یک روش دانلود ایمیج دیسک نصب ویندوز ۱۰ با فرمت ISO از سایت مایکروسافت، استفاده از ابزاری به Media Creation Tool است که محصولی از مایکروسافت است. علاوه بر این با کمک این نرم‌افزار می‌توانید فلش‌درایو USB را برای نصب کردن ویندوز ۱۰ بوت‌ابل کنید.

در این مقاله به شیوه‌ی دانلود کردن فایل ISO نسخه‌های مختلف ویندوز ۱۰ از سایت مایکروسافت می‌پردازیم. با ما باشید.

به تفاوت نسخه‌های مختلف ویندوز ۱۰ توجه کنید!

برخی از کاربران ایرانی، ویندوز ۱۰ را مستقیماً از سایت مایکروسافت دانلود می‌کنند و پس از نصب، با استفاده از کلید فعالسازی قانونی، آن را اکتیو می‌کنند. برخی نیز فایل ISO دیسک نصب ویندوز ۱۰ را دانلود کرده و پس از نصب، با استفاده از کرک‌های مختلف، ویندوز را فعالسازی می‌کنند و حتی آن را مرتباً بروزرسانی می‌کنند.

قبل از دانلود کردن ویندوز ۱۰، باید به ۳۲ یا ۶۴ بیتی بودن آن توجه کرد. برخی از نرم‌افزارها فقط با نسخه‌ی ۶۴ بیتی ویندوز سازگاری دارند و برخی دیگر فقط روی نسخه‌ی ۳۲ بیتی ویندوز به درستی اجرا می‌شود. البته تعداد این نوع نرم‌افزارها بسیار کم است و بهتر است برای عملکرد بهتر، نسخه‌ی ۶۴ بیتی را دانلود کنید.

از طرفی ویندوز ۱۰ چند نگارش مخصوص کاربران خانگی، سازمان‌ها، دانش‌آموزان و غیره دارد که در برخی امکانات متفاوت هستند. نسخه‌ای که برای کارهای معمولی توصیه می‌کنیم، نسخه‌ی Home است. نسخه‌ی Pro کامل‌تر است اما هزینه‌ی بیشتری دارد. البته اگر ویندوز ۱۰ را به صورت کرک شده استفاده می‌کنید، مسأله‌ی هزینه مطرح نیست. لذا نصب کردن این نسخه توصیه می‌شود.

نکته‌ی دیگر این است که باید به سال و ماه انتشار توجه کرد. به عنوان مثال اگر برنامه‌ای داشتید که روی نسخه‌ی ۱۸۰۹ ویندوز ۱۰ درست کار می‌کرده اما با ارتقا دادن به نسخه‌ی ۲۰۰۴، مشکل پیدا کرده، پس از چک کردن راه حل‌های مختلف شاید مجبور شوید که همان نسخه‌ی سابق را نصب کنید. البته اگر بکاپ داشته باشید، ری‌استور کردن ویندوز به همراه همه‌ی نرم‌افزارها و تنظیمات سابق، زمان کمتری لازم دارد و بهتر است. اما اگر راهی برای بازگردانی ویندوز قبلی ندارید، باید به نسخه‌ی ویندوز ۱۰ که دانلود می‌کنید هم توجه کنید.

برای اطلاع از مفهوم نسخه‌ها و ورژن‌های ویندوز ۱۰ به مقاله‌ی زیر توجه فرمایید:

آموزش دانلود فایل ISO ویندوز ۱۰ از سایت مایکروسافت

برای شروع کار به ابزاری به اسم Media Creation Tool نیاز دارید که کار آن دانلود کردن فایل ISO و رایت کردن آن روی دی‌وی‌دی خام یا بوت‌ابل کردن فلش‌درایو USB برای نصب کردن ویندوز ۱۰ است. البته این نرم‌افزار محصولی جانبی نیست بلکه مستقیماً توسط مایکروسافت منتشر شده است. برای دانلود به سایت رسمی مایکروسافت رجوع کنید:

اما مشکل این است که نرم‌افزار موردبحث آخرین نسخه‌ی ویندوز ۱۰ را دانلود می‌کند. لذا علاوه بر آن، به یک فایل Batch نیاز دارید که تعدادی دستور در آن موجود است و کاربران آن مشخص کردن نسخه‌ای است که می‌خواهید دانلود کنید. محتوای این فایل از لینک زیر دریافت کنید:

در صفحه‌ی باز شده کمی اسکرول کنید تا به فایل به اسم MediaCreationTool.bat برسید. روی دکمه‌ی RAW روبروی آن کلیک کنید تا صفحه‌ای حاوی متن ساده باز شود. اکنون راست‌کلیک کنید و گزینه‌ی Save As را انتخاب نمایید.

دقت کنید که فایل را با پسوند txt ذخیره نکنید! فایل را با پسوند bat در فولدری که نرم‌افزار Microsoft Media Creation Tool نصب شده، ذخیره کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد فایل‌های bat به مقاله‌ی زیر توجه فرمایید:

اکنون نوبت به اجرا فایل MediaCreationTool.bat می‌رسد. روی آن دبل‌کلیک کنید و صبر کنید تا به مرحله‌ی انتخاب نسخه‌ی ویندوز برسید. نسخه‌های ویندوز ۱۰ به ترتیب از ابتدا تا به امروز لیست می‌شود. نسخه‌ی موردنیاز را انتخاب کنید. به عنوان مثال آخرین نسخه‌ی ویندوز ۱۰ که ماه پیش انتشار آن آغاز شد، نسخه‌ی ۲۰۰۹ یا 20H2 است.

آموزش دانلود نسخه‌های مختلف ویندوز ۱۰ از سایت مایکروسافت

در مراحل بعدی قوانین استفاده را تأیید کنید و دستورالعمل را دنبال کنید. نسخه‌ی موردنظر را از منوی Edition انتخاب کنید. معماری مجموعه دستورات که می‌تواند ۳۲ بیتی یا ۶۴ بیتی باشد را هم از منوی Architecture انتخاب نمایید. روی Next کلیک کنید. زبان را نیز از اولین منوی کرکره‌ای انتخاب کنید.

آموزش دانلود نسخه‌های مختلف ویندوز ۱۰ از سایت مایکروسافت

همان‌طور که اشاره کردیم می‌توانید فایل ISO را دانلود کنید و روی DVD خام رایت کنید و همین‌طور می‌توانید فایل ISO را روی فلش‌درایو USB بریزید البته به صورتی که قابلیت بوت داشته باشد.