یکی از برتری‌های ویندوز ۱۰ نسبت به مک‌او‌اس، اسنپ کردن و تغییر اندازه‌ی پنجره‌ها است. در ویندوز زمانی که می‌خواهید پنجره‌ی چند نرم‌افزار را در کنار هم داشته باشید و از هر دو استفاده کنید، می‌توانید با کلیک و درگ کردن نوار عنوان پنجره‌ها به لبه‌ی چپ یا لبه‌ی راست صفحه نمایش، سریعاً پنجره‌ها را در نیم‌صفحه یا ربع صفحه قرار بدهید. در macOS این قابلیت به صورت پیش‌فرض وجود ندارد اما با استفاده از اپلیکیشنی رایگان به نام Penc می‌توانید اندازه‌ی پنجره‌ها را با ژست حرکتی جاروبی به سرعت تنظیم کنید.

در این مقاله با اپلیکیشن Penc و شیوه‌ی استفاده از آن آشنا می‌شویم.

اسنپ کردن پنجره‌ها در مک‌بوک یا آی‌مک با حرکت جاروبی

توجه کنید که اپلیکیشن رایگان و متن باز Penc در حقیقت عملکرد جالب ویندوز ۱۰ در مدیریت اندازه‌ی پنجره‌ها را شبیه‌سازی نمی‌کند بلکه این کار را به شیوه‌ی متفاوتی انجام می‌دهد. البته قابلیت ریسایز کردن سریع پنجره‌ها و اسنپ کردن در آن وجود دارد اما برای این کار می‌بایست از کیبورد استفاده کنید.

ابتدا این اپ را دانلود کرده و اجرا کنید:

این اپلیکیشن به دسترسی‌های خاص Accessibility نیاز دارد، لذا برای عملکرد صحیح، دسترسی‌های لازم را بدهید. زمانی که اپلیکیشن Penc‌ را اجرا کردید، کلید Command کیبورد را دو مرتبه فشار دهید و پس از بار دوم، این دکمه را رها نکنید. به این ترتیب لایه‌ی شفافی روی صفحه نمایش MacBook یا iMac ظاهر می‌شود.

اکنون موس را حرکت بدهید و روی پنجره‌ای قرار دهید و سپس با ژست حرکتی نزدیک کردن دو انگشت به هم، عمل تغییر اندازه‌ی پنجره را انجام بدهید. برای جابجا کردن با روشی شبیه به ویندوز ۱۰، لایه‌ی شفاف را به یکی از ضلع‌های راست یا چپ صفحه نمایش ببرید تا عمل اسنپ انجام شود و در واقع پنجره در نیمه‌ای از صفحه قرار بگیرد.

تغییر اندازه‌ی پنجره‌ها و اسنپ کردن مشابه ویندوز ۱۰ در مک‌او‌اس

پس از اسنپ می‌توانید کلید Command‌ کیبورد را رها کنید. البته این کلید در تنظیمات اپلیکیشن Penc قابل‌تغییر است.

در پنجره‌ی تنظیمات Penc می‌توانید از منوی کرکره‌ای Double press modifier key to activate، به جای کلید Command کلید دیگری را انتخاب کنید. با دو بار فشار دادن و نگه داشتن کلید انتخاب شده، این اپلیکیشن فعال می‌شود و می‌توانید پنجره‌ها را اسنپ یا ریسایز کنید.

در تنظیمات اسلایدری به اسم Swipe sensitivity موجود است که میزان حساسیت ژست حرکتی جاروبی را تغییر می‌دهد.

تغییر اندازه‌ی پنجره‌ها و اسنپ کردن مشابه ویندوز ۱۰ در مک‌او‌اس

اپل قابلیت ماکسیمایز یا حداکثر کردن اندازه‌ی پنجره‌ها با دبل‌کلیک روی لبه‌ی پنجره‌ی اپلیکیشن را در مک‌او‌اس اضافه کرده اما بسیاری از کاربران از این روش استفاده نمی‌کنند و حتی اطلاعی از این روش جدید ندارند!

به نظر می‌رسد که اپل هنوز در استفاده‌ی بهینه از ژست حرکتی جاروبی در مک‌او‌اس ضعیف عمل می‌کند و هنوز هم استفاده از نرم‌افزارهایی مثل BetterTouchTool برای کاربران حرفه‌ای جذاب است.