ممکن است شما نیز کنجکاو باشید که رادیاتور خودرو چگونه کار می‌کند؟ موتور خود را از قسمت‌های مختلفی مانند رادیاتور ساخته شده است که تمامی قطعات در کنار یکدیگر باعث تشکیل موتور می‌شوند. این قطعات با یکدیگر برخورد می‌کنند و دمای آن‌ها افزایش می‌یابد، به همین دلیل باید یک سیستم خنک‌کننده وجود داشته باشد که بتواند دمای قطعات را کاهش دهد. رادیاتور یکی از اجزای اصلی در سیستم خنک‌کننده خودرو محسوب می‌شود. نحوه عملکرد رادیاتور خودرو به‌گونه‌ای است که عدم وجود آن ممکن است مشکلات بسیار بزرگی را در موتور خودرو شما به وجود آورد. در ادامه شما را با عملکرد رادیاتور خودرو آشنا خواهیم کرد.

نحوه کار رادیاتور خودرو

رادیاتور خودرو وظیفه دارد دمای موتور را خنک نگه دارد. این کار با استفاده از مایع خنک‌کننده انجام می‌شود که گرمای موتور را جذب کرده و به بیرون منتقل می‌کند. در ادامه، نحوه کار رادیاتور خودرو را به تفصیل بررسی خواهیم کرد.

اتصال به موتور و جریان مایع خنک‌کننده

رادیاتور با استفاده از دو لوله ورودی و خروجی به موتور متصل می‌شود و درون آن از مایع خنک‌کننده که آب و ضد یخ دارد، پر شده است. هنگامی که موتور خودرو روشن می‌شود، واتر پمپ در اثر مکش مایع خنک‌کننده به داخل موتور، آب را از مخزن خروجی رادیاتور به مجاری آن انتقال می‌دهد.

جمع‌آوری و انتقال مایع خنک‌کننده

مایع خنک‌کننده ابتدا در قسمت پشتی ترموستات جمع‌آوری می‌شود تا دمای آن استاندارد شود. معمولاً دمای آن از ۸۳ تا ۹۰ درجه سانتیگراد خواهد بود. بعد از این اقدام، شیر ترموستات به حالت کاملاً خودکار مسیر خروجی آب به‌طرف رادیاتور را باز می‌کند و آب با استفاده از فشاری که از طریق واتر پمپ ایجاد شده است، از راه شلنگ‌ها و لوله‌ها به سمت مخزن ورودی رادیاتور به حرکت در می‌آید.

انتقال حرارت

قسمت مشبک رادیاتور با استفاده از مس و آلومینیوم ساخته شده است که در آن لوله‌هایی برای گذر آب قرار دارد. معمولاً این لوله‌ها به حالت تخت و باریک هستند تا رادیاتور فضای کمی را اشغال کند و همچنین نحوه انتقال حرارت به پره‌های متصل به لوله با سرعت بالاتری انجام شود.

جذب و انتقال گرما توسط پره‌ها

هنگامی که آب داغ به درون لوله‌های رادیاتور می‌رسد، پره‌های آلومینیومی باریک که در مسیر عبور آب قرار دارند، گرمای آب را به طور چشمگیری به خود جذب می‌کنند. پره‌ها که داغ شده‌اند، هنگام برخورد با هوای ورودی از قسمت جلوی خودرو کم‌کم گرمای خود را از دست می‌دهند و خنک می‌شوند.

خنک‌سازی سریع‌تر با فن برقی

برای اینکه آب درون رادیاتور سریع‌تر خنک شود، فن برقی یا پروانه‌های متصل به موتور را مورد استفاده قرار می‌دهد تا دمش هوا در رادیاتور بیشتر باشد. در اثر آن هوای داغ زودتر از قسمت فنی خودرو خارج می‌شود و دوباره آب سرد به درون مدار خنک‌کننده موتور راه می‌یابد.

تنظیم فشار و جلوگیری از خرابی

در اثر این اقدامات، دمای موتور خودرو همیشه در یک حالت استاندارد قرار دارد و خطراتی مانند داغ شدن بیش از حد رینگ، خرابی یاتاقان، پیستون و در نتیجه خرابی موتور و قفل‌شدن آن رخ نمی‌دهد. با توجه به اینکه مایع خنک‌کننده داغ شده و فشار بسیار بالایی دارد، برای تنظیم فشار آن از درهای سوپاپ‌دار در رادیاتور استفاده می‌شود. در این شرایط هنگامی که فشار بخار از حد استاندارد بالاتر می‌رود، خطر خرابی رادیاتور را از بین می‌برد و بخار اضافه به‌راحتی از درون سیستم به سمت بیرون حرکت می‌کند.

 چگونه طول عمر رادیاتور خودرو را بیشتر کنیم؟

رادیاتور خودرو چگونه کار می‌کند؟

 پس از اینکه متوجه شدید رادیاتور خودرو چگونه کار می‌کند، بهتر است که با نکات کاربردی در مورد این قطعه آشنا شوید تا بتوانید طول عمر آن را افزایش دهید. توصیه می‌کنیم که برای شستشوی رادیاتور به‌موقع عمل کنید و علاوه‌بر آن در زمان‌های مشخص آب رادیاتور را تعویض کنید. معمولاً زمان مشخص را برای تعویض آب رادیاتور در نظر بگیرید و این زمان در دفترچه خودرو به طور کامل ذکر شده است.

 یکی از نکات بسیار مهم این است که توصیه می‌کنیم از درزگیر ایستاب استفاده کنید. درزگیر ایستاب از نشتی رادیاتور پیشگیری می‌کند. همچنین هرگونه خوردگی که در سطح داخلی رادیاتور وجود دارد را ترمیم کرده و در نتیجه سرعت گردش آب را افزایش می‌دهد. در نهایت می‌توان گفت وجود این درزگیر موجب بهبود کارکرد موتور می‌شود.

 استفاده از درزگیر ایستاب باعث می‌شود که واشرها نیز ترمیم شوند و از سرسیلندر به‌خوبی محافظت کند. در نهایت می‌توان گفت انجام این اقدامات باعث می‌شود که تعمیرات خودروی شما تا دو سال به تعویق بیفتد.

 چه زمانی باید رادیاتور خودرو را چک کرد؟

 یکی از مهم‌ترین قطعات در خودرو، رادیاتور است که باید توسط راننده در زمان‌های مشخص تست شود. این بررسی برای این است که درصورتی‌که رادیاتور هرگونه ایرادی داشته باشد یا به طور صحیح کار نکند، برای رفع مشکل آن اقدامات لازم را انجام دهید. هنگامی که با این موضوع آشنا شدید که رادیاتور خودرو چگونه کار می‌کند، بهتر می‌توانید برای چک و بررسی آن اقدام کنید. برخی از نکات مهم در مورد نگهداری و بررسی رادیاتور خودرو، عبارت است از:

 بررسی آب رادیاتور

 یکی از موارد بسیار مهمی که همیشه باید آن را چک کنید، میزان آب مخزن رادیاتور است. توصیه می‌شود که میزان آب موجود در مخزن رادیاتور مخصوصاً خودروهای ایرانی را هر هفته یک بار چک کنید. زمانی که آب درون رادیاتور کاهش می‌یابد، نشان‌دهنده سوراخ بودن یا پوسیدگی لوله‌های گردش آب، سوراخ بودن رادیاتور یا خرابی واتر پمپ و واشر است. به همین دلیل باید این نکته را جدی بگیرید و سطح آب درون مخزن را همیشه مورد بررسی قرار دهید.

 بررسی تمام اجزای سیستم رادیاتور

رادیاتور خودرو چگونه کار می‌کند؟

 توصیه می‌کنیم هر سه ماه یک بار تمام اجزای سیستم رادیاتور خودرو خود را بررسی کنید. در این زمینه بررسی شیلنگ و لوله‌های رادیاتور اهمیت بسیار زیادی دارد. معمولاً به‌راحتی می‌توانید به این قطعات دسترسی داشته باشید و آن‌ها را چک کنید. در صورتی که هرگونه مشکلی مانند پوسیدگی، شکستگی، ترک‌خوردگی، برآمدگی و تورم را در شلنگ و لوله‌ها مشاهده کردید، دراسرع‌وقت برای تعویض آن اقدام کنید تا مشکلات جدی‌تری در سیستم رادیاتور خودرو شما ایجاد نشود.

 داشتن برنامه برای تعویض آب درون رادیاتور

 برای تعویض آب درون رادیاتور خودروی خود یک برنامه منظم به‌صورت ماهانه یا سالانه داشته باشید. در زمان‌های مشخص آب رادیاتور را تعویض کنید و اقدامات لازم را برای هواگیری خودروی خود انجام دهید. هنگام تعویض آب رادیاتور خودرو خود، سعی کنید که رسوبات ته‌نشین شده در لوله‌های رادیاتور را هم تمیز کنید تا به طور کامل بتواند عملکرد مناسبی را از خود نشان دهد.

 توجه به درجه آمپر آب

 یکی از نکات بسیار مهم این است که به درجه آمپر آب خودروی خود توجه داشته باشید، زیرا افزایش دمای آب رادیاتور باعث می‌شود که فن خودرو در دور تند به طور متناوب کار کند و این موضوع نشان‌دهنده خرابی ترموستات خودروی شما است. در نهایت باعث می‌شود که گردش آب به طور صحیح در سیستم رادیاتور انجام نشود و موجب به جوش‌آمدن خودرو خواهد شد. با وقوع این اتفاق مشکل سوختن واشر سرسیلندر به وجود می‌آید که باید با صرف هزینه‌های زیاد برای تعویض و تعمیر آن اقدام کنید.

 به درب رادیاتور توجه کنید

 به درب رادیاتور خودروی خود توجه داشته باشید و در صورتی که پوسیدگی و خرابی در قسمت بسته‌شدن درب رادیاتور مشاهده کردید، برای رفع آن اقدام کنید. زیرا با وجود این پوسیدگی آب رادیاتور به بیرون از مخزن نشت می‌کند و در نتیجه موجب جوش‌آوردن خودرو و مشکلات متعددی در موتور می‌شود.

 خرید بهترین رادیاتور خودرو

رادیاتورهای خودرو طول عمر مشخصی دارند و پس از گذشت مدت زمانی باید آن را تعویض کنید، زیرا امکان رسوب گرفتگی آن‌ها وجود دارد. این مشکل روی عملکرد سیستم خنک کننده موتور شما تاثیر بسیار زیادی می‌گذارد و این سیستم نمی‌تواند عملکرد صحیح را از خود نشان دهد.

درصورتی‌که متوجه شدید دمای موتور خودروی شما افزایش پیدا می‌کند، باید دراسرع‌وقت برای بررسی مشکل به یک متخصص مراجعه کنید تا او سلامت رادیاتور ماشین شما را بررسی کند. در صورتی که مشکلی در این قطعه رخ داده باشد، باید برای تعویض آن اقدام کنید. پس هنگامی که قصد داشتید این قطعه را تعویض کنید، بهترین رادیاتور را انتخاب کنید تا از خرابی بیشتر خودروی خود جلوگیری کنید. یکی از برندهای خوب موجود در بازار برای خودروی شما، رادیاتور 405 کوشش رادیاتور است که توسط بسیار از رانندگان استفاده می‌شود.

 جمع‌بندی

 آشنایی با این مورد که رادیاتور خودرو چگونه کار می‌کند، اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا باعث می‌شود شما با نحوه عملکرد این سیستم آشنا شوید و به‌خوبی از آن نگهداری کنید تا بتوانید از سلامت موتور خودرو خود مطمئن شوید. در صورتی که به طور صحیح از رادیاتور خودروی خود نگهداری کنید، گام مؤثری در افزایش طول عمر آن بر خواهید داشت و در نتیجه طول عمر موتور خودرو شما نیز افزایش می‌یابد. باتوجه‌به اینکه قطعات درون موتور خودرو در حال اصطکاک و افزایش دما هستند، وجود سیستم رادیاتور از این قطعات محافظت می‌کند و عدم وجود آن ممکن است مشکلات جبران‌ناپذیری را به وجود آورد. پس به هنگام مشاهده هرگونه اختلال و خرابی، در کمترین زمان ممکن برای تعویض و تعمیر این قطعه اقدامات اساسی را انجام دهید.