عکس‌هایی که با دوربین گوشی یا تبلت اندرویدی می‌گیرید، در اپلیکیشن گالری نمایش داده می‌شود. لذا اگر کسی رمز گوشی یا تبلت شما را بداند، به سرعت عکس‌ها و فیلم‌ها را پیدا می‌کند و این از منظر حریم خصوصی خوب نیست. بهتر است برای عکس‌های شخصی و مهم، از روش مخفی کردن استفاده کنید یا حتی بهتر است با استفاده از اپلیکیشن‌های خاصی، این فایل‌ها را رمزگذاری کنید. به این ترتیب رویت کردن عکس‌ها، بسیار مشکل یا غیرممکن می‌شود.

در ادامه به معرفی چند اپلیکیشن برای مخفی کردن و رمزگذاری عکس‌ها در اندروید می‌پردازیم. با ما باشید.

یک راهکار ساده برای مخفی کردن فایل‌ها در اندروید، استفاده از نام‌هایی است که با نقطه شروع می‌شوند. به این فایل‌ها اصطلاحاً Dot Files گفته می‌شود و مثل فایل‌ها و فولدرهای خاص سیستم عامل، مخفی هستند مگر آنکه کاربر در نرم‌افزار مدیریت فایل، نمایش فایل‌های مخفی را فعال کند تا این فایل‌ها نمایش داده شوند. قبلاً در مقاله‌ای به این روش ساده که نیازی به اپ اضافی ندارد، پرداختیم:

اگر این روش مراحل زیادی دارد و امنیت آن در حدی که می‌خواهید، بالا نیست، می‌توانید از اپ‌های جانبی استفاده کنید که در ادامه به معرفی بهترین موارد می‌پردازیم.

Vaulty اپی قدرتمند برای ایجاد گالری‌های تصاویر مخفی

اپلیکیشن Vaulty یکی از اپ‌های برتر برای مخفی کردن فایل در اندروید است و در واقع صدها هزار کاربر از این اپلیکیشن استفاده می‌کنند و نظر مثبتی راجع‌به آن ثبت کرده‌اند. این اپ رایگان است اما نسخه‌ی پولی نیز دارد.

اپلیکیشن Vaulty دارای گالری مجزا است و هر عکسی که جزو فایل‌های قفل شده باشد، در این گالری خاص نمایش داده می‌شود اما طبعاً در اپلیکیشن اصلی Gallery قابل مشاهده نیست.

علاوه بر این می‌توانید چند Vault بسازید و در هر یک، عکس‌های و فایل‌هایی را قرار بدهید. در این صورت چند گالری تصویر مخفی خواهید داشت و می‌توانید به افراد مختلف، عکس‌های مختلفی را نشان بدهید.

معرفی بهترین اپ‌های رمزگذاری و مخفی کردن عکس و ویدیو در اندروید

معرفی بهترین اپ‌های رمزگذاری و مخفی کردن عکس و ویدیو در اندروید

در اپلیکیشن Vaulty قابلیت بکاپ گرفتن از تصاویر نیز پیش‌بینی شده است و لذا اگر گوشی خویش را گم یا خراب کنید، عکس‌ها از طریق اینترنت قابل دانلود است.

Keepsafe Vault

رقیب اصلی اپلیکیشن Vaulty، اپی به اسم Keepsafe Vault است. قابلیت‌های این اپ تقریباً مشابه است و عکس‌ها را به خوبی رمزگذاری و مخفی می‌کند. علاوه بر این قابلیت بکاپ گرفتن از عکس‌ها در فضای ابری آنلاین وجود دارد.

یک ویژگی جالب این اپ، قابلیت مخفی کردن آیکون اپ است و در واقع اگر کسی گوشی یا تبلت شما را آنلاک کند و با این اپ آشنایی داشته باشد، سریعاً متوجه نمی‌شود که شما با این اپ، روی فایل‌هایی رمز گذاشته‌اید و آنها را از نظر پنهان کرده‌اید.

معرفی بهترین اپ‌های رمزگذاری و مخفی کردن عکس و ویدیو در اندروید

معرفی بهترین اپ‌های رمزگذاری و مخفی کردن عکس و ویدیو در اندروید

ویژگی جالب بعدی، قابلیت به اشتراک‌گذاری عکس‌های خودنابود‌شونده با دیگر کاربران این اپ است. این عکس‌ها به صورت خودکار پس از ۲۰ ثانیه، حذف می‌شوند!

اپلیکیشن Keepsafe Vault نیز به دو صورت رایگان و پولی قابل استفاده است. 

Hide Something و مخفی کردن از طریق منوی Share

اپ بعدی برای مخفی کردن محتوا در اندروید، Hide Something است. با این اپ می‌توانید عکس‌ها را رمزگذاری کنید به گونه‌ای که برای رویت کردن عکس‌ها، وارد کردن PIN یا پسورد ضروری باشد و به علاوه می‌توانید از عکس‌ها روی فضای ابری گوگل درایو، بکاپ بگیرید.

معرفی بهترین اپ‌های رمزگذاری و مخفی کردن عکس و ویدیو در اندروید

معرفی بهترین اپ‌های رمزگذاری و مخفی کردن عکس و ویدیو در اندروید

یکی از مزایای Hide Something این است که می‌توانید هر فایل و فولدر دلخواهی را به راحتی از طریق منوی Share یا به اشتراک‌گذاری، در Vault ذخیره و مخفی کنید. ویژگی مثبت بعدی این است که این اپ در لیست اپلیکیشن‌های اخیراً استفاده شده نمایش داده نمی‌شود.

این اپ هم نسخه‌ی رایگان و پولی دارد.

LockMyPix و ساخت Vault تقلبی

اپلیکیشن اندرویدی LockMyPix از الگوریتم AES برای رمزگذاری کردن تعداد نامحدودی عکس یا ویدیو استفاده می‌کند.

ویژگی متمایز و جالب این اپ، قابلیت ایجاد کردن بخش مخفی اضافی است که با PIN متفاوتی آنلاک می‌شود. بنابراین می‌توانید عکس‌ها و ویدیوهای شخصی را در Vault اصلی خویش ذخیره کنید و در عین حال برای فریب دادن افراد کنجکاو و مزاحم، یک Vault تقلبی با رمز متفاوت بسازید.

از دیگر قابلیت‌های این اپ که به صورت رایگان و پولی در گوگل پلی منتشر شده، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پشتیبانی از رمزگذاری فایل‌های موجود روی کارت حافظه
  • بکاپ رمزگذاری شده
  • پشتیبانی از عکس‌های GIF