ویندوز ۱۰ دو mini player یا پخش‌کننده‌ی کوچک در خود دارد. اپلیکیشن Groove و اپ Movies & TV هر دو این قابلیت را دارند که محتوای ویدیویی یا صوتی را به صورت پلیر شناور روی صفحه نمایش دهند. به این حالت اصطلاحاً تصویر در تصویر یا Picture in Picture گفته می‌شود و یک ویژگی مفید و کاربردی است. می‌توانید با یک اپ ساده، کاری کنید که هر اپلیکیشن دیگری نیز به صورت شناور روی صفحه و دیگر پنجره‌ها نمایش داده شود!

در ادامه به روش اجرا اپلیکیشن‌ها به صورت PiP یا تصویر در تصویر در ویندوز ۱۰ می‌پردازیم. با ما باشید.

برای اجرا کردن شناور اپلیکیشن‌ها در ویندوز ۱۰، به نرم‌افزار خاصی به اسم PiP Tool نیاز است. این اپلیکیشن رایگان و متن باز و بسیار سبک، در گیت‌هاب قرار گرفته است.

در ادامه به روش استفاده از آن می‌پردازیم.

آموزش باز کردن نرم‌افزارها روی دیگر پنجره‌ها به صورت شناور در ویندوز ۱۰

اولین قدم این است که اپلیکیشن موردنظر که می‌خواهید به صورت Picture in Picture برفراز سایر اپ‌ها اجرا کنید را اجرا کنید. سپس اپلیکیشن PiP Tool را اجرا کنید. به این ترتیب یک نوار جدید در بالای صفحه نمایش داده می‌شود. البته می‌توانید این نوار ثابت را بگیرید و جابجا کنید اما توجه داشته باشید که همیشه به بالای صفحه می‌چسبد.

روی فلش موجود روی نوار بالای صفحه کلیک کنید و سپس اپلیکیشنی که می‌خواهید به صورت شناور نمایش داده شود را از لیست انتخاب کنید.

آموزش باز کردن پنجره نرم‌افزارهای ویندوز به صورت شناور یا تصویر در تصویر

بدین ترتیب اپلیکیشن انتخاب‌شده ماکسیمایز یا بزرگ می‌شود. حال ناحیه‌ای که می‌خواهید اپلیکیشن در آن قرار بگیرد را انتخاب کنید. می‌توانید تمام دستاپ را انتخاب کنید و می‌توانید بخش کوچکی در گوشه‌ و کنار صفحه انتخاب کنید تا پنجره‌ی شناور اپلیکیشن، مزاحم کار اصلی شما نباشد. زمانی که ناحیه‌ی دلخواه را انتخاب کردید، روی تیک در نوار چسبان PiP Tool در بالای صفحه کلیک کنید تا وضعیت تأیید شود.

آموزش باز کردن پنجره نرم‌افزارهای ویندوز به صورت شناور یا تصویر در تصویر

اتفاقی که می‌افتد این است که اپلیکیشن موردنظر شما به صورت پنجره‌ی شناور روی صفحه باقی می‌ماند. به عنوان مثال File Explorer ویندوز را در پنجره‌ای کوچک روی دیگر پنجره‌ها خواهید داشت که کاربری فراوانی دارد.

توجه کنید که می‌توانید اپلیکیشنی که به شکل شناور باز شده را ببندید اما با کلیک روی دکمه‌ی X فقط پنجره‌ی شناور اپ بسته می‌شود و نه پنجره‌ی اصلی آن! و همین‌طور می‌توانید پنجره‌ی دیگری را انتخاب کنید.

آموزش باز کردن پنجره نرم‌افزارهای ویندوز به صورت شناور یا تصویر در تصویر

به نظر می‌رسد که PiP Tool می‌تواند تمام پنجره‌های اپلیکیشن‌های ویندوز ۱۰ را به صورت کوچک و شناور نمایش دهد و این یک مزیت بزرگ است. زمانی که بخواهید پنجره‌ای از فایل اکسپلورر، ابزار پخش موسیقی و ویدیو یا اپلیکیشن Photos برای نمایش عکس‌ها، اپلیکیشن ماشین حساب و بسیاری موارد کاربردی دیگر را روی پنجره‌ها داشته باشید، می‌توانید با PiP Tool این کار را انجام دهید.