اپلیکیشن IFTTT که نام آن مخفف If This Then That و به معنی "اگر این آنگاه آن" است، برای انجام امور به صورت خودکار طراحی شده است. به عنوان مثال زمانی که به محل کار یا منزل نزدیک شدید، اینترنت سیم‌کارت خاموش شود و وای-فای گوشی روشن شود. یا مثال دیگر این است که پیامک‌های دریافت شده به صورت خودکار به ایمیل شما فرستاده شود. سرویس تحت وب IFTTT نیز برای امور خودکار آنلاین کاربرد دارد.

Applet یا بسته‌های دستوری زیادی برای این اپلیکیشن طراحی شده است. در این مقاله می‌خواهیم به معرفی تعدادی از مفیدترین اپلت‌های IFTTT برای کاربران اندروید بپردازیم.

اپلیکیشن و سرویس تحت وب IFTTT بسیار مورد توجه کاربران حرفه‌ای است. می‌توانید شرطی برای اجرای یک کار در نظر بگیرید و زمانی که شرایط برقرار بود، IFTTT آنچه مشخص شده را به صورت خودکار انجام می‌دهد.

به عنوان مثال اگر بخواهید زمانی که عکسی را در فیس‌بوک تگ کردید، عکس به صورت خودکار در فضای ابری Dropbox ذخیره شود، می‌توانید از یک اپلت ساده استفاده کنید. یا مثال دیگر این است که زمانی که مطلب جدیدی به RSS یک سایت موردعلاقه اضافه شد، مطلب در کانال تلگرام که ساخته‌اید به اشتراک گذاشته شود. انجام این کارهای تکراری با روش دستی، بسیار خسته‌کننده است و لذا کاربران حرفه‌ای به وفور از IFTTT و اپلت‌های متنوع آن استفاده می‌کنند.

در ادامه به معرفی تعدادی از مفیدترین اپلت‌های IFTTT برای کاربران اندروید می‌پردازیم.

گزارش روزانه‌ی وضعیت هوا

اپلت گزارش وضعیت هوا هر روز با نوتیفیکیشن وضعیت جوی، شما را از شرایط آگاه می‌کند. لذا در باد و باران و مه و برف غافل‌گیر نمی‌شوید. یادآوری همراه داشتن چتر نیز از قابلیت‌های مفید این اپلت است.

آشنایی با IFTTT و اپلت‌های مفید آن برای انجام خودکار امور در اندروید

بی‌صدا کردن زنگ تلفن در زمان خواب

اغلب محصولات اندرویدی تنظیماتی برای فعال کردن خودکار حالت مزاحم نشوید یا به اختصار DND دارند:

اما برای این کار یک اپلت ساده‌ی IFTTT نیز موجود است. می‌توانید زمان خواب و بیداری خویش را مشخص کنید صدای زنگ تلفن را در این بازه‌ی زمانی قطع کنید تا ناگهان در خواب غافل‌گیر نشوید. البته قابلیت فعال کردن دستی صدای زنگ نیز پیش‌بینی شده است.

آشنایی با IFTTT و اپلت‌های مفید آن برای انجام خودکار امور در اندروید

البته این اپلت صدای آلارم یا زنگ ساعت را قطع نمی‌کند و از این لحاظ مشکلی وجود ندارد.

نوتیفیکیشن تلفن پاسخ داده نشده در کامپیوتر

با اپلتی به اسم Get a Notification on Your PC for Missed Calls می‌توانید نوتیفیکیشن مربوط به تماس‌های تلفنی که پاسخ نداده‌اید را در کامپیوتر خویش دریافت کنید. این مهم به خصوص برای کسانی که در محل کار یا منزل، گوشی را بی‌صدا می‌کنند، مفید است.

آشنایی با IFTTT و اپلت‌های مفید آن برای انجام خودکار امور در اندروید

این اپلت در حقیقت از سرویس Pushbullet استفاده می‌کند تا نوتیفیکیشن‌ها در گوشی و کامپیوتر نمایش داده شود.

در نوتیفیکیشن موردبحث، شماره تلفن تماس‌گیرنده و زمان تماس ذکر می‌شود. البته اگر شماره تلفن مربوط به یکی از مخاطبین باشد، نام مخاطب نمایش داده می‌شود.

ثبت تماس‌های تلفنی به صورت خودکار در تقویم گوگل

اگر تماس‌های تلفنی شما زیاد و مهم است، می‌توانید با IFTTT و یک اپلت جالب، تماس‌ها را به صورت خودکار در سرویس تقویم گوگل یا به عبارت دیگر Google Calendar ثبت و ضبط کنید. البته اپلیکیشن‌های ضبط خودکار تماس تلفنی نیز بسیار مفید است و بعضاً گزارش ساده و کاربردی از تمام تماس‌ها ارایه می‌کنند.

آشنایی با IFTTT و اپلت‌های مفید آن برای انجام خودکار امور در اندروید

با این اپلت تاریخ و زمان تماس تلفنی و مدت زمان و همین‌طور شماره تلفن، در تقویم ثبت می‌شود.

تغییر خودکار تصویر پس‌زمینه با موضوع نجوم

تصاویر نجوم و ستاره‌شناسی برای برخی کاربران بسیار جذاب است. می‌توانید با یک اپلت جالب، تصویر پس‌زمینه را به صورت خودکار تغییر بدهید و از عکس‌های متنوعی که سازمان ناسا و دیگر منابع منتشر می‌کنند، لذا ببرید.

آشنایی با IFTTT و اپلت‌های مفید آن برای انجام خودکار امور در اندروید

نگهداری آرشیو پیامک‌ها در ایمیل

پیامک یک راهکار خوب ارتباطی است اما برخی کاربران ایمیل را ترجیح می‌دهند. با یک اپلت ساده‌ی IFTTT می‌توانید SMSهای دریافتی را به صورت ایمیل دریافت کرده و آرشیوی از آنها نگه دارید.

آشنایی با IFTTT و اپلت‌های مفید آن برای انجام خودکار امور در اندروید

این اپلت در حقیقت یک کپی از SMS به آدرس ایمیل دلخواهی که در آن وارد کرده‌اید، ارسال می‌کند. لذا بدون نگاه به گوشی، می‌توانید پیامک‌ها را در اینباکس خویش چک کنید.

در سرویس Gmail گوگل، تنظیمات و قابلیت‌های زیادی برای مرتب‌سازی و دسته‌بندی وجود دارد. می‌توانید از فیلترها برای یافتن پیامک‌های خویش استفاده کنید.

خاموش کردن دیتا در زمان رسیدن به خانه

بیشتر کاربران در خانه یا محل کار، اینترنت ارزان‌تری از نوع ADSL دارند و معمولاً زمانی که به منزل می‌رسند، دیتای سیم‌کارت یا به عبارت دیگر اینترنت سیم‌کارت را غیرفعال می‌کنند و از اینترنت وای-فای استفاده می‌کنند.

برای خاموش کردن اینترنت سیم‌کارت، می‌توانید از اپلتی به اسم Turn Off Mobile Data When You Get Home استفاده کنید که با توجه به موقعیت جغرافیایی شما، این کار را به صورت خودکار انجام می‌دهد.

آشنایی با IFTTT و اپلت‌های مفید آن برای انجام خودکار امور در اندروید

خاموش کردن خودکار وای-فای حین ترک منزل و محل کار

همان‌طور که توضیح دادیم قابلیت غیرفعال کردن خودکار دیتای سیم‌کارت وجود دارد و به صورت مشابه اپلت دیگری برای خاموش کردن خودکار Wi-Fi طراحی شده است که برای زمان ترک خانه یا محل کار و طبعاً عدم دسترسی به شبکه‌ی وای-فای مناسب است.

بی‌صدا کردن زنگ تلفن در شروع جلسات

برای فعال کردن خودکار حالت بی‌صدا در اندروید، می‌توانید از اپلتی به اسم Automatically Mute Your Ringer When a Meeting Starts استفاده کنید. این اپلت با توجه به رویدادهای ثبت‌شده در تقویم گوگل عمل می‌کند و زمانی که طبق برنامه‌ی زمانی در جلسه‌ای شرکت می‌کنید، به صورت خودکار زنگ تلفن را بی‌صدا می‌کند. البته می‌توانید برای کلاس درس و محل کار هم از این اپلت استفاده کنید.

آشنایی با IFTTT و اپلت‌های مفید آن برای انجام خودکار امور در اندروید

اپلت مشابه دیگری برای فعال کردن صدای زنگ تلفن پس از پایان جلسات نیز طراحی شده است:

پیدا کردن گوشی اندرویدی با بلند کردن صدای زنگ از طریق پیامک lostphone

اپلت جالب بعدی، Find Your Lost Android Phone نام دارد و همان‌طور که از نامش حدس زده‌اید، برای یافتن گوشی اندرویدی طراحی شده است. کافی است پیامک lostphone را از یک خط تلفن دیگر به شماره تلفن خویش ارسال کنید. این اپلت به محض دریافت چنین پیامکی، صدای زنگ تلفن را حداکثر می‌کند. لذا می‌توانید با شماره‌ی خویش تماس بگیرید و به راحتی صدای زنگ تلفن را دنبال کنید.

آشنایی با IFTTT و اپلت‌های مفید آن برای انجام خودکار امور در اندروید

البته برای یافتن گوشی اندرویدی، اگر پیشاپیش وارد حساب گوگل شده باشید و تنظیمات لازم را انجام داده باشید، می‌توانید از گوگل استفاده کنید: