صفحات خطای ۴۰۴ یا به عبارت دیگر صفحه‌ای که وجود خارجی ندارد یا به دلیلی باز نمی‌شود، یکی از مشکلات سایت است. اگر در بررسی آمار بازدیدکنندگان متوجه شده‌اید که تعداد صفحات 404 زیاد شده، می‌بایست مشکل را حل کنید چرا که اثرات منفی روی سئو و ترافیک بازدیدکنندگان سایت می‌گذارد و حتی ممکن است مشکلی امنیتی در سایت شما وجود داشته باشد.

در وردپرس می‌توانید تمام صفحات ۴۰۴ را به صفحه‌ی اصلی سایت هدایت یا Redirect کنید که یک چاره‌ی موقت و البته مفید است چرا که بازدیدکننده ممکن است از سایت خارج نشود بلکه یکی از مطالب دیگر یا یکی از بک‌لینک‌ها را باز کند.

در این مقاله به معرفی چند افزونه برای مدیریت ری‌دایرکت‌ها در وردپرس و روش ری‌دایرکت کردن صفحه‌ی ۴۰۴ به صفحه خانه می‌پردازیم.

آشنایی با صفحه خطای 404

صفحه‌ی ۴۰۴ در حقیقت صفحه‌ی خطای 404 است و این ارور یکی از متداول‌ترین ارورها در مقال سایت و وبمستری است. ۴۰۴ کد وضعیت HTTP است که در زمان مراجعه به URL ناموجود نمایش داده می‌شود. به عنوان مثال اگر آدرس صفحه‌ای را اشتباه تایپ کنید، با توجه به اینکه صفحه وجود ندارد، طبیعی است که کد وضعیت ۴۰۴ و صفحه‌ی مربوط به این خطا نمایش داده شود. این ارور در مجموع آثار منفی زیادی دارد و حتی در SEO‌ سایت نیز موثر است:

البته ممکن است طراح و مدیر سایت، صفحه‌ی ۴۰۴ را به صفحه‌ی اصلی سایت هدایت یا Redirect کرده باشد اما در حالت پیش‌فرض صفحه‌ی خطای 404 ظاهر متفاوتی دارد و ممکن است محتوای خاصی به جز پیامی در مورد موجود نبودن آدرس درخواستی، نمایش داده نشود.

روش هدایت کردن صفحات خطای ۴۰۴ به صفحه دلخواه در وردپرس

گاهی صفحه‌ی ۴۰۴ از مشکلی در کدنویسی سایت حکایت دارد و به عنوان مثال لینک‌هایی با href یا آدرس اشتباه در بخشی از سایت نمایش داده می‌شود. طبعاً این نوع اشکال باید در اولین فرصت برطرف شود. مشکلاتی در کانفیگ هاست یا سرور نیز ممکن است به صفحه‌ی ۴۰۴ بیانجامد و در حقیقت صفحات و به خصوص آدرس‌ها به درستی ایجاد نشوند.

برای آشنایی با ارورهای دیگر به مقاله‌ای از بخش دانش‌نامه توجه فرمایید:

بهترین پلاگین‌های Redirect برای وردپرس

در ادامه بهترین افزونه‌های ری‌دایرکت کردن یا هدایت از صفحه‌ای به صفحه‌ی دیگر برای CMS محبوب WordPress را معرفی می‌کنیم.

Redirection

پلاگین معروف Redirection با بیش از ۱ میلیون نصب فعال، یکی از محبوب‌ترین پلاگین‌های وردپرس است که به خصوص برای هدایت کردن بازدیدکننده از صفحه‌ی خطای ۴۰۴ به صفحات دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روش هدایت کردن صفحات خطای ۴۰۴ به صفحه دلخواه در وردپرس

این افزونه رایگان، ساده و موثر است. به راحتی می‌توانید لینک صفحه‌ی مقصد را تغییر بدهید و به جز صفحه‌ی خانه، از هر صفحه‌ی دلخواه دیگری استفاده کنید. در این افزونه حتی می‌توانید از روش شرطی برای هدایت کاربرانی که از مرورگر خاصی استفاده می‌کنند به صفحه‌ای مختص همان مرورگر، استفاده کنید. به عنوان مثال کاربران کروم به صفحه‌ی خانه و کاربران موزیلا فایرفاکس به صفحه‌ای متفاوت هدایت شوند. بنابراین در عین سادگی، قابلیت‌های پیشرفته نیز در آن پیش‌بینی شده است.

Safe Redirect Manager

افزونه‌ی Safe Redirect Manager هم افزونه‌ای برای مدیریت کردن Redirectها در سایت‌های مبتنی بر WordPress است. این پلاگین رایگان هم رابط کاربری بسیار ساده‌ای دارد و به سرعت به آن عادت می‌کنید.

روش هدایت کردن صفحات خطای ۴۰۴ به صفحه دلخواه در وردپرس

در این افزونه حتی می‌توانید کد وضعیت HTTP را برای عمل هدایت بازدیدکننده نیز انتخاب کنید. اگر در عرصه‌ی وردپرس مبتدی هستید، امتحان کردن این پلاگین توصیه می‌شود.

All 404 Redirect to Homepage

این پلاگین با موارد قبلی متفاوت است از این جهت که نمی‌توانید لینک‌های خاصی را مشخص کنید و بازدیدکننده را به URL دلخواهی هدایت کنید. این پلاگین صرفاً تمام صفحات خطای 404‌ را به صفحه‌ی خانه یا یک آدرس دلخواه دیگر هدایت می‌کند! بنابراین کانفیگ آن بسیار ساده و ابتدایی است.

روش هدایت کردن صفحات خطای ۴۰۴ به صفحه دلخواه در وردپرس

در صورتی که مطمئن هستید صفحه‌ی خانه‌ی سایت شما طراحی خوبی برای حفظ بازدیدکننده دارد و همین‌طور در کدنویسی قالب سایت وردپرسی شما مشکلی وجود ندارد، بهتر است از این افزونه استفاده کنید چرا که تمام پیوندهای شکسته و آدرس‌های اشتباهی که بازدیدکننده تایپ کرده را به صفحه‌ی دلخواه می‌کند.

در ادامه روش استفاده از این پلاگین را توضیح می‌دهیم.

هدایت کردن خطای ۴۰۴ به صفحه‌ی اصلی سایت وردپرسی

همان‌طور که اشاره کردیم برای کاهش اثرات منفی صفحات ۴۰۴، می‌توانید بازدیدکننده را به صفحه‌ی اصلی سایت هدایت کنید و این کار با افزونه‌ای به اسم All 404 Redirect to Homepage بسیار ساده خواهد بود.

ابتدا در پنل ادمین سایت وردپرسی از بخش افزونه‌ها یا Plugins روی گزینه‌ی Add New کلیک کنید.

سپس در نوار جستجو بالای صفحه، عبارت All 404 Redirect to Homepage را تایپ کنید.

روی دکمه‌ی Install و پس از نصب روی دکمه‌ی Activate افزونه‌ی All 404 Redirect to Homepage کلیک کنید.

روش هدایت کردن صفحات خطای ۴۰۴ به صفحه دلخواه در وردپرس

اکنون روی تنظیمات یا Settings مکث کرده و روی All 404 Redirect to Homepage کلیک کنید تا صفحه‌ی تنظیمات افزونه‌ی موردبحث باز شود.

URL یا آدرس صفحه‌ی خانه را در فیلد Redirect all 404 pages to تایپ کنید.

در نهایت روی دکمه‌ی ذخیره کردن تنظیمات یا Update Options کلیک کنید.

روش هدایت کردن صفحات خطای ۴۰۴ به صفحه دلخواه در وردپرس

فراموش نکنید که در صورت استفاده از افزونه‌های کش، می‌بایست پس از این تغییر کلی در سایت، کش تمام صفحات را پاکسازی کرد.