استفاده از محصولات اپل برای آهنگ‌سازی با وجود تعداد زیادی اپلیکیشن کامل، ساده است اما اگر بخواهید از آیفون یا آیپد در نقش وسیله‌ای برای پخش کردن موسیقی رزولوشن‌بالا و بسیار باکیفیت استفاده کنید، کار کمی مشکل می‌شود و انتخاب‌ها محدود می‌شود.

در این مقاله به مفهوم موسیقی رزولوشن‌بالا و وسایل جانبی لازم برای گوش دادن به موسیقی Hi-Res و همین‌طور اپلیکیشن‌هایی که فرمت‌های رزولوشن‌بالا را به درستی پخش می‌کنند، می‌پردازیم.

آشنایی با صدای رزولوشن‌بالا و فرمت‌های صوتی

در حالت کلی تعریف مشخص و دقیقی برای صدای رزولوشن‌بالا وجود ندارد، درست مثل صفحه نمایش گوشی‌ها و مانیتورها که تعریف دقیقی برای عبارت رزولوشن‌بالا مطرح نشده است.

فایل موسیقی رزولوشن‌بالا اصطلاحاً به فایلی گفته می‌شود که تعداد بیت‌های به کار رفته برای توصیف یک نمونه صدا، زیاد باشد. در حالت عادی فایل‌های موسیقی از عمق بیت یا Bit Depth معادل ۸ بیت برای ذخیره کردن هر نمونه از صدا بهره می‌گیرند. فایل‌های رزولوشن‌بالا از ۱۶ بیت یا ۲۴ بیت و حتی ۳۲ بیت بهره می‌گیرند که طبعاً کیفیت را بالاتر می‌برد و حجم فایل را بیشتر می‌کند.

برخی فرمت‌های صوتی که صدا را به خوبی فشرده می‌کنند، از صدای رزولوشن‌بالا پشتیبانی نمی‌کنند و برخی دیگر این ویژگی را دارند. مسأله‌ی مهم‌تر این است که صدا با چه الگوریتمی فشرده شده است؟

برخی الگوریتم‌ها با مقداری افت کیفیت، فایل را فشرده می‌کنند و برخی دیگر بدون افت کیفیت اطلاعات را فشرده می‌کنند.

الگوریتم‌های Lossy یا دارای افت کیفیت برای صدای رزولوشن‌بالا مناسب نیست. لذا فرمت محبوبی مثل MP3 برای این مهم به کار نمی‌رود. فرمت‌های بدون افت یا Lossless مثل ALAC اپل، FLAC و موارد کم‌کاربردتر مثل MQA و DSD برای فشرده‌سازی بدون افت کیفیت استفاده می‌شود.

خوشبختانه کانورت کردن فایل‌هایی با فرمت ALAC‌ به فرمت رایگان FLAC و همین‌طور حالت برعکس، ساده است.

برای آشنایی بیشتر با انواع فرمت فایل صوتی به مقاله‌ای از بخش دانش‌نامه توجه فرمایید:

آیفون و آیپد به صورت پیش‌فرض از چه فرمت صدایی پشتیبانی می‌کند؟

کاربران iOS به صورت پیش‌فرض و در واقع بدون استفاده از نرم‌افزار اضافی، می‌توانند فایل‌هایی با فرمت ALAC را به کمک اپلیکیشن Music اپل پخش کنند. این فرمت متعلق به اپل است و در بسیاری از اپلیکیشن‌های اپل پشتیبانی می‌شود.

در آیفون و آیپد می‌توانید صدایی با بیت دپث ۲۴ بیت و نرخ نمونه‌برداری حداکثر ۹۶ کیلوهرتز را پلی کنید که کیفیت فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شود و برای اغلب کاربران حرفه‌ای عالی است. اما مشکل اینجاست که معمولاً فایل‌های موسیقی رزولوشن‌بالا با عمق بیت ۲۴ بیت و نرخ نمونه‌برداری ۱۹۲ کیلوهرتز به فروش می‌رسد که با iOS سازگار نیست. بنابراین لازم است از اپلیکیشن دیگری برای پخش کردن این نوع فایل‌ها استفاده کنید.

متأسفانه اپلیکیشن Music اپل که به صورت پیش‌فرض در آیفون و آیپد نصب شده، قابلیت پخش کردن فایل‌هایی با فرمت FLAC را ندارد! البته سیستم عامل از این فرمت پشتیبانی می‌کند.

چگونه در آیفون و آیپد صدای رزولوشن‌بالا را پخش کنیم و بشنویم؟

مشکل بزرگ‌تر این است که اپلیکیشن iTunes اپل که برای انتقال فایل موسیقی از ویندوز یا مک‌او‌اس به آیفون و آیپد استفاده می‌شود، فایل‌های حداکثر ۲۴ بیتی و ۹۶ کیلوهرتزی را پشتیبانی می‌کند و مشکل دیگر این است که ایرپادهای اپل هم همین محدودیت را دارند. لذا باید برای سخت‌افزار یعنی ایرفون نیز فکری کرد.

ایرفون یا هندزفری رزولوشن‌بالا برای آیفون و آیپد

ایرپادی که اپل برای iPhone و iPad طراحی کرده، از نظر کیفیت صدا بهترین نیست بلکه محصولات باکیفیت و در عین حال ارزان‌تری برای لذت بردن از موسیقی رزولوشن‌بالا در بازار موجود است. در آیفون و آیپدهای جدید که جک هدفون موجود نیست، نمی‌توان از بسیاری از محصولات مرغوب استفاده کرد. محصولات بلوتوث گزینه‌ی خوبی محسوب می‌شوند اما استریم کردن صدای رزولوشن‌بالا با روش بلوتوثی با افت کیفیت همراه است.

بنابراین بهترین راهکار این است که یک تبدیل لایتنینگ پورت به جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون تهیه کنید تا استفاده از انواع و اقسام هدفون و هدست باکیفیت، امکان‌پذیر شود. اپل این تبدیل را قبلاً در جعبه‌ی آیفون قرار می‌داد اما اکنون باید آن را به صورت جداگانه خریداری کنید.

چگونه در آیفون و آیپد صدای رزولوشن‌بالا را پخش کنیم و بشنویم؟

تبدیلی که اپل طراحی کرده، از تبدیل دیجیتال به آنالوگی که ساخت Cirrus Logic است، بهره می‌برد و می‌تواند صدای دریافتی از طریق لایتنینگ پورت را به صدای ۲۴ بیتی با نرخ نمونه‌برداری ۱۹۲ کیلوهرتز تبدیل کند. بنابراین مشکل فرمت‌های صوتی از نظر سخت‌افزار رفع می‌شود. البته در انتخاب هدفون مناسب نیز دقت کنید.

اگر لازم است می‌توانید تبدیل دیجیتال به آنالوگ یا به اختصار DAC مرغوب‌تری تهیه کنید که البته بسیار گران تمام می‌شود. به عنوان مثال تبدیل FiiO i1 Portable DAC از نظر قیمت و کیفیت، تقریباً مشابه تبدیل اپل است اما دکمه‌هایی برای کنترل کردن پخش موسیقی روی آن موجود است.

چگونه در آیفون و آیپد صدای رزولوشن‌بالا را پخش کنیم و بشنویم؟

تبدیل AudioQuest Dragonfly Black که گران‌تر است، کیفیت بالاتری دارد و در کنار تبدیل لایتنینگ پورت به جک هدفون، تبدیل لایتنینگ پورت به USB نیز ارایه می‌شود. مدل باکیفیت‌تر، AudioQuest Dragonfly Red است که قیمتی در حدود ۲۴۰ دلار دارد!!! Chord Mojo هم مدلی کامل‌تر و مرغوب‌تر است که ۳۰۰ دلار هزینه‌ی اضافی دارد. استفاده از این تبدیل‌های بسیار گران، تغییر قابل‌توجه و محسوسی در کیفیت صدایی که می‌شنوید ایجاد نمی‌کند اما به هر حال باکیفیت‌تر هستند. برخی تبدیل‌ها از نظر اندازه، بزرگ و دست‌وپاگیر هستند و برای استفاده به صورت پرتابل مناسب نیستند.

دقت کنید که می‌توانید از برخی تبدیل‌های مرغوب برای اتصال هدفون به کامپیوتر یا وسایل اندرویدی نیز استفاده کنید.

چگونه در آیفون و آیپد صدای رزولوشن‌بالا را پخش کنیم و بشنویم؟

بهترین اپ‌های پخش موسیقی رزولوشن‌بالا در آیفون و آیپد

اپ‌های متعددی برای پخش کردن فرمت‌های صوتی رزولوشن‌بالا و بدون افت کیفیت یا Lossless در آیفون و آیپد موجود است. امکانات این اپ‌ها متفاوت است. برخی رایگان و برخی پولی هستند. در ادامه دو مورد از بهترین گزینه‌ها را معرفی می‌کنیم.

Vox Music Player بهترین اپ برای پخش فایل‌های موسیقی

اپلیکیشن Vox Music Player یکی از محبوب‌ترین اپ‌های پخش موسیقی در میان کاربرد آیفون است. این اپ علاوه بر پشتیبانی از فرمت ALAC اپل، از فرمت‌های FLAC و DSD و غیره نیز پشتیبانی می‌کند و از همه مهم‌تر اینکه رایگان است!

چگونه در آیفون و آیپد صدای رزولوشن‌بالا را پخش کنیم و بشنویم؟

البته برای برخورداری از همه‌ی قابلیت‌ها، می‌بایست حساب Vox Premium را تهیه کنید که ماهانه ۵ دلار و سالانه ۵۰ دلار هزینه دارد. در این صورت می‌توانید از تنظیمات پیشرفته‌ی صدا و قابلیت همگام‌سازی موسیقی بین MacBook و آیفون بهره‌مند شوید. علاوه بر این می‌توانید از فضای ابری نامحدود برای ذخیره‌سازی موسیقی استفاده کنید.

Tidal بهترین اپ برای استریم کردن موسیقی

اگر بخواهید از روش استریم کردن برای پخش موسیقی استفاده کنید، بهترین گزینه اپلیکیشن Tidal است. منظور از استریم کردن موسیقی، دانلود و پخش زنده موسیقی از سرویس‌های آنلاین است. Tidal یکی از رقبای Spotify است که برای استفاده از آن می‌بایست ماهانه ۱۰ دلار هزینه کنید اما برای صدای رزولوشن‌بالا، کمی بهتر از سرویس‌های Spotify و Apple Music است. اگر حساب Hi-Fi را تهیه کنید که ماهانه ۲۰ دلار هزینه دارد، مزیت اصلی آن روشن می‌شود.

چگونه در آیفون و آیپد صدای رزولوشن‌بالا را پخش کنیم و بشنویم؟

در پلان Hi-Fi تمام ترک‌های موسیقی با عمق بیت ۱۶ بیت و نرخ نمونه‌برداری ۴۴.۱ کیلوهرتز استریم می‌شوند اما می‌توانید از فرمت Master Quality Authenticated که به اختصار MQA گفته می‌شود هم استفاده کنید و صدای رزولوشن‌بالا با کیفیت ۲۴ بیت و ۹۶ کیلوهرتز را استریم کنید.