰۲۲ یا نسخه‌های جدیدتر، فایلی با پسوند .sln را باز کنید. کلید میانبر Ctrl + F5 را بزنید.

آشنایی با ستون ویجت در کنار منوی استارت ویندوز ۱۱

آشنایی با ستون ویجت در کنار منوی استارت ویندوز ۱۱

آشنایی با ستون ویجت در کنار منوی استارت ویندوز ۱۱

روشی که توضیح دادیم برای برنامه‌نویسان و طراحان ویجت مناسب است در حالی که عموم کاربران که شاید به ویجت‌های مفید نظیر ویجت تقویم فارسی ویندوز 11 نیاز دارند، می‌بایستی صبر کنند تا قابلیت نمایش ستون‌های ویجت در کنار منوی استارت ویندوز ۱۱ در نسخه‌های نهایی ویندوز ۱۱ اضافه شود و سپس توسعه‌دهندگان، ویجت‌های فارسی مفید برای ویندوز ۱۱ ارایه کنند.