اسکرین دادن یا به عبارت دیگر ارسال ویدیوی زنده از صفحه نمایش، روشی برای دسترسی از راه دور و تعمیر و عیب‌یابی و حتی آموزش است. نرم‌افزارها و سرویس‌های مختلفی برای Screen Sharing وجود دارد. حتی به صورت رایگان می‌توانید به دیگران امکان کنترل کردن کامپیوتر خویش از طریق اینترنت را بدهید تا کاری مثل تعمیر، نصب نرم‌افزار، آموزش و غیره، انجام شود.

در این مقاله به معرفی بهترین نرم‌افزارهای Screen Sharing یا به زبان دیگر، ارسال ویدیوی زنده از صفحه نمایش به همراه قابلیت حرکت موس و استفاده از کیبورد در محیط ویندوز می‌پردازیم.

اسکرین شیرینگ کاربردهای زیادی دارد، از تعمیرات نرم‌افزاری و عیب‌یابی گرفته تا مدیریت سرور به صورت ریموت، همگی از طریق نرم‌افزارهای اسکرین شیرینگ قابل انجام است. می‌توانید قابلیت کنترل کردن و استفاده از کیبورد را حین اسکرین شیرینگ فعال کنید تا کسی که از طریق اینترنت، ویدیویی از صفحه نمایش سیستم شما مشاهده می‌کند، قابلیت کار کردن با آن را نیز داشته باشد. در برخی نرم‌افزارهای حتی قابلیت ارسال فایل، چت و گفتگوی متنی یا صوتی نیز وجود دارد.

توجه کنید که حین استفاده از اسکرین شیرینگ، کنترل کردن سیستم خویش را به افراد ناشناس ندهید چرا که حفظ حریم خصوصی معمولاً مهم‌تر از حل کردن مشکلات نرم‌افزاری است. به علاوه از نرم‌افزارهای مطمئن و معروف برای این کار استفاده کنید.

TeamViewer، نرم‌افزار محبوب و قدرتمند اسکرین شیرینگ

نرم‌افزار TeamViewer یکی از نرم‌افزارهای محبوب و قدیمی Screen Sharing و در واقع یکی از بهترین گزینه‌ها است. این نرم‌افزار نه تنها در ویندوز قابل استفاده است بلکه نسخه‌ی مخصوص اندروید و iOS نیز دارد. به عبارت دیگر می‌توانید با گوشی‌ها و تبلت‌ها و از طریق اینترنت، کامپیوتر خانگی یا سیستم اداری را کنترل کنید. اخیراً از تکنولوژی DeX سامسونگ نیز پشتیبانی شده و می‌توانید با استفاده از محصولات سامسونگ، سیستم خویش را مدیریت کنید. به علاوه از سرویس‌های مختلفی مثل ServiceNow و Amazon Workspaces و Zendesk و Boss نیز پشتیبانی می‌کند.

بهترین نرم‌افزارهای اسکرین شیرینگ و دسترسی ریموت از طریق اینترنت برای ویندوز

تیم‌ویوئر از رزولوشن 4K هم پشتیبانی می‌کند و به اشتراک‌گذاری فایل به کمک آن ساده است. می‌توانید حساب کاربری رایگانی بسازید و کامپیوترها و گوشی‌های خویش را اضافه کنید تا هر بار نیازی به وارد کردن شناسه‌ی سیستم مقصد و رمز عبور نباشد. استفاده از تیم‌ویوئر برای امور شخصی کاملاً رایگان است.

Chrome Remote Desktop و دسترسی ریموت از طریق گوگل کروم

گوگل محصولی به اسم Chrome Remote Desktop را برای اسکرین شیرینگ و دسترسی ریموت طراحی کرده است. این نرم‌افزار در واقع یک اکستنشن است که روی مرورگر گوگل کروم نصب می‌شود و برای استفاده از آن می‌بایست حساب کاربری گوگل داشته باشید. برای شروع اسکرین شیرینگ، می‌بایست یک PIN کد ایجاد کنید و در کامپیوتر دیگر، از این پین کد برای برقراری ارتباط امن استفاده کنید. حتی می‌توانید دو کامپیوتر را به صورت دائمی لینک کنید تا همیشه دسترسی ساده و سریع باشد.

بهترین نرم‌افزارهای اسکرین شیرینگ و دسترسی ریموت از طریق اینترنت برای ویندوز

با توجه به اینکه این نرم‌افزار یک افزونه‌ی گوگل کروم است، می‌توان از آن در سیستم عامل‌های ویندوز، مک‌او‌اس، لینوکس و کروم‌ او‌اس استفاده کرد و البته می‌بایست از Chrome برای ارتباط استفاده کنید. استفاده از این روش رایگان است و امکانات این افزونه نیز محدود است.

Microsoft Remote Desktop

مایکروسافت هم نرم‌افزار رایگانی برای مدیریت ریموت به اسم Microsoft Remote Desktop طراحی کرده است که از طریق Microsoft Store می‌توانید آن را نصب کنید. این نرم‌افزار در حقیقت از پروتکل اختصاص مایکروسافت برای دسترسی ریموت که RDP یا Remote Desktop Protocol نام دارد، بهره می‌برد. می‌توانید آن را روی حداکثر ۱۰ ابزار ویندوزی مجهز به ویندوز ۱۰ یا ویندوز ۸ و یا ویندوز ۸.۱ و همین‌طور Xbox One نصب و استفاده کنید.

بهترین نرم‌افزارهای اسکرین شیرینگ و دسترسی ریموت از طریق اینترنت برای ویندوز

در نگاه اول استفاده از این نرم‌افزار برای مبتدیان اندکی پیچیده به نظر می‌رسد. برای اتصال به کامپیوتری که در شبکه خانگی یا شبکه اداری نیست از طریق اینترنت، می‌بایست شناسه‌ی IP آن را بدانید. به علاوه لازم است در روتر یا مودم متصل به کامپیوتر مقصد، تنظیمات را تغییر بدهید تا برقراری ارتباط امکان‌پذیر شود. ارسال فایل از طریق Microsoft Remote Desktop امکان‌پذیر نیست اما می‌توانید اطلاعات را کپی و پیست کنید.

Lite Manager و امکانات پیشرفته

نرم‌افزار Lite Manager برخی از امکانات نرم‌افزارهای پولی در عرصه‌ی اسکرین شیرینگ را به صورت رایگان در اختیار کاربر قرار می‌دهد. ارسال فایل حین اسکرین دادن و همین‌طور چت کردن امکان‌پذیر است.

بهترین نرم‌افزارهای اسکرین شیرینگ و دسترسی ریموت از طریق اینترنت برای ویندوز

این نرم‌افزار قابلیت فیلم‌برداری از صفحه نمایش را هم دارد. می‌توانید نرم‌افزار اسکرین شیرینگ را به صورت ریموت نصب کنید و همین‌طور از رجیستری ادیتور و ابزار نگاشت شبکه استفاده کنید. علاوه بر نسخه‌ی رایگان، نسخه‌ی پرو با قیمت فقط ۱۰ دلار نیز منتشر شده است که قابلیت‌های بیشتری دارد.

AnyDesk با قابلیت‌های متعدد و نسخه‌ی پرتابل

نرم‌افزار AnyDesk بسیار سبک و در عین حال قدرتمند است. این نرم‌افزار روی سیستم عامل‌های مختلف دستاپی و موبایل نصب می‌شود و قابلیت‌هایی مثل ارسال فایل، چت کردن و گفتگو حین اسکرین شیرینگ در آن وجود دارد.

استفاده از AnyDesk بسیار ساده است و حتی کاربران مبتدی هم به سرعت با امکانات مختلف آن آشنا می‌شوند. برای اتصال به سیستمی به صورت ریموت و از طریق اینترنت، می‌بایست آدرس آن یا نام آن را بدانید.

بهترین نرم‌افزارهای اسکرین شیرینگ و دسترسی ریموت از طریق اینترنت برای ویندوز

در صورت کند بودن اینترنت یا نیاز به کیفیت بهتر، می‌توانید اسلایدر تنظیم سرعت و کیفیت ارتباط را به چپ یا راست جابجا کنید. قابلیت استفاده از کلیپ‌بورد مشترک، قابلیت فیلم‌برداری از نشست یا Session و قابلیت اجرا کردن نرم‌افزار به صورت پرتابل و بدون نصب، از مزایای AnyDesk است که موجب محبوبیت سریع و روزافزون آن در میان کاربران شده است.