اغلب لپ‌تاپ‌ها دارای چند لامپ LED کوچک برای نمایش وضعیت روشن بودن دستگاه و شارژ شدن باتری، فعال بودن بخش‌هایی مثل Wi-Fi یا وبکم، کار کردن هارددیسک یا SSD و نمایش وضعیت شارژ باتری هستند. معمولاً عملکرد دستگاه عادی است و چراغ‌های ضلع جلوی یا کنار لپ‌تاپ به درستی روشن و خاموش یا چشمک‌زن و یا رنگی می‌شود.

یکی از مشکلاتی که کاربران لپ‌تاپ‌های Dell و به خصوص کاربران مدل‌های جدید گزارش می‌کنند این است که چراغ مربوط به شارژ باتری چشمک‌زن است و حتی با کامل شارژ شدن باتری، چشمک‌زن باقی می‌ماند! در ادامه به علت و روش حل مشکل می‌پردازیم.

علت چشمک زدن چراغ باتری در لپ‌تاپ‌های Dell

در محصولات کمپانی Dell و به خصوص مدل‌های جدیدتر، مشکل چشمک زدن چراغ مربوط به شارژ بیشتر گزارش شده است. علت روشن شدن این چراغ در حالت معمول دو چیز است:

  • زمانی که کابل شارژ و آداپتور را به لپ‌تاپ متصل می‌کنید، چراغ شارژ باتری لحظاتی روشن می‌شود. به این ترتیب کاربر متوجه می‌شود که شارژر را صحیح متصل کرده و جریان الکتریکی توسط لپ‌تاپ دریافت می‌شود.
  • دلیل دوم این است که باتری در حال شارژ شدن است. تا زمانی که فرآیند شارژ باتری ادامه داشته باشد، چراغ LED باتری روشن می‌ماند!

رفع مشکل چشمک‌زن بودن چراغ شارژ باتری در محصولات Dell

اما حالت چشمک‌زن چه معنایی دارد؟

دومین کارکرد این لامپ، نمایش کارکرد HDD‌ یا SSD است. به عبارت دیگر اگر فایل‌هایی در حال خواندن یا نوشته شدن روی درایو هارددیسک یا درایو حالت جامد باشد، چراغ LED چشمک‌زن می‌شود.

بنابراین مشکل روشن ماندن لامپ مربوط به شارژ باتری در لپ‌تاپ‌های Dell و به خصوص مدل‌های جدید، ارتباطی با خرابی باتری، آداپتور، نوسان برق و غیره ندارد بلکه به دومین کارکرد این چراغ مربوط می‌شود. مشکل این است که احتمالاً دومین عملکرد لامپ مربوط به باتری تصادفاً فعال شده است.

رفع مشکل چشمک زدن چراغ LED‌ باتری در لپ‌تاپ‌های Dell

سوال اصلی این است که چطور مشکل چشمک‌زن شدن چراغ باتری را حل کنیم؟ آیا راهی برای فعال کردن عملکرد اصلی چراغ LED وجود دارد؟

پاسخ مثبت است. در محصولات جدید Dell اگر کلید میانبر Fn + H را فشار بدهید، عملکرد چراغ وضعیت شارژ باتری تغییر می‌کند و وضعیت فعالیت درایو هارددیسک یا SSD را نمایش می‌دهد. اگر یک بار دیگر این کلید میانبر را فشار بدهید، عملکرد اصلی فعال می‌شود. بنابراین حل مشکل بسیار ساده است و کافی است Fn را نگه دارید و H را فشار دهید.

دقت کنید که در صورت استفاده از کیبورد بلوتوث، وایرلس یا کیبوردهای USB، با توجه به اینکه معمولاً کلیدی به اسم Fn در کار نیست، نمی‌توان شورت‌کات Fn + H‌ را فشار داد. بنابراین از کیبورد اصلی لپ‌تاپ برای سوییچ کردن عمل اصلی و ثانوی استفاده کنید.

علاوه بر این اگر نیازی به رویت کردن وضعیت شارژ شدن باتری یا اتصال صحیح آداپتور به برق و همین‌طور لپ‌تاپ ندارید، می‌توانید چشمک زدن چراغ موردبحث را نادیده بگیرید.