مرورگرهای اینترنت پیشرفته، امکانات متنوعی و علاوه بر امکانات، قابلیت‌های امنیتی متعددی در آنها پیش‌بینی شده است. اما متأسفانه برای استفاده کردن از امکانات و قابلیت‌های مرورگرهایی نظیر Google Chrome یا Mozilla Firefox به سخت‌افزار بهتری نیاز دارید. لذا وب‌گردی با این مرورگرها در کامپیوترهای قدیمی مشکلاتی به دنبال دارد. به عنوان مثال اگر RAM سیستمی کمتر از ۵۱۲ مگابایت باشد، گوگل کروم مرتباً در نمایش صفحات سایت‌ها با مشکل روبرو می‌شود.

در این مقاله می‌خواهیم بهترین مرورگرهای اینترنت برای سیستم‌های قدیمی یا سیستم‌هایی که سخت‌افزار ضعیفی دارند را معرفی کنیم. با ما باشید.

Opera

مرورگر معروف Opera یکی از مرورگرهایی است که بر اساس پروژه‌ی متن باز کرومیوم ساخته شده و در واقع هسته‌ی آن مشابه گوگل کروم است. اما در عین حال اپرا منابع سخت‌افزاری کمتری مصرف می‌کند. حتی می‌توانید اپرا را روی ویندوز XP نصب کنید که در حال حاضر سیستم عاملی بسیار قدیمی محسوب می‌شود. ویندوز XP از نظر بار پردازشی، به مراتب سبک‌تر از ویندوز ۱۰ است. لذا برای وب‌گردی در سیستم‌های قدیمی، ترکیبی از ویندوز XP و مرورگر Opera بهتر از استفاده از گوگل کروم است.

مرورگر اپرا امکانات جالب توجهی نیز دارد. به عنوان مثال حالت Battery Saver که مصرف باتری را کاهش می‌دهد و همین‌طور قابلیت‌های کاهش ترافیک مصرفی اینترنت و مسدودکننده‌ی تبلیغات در این مرورگر، برای بسیاری از کاربران جذاب است.

بهترین مرورگرهای اینترنت برای کامپیوترهای ضعیف و قدیمی

در مرورگر اپرا حتی ابزار فیدخوان یا RSS Reader نیز گنجانده شده است که برای دنبال کردن اخبار سایت‌های موردعلاقه عالی است.

Maxthon

یکی از ویژگی‌های کلیدی Maxthon، سبک بودن آن است. می‌توانید این مرورگر را روی سیستمی که فقط ۵۱۲ مگابایت حافظه‌ی RAM دارد نصب کنید. به علاوه ویندوز ۲۰۰۰ و نسخه‌های جدیدتر ویندوز پشتیبانی می‌شود. البته این روزها کمتر کسی کامپیوتر مجهز به ویندوز بسیار قدیمی ۲۰۰۰ دارد! لذا شاید مرورگر مدرن سبک‌تر از Maxthon پیدا نکنید.

بهترین مرورگرهای اینترنت برای کامپیوترهای ضعیف و قدیمی

این مرورگر از دو موتور رندرینگ Webkit که در کروم به کار رفته و همین‌طور Trident استفاده می‌کند و به تناسب نیازهای کاربر، بین این دو موتور سوییچ می‌کند. با وجود اینکه Maxthon نیازهای سخت‌افزاری بسیار پایینی دارد، یک مرورگر مدرن است و ابزارهایی نظیر اسکرین‌شات گرفتن از صفحه و دانلود ویدیو از سایت‌های استریم ویدیو نظیر یوتیوب و فیس‌بوک و توییتر در آن پیاده‌سازی شده است.

اگر تعداد نرم‌افزارهای نصب شده برایتان مهم است و می‌خواهید سیستم عامل تا حدی که ممکن است، سبک بماند، می‌توانید نسخه‌ی پرتابل این مرورگر را دانلود کنید.

Avant Browser

مرورگر بعدی که پیشنهاد می‌کنیم، Avant Browser نام دارد. اگر سیستمی دارید که حتی کمتر از ۵۱۲ مگابایت رم دارد و در واقع رم آن بین ۱۲۸ تا ۵۱۲ مگابایت است، می‌توانید از Avant Browser استفاده کنید! البته سخت‌افزاری که در این حد قدیمی باشد، نادر است و شاید بهتر باشد که هر چه سریع‌تر آن را کنار بگذارید.

بهترین مرورگرهای اینترنت برای کامپیوترهای ضعیف و قدیمی

در سیستم‌های بسیار قدیمی، ممکن است مرورگر کروم و دیگر مرورگرهای سنگین امروزی، مرتباً در بارگذاری صفحات مکث کنند و این به علت ضعف سخت‌افزار است. اما Avant Browser مرتباً جلوی هنگ کردن صفحات وب را می‌گیرد و از کرش کردن جلوگیری می‌کند. به همین علت است که حتی با ۱۲۸ مگابایت رم هم می‌توان از این مرورگر استفاده کرد.

PaleMoon

مرورگری به اسم PaleMoon برای سیستم‌هایی که رم بسیار پایینی دارند توصیه نمی‌شود اما به هر حال سبک‌تر از مرورگرهای مدرن امروزی است. PaleMoon در حقیقت نسخه‌ای ساده و سبک‌شده از Mozilla Firefox است که شاید برخی آن را به فایرفاکس ترجیح دهند.

برای استفاده از مرورگر PaleMoon به رم بیش از ۵۱۲ مگابایت نیاز دارید. با این وجود ابزار مسدود کردن تبلیغات در آن وجود ندارد. در واقع این مرورگر برای ویندوز ۷ و سیستم‌هایی با رم ۲ گیگابایت طراحی شده است.

بهترین مرورگرهای اینترنت برای کامپیوترهای ضعیف و قدیمی

PaleMoon بر اساس Goanna طراحی شده که خود برگرفته از موتور Gecko مرورگر Firefox شکل گرفته است.

K-Meleon

مرورگر K-Meleon نیز یکی از سبک‌ترین مرورگرهایی است که می‌توانید روی سیستم‌های ضعیف نصب کنید. این مرورگر حتی با ویندوز ۹۸ که به تاریخ پیوسته نیز سازگاری دارد. K-Meleon امکانات زیاد و عجیبی ندارد. می‌توانید تم‌های مختلف آن را تجربه کنید و همین‌طور چند تب برای باز کردن صفحات وب باز کنید. طراحی آن نیز ساده و نسبتاً قدیمی به نظر می‌رسد.

بهترین مرورگرهای اینترنت برای کامپیوترهای ضعیف و قدیمی

در این مرورگر می‌توانید اجرا شدن کدهای JavaScript‌ را به راحتی فعال و غیرفعال کنید. دکمه‌ی JavaScript‌ در نوار زیر نوار آدرس برای همین موضوع در نظر گرفته شده است. در این نوار، دکمه‌ی مسدود کردن پاپ‌آپ‌ها و بستن محتوای Flash با دکمه‌ی Kill Flash نیز موجود است. به علاوه می‌توانید بارگذاری عکس‌های سایت‌ها را با یک کلیک روی دکمه‌ی images متوقف کنید تا صفحه زودتر لود شود.

توجه کنید که این امور در مرورگرهای امروزی نظیر Chrome و Firefox نیز امکان‌پذیر است اما نه به سادگی مرورگر K-Meleon.

Lunascape

مرورگر Lunascape یکی از مرورگرهایی است که می‌توانید روی سیستم‌های قدیمی مجهز به Windows XP نصب کنید و لذا نیازی به رم بالا ندارد. در این مرورگر امکان استفاده از ۳ موتور رندرینگ معروف یعنی Webkit به کار رفته در گوگل کروم، Gecko به کار رفته در فایرفاکس و Trident به کار رفته در اینترنت اکسپلورر مایکروسافت وجود دارد که ویژگی جالبی است.

بهترین مرورگرهای اینترنت برای کامپیوترهای ضعیف و قدیمی

سرعت Lunascape نسبتاً بالا است و با وجود امکانات مختلفی که در نوارهای بالای مرورگر مشاهده می‌کنید، نیازی به نصب کردن افزونه‌های متعدد نیست. اما اگر به افزونه نیاز داشته باشید، با توجه به اینکه این مرورگر بر اساس هسته‌ی Firefox طراحی شده، می‌توانید از افزونه‌های فایرفاکس استفاده کنید.